Alternativ till Trek Marlin 5 eller effektiv cykel för 145cm

soren85

Medlem
Hej! Jag är i stort sett helt okunnig när det gäller cyklar men är nu på jakt efter en effektiv cykel för sonen som har börjat cykla allt mer. Han använder cykeln för att ta sig runt i ett gps-baserat spel, så själva cyklingen är engentligen inte intresset. Efter lite letande hittade jag Trek Marlin 5 Gen 2 som reades ut på många ställen och kände att det var en fullträff. Tyvärr är hans storlek (xs) slutsåld överallt så måste nu börja leta andra alternativ (om inte någon känner till en butik som fortfarande har dem i lager).

Några krav (Behöver inte vara MTB men han kör en del på grusvägar i parker):
  1. Utanpåliggande växlar. Har hört att man får ca 15% bättre verknigsgrad vilket låter som ett givet val.
  2. Antingen fast framgaffel eller en som går att låsa. Också för att inte tappa energi när han trampar, och har inget stort behov av dämpning.
  3. Ska passa en person som är från 145cm och uppåt.
  4. Maxpris 6000kr, dels för att han antagligen inte kommer kunna ha cykeln så många år eftersom han växer (11år) och dels för att cyklingen i sig inte är ett intresse.
Några alternativ jag hittade som jag inte vet om de är bra märken:
  1. ACTIVE 2022 Chill 27 (Har inte hittat någon info om Active är ett bra märke)
  2. ACTIVE 2022 Trick 27
  3. Rock Machine Catherine 10-29 (Är 29tums hjul för stort för någon som är under 150cm?)
  4. Rock Machine Thunder 27 VB (Verkar vara slut i hans storlek tyvärr)
  5. Electra Loft 7D
Även begagnat går bra, men svårt för en okunnig att veta vad som är bra.

Tacksam för all hjälp!

Funkar inte small om det är asfalt som ska cyklas?

Jag har inga vettiga tips. Det blir tungt och jävligt men inte tyngre än en damcykel så det går väl bra.

Tack för tipset! Hittade en sån fast med annan framgaffel för 3500kr så slog till på den. Framgaffeln går inte att låsa men för det priset är jag nöjd ändå.

Att kunna låsa framgaffeln är inte nödvändigt. Bra för de som ska sprinta i mål men för bara cykla runt, särskilt för ett barn som är lättare, spelar det ingen roll. Kom ihåg att du behöver köpa pedaler till. Finns billiga och bra på biltema.

Att kunna låsa framgaffeln är inte nödvändigt. Bra för de som ska sprinta i mål men för bara cykla runt, särskilt för ett barn som är lättare, spelar det ingen roll. Kom ihåg att du behöver köpa pedaler till. Finns billiga och bra på biltema.
Aha, det hade jag missat, men ingen stor kostnad. Är skärmar från Biltema något att ha eller ska man satsa på dyrare? Brukar man kunna montera pakethållare på en sån här cykel?

1. Antingen fast framgaffel eller en som går att låsa. Också för att inte tappa energi när han trampar, och har inget stort behov av dämpning.
  2. Maxpris 6000kr
White AX+!?
  • Stel gaffel med lägre vikt och service behov
  • Hydrauliska skivbromsar
  • 9s
  • Relativt låg vikt 13-13,9 kg
  • Fästpunkter för stänkskärmar och pakethållare

4499:- microSHIFT ADVENT
4499:- Shimano Alivio
5499:- Shimano Cues

Något sådant här kanske:

Nästan 6k för TY300 & kombinerade broms/växelhandtag??? Vad är det som är bra med den? Det finns andra "MTB" i samma prisklass med liknande stålfjäder gaffel som är utrustade med Deore eller ADVENT X...
(@soren85 för 3500kr är det dock okej)

5999:- Yosemite Mountainbike 27,5″ 11 växlar, small Artnr. 27-2271 SR SUNTOUR X1 COIL 120 mm lock-out & Deore

6,474 kr Rose COUNT SOLO 1 Rock Shox Judy Silver TK SoloAir 100mm & Deore 5100 11s

6499 kr ROCKRIDER MTB TRAIL EXPLORE 500 29" Suntour XCM & ADVENT

6499:- White XC 275 COMP ANE 1X10 23 Zoom Vaxa 30 HLO 100 mm lock-out & ADVENT X

Är skärmar från Biltema något att ha eller ska man satsa på dyrare?
Biltemas fasta skärmar saknar förstärkning i plasten till skillnad från SKS Bluemels, de är också lite korta så det skvätter upp under skärmen och upp på fötterna. Men okej för priset. Mina har hållit många år, andra på forumet har råkat göra sönder sina fort och tycker det är mer värt att satsa på SKS kvalité med förstärkning ifrån början. Dämpargafflar har dock sällan fästen för fasta stänkskärmar. Biltemas MTB skärmar har jag tyvärr inte testat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp