SPD till pendling

Eken08

Aktiv medlem
SPD till pendling
Min erfarenhet är SPD-SL till lvg och plattformspedaler på racer för pendling, men tänkte nu prova SPD till det sistnämnda. Hör gärna erfarenheter angående nedan:

1. Pedal: Tillför den större kontaktytan på PD-M9120/8120 ngt jämfört med M520/540?
  2. Kloss: Vid pendling med SPD-SL tycker jag de många urkopplingarna åt samma håll tar på knäet. Tycker därför SM-SH56 med urkoppling åt alla håll verkar bra, eller är det vanligt med oavsiktlig urkoppling uppåt och därmed ändå bättre med SH51?
  3. Kombipedal (PD-T8000 Deore XT): Vore mest användbar men hur är det i praktiken när den stora fördelen med SPD, dual-sided, försvinner?

SPD till pendling
Min erfarenhet är SPD-SL till lvg och plattformspedaler på racer för pendling, men tänkte nu prova SPD till det sistnämnda. Hör gärna erfarenheter angående nedan:

1. Pedal: Tillför den större kontaktytan på PD-M9120/8120 ngt jämfört med M520/540?
  2. Kloss: Vid pendling med SPD-SL tycker jag de många urkopplingarna åt samma håll tar på knäet. Tycker därför SM-SH56 med urkoppling åt alla håll verkar bra, eller är det vanligt med oavsiktlig urkoppling uppåt och därmed ändå bättre med SH51?
  3. Kombipedal (PD-T8000 Deore XT): Vore mest användbar men hur är det i praktiken när den stora fördelen med SPD, dual-sided, försvinner?
1. Nej. Eller möjligtvis om du har väldigt mjuka skor.
2. SPD är väldigt mycket lättare att klicka ur ändå än SPD-SL, särskilt om man inte spänner dem jättehårt. SH56 är bara en avart som ökar risken att man inte sitter fast när man tror att man ska göra det.
3. Till pendling om du cyklar med vanliga skor ibland på samma cykel är faktiskt ett användningsområde som sådana pedaler är helt OK till. Det är ju oftast inte alls lika tidskritiskt att hitta pedalen som när man cyklar i skogen t ex.
Länge sen jag cyklade på sådana men jag minns det som att de på samma sätt som SPD-SL gick tillbaka till samma utgångsläge om man släppte dem och att de därmed var hyggligt enkla att få tag i. Nån får gärna rätta mig här om jag är helt ute och cyklar.

SPD till pendling
1. Det tillför något, men jag har aldrig märkt det.

2. Jag ser inte hur man kan klicka ur inåt. Då stöter man med ben eller och foten mot cykeln.

3. Kombi pedaler är jobbiga för att man har fel sidan ovan 50% av fallen, både när man har SPD och vanliga skor. Det kan dock vara bra när man kör då och då med vanlig skor. En annan lösning är att man kan köpa till en plastbit som man kan klicka i en sidan av pedalen.

SPD till pendling
1. Det tillför något, men jag har aldrig märkt det.

2. Jag ser inte hur man kan klicka ur inåt. Då stöter man med ben eller och foten mot cykeln.

3. Kombi pedaler är jobbiga för att man har fel sidan ovan 50% av fallen, både när man har SPD och vanliga skor. Det kan dock vara bra när man kör då och då med vanlig skor. En annan lösning är att man kan köpa till en plastbit som man kan klicka i en sidan av pedalen.
3. Inget problem i praktiken. De hänger (om de är rimligt skötta) alltid på samma sätt när man klickar ur dem, så man lär sig fort att klicka i rakt ned om man har skor med klossar på sig, och att dra runt pedalen ett halvt varv med tån och få plattissidan upp om man har vanliga skor. Det hamnar fort i ryggmärgen och går utan att tänka.

SPD till pendling
3. Inget problem i praktiken. De hänger (om de är rimligt skötta) alltid på samma sätt när man klickar ur dem, så man lär sig fort att klicka i rakt ned om man har skor med klossar på sig, och att dra runt pedalen ett halvt varv med tån och få plattissidan upp om man har vanliga skor. Det hamnar fort i ryggmärgen och går utan att tänka.

Men då menar du inte kombi pedlarna men dubbelsidiga med plastbit i, eller?

SPD till pendling
Men då menar du inte kombi pedlarna men dubbelsidiga med plastbit i, eller?
Kombipedaler. T.ex. dessa: Shimano EH500 (jag har föregångaren på mitt multitool av cykel (pendling/gravel/touring/...))
shimanoshimanopd-eh500spddual.jpg

SPD till pendling
Jag kör med PD-324 och har inga större problem med hur de står. Vill man kan man tynga ner ena sidan med bult/mutter (om de är tröga) för att få dem att stå "tydligare" åt ett/samma håll.

SPD till pendling
pendlar med dubbelsidiga pedaler med bajonettfattning, sommar som vinter. kan alltså med ett handgrepp byta till plattissar, också med bajonettgrepp. det händer i praktiken bara när cykeln skall lånas ut.

ett liknande alternativ är dubbelsidiga spd där man vid behov klickar i en plattformsadapter. kanske det vettigaste konceptet för flertalet.

största abret med kombipedaler som jag ser det, är risken för pedalislag i kurvor när man kör spd-läge. toppat med att man genom genom pedalernas utformning kan råka ut för ett riktigt tvärstopp.

SPD till pendling
För ~9 år sedan har jag pendlat väldigt mycket med SPD skor och pedaler (Crankbrothers Candy). Det gick bra, förutom ett tillfälle när jag misslyckades att klicka ur dem vid trafikljus, och ramlade huvudet nästan under busshjul.

SPD till pendling
OK. Så funkar det inte med PD-324.
För mig funkar det även med dessa utan krångel, men de hänger lite viktade halvvägs åt ett och samma håll oavsett hur man klickat ur. Man drar fram dem med tån för klick och bak lite för platt (eller om det nu är tvärt om - sitter i muskelminnet). Förvånande att det inte fungerar på samma sätt för andra. Jag har i och för sig inte heller så bråttom så kanske förtränger alla gånger jag får dra ett halvvarv till.

Edit: fast det finns också bättre varianter se ovan.

SPD till pendling
För mig funkar det även med dessa utan krångel, men de hänger lite viktade halvvägs åt ett och samma håll oavsett hur man klickat ur. Man drar fram dem med tån för klick och bak lite för platt (eller om det nu är tvärt om - sitter i muskelminnet). Förvånande att det inte fungerar på samma sätt för andra. Jag har i och för sig inte heller så bråttom så kanske förtränger alla gånger jag får dra ett halvvarv till.

Edit: fast det finns också bättre varianter se ovan.

Det kan också vara att mitt minne sviker mig. Det måste vara minst 25 år sen att jag sist körde med PD-324.

PS: otroligt att det i cykelvärlden där det nuförtiden måste komma "nya" saker varje år fortfarande tillverkas komponenter (inte reservdelar)som var utväxlad för 34 år sen: PD-M520. Jag har är par minst 20 år gamla M540 kvar som jag snart ska montera på en ny cykel.

SPD till pendling
pendlar med dubbelsidiga pedaler med bajonettfattning, sommar som vinter. kan alltså med ett handgrepp byta till plattissar, också med bajonettgrepp. det händer i praktiken bara när cykeln skall lånas ut.

ett liknande alternativ är dubbelsidiga spd där man vid behov klickar i en plattformsadapter. kanske det vettigaste konceptet för flertalet.

största abret med kombipedaler som jag ser det, är risken för pedalislag i kurvor när man kör spd-läge. toppat med att man genom genom pedalernas utformning kan råka ut för ett riktigt tvärstopp.
Hur menar du med att man "genom pedalernas utformning kan råka ut för [...]"?

SPD till pendling
Hur menar du med att man "genom pedalernas utformning kan råka ut för [...]"?

När man kör med SPD sidan uppåt har man en mycket bredare och också lite lägre ytan som sticker nedåt än när man kör tvåsidiga SPD pedaler. Det kan vara farligt på en cykel med låg vevlagerhöjd, utformat för att köra med SPD pedaler. De borde vara ingen problem på en cykel tänkt till att köra med vanliga pedaler.

SPD till pendling
precis:) och det som sticker ned har en hakig kant. värre ju mer formad plattis-sidan är

allt beror förstås på fart och lutning, och man tenderar att vänja sig med det man har. men att ha sämre marginal när man kör spd och det skall föreställa lite inspirerad körning är ju tvärtom jämfört med vad det borde vara?

om man istället kör med plattisadapter blir det rimligare.

SPD till pendling
1. Nej. Eller möjligtvis om du har väldigt mjuka skor.
2. SPD är väldigt mycket lättare att klicka ur ändå än SPD-SL, särskilt om man inte spänner dem jättehårt. SH56 är bara en avart som ökar risken att man inte sitter fast när man tror att man ska göra det.
3. Till pendling om du cyklar med vanliga skor ibland på samma cykel är faktiskt ett användningsområde som sådana pedaler är helt OK till. Det är ju oftast inte alls lika tidskritiskt att hitta pedalen som när man cyklar i skogen t ex.
Länge sen jag cyklade på sådana men jag minns det som att de på samma sätt som SPD-SL gick tillbaka till samma utgångsläge om man släppte dem och att de därmed var hyggligt enkla att få tag i. Nån får gärna rätta mig här om jag är helt ute och cyklar.
Hade räckt med bara ett svar i denna tråden - kunde inte uttryckt det bättre och håller med till 100%!?

SPD till pendling
Ska man pendla och växla mellan vanliga skor och spd (som normala människor gör) är nog kraftiga nedlägg ett mindre problem. I skogen är inte 324:or det minsta optimala (rent utav dåliga), men vem sätter såna pedaler på en skogshoj? Inte jag. Och förhoppningsvis ingen annan heller.

SPD till pendling
Håller med @Rattnalle , @n3wton och @BFS .
Har länge haft ett par Shimano 540or eller vad de heter på en cykla i stan-räjser.
När jag byggde en ny likande så blev det ett par billiga kopior av samma, löst skruvade så det är lätt att koppla ur, bättre på andra sidan när jag av någon anledning kör med vanliga skor. Stress-cyklar aldrig på den cykeln så oroar mig inte för inlägg.
Skulle inte drömma om att ha det på en cykel jag cyklar inspirerat på.

SPD till pendling
Stort tack för alla svar, mycket uppskattat!

2. Jag tar SH-51
3. Lutar åt att PD-T8000 Deore XT kommer fungera bäst i vardagspraktiken, och är att föredra framför EH500 då förstnämnda är bredare

Nu måste jag ha skor! Optimalt vore ett par som klarar perioden vår-höst (får bli lite svettigt på sommaren, då blir det ändå mindre pendling och mer semester på SPD-SL) och ett par för vintern. Preferens för Specialized och tidigare kollat på 45Nrth för vintern. Undrar hur snabba skor ser ut på kombipedal...

SPD till pendling
Stort tack för alla svar, mycket uppskattat!

2. Jag tar SH-51
3. Lutar åt att PD-T8000 Deore XT kommer fungera bäst i vardagspraktiken, och är att föredra framför EH500 då förstnämnda är bredare

Nu måste jag ha skor! Optimalt vore ett par som klarar perioden vår-höst (får bli lite svettigt på sommaren, då blir det ändå mindre pendling och mer semester på SPD-SL) och ett par för vintern. Preferens för Specialized och tidigare kollat på 45Nrth för vintern. Undrar hur snabba skor ser ut på kombipedal...
XT på pendlare, vilket overkill! ?
Jag hade köpt billigast möjligt, typ

SPD till pendling
XT-pedalerna är typ odödligt oavsett vad du släpar dem igenom, så jag hade lätt valt ett par sådana. Har också haft just sådana monterade på lastcykeln i ett par års tid men bytte till ett par plattisar när jag insett att jag cyklar med spd-dojjor max en gång per år på den cykeln.

XT for the win iallafall!

SPD till pendling
XT-pedalerna är typ odödligt oavsett vad du släpar dem igenom, så jag hade lätt valt ett par sådana. Har också haft just sådana monterade på lastcykeln i ett par års tid men bytte till ett par plattisar när jag insett att jag cyklar med spd-dojjor max en gång per år på den cykeln.

XT for the win iallafall!

Alla Shimano SPD pedlarna är väl odödliga, förutom nyaste XTR. Jag har ett par 324 och ett par 540 så har både mer än 25 år på nacken (om än inte använt så mycket). Jag köper gärna XT till min MTB, även om det känns som overkill, men inte till pendlaren.

SPD till pendling
Alla Shimano SPD pedlarna är väl odödliga, förutom nyaste XTR. Jag har ett par 324 och ett par 540 så har både mer än 25 år på nacken (om än inte använt så mycket). Jag köper gärna XT till min MTB, även om det känns som overkill, men inte till pendlaren.
Jag har inte använt de pedalerna som har plastförskruvningar mer än lite grann (520 när det gäller vanliga spd) så jag kan inte uttala mig om hur odödliga de är, men metall slår plast även om det kostar ett par hundringar mer.?

Ska man använda något i 25 år spelar det mindre roll om grejen kostar 500 eller 1000 kr!?

SPD till pendling
Jag har inte använt de pedalerna som har plastförskruvningar mer än lite grann (520 när det gäller vanliga spd) så jag kan inte uttala mig om hur odödliga de är, men metall slår plast även om det kostar ett par hundringar mer.?

Ska man använda något i 25 år spelar det mindre roll om grejen kostar 500 eller 1000 kr!?

Planen var inte att använda dom så länge, men jag har aldrig haft sönder en SPD pedal.

Dock har väl ingen Shimano SPD pedal plast, förutom kanske i kappen till på hålet till axeln på utsidan?

EDIT: nu minns jag inte om jag har haft 520, kanske har den mer plast.

SPD till pendling
Den här delen är plast på de billiga pedalerna:

IMG_6646.jpeg

IMG_6645.jpeg

Medan de på de dyrare är i metall:

IMG_6647.jpeg

Praktisk betydelse är jag däremot osäker på mer än att den i metall funkar att dra loss med vanlig fast nyckel, den i plast behöver något specialverktyg.

SPD till pendling
3. Lutar åt att PD-T8000 Deore XT kommer fungera bäst i vardagspraktiken
Bra val
Jag har sedan många år använt SPD kombipedaler på mina pendlarcyklar, mest PD-M324
Men nu har även jag PD-T8000 med förhoppning om att de är bättre tätade och därför mer långlivade eftersom de skall vara av XT-kvalité,
eller åtminstone förhoppningsvis av högre kvalité än PD-M324.

SPD till pendling
Jag kör PD-M540/SH51 större delen av året och PD-M324/SH56 när det är som isigast i Stockholm, båda varianterna funkar bra men jag kommer nog också gå till PD-T8000 när 324:an ger upp.

Att jag byter till "sommarpedaler" är för att det är aningen mindre krångligt att hitta rätt, men egentligen skulle det nog fungera med kombi året runt. Å andra sidan använder jag aldrig pendlaren med vanliga skor.

(Förresten fick jag såga sönder ena pedalen i höstas, så det blir nog M520 nu.)

SPD till pendling
Mitt tips är att avvakta lite innan du köper vinterskor tills du vet hur din pendlingsväg ser ut och hur dedikerad du kommer att bli. Är det ofta slaskigt och isigt eller mycket blötsnö finns risk att mekanismen isar igen irriterande ofta. Är det riktigt halt kan det också kännas rätt skönt att veta att man kan lyfta av foten åt alla håll.

På vintern blir det en annan lunk där jag inte tycker mig få någon större utdelning på spd.

SPD till pendling
Mitt tips är att avvakta lite innan du köper vinterskor tills du vet hur din pendlingsväg ser ut och hur dedikerad du kommer att bli. Är det ofta slaskigt och isigt eller mycket blötsnö finns risk att mekanismen isar igen irriterande ofta. Är det riktigt halt kan det också kännas rätt skönt att veta att man kan lyfta av foten åt alla håll.

På vintern blir det en annan lunk där jag inte tycker mig få någon större utdelning på spd.
Dedikationen är på topp; pendlat varje dag året runt i tio års tid. ? Men medvetet med plattisar av samma skäl som jag vet värdet i att ha en platt sida på kombipedalen; ismodden och annat otyg kommer ju tillbaka även om årets varma tid ligger framför oss. ?

Tillbaka
Topp