Modernisera min gamla Canyon Strive

nenja

Aktiv medlem
Det var längesen jag cyklade aktivt men nu är jag manisk med att uppgradera min älskade Canyon Strive.

Det enda som känns utdaterat på rak arm är 26" hjul. Problemet är att jag har 20x110 non-boost fram och 12x142 bak så att hitta ett passande hjulpar i 27.5" verkar omöjligt.

Jag hittade ett par Sram rail40, köpte adapter och nya lager. När jag trodde att cykeln var redo så noterades en bula i fälgen bak...

Tyvärr är hjulen byggda med 24 ekrar så inte ens en ny fälg för att bygga om med verkar gå att hitta.

Nuvarande ide är att, om det ens är möjligt, lägga flera tusen kronor på 27.5"-fälgar till mina CB Iodine3. Något som känns relativt oresonabelt.

Tyvärr är jag hemmafru så att köpa en ny cykel är inte aktuellt. Speciellt inte efter att jag bränt 2000kr på någon idiots skrot. ?

Tips? Cykla på 26" som rullar precis lika bra som för 10 år sedan?

Bilagor

• IMG20240321125339.jpg
    IMG20240321125339.jpg
    474.4 KB · Besök: 119
Jag hittade ett par Sram rail40, köpte adapter och nya lager. När jag trodde att cykeln var redo så noterades en bula i fälgen bak...

Ny är svensk inte mitt modermål, men det ser ut som en spricka, inte en bula.

Är det 27,5" fälg du är ute efter? DT Swiss har 24 håls grävelfälgar med 24 mm innerbredden. Kanske skulle det funka.

Annars funkar 26" fortfarande. 27,5" är har bar 12,5 mm större diameter. Och din gaffel och baltriangel har utrymme till 27,5" däck?

Ny är svensk inte mitt modermål, men det ser ut som en spricka, inte en bula.

Är det 27,5" fälg du är ute efter? DT Swiss har 24 håls grävelfälgar med 24 mm innerbredden. Kanske skulle det funka.

Annars funkar 26" fortfarande. 27,5" är har bar 12,5 mm större diameter. Och din gaffel och baltriangel har utrymme till 27,5" däck?
Ja, sprickan var innanför bulan. ?

Jo jag fick plats med 27.5" minion DHF 2.4 så jag blev sugen på att köra vidare, i dagsläget ser det väl ut som att jag nöjer mig med mullet mode.

Skulle gravelfälgen överleva lite gubb-enduro tror du? Jag väger åtminstone bara 70kg...

Mitt enda riktiga hopp är väl att hitta någon som sparat sina hjul i 10 år. Annars får man väl spara ihop till en begagnad cykel. </3

Ja, sprickan var innanför bulan. ?

Jo jag fick plats med 27.5" minion DHF 2.4 så jag blev sugen på att köra vidare, i dagsläget ser det väl ut som att jag nöjer mig med mullet mode.

Skulle gravelfälgen överleva lite gubb-enduro tror du? Jag väger åtminstone bara 70kg...

Om du kan undvika genomslag borde de hålla. Vid genomslag skulle jag tänka att risk för bulor är stor. En annan fråga är om ERD passar eller du skulle behöva nya ekrar.

Om du kan undvika genomslag borde de hålla. Vid genomslag skulle jag tänka att risk för bulor är stor. En annan fråga är om ERD passar eller du skulle behöva nya ekrar.
Jag har 160mm slag i baken och pumpar mina däck så kanske det är en ide då!

Nya ekrar är tyvärr inte aktuellt så det får jag kolla. Så trött på special-skit. ?

Skall försöka googla lite! Kan ju köra mullet med mina Iodine3 vid hårdare körning. <3

Här är två 27,5" 24 håls grävel hjul. Både 130 kg viktlimit och inte riktigt lätt, så de kunde man chansa på. De har 554 och 556 ERD.

Det var längesen jag cyklade aktivt men nu är jag manisk med att uppgradera min älskade Canyon Strive.

Det enda som känns utdaterat på rak arm är 26" hjul. Problemet är att jag har 20x110 non-boost fram och 12x142 bak så att hitta ett passande hjulpar i 27.5" verkar omöjligt.

Tyvärr är hjulen byggda med 24 ekrar så inte ens en ny fälg för att bygga om med verkar gå att hitta.

Nuvarande ide är att, om det ens är möjligt, lägga flera tusen kronor på 27.5"-fälgar till mina CB Iodine3. Något som känns relativt oresonabelt.

Tyvärr är jag hemmafru så att köpa en ny cykel är inte aktuellt. Speciellt inte efter att jag bränt 2000kr på någon idiots skrot. ?

Tips? Cykla på 26" som rullar precis lika bra som för 10 år sedan?
ska rota i mina gömmor efter helgen jag har en del 27.5 udda fälgbanor för enduro/downhill bruk

Här är två 27,5" 24 håls grävel hjul. Både 130 kg viktlimit och inte riktigt lätt, så de kunde man chansa på. De har 554 och 556 ERD.

Ja de är de enda jag hittat men antog att gravel var no-go haha. Nu skall jag bara lära mig hur man räknar ut om ekrarna är långa nog.

Skillnaden 26-27,5 är i sig så försumbar så jag hade nog kanske inte lagt några mer pengar på att försöka byta hjulstorlek. Det som hänt som gör märkbar skillnad på en modern cykel är snarare helt andra geometriska förändringar som är svåra att efterlikna.

Så gillade du cykeln förut kan du lika gärna fortsätta gilla den som den är tycker jag ?

Räkna på det....Det är framhjul? I så fall är navet ingen större kostnad... motsvarande framhjul borde finnas för 1000 spänn?
Det är tyvärr bakhjulet och dessa skräphjul säljs för 4000kr...

Hade jag inte precis renoverat frihjul och köpt extra lager för navet så hade jag slagit sönder skiten.

Tyvärr tar min älskade tyska webshop 350kr för att leverera en fälg så jag får nog ringa den lokala butiken, skall mäta djupet på fälgen så att den är ungefär densamma som gravel-fälgen. ?

Skillnaden 26-27,5 är i sig så försumbar så jag hade nog kanske inte lagt några mer pengar på att försöka byta hjulstorlek. Det som hänt som gör märkbar skillnad på en modern cykel är snarare helt andra geometriska förändringar som är svåra att efterlikna.

Så gillade du cykeln förut kan du lika gärna fortsätta gilla den som den är tycker jag ?
Hade jag inte redan lagt 1500kr och många timmar på att byta lager så hade jag ignorerat marknadsföringen...

Hade jag inte redan lagt 1500kr och många timmar på att byta lager så hade jag ignorerat marknadsföringen...
Du kan ju byta fram där hjulet är helt om inte annat?
Eller så kör du och så har du kvar ditt gamla bakhjul som reserv om det skulle gå sönder och funderar över ytterligare investeringar då.

Förstår att det är surt. Jag har inte gjort nåt med mina 24h nav tyvärr. Motsvarande nav m 32h är så pass billiga jämfört med relevanta fälgar för 24h. I mitt fall alltså. Vanliga qr nav.

DT grävelhjul jag länkade till är 35 och 53 kronor, riktigt billigt, framförallt för DT Swiss. Hittade också en riktigt enduro fälg från Enve för 1256 euro.
Jag gissar att de inte kommer att fungera, mäter nuvarande fälg till 21mm och dessa anges vara 25mm... Typiskt.

Ah, ok. Men det är ERD som gäller, alltså ställer där nippeln hamnar, inte totala höjden av fälgen. Om du har tur står ERD måttet skriven på fälgen.
Jag antog att fälghöjden indirekt avgör vart nippeln hamnar...
Hittar inget om fälgen ibland spare parts. ?

Bilagor

• Screenshot_2024-03-24-15-38-44-05_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-03-24-15-38-44-05_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    267.8 KB · Besök: 33
Jag antog att fälghöjden indirekt avgör vart nippeln hamnar...
Hittar inget om fälgen ibland spare parts. ?

De flesta fälgar är dobbelbottnad och nipplar hänger i yttersta botten, så fälghöjden behöver inte påverka alls. Men som jag skrev har Roam asymmetriska fälg med håll åt en sidan för att kunna använda lika långa ekrar. Det gör det ännu svårare att hitta en fälg som passar. En asymmetrisk fälg passa bara om längd av ekrarna är precis så att den passar för ekrar åt både sidorna.

De flesta fälgar är dobbelbottnad och nipplar hänger i yttersta botten, så fälghöjden behöver inte påverka alls. Men som jag skrev har Roam asymmetriska fälg med håll åt en sidan för att kunna använda lika långa ekrar. Det gör det ännu svårare att hitta en fälg som passar. En asymmetrisk fälg passa bara om längd av ekrarna är precis så att den passar för ekrar åt både sidorna.
Det är rail40 och jag hittar inte det osymmetriska. ?

Gdamn, nu ser jag! Inte konstigt den sprack. ?

Tillbaka
Topp