Fråga om dropper post vajer längd

Hej! Första tråden på forumet :giggle:

Jag har precis köpt en ny MTB och den kom med en dropper post. Dropper posten va i sitt högsta läge i ramen och då alldeles för hög. Jag lossade på skruven som höll fast den och körde ner den i ramen hela vägen, vilket blev perfekt för min längd. Spaken på styret går fortfarande att använda för att höja och sänka sadeln.

Min fråga är, när jag tryckte ner hela dropper posten i ramen ca 10 cm, borde inte vajern då behövas dra ut längre fram vid styret så att den inte viks i ramen eller nåt sånt? Jag försökte dra ut vajern längre vid styret med hjälp av en tång men den ville inte dras ut längre.

Den funkar ju precis som innan jag sänkte den. Behöver jag vara orolig? Ffinns det en risk att något händer senare?

Tack på förhand!

Det beror lite på hur höljet är draget (över bb, under bb, ut genom sadelröret och in igen, osv), men så länge droppern fortfarande fungerar fint så behöver du nog inte oroa dig.

Funkar det så är det nog lugnt, men ja du borde ha kunnat dra fram höljet lika mycket som du tryckte ner stolpen.

Det som jag personligen ofta tycker avgör längden på vajer/hölje i slutänden är att det ska gå att ta ur stolpen på ett rimligt enkelt sätt också. Därför blir höljet ofta något längre än vad som är optimalt (estetiskt) framme vid styret.

Ja men jag drog i vajern riktigt hårt med en tång fram vid styret och fick inte ut mer än det som redan var. Så de får vara som de är nu. Funkar ju som sagt i alla fall!

Hej! Första tråden på forumet :giggle:

Jag har precis köpt en ny MTB och den kom med en dropper post. Dropper posten va i sitt högsta läge i ramen och då alldeles för hög. Jag lossade på skruven som höll fast den och körde ner den i ramen hela vägen, vilket blev perfekt för min längd. Spaken på styret går fortfarande att använda för att höja och sänka sadeln.

Min fråga är, när jag tryckte ner hela dropper posten i ramen ca 10 cm, borde inte vajern då behövas dra ut längre fram vid styret så att den inte viks i ramen eller nåt sånt? Jag försökte dra ut vajern längre vid styret med hjälp av en tång men den ville inte dras ut längre.

Den funkar ju precis som innan jag sänkte den. Behöver jag vara orolig? Ffinns det en risk att något händer senare?

Tack på förhand!

Wirehöljet kan nog ha blivit vikt och blir svårt att dra ut pga det. Prova att höja sadelstolpen igen och dra sen i wirehöljet när du sänker stolpen igen, tycker jag.

Vajern kan inte flytta på sig. Du behöver isf dra i höljet det vajern löper i.
Aha! Provade nu och dra ut hela höljet funkade finfint! Tack för hjälpen!

Prova att höja sadelstolpen igen och dra sen i wirehöljet när du sänker stolpen igen, tycker jag.
Jag gjorde det och drog i höljet och då funkade det! Tack för hjälpen du med!

Nu är ba den "stora" frågan om ja ska korta ner höljet och vajern eller ba låta de va längre? Ser ju inte skitsnyggt ut men spelar ju inte heller nån roll tänker jag.

Du vill ha lite mån när du ska plocka upp stolpen för service, så korta inte om det inte är tokmycket som sticker ut.

Eller bara putta tillbaka lite hölje in i ramen igen.

Det verkar typiskt vara mer eller mindre ett jävelskap med kalibrering av dropperreglage och läge på wire och hölje. ? Mät väldigt noga, jämför alla andra kablage, mät igen, och invänta en bruten fot eller dyl. ?

Tillbaka
Topp