Tips & råd för gravelbike

Hej.

Jag skulle behöva lite råd kring gravelbike, Jag har en MTB (Merida one-twenty) och skulle behöva en cykel till lite allt möjligt annat som inte är MTB. Jag vill ha en cykel som funkar bra både på asfalt och off-road, dock inte nödvändigt att den är suberkapabel på teknisk singeltrack. Jag vill ha den som allmän tränings/vardagscykel där man ger sig ut på en tur och kör där andan faller på. Jag bor i Göteborg men jobbar i Varberg och vill att den skall kännas kul att köra hem på efter jobbet (ca 8 mil) fina dagar när jag kan sluta tidigare. Min tanke är också att ge mig ut på en bikepackingtur veckan innan midsommar i södra Sverige/Danmark. Jag tänkte att man kanske kunde få en OK cykel för runt 20 000kr? Jag har tittat på Specialized Diverged elite E5 som just nu är på REA på Sportson för 19200kr. Är det en bra deal eller kan man lätt få liknande bra cyklar för samma pris? En annan idé är Scott speedster gravel 20. Jag har också tittat på Merida Silex 400. Har också kollat lite på TREK checkpoint ALR5, den är lite dyrare men kan kan köpa den som förmånscykel på jobbet. Jag gillar hur TREK-cykeln ser ut och den har väldigt många bra fästpunkter för väskor å dyl. Den kan dock bara fås med enkelklinga fram och jag tänker kanske att dubbelklinga är en fördel om man cyklar mycket landsväg eller? SCOTT-cykeln tycker jag är snyggast då den ser sportigast ut med den raka toptuben, den ser också ut att ha bra nivå på växlarna för sitt pris. Men ärligt talat så har jag noll koll så jag tar gärna emot lite tips och idéer.. Kanske är en begagnad bäst som första gravel för att få koll på vad man vill ha?

Jag skulle behöva lite råd kring gravelbike,
skulle behöva en cykel till lite allt möjligt annat som inte är MTB. Jag vill ha en cykel som funkar bra både på asfalt och off-road, dock inte nödvändigt att den är suberkapabel på teknisk singeltrack. Jag vill ha den som allmän tränings/vardagscykel där man ger sig ut på en tur och kör där andan faller på. Jag bor i Göteborg men jobbar i Varberg och vill att den skall kännas kul att köra hem på efter jobbet (ca 8 mil) fina dagar när jag kan sluta tidigare. Min tanke är också att ge mig ut på en bikepackingtur veckan innan midsommar i södra Sverige/Danmark. Jag tänkte att man kanske kunde få en OK cykel för runt 20 000kr?
Det är ju ett rätt så varierande användningsområde du har tänkt dig för en enda cykel.
Men låt mig börja med att jag inte tycker att du bör välja en Allébike MB31 Bramley eller ngn annan cykel med endast 1x. 1x är alldeles för begränsande. Det finns mkt skrivet om nackdelarna med 1x, särskilt för cyklar med ett såpass varierande användningsområde, sök så hittar du mkt!

En cykel jag däremot tycker att du bör kolla närmare på är den jag rekommenderade för mindre än en vecka sedan.
Det är den cykel som blev mest prisvärd 2023 när tidningen Tour sammanställde 2023 års tester av c:a 100 olika cyklar
das-canyon-endurace-7-war-im-tour-test-2023-das-preiswerteste-rad-

Canyon Endurace Al 7 från 17.699 SEK med skivbroms och Shimano 105 11-delat,
eller 19.999 SEK med Shimano 105 12-delat.

Riktigt bra testresultat, se sammanställningen
tour-spinne-canyon-endurace-7-bae584434b4cc59a8b2a8f6de29c4fd6

Hela testet finns här
Men som alltid: Gå inte på enbart testresultatet, hur testet är gjort är minst lika viktigt
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour

Ett par saker till:
  • Canyon är populära, det betyder att det kan bli lång leveranstid eller att de rent av blir helt slutsålda.
  • Cykeln kommer med 30mm däck, men skall klara 35mm, räcker det för dig?

Det är ju ett rätt så varierande användningsområde du har tänkt dig för en enda cykel.
Men låt mig börja med att jag inte tycker att du bör välja en Allébike MB31 Bramley eller ngn annan cykel med endast 1x. 1x är alldeles för begränsande. Det finns mkt skrivet om nackdelarna med 1x, särskilt för cyklar med ett såpass varierande användningsområde, sök så hittar du mkt!

En cykel jag däremot tycker att du bör kolla närmare på är den jag rekommenderade för mindre än en vecka sedan.
Det är den cykel som blev mest prisvärd 2023 när tidningen Tour sammanställde 2023 års tester av c:a 100 olika cyklar
das-canyon-endurace-7-war-im-tour-test-2023-das-preiswerteste-rad-

Canyon Endurace Al 7 från 17.699 SEK med skivbroms och Shimano 105 11-delat,
eller 19.999 SEK med Shimano 105 12-delat.

Riktigt bra testresultat, se sammanställningen
tour-spinne-canyon-endurace-7-bae584434b4cc59a8b2a8f6de29c4fd6

Hela testet finns här
Men som alltid: Gå inte på enbart testresultatet, hur testet är gjort är minst lika viktigt
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour

Ett par saker till:
  • Canyon är populära, det betyder att det kan bli lång leveranstid eller att de rent av blir helt slutsålda.
  • Cykeln kommer med 30mm däck, men skall klara 35mm, räcker det för dig?
Kan meddela att leveranstid hos Cannyon för tillfället är löjligt snabb för cyklar de har i lager, så det bör inte vara en faktor i beslutet.

MB31:an gick att beställa med 2x tidigare också om man önskar ha det. Verkar inte finnas kvar på hemsidan men går ju säkert höra med allebike om de kan lösa det om intresset finns.

Tack för bra tips. Jag kollade med Allebike om det är möjligt att få en MB31 Bramley med dubbelklinga fram men de hade inte komponenter just nu för det. Angående Canyon Endurance så verkar den fin, vet dock inte om det är bästa valet för bikepacking kanske men värt att fundera på. Jag har tittat på Canyon-cyklar tidigare men de verkar inte riktigt lika prisvärda som innan tycker jag eller missar jag nåt? Jag känner mig lite rådvill, kanske en idé vore att gå på begagnat ändå för att få lite tid att få lite koll.... Någon som har några idéer på de modeller jag nämnde i mitt inlägg?

Jag har tittat på Canyon-cyklar tidigare men de verkar inte riktigt lika prisvärda som innan tycker jag eller missar jag nåt?
Cyklar, cykeldelar och komponenter har helt klart blivit dyrare efter pandemin
Vi här i Sverige är ju dubbelt drabbade eftersom kronan har tappat så mkt mot Euron.

Jag känner mig lite rådvill, kanske en idé vore att gå på begagnat ändå för att få lite tid att få lite koll.
Det är väl alltid det säkraste valet

Jag la undan en Specialized diverge Elite e5 på Sportson för knappt 19200kr. Jag skall testa den imorgon och måste bestämma mig till dess men är det någon som har nåt att säga om den cykeln? Det är en GRX400 växel med 2X10. Är det en bra deal och en lämplig cykel?

Jag la undan en Specialized diverge Elite e5 på Sportson för knappt 19200kr.
Är det en bra deal och en lämplig cykel?
Det verkar åtminstone vara nästan 5kSEK under vad den annonseras för hos Specialized i Gbg

I GBG finns
i strl M för 10 tkr. Den skulle jag kolla på. Notera att Ridley normalt är långa, så känn efter att den sittställningen funkar för dig. XXL har även enstaka ex av andra cyklar som kan vara mkt intressanta om de storleken är rätt och du kan fixa någon som handlar åt dig.

https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-22-gruscykel-unisex/p/1179896_1_Style
Den har en snäll upprätt sittställning.

Den är ganska lång.

Scott Speedster Gravel var åtminstone tidigare en ganska tråkig cykel.

I GBG finns
i strl M för 10 tkr. Den skulle jag kolla på. Notera att Ridley normalt är långa, så känn efter att den sittställningen funkar för dig. XXL har även enstaka ex av andra cyklar som kan vara mkt intressanta om de storleken är rätt och du kan fixa någon som handlar åt dig.

Oj, vilka bra priser, och jag bor i Göteborg så det är ju klart värt att åka å kolla på! Ursäkta dum fråga men är det bra kvalitet på XXL:s cyklar? Komponenterna verkar ju bra när man tittar på specifikationerna.

XXL säljer flera märken. Ridley är ett välkänt märke som gör riktigt bra cyklar. Notera dock att de ofta (alltid?) är långa, dvs du sitter mycket framåtsträckt. Deras geometri funkar inte för mig.

Även GT är ett välkänt märke. Den jag länkar till är en bra modell.

White är XXLs "egna" märke. Min uppfattning är att kvalitén skiljer från modell till modell. Den som jag länkar till tycker jag är bra, särskilt givet priset.

Märke är ingen garanti för en bra cykel. Scott tex säljer en del cyklar som jag tycker är skräp.

Observera att det är viktigt att storleken och geometrin passar din kropp. Ett "fynd" är inget fynd om cykeln inte passar dig. Jag köpte en Ridley Fenix som jag var tvungen att sälja vidare, då geometrin inte funkade för mig. Enl en bikefitter skulle det gå att få till den ok, men aldrig riktigt bra.

I GBG finns

Den är ganska lång.

Scott Speedster Gravel var åtminstone tidigare en ganska tråkig cykel.
Om Ridleyn verkligen finns i varuhus så hade jag klippt den direkt och lagt på blocket för 14k

Hej.

Nu har jag testat och läst och pratat med cykelhandlare och kokat ner mitt val till några få modeller. Om någon har lust att kommentera lite kring för- och nackdelar med de olika modellerna vore jag jättetacksam. De modeller jag väljer mellan är:

Specialized diverge elite E5
Medida Silex 400
Allebike MB31 Bramley 2X12 GRX

Hej.

Nu har jag testat och läst och pratat med cykelhandlare och kokat ner mitt val till några få modeller. Om någon har lust att kommentera lite kring för- och nackdelar med de olika modellerna vore jag jättetacksam. De modeller jag väljer mellan är:

Medida Silex 400
Om du har pratat ihop dig med olika cykelhandlare, varit runt och kollat så tycker jag att du är mogen nog att ta ditt egna beslut. :) Ta den du vill ha. Någon måste ha mer appeal, för dig.

Hej.

Medida Silex 400
Bra val alla tre? Mitt råd är att inte lägga nån vikt vid singel eller dubbelklicka. Köp den som hjärtat bankar mest för?

Om du har pratat ihop dig med olika cykelhandlare, varit runt och kollat så tycker jag att du är mogen nog att ta ditt egna beslut. :) Ta den du vill ha. Någon måste ha mer appeal, för dig.
Kanske Meridan lockar allra mest? Jag har en Merida MTB och har varit supernöjd med det. Kanske att den också är lite bekvämare än de andra med med mindre "framåthäng"

Hej.

Medida Silex 400
Känner inte till geometri och utrustning på de modellerna och ser inga länkar, så jag kan inte uttala mig om de.
Jag hade ändå valt Ridleyn.

Tips! Skapa länkar för modellerna du vill ha synpunkter på, så att du underlättar för de du vill skall hjälpa till.

tar meridan bara 38 mm 622-däck och 45 mm 584? det tror jag inte är så bra för andrahandsvärdet, men såklart helt okej om det är de bredderna du vill köra och inte ska sälja den.

tar meridan bara 38 mm 622-däck och 45 mm 584? det tror jag inte är så bra för andrahandsvärdet, men såklart helt okej om det är de bredderna du vill köra och inte ska sälja den.
Tycker de flesta verkar köra max 40mm breda IRL så det kanske inte är något problem. Bra cykel men personligen gillar jag inte ramformen. Sjukt funkis dock :)
Google säger mycket bredare än du skriver, https://www.google.com/search?q=merida+silex+400+tire+clearance

Tillbaka
Topp