[OT] Den stora tråden om MC-meck

Bele

Aktiv medlem
Varför finns det bara en biltråd? Det finns uppenbarligen flera som gillar att mecka med MC här.

Jag startar tråden med en fråga. I ett dödsbo finns det en gammal enduro. Jag har inte själv testat, men enl uppgift går det inte att få i friläge så att vi kan rulla den. Jag har en vag minnesbild av att växellådan kan ha rasat. Skulle det kunna medföra att det inte går att få i friläget och att vi inte kan rulla MC:n?

Varför finns det bara en biltråd? Det finns uppenbarligen flera som gillar att mecka med MC här.

Jag startar tråden med en fråga. I ett dödsbo finns det en gammal enduro. Jag har inte själv testat, men enl uppgift går det inte att få i friläge så att vi kan rulla den. Jag har en vag minnesbild av att växellådan kan ha rasat. Skulle det kunna medföra att det inte går att få i friläget och att vi inte kan rulla MC:n?
Ja

Risken är att växellådan har rasat. Går det överhuvudtaget att få tag i delar och någon som kan/vill mecka med så gamla grrejor?
Det är nog ingen skillnad mot gamla cyklar. Det går men inte med vinst om det inte är en raritet
I alla fall roligt att mecka hoj jämfört m bil för det är inte lika mycket ivägen.

Är det värt att lägga tid och pengar på den? Finns det en marknad för den typen av hoj?
Sälj den som den står om ni inte tycker det är en rolig hobby att skruva själv.
Finns en del stollar som tycker det är kul att spendera tid och pengar på gamla hojar, så det är säkert inga problem att bli av med den för några tusenlappar. ?

Det lönar sig väldigt sällan att laga/renovera för att sälja om man skall räkna timpengar.

Sälj den som den står om ni inte tycker det är en rolig hobby att skruva själv.
Finns en del stollar som tycker det är kul att spendera tid och pengar på gamla hojar, så det är säkert inga problem att bli av med den för några tusenlappar. ?

Det lönar sig väldigt sällan att laga/renovera för att sälja om man skall räkna timpengar.

Vad är en lämplig försäljningskanal? Jag har tyvärr dålig koll på MC-försäljning idag.

Vad är en lämplig försäljningskanal? Jag har tyvärr dålig koll på MC-försäljning idag.
Blocket är väl bra om man vet vad den är värd. Fast det är ju svårt med den hojen. Priserna på gamla 2T har rusat senaste åren.
Kan nog vara värt att forska lite mer om vad motsvarande hojar brukar gå för innan man lägger ut den.

Är motorn inte igång så behövs inte kopplingen för att växla. Går det fortfarande inte kan det vara allt från att växelspaken sitter löst till haveri i lådan (oftast en stukad gaffel). Som någon skrev innan, plocka av kedjan så att du kan rulla den.

Är motorn inte igång så behövs inte kopplingen för att växla. Går det fortfarande inte kan det vara allt från att växelspaken sitter löst till haveri i lådan (oftast en stukad gaffel). Som någon skrev innan, plocka av kedjan så att du kan rulla den.

Visserligen meckat en del hoj, men aldrig växellådor. Hur svårt är det att byta en gaffel och går de att få tag i?

Edit: Jag har inte tid att hålla på själv, så det är mer för att förstå och ha kunskap vid en försäljningssituation.

Senast ändrad:
Den där tror jag du kan få en slant för om du hittar rätt köpare. Udda och kul.

Var i garaget och fotade.

20240417_213804.jpg

problemet idag med gamla crossar är köparna är få som vill mecka de flesta vill köpa billigt startklart men rätt köpare så kan du nog få en hygglig sudd

i ditt fall skulle ja rekomendera o kolla forumet på sporthoj är en del nostalgiker där som dels kan tipsa om va som kan va fel eller kan va intresserade köpare

problemet idag med gamla crossar är köparna är få som vill mecka de flesta vill köpa billigt startklart men rätt köpare så kan du nog få en hygglig sudd

i ditt fall skulle ja rekomendera o kolla forumet på sporthoj är en del nostalgiker där som dels kan tipsa om va som kan va fel eller kan va intresserade köpare

Jag kommer inte fixa den själv, det har jag varken kompetens eller tid för. Vad betyder "en hygglig sudd" i mycket ungefärliga siffror?

med rätt köpare så skulle ja gissa runt 10k trots meckbehov är en monster maskin o dom där går så in i h*lvete... dom äldre gardet som vet va de är kan nog betala en del för nostalgi som spöar merparten av moderna hojjar i samma klass. hade ja haft garage och lite mer tid övers hade ja lätt vart spekulant själv

Finns massor med intressegrupper för cross och enduro på Facebook, även för veteran. Där kan du få både tips för att fixa hojen och värdering inför försäljning.

Sök efter enduro veteran så kommer det upp, gå med i grupper med daglig aktivitet och flest medlemmar.

Den där är så gammal så den faller in under veteranintresse. Du lär nog inte ha problem att hitta köpare. Gällande reparation så är växellåda "egentligen" inte jättesvårt, men du måste klyva blocket, vilket innebär att plocka ner hela motorn och sedan få ihop allt igen. Jag skulle klassa det som avancerat och det kräver antingen viss uppfinningsrikedom eller specialverktyg.

Tillbaka
Topp