Köpmisstag mountainbike

Köpmisstag mountainbike
Ännu fler som har cyklat i 20 år som poängterar att man kan ha roligt på vad som helst.
Det finns såklart en viss poäng i det. Men vill ni att alla som börjar med stigcykling nu också ska behöva vänta 20 år innan dom får samma slags rolig cykling som man kan ha idag?

1713509729759.png

Ja, jag vet att det inte är samma årsmodell som jämförs, men tror inte det ändrats så mycket.
Dom har helt enkelt aldrig vart tänkta att vara samma typ av cykel.

Håller dock klart med om det där med demodagar. Det är både roligare och bättre sätt att lära sig på än att försöka make sense av vad andra skriver på internet ?

Köpmisstag mountainbike
Ännu fler som har cyklat i 20 år som poängterar att man kan ha roligt på vad som helst.
Det finns såklart en viss poäng i det. Men vill ni att alla som börjar med stigcykling nu också ska behöva vänta 20 år innan dom får samma slags rolig cykling som man kan ha idag?

Visa bilaga 693600
Ja, jag vet att det inte är samma årsmodell som jämförs, men tror inte det ändrats så mycket.

Håller dock klart med om det där med demodagar. Det är både roligare och bättre sätt att lära sig på än att försöka make sense av vad andra skriver på internet ?
Jag tycker att det för min del handlar om att undvika att shame någon som kanske inte har råd till att byta cykel för att 68.5 är omöjligt att cykla på.

Eftersom TS eventuellt är stad vid kassa och kanske utförsintresserad så ska han så klart åka på demodag och testa. Frågan är då hur länge det dröjer innan det inte räcker med en HT alls då bara.

Eftersomo TS redan köpt en gaffel så är det väl bara att knyta näven i fickan och köpa en ram också.

Köpmisstag mountainbike
Jag tycker att det för min del handlar om att undvika att shame någon som kanske inte har råd till att byta cykel för att 68.5 är omöjligt att cykla på.
Den köper jag absolut.
Och alla har helt personliga förutsättningar när det kommer till att balansera tid/pengar/kul.

Har man stramare budget så börjar man nog inte själv på samma vis att leta brister i sin egen cykel.
Och har man väl börjat hamna i sådana tankar så kan det definitivt också påverka hur roligt man har.

Köpmisstag mountainbike
Sen tycker jag personligen att det finns snyggare cyklar än Laufey även om den verkar ha nöjda ägare
Håller med, men den är lite "Nya Vitus Sentier", dvs rollmodelen av första cykel för 90% av alla åkare, till ett än så länge bra pris.

Min egen HT är såklart både roligar och snyggare, men man får förhållandevis lite för pengarna där ?

Köpmisstag mountainbike
Jag hade skippat "aggro hardtail" helt och köpt t.ex en radon skeen trail 7.0 från bike discount för alldeles rimliga pengar.

Fixar stigcykling riktigt riktigt bra, förstås, men den fixar även hela spannet från xc till bikepark. Inte optimalt i något av ytterligheterna kanske, men den fixar det utan bekymmer och toleransen mot felköp blir så att säga större. @manneblask kör en sådan en del i branta och stökiga "gnar-lines" och den gör jobbet (fast han väljer nog iofs den andra mer långslagiga hojen normalt sett)

Finns för övrigt en "slide trail" också, om man vill ha aningen mer slag
Helt klart ett av mina bästa köp. 1700 euro för en vettig trailhoj som funkar till det mesta. Har även testat den i den lokala hoppleden och är galet poppig ?

För mig är den dock mer ett komplement (numera sambons hoj mest för delen) men är prima som enda allt-i-allohoj.

Jag kan tipsa om denna ram jag hade som HT senast, väldigt bra (och pris) om du får tankarna att stoppa nya gaffeln + komponenter dit. Men det är utan att jag har någon koll på specen på Onnan.

Senast ändrad:
Köpmisstag mountainbike
Var bor TS ngnstans? En massa demodagar på gång nu lite överallt. Att testa själv säger mer än 1000 youtube-videos eller happyinlägg (gammalt cykelordspråk).
Är TS jag? Jag bor hur som helst i Ulricehamn, jag kraschade dock och bröt nyckelbenet när jag cyklade förra gången så kan inte cykla igen på ett tag (därav att jag har massa tid att sitta och nörda)

Köpmisstag mountainbike
Den köper jag absolut.
Och alla har helt personliga förutsättningar när det kommer till att balansera tid/pengar/kul.

Har man stramare budget så börjar man nog inte själv på samma vis att leta brister i sin egen cykel.
Och har man väl börjat hamna i sådana tankar så kan det definitivt också påverka hur roligt man har.
Jag önskar ju nästan på ett sätt att jag har läst på så mycket, för annars hade jag aldrig vetat att min cykel kanske inte är den mest lämpliga och då hade jag varit jättenöjd med den garanterat, men nu när man vet att den kanske inte är rätt verktyg för jobbet blir det ju svårt att bara släppa det

Köpmisstag mountainbike
Är TS jag? Jag bor hur som helst i Ulricehamn, jag kraschade dock och bröt nyckelbenet när jag cyklade förra gången så kan inte cykla igen på ett tag (därav att jag har massa tid att sitta och nörda)
Aj! Läk ihop väl.

Vad är det för Onna exakt som du har. Kan du skicka länk? Kanske några (bra?) tips på cykelramar kan komma upp.
Då kanske du kan flytta över komponenterna från Onnan till en ny ram?

Köpmisstag mountainbike
Jag har gjort samma resa för 7-8år sedan , köpte en billigare Ht körde 3 år ..fick mersmak köpte en epic heldämpad
, åren på min "nya" så är jag helt såld ... skitkul

Fördel med lättare hoj är att man lär sig grunderna för att sedan levla upp å köra mer tekniskt med fart

Köpmisstag mountainbike
Japp, TS = trådskapare alt trådstartare.

Finns ett antal kommande demo-dagar i ditt "närområde". Vet inte om swe cup enduro kommer till U-hamn i år men när det var där sist så fanns många cykelmärken på plats med demohojar.

20-21 april: Gbg-enduron i Lackarebäck
27:e april: Cykelmagasinet Bike Day i Gbg, Sannegårdshamnen
4:e maj: Specialized demo day i Brudaremossen
10-11 maj: Isabike Festival (rekommenderas!!!)
23-25 augusti: Vallåsen Velofest

Kommer säkert Floda Bike Festival i höst oxå. Riktigt trevligt arrangemang!

Krya på sig!

Köpmisstag mountainbike
Japp, TS = trådskapare alt trådstartare.

Finns ett antal kommande demo-dagar i ditt "närområde". Vet inte om swe cup enduro kommer till U-hamn i år men när det var där sist så fanns många cykelmärken på plats med demohojar.

20-21 april: Gbg-enduron i Lackarebäck
27:e april: Cykelmagasinet Bike Day i Gbg, Sannegårdshamnen
4:e maj: Specialized demo day i Brudaremossen
10-11 maj: Isabike Festival (rekommenderas!!!)
23-25 augusti: Vallåsen Velofest

Kommer säkert Floda Bike Festival i höst oxå. Riktigt trevligt arrangemang!

Krya på sig!
Många bra tips, tack för det, jag får åka och kolla läget då

Köpmisstag mountainbike
Jag har en kompis som jag vet cyklar mountainbike och han har ju en riktigt jävlig full sus trail cykel som jag skulle få prova, det är ju dock inte den typen av cykel som jag kommer köpa men ändå kul att se vad som finns

Köpmisstag mountainbike
Kan det vara en idé att försöka byta ram med någon? Jag tänker att det kanske finns någon som har en trail-ram som hellre skulle vilja ha en XC-ram. Någon som gjort ett felköp "åt andra hållet" s.a.s.

Köpmisstag mountainbike
Kan det vara en idé att försöka byta ram med någon? Jag tänker att det kanske finns någon som har en trail-ram som hellre skulle vilja ha en XC-ram. Någon som gjort ett felköp "åt andra hållet" s.a.s.
Lite av mitt resonemang med en Laufey är att den kommer ju med många saker som jag antagligen kommer skaffa ändå i framtiden (dropper, tubeless, köttiga däck, brett styre osv) och om jag skulle köpa alla dem sakerna separat känns det ändå inte som att jag kommer spara några egentliga pengar, plus att då har jag lyxen att det redan sitter monterat och klart

Köpmisstag mountainbike
Hmmm, det verkar som att axelstandard på Onna är 9x135mm vilket utesluter många ramar som har 12x148 om man ska flytta över hjulen.
Då blir det ingen riktig ekonomi i det tycker jag.
(Vad hade du för axelstandard på Z2 Bomber gaffeln 15x110mm)?

Kanske det bästa är att titta efter en begagnad HT-ram. Använda Z2-gaffeln. Sen shoppa hjul, växlar (10växlat 46-11t är gott nog), bromsar, drivlina/vevparti (165mm långa vevarmar!!!), däck, dropper och sadel, styre, vattenflaskhållare och glatt humör...
Hitta det begagnat eller på rea.
Om du inte har bråttom kommer det bli prisvärt och ett kul projekt.
Håll en byggtråd igång här på happy för att få bekräftat att grejjerna du hittar passar till ramen.

Under tiden cyklar du på det du har och funderar på t.ex. den här typ av ram. ? (den är väldigt poppis bland sina ägare, i mitt tycke kanske den snyggaste dessutom)

Köpmisstag mountainbike
Hmmm, det verkar som att axelstandard på Onna är 9x135mm vilket utesluter många ramar som har 12x148 om man ska flytta över hjulen.

Kanske det bästa är att titta efter en begagnad HT-ram. Använda Z2-gaffeln. Sen shoppa hjul, växlar (10växlat 46-11t är gott nog), bromsar, drivlina/vevparti (165mm långa vevarmar!!!), däck, dropper och sadel, styre, vattenflaskhållare och glatt humör...
Håll en byggtråd igång här på happy för att få bekräftat att grejjerna du hittar passar till ramen.

Under tiden cyklar du på det du har och funderar på t.ex. den här typ av ram. ? (den är väldigt poppis bland sina ägare, i mitt tycke kanske den snyggaste dessutom)

Yes, min bomber är boost på så den passar ju mycket, men jag jämförde ramen du rekommenderade med en Laufey (jag vet att jag är fast på den cykeln men det är en bra referens) så hade denna kortare reach och inte lika brant sadelstolpe samt kortare hjulbas, men vad jag har förstått så är inte det tvärt om mot vad man vill ha?

Köpmisstag mountainbike

En till fråga, vad skulle ett sånt här projekt kosta i runda slängar jämfört med att bara köpa en cykel med likvärdiga delar? Sparar man mycket pengar på att bygga själv?

Köpmisstag mountainbike
En till fråga, vad skulle ett sånt här projekt kosta i runda slängar jämfört med att bara köpa en cykel med likvärdiga delar? Sparar man mycket pengar på att bygga själv?
Generellt nej. Om man redan har en hög prylar hemma så kan man nog gå break even.

Billigare att hitta en bra o ny hoj på rea som dessutom har garanti.

Köpmisstag mountainbike
Nej, då måsta man vara bättre än jag iaf på tålamod och pruta...
Bättre att vänta in reor på kompletta cyklar.

Ursäkta spammningen, men är allt i OK skick på denna är det här en bra cykel och deal. Den kan du ju provsitta litet på innan.

Köpmisstag mountainbike
Generellt nej. Om man redan har en hög prylar hemma så kan man nog gå break even.

Billigare att hitta en bra o ny hoj på rea som dessutom har garanti.
Det var lite det jag trodde också, plus att jag mer eller mindre inte har några verktyg heller så då blir det kostnad där också, det är säkert verktyg som jag kommer skaffa ändå i framtiden men då kommer ju inte all kostnad just nu

Köpmisstag mountainbike
Lite av mitt resonemang med en Laufey är att den kommer ju med många saker som jag antagligen kommer skaffa ändå i framtiden (dropper, tubeless, köttiga däck, brett styre osv) och om jag skulle köpa alla dem sakerna separat känns det ändå inte som att jag kommer spara några egentliga pengar, plus att då har jag lyxen att det redan sitter monterat och klart
Kanske någon som är villig att byta hela cykeln mot din. XC-cykel bytes mot trail-cykel. Byter folk åt båda hållen, eller går man bara från XC till trail?

Ungefär samma problematik som någon som kommer på att de vill ha en terrängbil efter att ha köpt en ny sportbil, eller en segelbåt efter att ha köpt en ny motorbåt.

Addendum: Längdskidor/skateskidor vs. turskidor kanske är en bättre analogi.

Senast ändrad:
Köpmisstag mountainbike
Nej, då måsta man vara bättre än jag iaf på tålamod och pruta...
Bättre att vänta in reor på kompletta cyklar.

Ursäkta spammningen, men är allt i OK skick på denna är det här en bra cykel och deal. Den kan du ju provsitta litet på innan.

Den annonsen har jag redan kollat på lite, har dock inte råd med en cykel innan löning så misstänker att den kanske har försvunnit vid det laget

Köpmisstag mountainbike

Visa bilaga 693600

Bra bild för att jämföra geometrier på olika cyklar! Vad är det för programvara/sajt du använder för detta?

Köpmisstag mountainbike
Bra bild för att jämföra geometrier på olika cyklar! Vad är det för programvara/sajt du använder för detta?
Här är den, jag har använt samma, där kan du också kolla hur geometrin kommer påverkas om du skulle byta några delar på en cykel

Köpmisstag mountainbike
Här är den, jag har använt samma, där kan du också kolla hur geometrin kommer påverkas om du skulle byta några delar på en cykel
Tack! Jag testade att mata in värden för min gamla MTB-häck. Kul att ha som jämförelse när det diskuteras nya hojar av olika modeller och storlekar.

Köpmisstag mountainbike
Tillbaka
Topp