Vårklassikerna 2024!

Vårklassikerna 2024!
Man kan förstås konstruera en taktisk plan som gör att Pogi vinner om planen går i lås. Troligen genom att han går solo på slutet eller möjligen får med sig någon åkstark men inte alltför spurtstark cyklist.

Min fundering är att för att dessa planer ska gå i lås är det ett antal saker som måste falla på plats. Då det finns en icke försumbar sannolikhet att var och en av sakerna går fel blir det totalt sett rätt låg sannolikhet att han ska lyckas vinna.

Vårklassikerna 2024!
Så sjukt brutalt ju, 6 timmar och en kvart av slit, så är det mm det handlar om i slutändan. Hastigheterna de håller uppför är ju helt galna - när man genom rutan ser att det ser ut att gå sjukt fort uppför då är det ingen lek.

Vårklassikerna 2024!
Hade inte MvdP täppt luckan på Poggis ryck så hade han nog kunnat gå hem ändå. Det har ju visat sig många gånger att man inte behöver nån stor lucka efter sista backen för kunna hålla undan på den här banan. Då hade väl snacket efter varit att UAEs taktik funkat perfekt

Vårklassikerna 2024!
Ja. Ja syftar mest på att man har tendens att för mycket titta på resultatet när man analyserar taktik i retroperspektiv ?
Håller med. Det man observerar är ju en kombination av fysisk kapacitet, taktik och slump. Och ett lags taktik utformas ju utan säker kunskap om de andra lagens taktik så det behöver ju inte vara att slump förstör en bra taktik, det kan vara ett oväntat/konstigt taktiskt val av andra team som ställer till det.

Vårklassikerna 2024!
Kan man få engelsktalande kommentatorer på Eurosport man man ser på det via "Discovery sport"-paketet.
Ja. Engelska alltid. Övriga språkalternativ varierar lite från tävling till tävling. Detta var utbudet för Milan - Sanremo (mer än så här blir det nog aldrig... )

1710679311706.png
1710679364695.png

Vårklassikerna 2024!
Läste att Philipsen ner från Poggio sagt i radion att han hade bra ben och vädjat till MvdP att inte jobba tillsammans med Pogi. Skaplig press att sätta på sig själv att be världsmästaren och tillika fjolårsvinnaren agera hjälpryttare. Då vill man nog verkligen leverera!

Vårklassikerna 2024!
Läste att Philipsen ner från Poggio sagt i radion att han hade bra ben och vädjat till MvdP att inte jobba tillsammans med Pogi. Skaplig press att sätta på sig själv att be världsmästaren och tillika fjolårsvinnaren agera hjälpryttare. Då vill man nog verkligen leverera!
MvdP gjorde ju likadant i TdF förra året, var hjälpryttare åt Philipsen. Gick ju rätt för Alpecin då så inte ett dugg konstigt att de skulle göra likadant i år tycker jag.

Undrar om Pogi inte ångrar lite att han inte gick på Cipressan ändå som det ryktades lite om

Vårklassikerna 2024!
MvdP gjorde ju likadant i TdF förra året, var hjälpryttare åt Philipsen. Gick ju rätt för Alpecin då så inte ett dugg konstigt att de skulle göra likadant i år tycker jag.

Undrar om Pogi inte ångrar lite att han inte gick på Cipressan ändå som det ryktades lite om
Ja frågan är hur mycket tid man behöver för och klara slätåkningen till Poggio utan att få sällskap.

Vårklassikerna 2024!

Min poäng var mest att om MvdP offrat sig för Philipsen och han inte vunnit så hade det nog blivit "lite jobbigt".

Sen tycker jag inte renodlade klungspurter på TdF är helt jämförbart med en spurt i en mindre grupp på MSR. Och det MvdP gjorde här var ju att inte köra i en utbrytning där han om han och Pogi kommit fram till målet själva sannolikt vunnit. I TdF är det att han offrar en mkt mer osäker placering i en stor klungspurt. Någonstans känns det också som att om de tar med Philipsen till TdF är det för att de, som grundinställning, ska köra för honom i klungspurterna. På MSR är nog MvdP första tipset och Philipsen är mer med i händelse av att han, som igår, ska ha en riktigt bra dag och då kunna vara ett kort att spela om det blir en spurt på slutet.

Angående att försöka gå solo från Cipressastigningen tror jag, tyvärr, att det är mycket svårt i dagens cykling, t.o.m. för Pogi. Det är mycket möjligt att han kommer att försöka någon gång då han ju än så länge inte haft någon succé med att attackera uppför Poggio. Man ska förstås aldrig säga aldrig. Jag tror dock att det är väldigt svårt.

Vårklassikerna 2024!
Det känns svårt. Det går ju så snabbt och så många team med flera cyklister kvar som kör för seger. Stor skillnad gå loss på etapplopp där mycket annat taktiskt spel som kan gynna en utbrytare.

Men om det finns nån som kan gå själv på Cipressa skulle jag nog satsa en femma på att det vore Remco. Om han skulle ge sig på åka MSR

Vårklassikerna 2024!
Det känns svårt. Det går ju så snabbt och så många team med flera cyklister kvar som kör för seger. Stor skillnad gå loss på etapplopp där mycket annat taktiskt spel som kan gynna en utbrytare.

Men om det finns nån som kan gå själv på Cipressa skulle jag nog satsa en femma på att det vore Remco. Om han skulle ge sig på åka MSR
Då tror jag att du kommer förlora din femma.

Remco har varken punch uppför eller är särskilt bra på att åka utför. Han är mest gnetig.

Vårklassikerna 2024!
Usel är den inte, men inte otrolig.

Stor skillnad på höjdmetrarna i benen på LBL jämfört med MSR, i princip det dubbla plus tuffare stigningar. De med mest watt i någon minut är ju slutkörda i Liege där Remco attackerar.
Kanske räcker för att få en liten lucka i alla fall. Sen kan ju konstiga saker inträffa ibland när det inte koms överens om vilka som ska jaga ikapp utbrytningen.

Som sagt, jag är tveksam till att det "går" att gå solo från Cipressastigningen över huvud taget numera. Vem har du som kandidat till att lyckas?

Vårklassikerna 2024!
Kanske räcker för att få en liten lucka i alla fall. Sen kan ju konstiga saker inträffa ibland när det inte koms överens om vilka som ska jaga ikapp utbrytningen.

Som sagt, jag är tveksam till att det "går" att gå solo från Cipressastigningen över huvud taget numera. Vem har du som kandidat till att lyckas?
Jag tror kanske inte att solo från Cipressa är något man bör satsa på, men säkerligen att reducera gruppen rejält från Cipressa.

I år var det ju ett haveri för UAE var en bit ner i klungan i början på stigningen. En minut in är Covi framför Pogacar och kör ett mediokert tempo, 40 sekunder senare kommer Del Toro och kör hårt i 3,5 minuter. Hade säkert kunnat vara 4,5 minuter om han inte låg så långt ner i klungan från början. Sedan dämpas tempot, förmodligen för att det bara är Tim Wellens kvar. Det är lugnt i två minuter och sedan signalerar Tadej till Wellens att köra, vilket blir nån minut eller två.

I ett perfekt scenario skulle Nils Politt varit med och varit först upp på Cipressa med typ Del Toro, Hirschi, Wellens Pogacar och kanske någon mer. Hade de kört stenhårt upp med Politt+tre till hade det inte varit många kvar över Cipressa.

Vårklassikerna 2024!
Jag tror kanske inte att solo från Cipressa är något man bör satsa på, men säkerligen att reducera gruppen rejält från Cipressa.

I år var det ju ett haveri för UAE var en bit ner i klungan i början på stigningen. En minut in är Covi framför Pogacar och kör ett mediokert tempo, 40 sekunder senare kommer Del Toro och kör hårt i 3,5 minuter. Hade säkert kunnat vara 4,5 minuter om han inte låg så långt ner i klungan från början. Sedan dämpas tempot, förmodligen för att det bara är Tim Wellens kvar. Det är lugnt i två minuter och sedan signalerar Tadej till Wellens att köra, vilket blir nån minut eller två.

I ett perfekt scenario skulle Nils Politt varit med och varit först upp på Cipressa med typ Del Toro, Hirschi, Wellens Pogacar och kanske någon mer. Hade de kört stenhårt upp med Politt+tre till hade det inte varit många kvar över Cipressa.
Jo, det där är ju dock mer kring frågan "Hur ska UAE lägga upp det för att Pogi ska kunna vinna?". Här var frågan snarare "Om någon skulle greja en soloattack på Cipressa och hålla undan till mål, vem skulle det vara?".

Som sagt, jag tror inte vi kommer att se något sådant så frågan blir ju väldigt hypotetisk. Dock håller jag med @Ilritorno om att Remco inte är en helt dålig kandidat. Egentligen vore nog den idealiska kandidaten snarare en riktigt åkstark cyklist som är duktig utför men som är tämligen anonym och de andra lagen underskattar.

Vårklassikerna 2024!
Jo, det där är ju dock mer kring frågan "Hur ska UAE lägga upp det för att Pogi ska kunna vinna?". Här var frågan snarare "Om någon skulle greja en soloattack på Cipressa och hålla undan till mål, vem skulle det vara?".

Som sagt, jag tror inte vi kommer att se något sådant så frågan blir ju väldigt hypotetisk. Dock håller jag med @Ilritorno om att Remco inte är en helt dålig kandidat. Egentligen vore nog den idealiska kandidaten snarare en riktigt åkstark cyklist som är duktig utför men som är tämligen anonym och de andra lagen underskattar.
En åkare med Wout van Aerts profil som ingen känner till typ, vilket är väldigt osannolikt.

Hursomhelst, just av denna anledning är MSR väldigt kul.

Vårklassikerna 2024!
En åkare med Wout van Aerts profil som ingen känner till typ, vilket är väldigt osannolikt.

Hursomhelst, just av denna anledning är MSR väldigt kul.
Nej, det lär knappast gömma sig så många cyklister av den typen i buskarna.

Personligen tycker jag att MSR är det tråkigaste av monumenten och det där jag typiskt börjar titta kortast tid före målgång. Å andra sidan tycker jag det är bra att monumenten har lite olika karaktär och att det finns ett lopp där spurtarna som inte gillar gatsten har en chans på. Så jag skulle inte vilja "byta ut det".

Vårklassikerna 2024!
Egentligen vore nog den idealiska kandidaten snarare en riktigt åkstark cyklist som är duktig utför men som är tämligen anonym och de andra lagen underskattar.
Pucken kanske? Såg inte Trofeo al Binda men verkar ju som hon gjorde ett bra försök på sista stigningen där. Det gick ju inte men ändå! Inte för att jag tror någon underskattar Puck men hon åker inte i starkaste laget direkt...

Vårklassikerna 2024!
Pogi var nog rätt nära att kroka av övriga, främst MvdP. Tror oxå UAE hade i plan att köra sönder spurtarna men att den inte gick att realisera. Jag tror t ex att Pogi satt kvar för länge bakom Wellens för att få tillräcklig lucka via sina sena sprätt.

Vårklassikerna 2024!
Men den hastigheten Pidcock (och iofs även Mohoric) tog sig ner från Poggion tror jag inte att Pogi hade klarat av att vinna även om MvdP inte täppt till luckan uppe på toppen. Just my 2c.

Vårklassikerna 2024!
Starkast på Poggio var Pogacar, MVDP, Bettiol och Ganna. Sedan Mads P, Pidcock och Matthews.

Jag undrar nog inte ifall Matthews var påväg att attackera precis när Pogacar taktade av, men blev lite trängd av van der Poel. Tempot lugnade ner sig och det var då Philipsen, Alaphilippe, Mohoric mfl kom ikapp. Jag tror inte MVDP gjorde det med mening, men troligen hade annars det blivit en Matthews-attack och osannolikt att Philipsen kommit ikapp.

Sedan på väg ned för Poggio tittade van Der Poel väldigt mycket bakåt. Han lade sig framför Pogi och Pidcock till slut, eventuellt för att det låg i hans intresse att samla gruppen. Men precis då attackerar Mohoric.

Det är också trist att Ganna fick strul med cykeln påväg ner. Pidcock+Ganna-dynamiken hade varit riktigt intressant. Attack av Pidcock och en Ganna som får åka med gratis, eller vice versa. Vem kan jaga en Ganna som attackerar med 1-2 km kvar?

Nä nu blir jag sugen på 2025 och tror att någon av Ineos-pojkarna kommer stå överst på prispallen.

Vårklassikerna 2024!
Sedan på väg ned för Poggio tittade van Der Poel väldigt mycket bakåt. Han lade sig framför Pogi och Pidcock till slut, eventuellt för att det låg i hans intresse att samla gruppen.
Det kan inte vara så att det var då Philipsen ropat i radion att han hade bra ben och ville att MvdP inte skulle köra själv?

Vårklassikerna 2024!
Är det fel att pladdra om Volta Catalunya här?
Jag gillar Pogi, men vilket fantastiskt avslut på dagens etapp, älskar det.
Startade en tråd:

Vårklassikerna 2024!
Ska kanske kolla lite mer på sändningar...passa på när och om man har tid. Härlig seger för N. Schultz igår på den första etappen av Katalonien runt. Nån meter till så hade han inte vunnit etappen...

Vårklassikerna 2024!
Tror inte utgången hade blivit annorlunda utan vurpan. Även om den kostade lite extra för Wva. Men Mathieu var ju på en egen nivå nu. Att WvA närmade sig ett tag när han jagade verkade varit kalkylerande från MvdP sida. Han sparade sig för sista stigningen där han slutgiltigt knäckte WvA. Alla andra var knäckta långt före det. Ingen annan hade ju något att svara med

Vårklassikerna 2024!
Tror inte utgången hade blivit annorlunda utan vurpan. Även om den kostade lite extra för Wva. Men Mathieu var ju på en egen nivå nu. Att WvA närmade sig ett tag när han jagade verkade varit kalkylerande från MvdP sida. Han sparade sig för sista stigningen där han slutgiltigt knäckte WvA. Alla andra var knäckta långt före det. Ingen annan hade ju något att svara med
Ja, jag tänkte också det. Jag såg nu att vurpan skedde ned 44km kvar. Jag började titta vid ca 35km kvar, då var WvA ca 25-30s efter, sedan var det nere på ca 10s nånstans vid 25-30km kvar. Därefter jag jag tvungen göra annat ett tag, när jag sen kom tillbaka med 6-7km kvar ledde ju MvdP med nästan 2 min.

Vårklassikerna 2024!
Mads såg stark ut hela loppet, men man är ändå lite förvånad att det gick att slå MvdP i en sprint. Enligt statistiken i rutan har han de senaste åren haft en 80%-ig win rate när det är en man-mot-man-situation. Imponerande!

Tillbaka
Topp