Vajernippel till Torpedo-reglage?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Jag håller på med en gammal hoj (första bilden i denna tråd) med 3-växlat Torpedonav. Jag behöver byta växelvajer och hölje då de är trasiga. Jag har nytt vajerhölje och en ny växelvajer med en nippel som passar vid bakändan (den svarta plasthylsan vid bakhjulsnavet). Nu undrar jag om det finns några färdiga nipplar som man kan skaffa/tillverka och få dit på ett bra och smidigt sätt vid reglaget, så att det håller bra. Eller någon annan lösning så att jag kan använda den växelvajer och det vajerhölje jag redan har. Inte gärna bara en knut på vajern utan kanske någon lite mer elegant lösning. Någon som t.ex. vet om LBS:er normalt brukar ha liknande nipplar hemma, som man kan löda fast på vajern?

Det skulle kännas som ett nederlag att behöva gå och köpa en färdig Torpedo-vajer med nipplar i båda ändarna, eller någon ny plasthylsa med insexskruv som man kan fästa vajern i (min plasthylsa har ingen insexskruv, jag gissar att det är en orginalhylsa från fabrik). Jag vet f.ö. inte hur en färdig vajer till Torpedo, med nipplar i båda ändarna skulle passa. Den gamla vajern jag hade var ca. 141 cm lång (innan jag klippte den för att få bort plasthylsan där bak).

Jag testade att försöka få loss befintlig nippel från den gamla vajern medelst lödkolv och tenn, men det verkar som att den är fäst med någon annan metod än lödning. Kanske fastpressad från fabrik med något pressverktyg.

Addendum: Jag mätte just nippeln på den gamla vajern. Måtten är ca. 10 mm lång och 2,1-2,8 mm bred (diameter, ej helt rund). Vajerdimensionen är ca. 1,0 mm (den gamla) - 1,1 mm (den nya). Bredden på fästet i reglaget verkar vara ca. 2,8 mm, så nippelns ytterdiameter behöver vara mindre (om den är helt rund).

IMG_3075.JPG

Senast ändrad:
Jag håller på med en gammal hoj med 3-växlat Torpedonav. Jag behöver byta växelvajer och hölje då de är trasiga. Jag har nytt vajerhölje och en ny växelvajer med en nippel som passar för andra ändan (den svarta plasthylsan vid bakhjulsnavet). Nu undrar jag om det finns några färdiga nipplar som man kan skaffa/tillverka och få dit på ett bra och smidigt sätt vid reglaget, så att det håller bra. Eller någon annan lösning så att jag kan använda den växelvajer och det vajerhölje jag redan har. Inte gärna bara en knut på vajern utan kanske någon lite mer elegant lösning. Någon som t.ex. vet om LBS:er normalt brukar ha liknande nipplar hemma, som man kan löda fast på vajern?

Det skulle kännas som ett nederlag att behöva gå och köpa en färdig Torpedo-vajer med nipplar i båda ändarna, eller någon ny plasthylsa med insexskruv som man kan fästa vajern i (min plasthylsa har ingen insexskruv, jag gissar att det är en orginalhylsa från fabrik). Jag vet f.ö. inte hur en färdig vajer till Torpedo, med nipplar i båda ändarna skulle passa. Den gamla vajern jag hade var ca. 141 cm lång (innan jag klippte den för att få bort plasthylsan där bak).

Jag testade att försöka få loss befintlig nippel från den gamla vajern medelst lödkolv och tenn, men det verkar som att den är fäst med någon annan metod än lödning. Kanske fastpressad från fabrik med något pressverktyg.

Visa bilaga 694158

Det behövs ingen ändplupp vid svarta plastgrejen. Plupp vid reglaget, trä genom vajern, avsluta med ändhylsa efter svarta saken. Där är ingen belastning på änden nere vid svarta grejen.

Det behövs ingen ändplupp vid svarta plastgrejen. Plupp vid reglaget, trä genom vajern, avsluta med ändhylsa efter svarta saken. Där är ingen belastning på änden nere vid svarta grejen.

1. Befintlig nippel på nya vajern är för stor för reglagets uttag.
2. Hur kan det inte vara någon belastning i ena änden på vajern när vajern är spänd genom att man har drag både från reglaget och kedjan in i navet (som jag förklarade ovan finns ingen fästskruv/insexskruv i den plasthylsa jag har)?

Ett förtydligande. Den här växelwiresatsen från Biltema, som jag hade hemma i gömmorna, är vad jag försöker använda mig av. Möjligen någon äldre variant med annat artikelnr, men i princip samma.

Den här satsen skulle säkert lösa problemet, där finns två varianter på fästen vid bakhjulet, den ena en sådan svart plasthylsa som jag har, men denna med insexskruv för att fästa vajern med. Jag är dock glad om jag slipper det extra utlägget att behöva köpa ännu en vajersats.

1. Befintlig nippel på nya vajern är för stor för reglagets uttag.
2. Hur kan det inte vara någon belastning i ena änden på vajern när vajern är spänd genom att man har drag både från reglaget och kedjan in i navet (som jag förklarade ovan finns ingen fästskruv/insexskruv i den plasthylsa jag har)?

1. Jag har kört vanlig vajerplupp i torpedoreglage utan problem.

2. Vajern fästs i svarta grejen (eller den gängade silvriga grejen), ingen belastning på änden.

Edit. Aha. Läste en gång till, din svarta grej är ju annorlunda. Det va skumt o förklarar problemet. Sorry.
20240421_225913.jpg

20240421_230038.jpg

20240421_225924.jpg

Äldre dreigang hade lösningen med ett litet mässingsrör som man klämde fast på växelvajern. Inga vajerstopp. Din vajersats är för nyare (utanpåliggande) växlar. Det enklaste är att köpa en ny sats men det går att fixa en oldschool-lösning om du hittar ett litet mässingsrör i rätt dimension. Vanliga ändhylsor funkar inte så bra, för tjocka för att passa i den varianten av ”den svarta pluppen” som du har och håller inte. Har man en ny som låser vajern med insex är det så klart inget problem.

Video på nyare och äldre dreigang som visar skillnaderna;

Äldre dreigang hade lösningen med ett litet mässingsrör som man klämde fast på växelvajern. Inga vajerstopp. Din vajersats är för nyare (utanpåliggande) växlar. Det enklaste är att köpa en ny sats men det går att fixa en oldschool-lösning om du hittar ett litet mässingsrör i rätt dimension. Vanliga ändhylsor funkar inte så bra, för tjocka för att passa i den varianten av ”den svarta pluppen” som du har och håller inte. Har man en ny som låser vajern med insex är det så klart inget problem.

Video på nyare och äldre dreigang som visar skillnaderna;

Ett mässingsrör att klämma fast på vajern låter som en bra lösning, tycker jag. Ang. vajersatsen jag har så kan det nog stämma att den är för utanpåliggande växlar. Jag köpte den nog för att ha i reserv någon gång i tiden, ifall jag skulle behöva nya vajrar till någon av mina andra cyklar. Eller om det var överblivet material från något annat vajerbyte.

Jag har sökt efter vajernipplar på nätet, men inte hittat några med tillräckligt liten ytterdiameter (< 2,8 mm). Mässingsrör kan man säkert hitta i någon välsorterad hobbybutik. Frågan är om det blir billigare än att köpa en färdig Torpedo-sats.

Jag ska ta en runda ned på byn idag och se vad det finns för utbud hos mina LBS:er och kanske dra förbi någon hobbybutik också. Ska även se om jag kan hitta något användbart i mina egna gömmor. Jag har ju samlat på mig en del skräp genom åren.

Jag gillar oldschool-lösningar, men om jag inte lyckas hitta någon rimlig lösning får jag väl krypa till korset och skaffa en vajer med färdig Torpedo-nippel samt en ny "svart plupp" med insexskruv.

Obs! Det är inte till den "svarta pluppen" jag behöver nippeln. Där passar redan den nippeln med större diameter (ca. 3,9 mm) som fanns på vajern i mitt vajerset. Den nippeln går dock inte in i spåret på reglaget, som bara är ca. 2,8 mm brett. Det är alltså i spåret till reglaget jag behöver den nya, smalare nippeln.

1713761447650.png

1713761618708.png

Jag hittade ett gäng isolerade klämskarvkontakter för elsystem till bilar/MC mm i mina lådor. Skalade av plasten på en av dessa kontakter. Verkar kunna passa i nödfall. Ca. 2,8 mm i ytterdiameter. För elkablar 0,5 – 1,5 mm². För långa, men skulle kunna kapa till halva längden med en bågfil. Ska se om jag kan hitta något ännu lämpligare med lite mindre diameter. Vete tusan vilket material de är i. Aluminium?

IMG_3076.JPG

1713765788066.png

Jag funderar f.ö. på hur jag ska lösa det med fästpunkterna för vajerhöljet. De som fanns på den gamla cykeln ser inte alltför roliga ut. Den vänstra klämman, som satt på det undre ramröret nära styrrörret, saknar "stoppet" som ska sitta på "klacken" på ringen, se bild 2 nedan, då tysken i videon ovan går igenom delarna på en gammal cykel med den gamla lösningen.

IMG_3078.JPG

1713766589750.png

Jag funderar på att dra vajerhöljet ända ned till kedjestaget, nästan som på min nyare Crescent Trekking, med 7-vxl Shimano Nexus (nedan). Jag tycker det verkar vara smartare att ha största delen av vajern skyddad från väder och vind.

IMG_3079.JPG

På den cykeln används f.ö. något som närmast ser ut som slangklämmor i plast, för att fästa vajerhöljet på ramen (nedan). Det är orginalinstallationen, som var på cykeln då den var ny. Numera är det ju f.ö. rätt mycket på cyklarna som är i plast. T.o.m. kedjeskydden och skärmarna. Lite tragisk utveckling, tycker jag.

IMG_3080.JPG

På den gamla cykeln användes den trasiga metallklämman med klacken (i bilden högst upp) mer som en slangklämma för att fästa änden på vajerhöljet. En fullösning då "stoppet" för vajerhöljet saknades. Det finns ju fullösningar av varierande grad. Slangklämmor t.ex. eller kanske t.o.m. buntband för att fästa vajerhöljet på ramen. Bara man drar åt tillräckligt, så det sitter. Men jag är inte så förtjust i fullösningar, möjligen som temporära lösningar.

Addendum: 13:01 in i videon ser man en annan lösning då man vill dra vajerhöljet nästan ända fam till bakhjulsnavet. intressant lösning, tycker jag, även om jag aldrig sett någon liknande arm med stopp som man fäster i navet.

1713768032786.png

Snyggast är väl om det finns färdiga fästen och stopp för vajerhöljena på ramen, som i bilden nedan. Men det saknas ju tyvärr på min gamla cykel. Sen finns ju lösningen med vajrar som löper inne i ramen också, men det är inte riktigt aktuellt i mitt fall.

1713768206943.png

Senast ändrad:
Förr i tiden fanns det lösa vajerstopp att montera på kedjestaget. Googla t.ex. ”Shimano cable stop chainstay clamp”. Bästa chansen är nog e-bay eller ställa en fråga på Cykelhistoriska föreningens pryltorg på Facebook. Om du nu inte har någon lokal cykelverkstad med djupa bra-att-ha-lådor. Frågan är väl hur mycket omsorg man vill lägga på en gammal cykel.

Kunde detta vara nåt?

Verkar vara samma dimension som mina sadelstag, 12,8 mm.

De grövre ramrören är dock ca. 29 mm i diameter och kedjestagen ca. 16 mm. Kan ju möjligen vara något att ha om jag skuille behöva fästa något på sadelstag i framtiden. Intressant att veta om butiken också. Det kan ju tänkas att de har fler intressanta reservdelar. Tack för tipsen!

Jag kom nyss tillbaka ifrån en av mina LBS:er med lite grejer. Nu har jag så jag klarar mig till två cyklar, inkl. de delar jag har själv hemma. Blev 100:- fattigare, plus tiden då förstås. ?

Jag kör på lösningen med naken vajer från övre delen av undre ramröret, som det var i orginalutförande på cykeln.

IMG_3081.JPG

Senast ändrad:
Det är ju bara att slipa ned ändpluppen på en ordinarie växelvajer lite grand, så att den passar i Dreigang-reglaget.

Det är ganska dåligt rostskydd på Torpedos höljesstopp.

Det är ju bara att slipa ned ändpluppen på en ordinarie växelvajer lite grand, så att den passar i Dreigang-reglaget.

Bra tips! Att jag inte tänkte på det. Då hade jag sluppit köpa två nya vajrar. Men det är ok. Jag tycker jag fick hela paketet ganska förmånligt ändå. Nu har jag de andra vajrarna kvar ifall jag skulle behöva till utanpåliggande växlar i framtiden.

Det är ganska dåligt rostskydd på Torpedos höljesstopp.

Är det stoppet jag skaffade som syns högst upp till vänster på bilden ovan som du tänker på? Några andra stopp än det har jag inte använt.

Tillbaka
Topp