[OT] Internet i skogen

[OT] Internet i skogen
Ja, just Tre har ju som sin specialitet att inte ha täckning i skogen utanför tätorter och riksvägar. Undantag finns men annars brukar Telia vara det säkraste kortet. Stalltips är att inte lita på att operatörerna har täckning över huvud taget utanför kärnområdet (det som Tres täckningskarta kallar "mycket god"). Anekdotiskt så vet jag ställen där min telefon kopplar ner redan innan man har lämnat Mycket god. (Jag använder alltså Hallon/Tre.)

Vad beträffar "funkar om den ligger i fönstret" så går det att ställa modemet/routern i fönstret eller t.o.m. köpa en externantenn.
Torpet ligger på en liten kulle i kanten av ett stort åkerlandskap, och i det sistnämnda ser det ut att vara just "mycket god" täckning. Med andra ord borde det att gå att fixa nån slags utomhusantenn på lite höjd om det inte skulle funka så bra.

Edit: Såhär ser det ut, utan att avslöja exakt var. Den vänstraste kåken är bostadshuset.

Screenshot 2024-04-16 at 12.25.54.png

[OT] Internet i skogen
Borde det inte gå att scanna utan koppla upp sig? Hittar ingen sådan app utan istället mest fokus på att mäta hastighet väl uppkopplad
Med Android går det iallafall att få en grov uppskattning utan speciell app.
Avaktivera "Automatically select network" under inställningar för internet. Inte perfekt men man ser om någon operatör har riktigt usel mottagning.

[OT] Internet i skogen
har tre sedan femtontalet år. täckningen norr om sträckan sundsvall-storlien är ska vi säga porös. men söder därom aldrig haft problem "i skogen" eller för den delen mindre vägar.

i urbana miljöer, inne i betonghus och så är täckningen överlägsen.

ett sätt att ta reda på täckningen t ex vid ett fritidshus är att köpa ett kontantkort.

ed: femtontalet efter tips från gorans:)

Senast ändrad:
[OT] Internet i skogen
Torpet ligger på en liten kulle i kanten av ett stort åkerlandskap, och i det sistnämnda ser det ut att vara just "mycket god" täckning. Med andra ord borde det att gå att fixa nån slags utomhusantenn på lite höjd om det inte skulle funka så bra.

Edit: Såhär ser det ut, utan att avslöja exakt var. Den vänstraste kåken är bostadshuset.

Visa bilaga 692966
Det trista är att det inte går att veta säkert förrän man har prövat.

[OT] Internet i skogen
Tänk på att många kontantkort inte tillåter "sparad pott" efter visst tidsintervall. Ex så har Hallon 30 dagar/pott på sina mobila bredbandskontantkort. Som exempel, om du bara ett par veckor under semestern skall ut och campa och vill veta att du kan själv och barnen ladda på rejält. Då köper man en månad med 50 eller 100 kanske. Men annars kan det vara bättre att köpa ett abonnemang om du använder det då och då regelbundet under året.

Räkneexempel Hallon, 149:- 20GB kontantkort (brinner inne dag 30). Mobilt bredband abonnemang 20GB, 149:-, du får spara upp till 200gb. Upplägget är ungeför samma hos de andra operatörerna men kanske kan man hitta en deal med stor "startpott" och klara sig på en lägre månadskostnad eller att andra öperatörer har andra gränser. Hallon hoppar ju från 5 på lägste till 20GB på nästa nivå
Hos Fello kan man själv byta datamängd varje månad. Innan jag bytte till min ”dubbel surf for life” hade jag en nivå som var lite lägre än vad jag gjorde av med, men det var bara att byta till högsta nivån en månad för att fylla potten full, sedan byta tillbaks till lägre nivå. Just sparad pott är ju idealiskt för att klara tillfälliga toppar i nyttjandet.

[OT] Internet i skogen
Om jag får tro vänner och bekanta så är det nästan ingen som ens surfar vid en dator längre. Alla gör allt med telefonen (vilket för mig är helt obegripligt). Så det spelar ju ingen roll att fiber är bättre om det är trådlöst folk vill ha.

Jag ser det som puckad brist på konkurrens. Den operatör som skulle erbjuda fri surf till lågt pris skulle få alla kunder. Sen får kunderna slåss om bandbredden (det vill säga den totala volymen skulle vara oförändrad). Hellre det än att ha en futtig, begränsad mängd data att behöva snåla med varje månad.

-------

Angående jobbtelefon så pratar jag nästan aldrig i telefon och surfar jag så handlar det om att läsa och skriva på forum och kolla nyheter. Vore vansinne att släpa runt på en telefon till bara för att få göra det "privat". Jobbluren är en del av min lön, som jag ser det. Alltså utnyttjar jag den till det jag får.
Men, det innebär också att det är på landet all surf ryker, för då plötsligt ska abonnemanget användas till det jag använder datorn till hemma, vilket inbegriper musik och youtube som sörplar rätt mycket. Och då räcker det inte längre.
Vad händer när datamängden slår i taket? De flesta har väl att de bara begränsar bandbredden kraftigt, typ 1 Mbps och det räcker gott för att läsa nyheter och på forum.

Edit. Ser att det verkar vara ändrat hos de flesta operatörer så surfen stängs av helt .

Senast ändrad:
[OT] Internet i skogen
Jag förstår bara inte grejen med begränsad datamängd per månad. Vem tjänar nåt på det? Det är väl bättre att sänka bandbredden på de ställen där det är många som surfar samtidigt? Det är ju så det funkar med trådbundet. Infrastrukturen belastas ju liksom inte mer ju mer man surfar. Bara sjukt störande att behöva sitta och räkna på hur mycket man kan surfa och ladda ner.
Därför att man kan ta betalt för det. Väldigt uppenbart för konsumenten när datamängden är slut och allt går med 28,8K-modemhastighet, då är man jädrigt pigg på att pynta för mer surf. Samtal och SMS var en bra inkomstkälla förr, nu är det i stället trafik som kan ge klirr i kassan.

[OT] Internet i skogen
Vad är det de gör på sina telefoner istället för på datorn?

Är det svennesurf på aftobladet och flashback som drar de stora datormängderna tror folk? Ska vi då upphandla infrastruktur baserat på denna tro eller hur ska vi jobba vidare?

EDIT. Säg inte till nån att jobbtelefonen är lön för då är det skatteskyldigt. Den är en kvarnsten runt halsen som Ooms säger.

[OT] Internet i skogen
Vad händer när datamängden slår i taket? De flesta har väl att de bara begränsar bandbredden kraftigt, typ 1 Mbps och det räcker gott för att läsa nyheter och på forum.
Nä, du får långa svarstider och allt blir segt, om nåt händer öht. Det finns ingen garanterad hastighet, det är en best effort tjänst.

[OT] Internet i skogen

Är det svennesurf på aftobladet och flashback som drar de stora datormängderna tror folk? Ska vi då upphandla infrastruktur baserat på denna tro eller hur ska vi jobba vidare?

EDIT. Säg inte till nån att jobbtelefonen är lön för då är det skatteskyldigt. Den är en kvarnsten runt halsen som Ooms säger.
TiKTok är livsviktigt!

[OT] Internet i skogen

Så kan det vara. 80% av mobiltrafiken i Sverige går inomhus, jag kan tänka mig att många surfar på mobilen istf jobbdatorn t.ex. ?

[OT] Internet i skogen
Så kan det vara. 80% av mobiltrafiken i Sverige går inomhus, jag kan tänka mig att många surfar på mobilen istf jobbdatorn t.ex. ?
Jag surfar också på mobilen men inte fan drar jag mer än 5G i månaden för det. Inte med fiber hemma. Numera kopplar den upp till wifi på jobbet också.

Ska man ha fiber i varje gata för de som behöver det så är det så klart smart att optimera infrastrukteren för fiber i varje gata och använda mobilnätet mobilt och för undantag.

[OT] Internet i skogen
Tror det är en generationsfråga också. Brorsans ungar verkar bränna hur mycket mobildata som helst, det spelar ingen roll hur stor pott de får. Det jag gör av med på en månad kan de bränna på ett par dagar.

[OT] Internet i skogen
Därför att man kan ta betalt för det. Väldigt uppenbart för konsumenten när datamängden är slut och allt går med 28,8K-modemhastighet, då är man jädrigt pigg på att pynta för mer surf. Samtal och SMS var en bra inkomstkälla förr, nu är det i stället trafik som kan ge klirr i kassan.
Å andra sidan finns konsumenter som jag, som väljer bort operatörer med usla villkor. Det tjänar man inga pengar på alls.

[OT] Internet i skogen
ja, kontant kort räcker så klart men jag tycker signalstyrkan borde gå att scanna som man kan på wifi...
det är ju datakapaciteten man är ute efter och vill testa? den har ett visst samband med lokala signalstyrkan, men det kan finnas hinder och trängsel i trafiken både på plats liksom bortom den lokala antennen.

klart värt att testa om det råder tveksamhet:)

sen kan det finnas begränsningar i routern eller telefonen. ett test jag läste från arizona hade t ex iphone 12 vid låg signalstyrka betydligt bättre förmåga hantera dataöverföring jämfört med iphone 11. så det är inte bara nätet som begränsar.

[OT] Internet i skogen
Kolla på Skogs-TV istället !
TV? Ah, du menar den där apparaten som folk satt och tittade på, på 1900-talet? ??
Jag har inte kollat på TV på minst fem år. Tänker inte börja igen heller.

-----

Jag tror jag provar några olika kontantkort för att se om täckningen duger för ett abonnemang. Får kika efter nån översikt över alla tänkbara operatörer.

[OT] Internet i skogen
Vad finns det för rimliga lösningar för trådlöst internet om man exempelvis har ett landställe där man bara är ibland? Jag har insett att det inte går att använda telefonen till detta. Bara att lyssna på Spotify på sämsta ljudkvalitet i några timmar, samt surfa väldigt lite, drar 1-2 gig på en helg. Skulle jag låta bli att "hålla igen" skulle min månadspott på 10 gig inte räcka mer än kanske två helger, max.

I min mening är det rätt sjukt att det fortfarande inte finns trådlöst internet helt utan begränsningar, till rimligt pris. En gång i tiden hade jag Telenors "fri surf"-abonnemang för hundra spänn i månaden. Men sen gjorde de allt för att bli av med sina kunder genom att höja priserna nåt helt absurt. När de ville ha 500:- i månaden bad jag dem fara och flyga. Voffo gör di på detta viset?

Hur gör man?
Man väntar till black friday och så tecknar man abonnemang hos comviq. Så har jag gjort vartannat år två gånger i rad nu, eller är det kanske 3 ggr nu. Senast blev det 100 gig surf/månad för 200 spänn/månad i 2 år. Och fick en enklare telefon på köpet också som jag lagt på hyllan tills vidare.. Behöver inte fundera på hur mycket surf som går åt...

[OT] Internet i skogen
tittade till min faktura från tre.

fri surf i 5g-modem som de ger bort om man låser 24 mån kostar 399, men får sedan rabatt 100 sek om man har abonnemang för telefon. vi är tre personer som har fria samtal i 80 länder och fri surfmängd i sverige. utomlands kan surfmängden i utom ees i vissa länder vara begränsad till 60gb per månad. går ju att stå ut med.

betalar för fria routersurfen och dessa tre fria mobilabbonnemang tillsammans totalt 823 per månad.

vi var t ex i indien ett par veckor i höstas, bara att ringa och surfa på som vanligt. inga extra kostnader uppstod förutom ett inlurat sms vid mellanlandning i quatar, som inte är med bland de 80. ändå lite imponerad av smidigheten med detta, med tanke på ett gäng olika operatörer inblandade.
.

Senast ändrad:
[OT] Internet i skogen
En vild gissning är att ni har telefoner där tillverkaren har sin egen modifierade variant av Android.
Varken i min telefon med vanilla-android eller när jag kör senaste releasen i Android Studio så ser det ut som hos er.
Jag har inte uppdaterat min telefon på säkert ett år. Det innebär nämligen att telefonen sakta men säkert blir värdelös. Allt funkar perfekt så länge man skiter i uppdateringar.

Edit: Ja, utom att se signalstyrkan på andra mobilnät då förstås.

[OT] Internet i skogen
det har stämt historiskt att när tillverkare byter till mer flerkärnad processor, att man har det bäst med det gamla mindre tungfotade systemet. i perioder där det bara pågått en uppspeedning finns fördelar säkerhetsmässigt hänga med på uppgraderingarna.

är också en förutsättning för att en del känsligare saker i längden skall fungera, som till exempel bank id, internetbank, köpa biljetter på sj.

en nackdel med att uppgradera är att vissa appar slutar funka, i fall där man inte gjort de säkerhetsuppgraderingar de nya systemen kräver.

nu med mer allmänt förekommande 6-8 kärnor känns det som det problemet med sega uppgraderingar bör vara mindre? skulle dock aldrig tacka ja till helt nya system de första månaderna.

[OT] Internet i skogen
Jag förstår bara inte grejen med begränsad datamängd per månad. Vem tjänar nåt på det? Det är väl bättre att sänka bandbredden på de ställen där det är många som surfar samtidigt? Det är ju så det funkar med trådbundet. Infrastrukturen belastas ju liksom inte mer ju mer man surfar. Bara sjukt störande att behöva sitta och räkna på hur mycket man kan surfa och ladda ner.
Chili Mobil har obegränsad surfmängd & begränsad hastighet istället. Med en något begränsad hastighet är de ofta billigare än konkurrenternas Fri Surf.

Chilli Mobil Privat Mobilabonnemang
1 Mbit/s129 kr/mån
10 Mbit/s299 kr/mån
100 Mbit/s349 299 kr/mån i 2 mån
Full Fart 399 299 kr/mån i 2 mån

Fri Surf Privat Mobilabonnemang
OperatörMånadskostnadBindningstid
Chilli 100 Mbit/s349 299 kr/mån i 2 mån0 mån
MyBeat459 kr/mån 0 mån
Tele 2 100 Mbit/s429 kr/mån0 mån
Telenor449 299 kr/mån i 12 mån24 mån
Telenor449 kr/mån0 mån
Telia469 kr/mån0 mån
Tre429 kr/mån0 mån

Chilli Mobil Privat Mobilt Bredband
10 Mbit/s349 kr/mån
100 Mbit/s399 349 kr/mån i 2 mån
Full Fart 449 349 kr/mån i 2 mån

Fri Surf Privat Mobilt Bredband
Chilli 100 Mbit/s399 349 kr/mån i 2 mån0 mån
Comviq399 kr/mån0 mån
Tele 2549 349 kr/mån i 12 mån0 mån
Telenor499 349 kr/mån i 12 mån24 mån
Telenor499 kr/mån0 mån
Telia529 399 kr/mån i 12 mån0 mån

Det mest lockande är att köpa nåt slags kontantkort och bara betala för den surf jag använder. Utan tidsbegränsning.
Telenor Kontantkort både Mobiltelefon & Mobilt bredband går att ladda med surf som är giltigt i 1,12 eller 24 månader. Populärt tillsammans med Halebop Go för de som surfar mycket, ringer lite och har Dual-SIM.

Gilltighetstid (månader)11224
5GB125 kr275 kr425 kr
10GB175 kr325 kr475 kr
20GB225 kr375 kr525 kr
40GB275 kr425 kr575 kr
100GB325 kr475 kr625 kr
150GB425 kr575 kr725 kr

Finns det seriösare operatörer än nån som på fullaste allvar har valt namnet "Hallon"? :rolleyes: Trodde det var riktat till fjortisar. Och vad använder de för nät?
Hallon är seriösa. Till skillnad från Smultron & Lingon som i princip är telefonförsäljnings bedrägeri mot äldre som hör billigt från pris men blir påsålda dyrt abonnemang med mycket surf och 24 månaders bindningstid.

Mobiloperatören Smultron Swedroid

Alla bär borde väl dock passa bra i skogen? ?

Senast ändrad:
[OT] Internet i skogen
Så ser det ut för mig också. Jag har samsung med Android 14 med samsung ui 6?. Dvs inte rent Android. Utan samsungs *förbättrade version/gui* :) så spelar inte roll ifall man uppdaterar. Samsung tycker tydligen att det är info som man inte behöver veta. Bara en side not. Pixel kör väl rent. Eftersom de kommer från Google.

[OT] Internet i skogen
Chili Mobil har obegränsad surfmängd & begränsad hastighet istället. Med en något begränsad hastighet är de ofta billigare än konkurrenternas Fri Surf.

Chilli Mobil Privat Mobilabonnemang
1 Mbit/s129 kr/mån
10 Mbit/s299 kr/mån
100 Mbit/s349 299 kr/mån i 2 mån
Full Fart399 299 kr/mån i 2 mån

Fri Surf Privat Mobilabonnemang
Chilli 100 Mbit/s349 299 kr/mån i 2 mån0 mån
MyBeat459 kr/mån0 mån
Tele 2 100 Mbit/s429 kr/mån0 mån
Telenor449 299 kr/mån i 12 mån24 mån
Telenor449 kr/mån0 mån
Telia469 kr/mån0 mån
Tre429 kr/mån0 mån

Chilli Mobil Privat Mobilt Bredband
10 Mbit/s349 kr/mån
100 Mbit/s399 349 kr/mån i 2 mån
Full Fart449 349 kr/mån i 2 mån

Fri Surf Privat Mobilt Bredband
Chilli 100 Mbit/s399 349 kr/mån i 2 mån0 mån
Comviq399 kr/mån0 mån
Tele 2549 349 kr/mån i 12 mån0 mån
Telenor499 349 kr/mån i 12 mån24 mån
Telenor499 kr/mån0 mån
Telia529 399 kr/mån i 12 mån0 mån

Telenor Kontantkort både Mobiltelefon & Mobilt bredband går att ladda med surf som är giltigt i 1,12 eller 24 månader. Populärt tillsammans med Halebop Go för de som surfar mycket, ringer lite och har Dual-SIM.

Gilltighetstid (månader)11224
5GB125 kr275 kr425 kr
10GB175 kr325 kr475 kr
20GB225 kr375 kr525 kr
40GB275 kr425 kr575 kr
100GB325 kr475 kr625 kr
150GB425 kr575 kr725 kr

Hallon är seriösa. Till skillnad från Smultron & Lingon som i princip är telefonförsäljnings bedrägeri mot äldre som hör billigt från pris men blir påsålda dyrt abonnemang med mycket surf och 24 månaders bindningstid.

Mobiloperatören Smultron Swedroid

Alla bär borde väl dock passa bra i skogen? ?
Ett tips för den som skall ha nytt abonnemang är att åka till affären och pruta, inte köpa på nätpriserna. När jag skulle skaffa privat mobil nyligen åkte jag till Elgiganten och hade kollat upp en telefon jag skulle köpa för 4k samt ett billigt abonnemang. Gick därifrån med telefonen i handen samt ett presentkort på en tusenlapp. I gengäld blev abonnemanget några tior dyrare än tänkt, men barnen får samtidigt helt fri surf. Trots högre abonnemangskostnad prutade jag några tusen...

[OT] Internet i skogen
Ett tips för den som skall ha nytt abonnemang är att åka till affären och pruta, inte köpa på nätpriserna. När jag skulle skaffa privat mobil nyligen åkte jag till Elgiganten och hade kollat upp en telefon jag skulle köpa för 4k samt ett billigt abonnemang. Gick därifrån med telefonen i handen samt ett presentkort på en tusenlapp. I gengäld blev abonnemanget några tior dyrare än tänkt, men barnen får samtidigt helt fri surf. Trots högre abonnemangskostnad prutade jag några tusen...
Absolut kan det gå att pruta (speciellt om det är vid köp av flera abonnemang eller om det är i kombination med köp av hårdvara på avbetalning). Jag bara tipsade om Chilli som en operatör som begränsar bandbredd istället för surfmängd som @Makten efterfrågade.

Senast ändrad:
[OT] Internet i skogen
Det beror på vad man räknar som prisvärt.

Telia (t.ex.) har ju ett antal olika Fastpris-laddningar till kontantkort, med lite (eller mycket) surf samt obegränsat med samtal och sms i 30 dagar för en mindre summa.

Surf (samtal om det inte ingår) per krona är väl det mest rimliga för att avgöra prisvärdhet? Alla operatörer använder ju ändå de stora och hyffsat så pålitliga näten från Telia, Tele2, 3 & Telenor. Många operatörer har ju ingen uppsägningstid, så då är ju flexibiliteten med att köpa enstaka månader med kontantkort knappt längre någon fördel.

Telia Kontantkort
2GB 149kr/mån
5GB 209kr/mån
10GB 259kr/mån
20GB 299kr/mån

Telias kontantkort är förvisso billigare än
Telia Abbonemang
5 GB Bas 269 kr/mån
15 GB Bas 399 kr/mån

Men telias kontantkort är långt ifrån
Fello (Telia)
3GB 105kr/mån