Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Jag slog till på en Rose Bonero 2. Ville ha ett komplement till min Yeti SB130 på enklare, plattare stigar. Plus att jag ville ha en allt i allo cykel att leka med i pumptrack, skatepark och övrig streetcykling. Jag är jättenöjd med hojen och är förvånad över hur fint Deore gruppen funkar! Den växlar och bromsar otroligt fint för pengarna. Pike gaffeln känns kanon, fast jag är sugen på att slänga i någon token till.

Jag gillar särskilt att man satsat mer på gaffel än växlar. När jag kikade runt på konkurrenterna så var det oftast en enklare RS 35 silver eller gold gaffel och XT bakväxel…. Så tråkigt när alla tillverkare försöker bakväxeltrimma sina hojar för att imponera på kunderna.

Bilagor

• IMG_4767.jpeg
    IMG_4767.jpeg
    946.2 KB · Besök: 167
Jag slog till på en Rose Bonero 2. Ville ha ett komplement till min Yeti SB130 på enklare, plattare stigar. Plus att jag ville ha en allt i allo cykel att leka med i pumptrack, skatepark och övrig streetcykling. Jag är jättenöjd med hojen och är förvånad över hur fint Deore gruppen funkar! Den växlar och bromsar otroligt fint för pengarna. Pike gaffeln känns kanon, fast jag är sugen på att slänga i någon token till.

Jag gillar särskilt att man satsat mer på gaffel än växlar. När jag kikade runt på konkurrenterna så var det oftast en enklare RS 35 silver eller gold gaffel och XT bakväxel…. Så tråkigt när alla tillverkare försöker bakväxeltrimma sina hojar för att imponera på kunderna.

Fin hoj ??
Bakväxeltrimning har väl funkat i alla tider , minns nån gång på tidigt 90tal , köpte en cyclepro ultralite,” xtr ” utrustad var det visst, wow coolt häftigt men som skrivet allt annat var noname och i bästa fall lx typ, lurade iallafall mig på den tiden ?…

PXL_20240325_163411164.jpg

Blir sällan som man tänkt sig. Den där billiga vinter/extra hojjen, har blivit nåt annat.
Nu är det bara ram och gaffel kvar från original.
Så här i efterhand, kunde jag lika gärna köpt en lös ram och byggt. Nåja, delarna från min Stoic 2 har blivit donatordelar till barnens cyklar.

Iaf, Min Suntour kommer behövas byta ut, men vet inte till vad.
En Revelation eller Yari, är det tillräcklig uppgradering?
Kommer använda cykeln lite i Flottsbro. Men blir mest platt stig hemma.

Tog en paus när jag fått ihop 200 klättrade meter, enl Garmin. Vilket var längst bort på rundan, Tor gav den sedan ändå bara 208 m. Strava gav 268. Litar på Strava, men här var det ändå 200 på Garmin. Och hela skiten var OT för 29”däckstråden, passar bättre här.
Mötte exakt Noll cyklister i hellas idag, på en runda runt de centrala delarna mitt på dan!?!. Alla kan inte vara på landet, jag mötte en hel del hund-rastade med fyrfota vänner.
IMG_0102.jpeg
IMG_0104.jpeg

Fick iof 50 höjdmeter på asfaltsvägen kranglans till masten, förutom att jag undvek en del genom att ta en "genväg" upp på en skogshäll som ger extra teknisk klättring och några höjdmeter till också. Efter att jag tjohejat nerför Nacke 1, tjongade i bakhjulet nånstans där så att jag är rätt säker på att jag slog upp en pyspunka.... Tur jag hade grid trail och tjockaste Pepis rokkline i.

Tog en paus när jag fått ihop 200 klättrade meter, enl Garmin. Vilket var längst bort på rundan, Tor gav den sedan ändå bara 208 m. Strava gav 268. Litar på Strava, men här var det ändå 200 på Garmin. Och hela skiten var OT för 29”däckstråden, passar bättre här.
Mötte exakt Noll cyklister i hellas idag, på en runda runt de centrala delarna mitt på dan!?!. Alla kan inte vara på landet, jag mötte en hel del hund-rastade med fyrfota vänner.Visa bilaga 689075Visa bilaga 689076
Jag var ute igår, men höll mig mer i Sicklaskiftet. Glad för mina WTB Vigilante fram, för det var en hel del hala stammar och rötter.

Nu har det hunnit bli några rundor på nya HTn. Känns helbra att vara tillbaka på en hardtail efter några år på fullgung med följande två år utan en MTB i stallet ?.

Knep en beggad Rescue på K&S. Sladdar runt på XC däck som snart blir utbytta mot något mer ändamålsenligt. Jävla mycket cykel för pengarna.

Hann med en till tur innan snön drar in här i Stockholm igen. Efter middagen dessutom!

IMG_7630.jpeg

Vet inte riktigt ännu, tänkte beställa resterande delar när jag får tid.
Mitt inre snåla jag har ju sneglat på rockshox Yari. ?

Okej, låter lovande!
Min stål-HT väger in på precis 15. Ram väger ca 2.6. Lyrikgaffel, slx drivlina och bromsar, vanliga aluhjul från DTswiss samt däck runt 950 g styck.
Däck har mkt stor påverkan för huruvida cykeln känns tung eller inte och jag stör mig inte på vikten. Men då mäter jag 190+ cm och 95-100 kg.

Min stål-HT väger in på precis 15. Ram väger ca 2.6. Lyrikgaffel, slx drivlina och bromsar, vanliga aluhjul från DTswiss samt däck runt 950 g styck.
Däck har mkt stor påverkan för huruvida cykeln känns tung eller inte och jag stör mig inte på vikten. Men då mäter jag 190+ cm och 95-100 kg.
Absolut, min nuvarande ht väger 14.5 med trampor, har aldrig stört mig heller men hade varit kul att komma under 14 ändå ;P

Vad kör du för däck?

Vad kör du för dropper på din?
Rookie fråga men vad ska jag tänka på vid val av dropper?

Jag har just bytt från en Brand-X till en OneUp V3. OneUp kostar tre gånger så mycket, men är inte tre gånger bättre. Brand-X är bra. Märket Brand-X finns kanske inte längre, men Tranz-X är samma och många egen branded från olika cykeltillverkare.

Man måste har koll att dropper kan går ner tillräckligt mycket. Min OneUp har riktigt lå stackhöjd, men jag vågade inte köpa en 200 mm (valde 175 mm). Bardino har en böjd sadelrör, så droppern måste stanna innan böjningen.

Jag har just bytt från en Brand-X till en OneUp V3. OneUp kostar tre gånger så mycket, men är inte tre gånger bättre. Brand-X är bra. Märket Brand-X finns kanske inte längre, men Tranz-X är samma och många egen branded från olika cykeltillverkare.

Man måste har koll att dropper kan går ner tillräckligt mycket. Min OneUp har riktigt lå stackhöjd, men jag vågade inte köpa en 200 mm (valde 175 mm). Bardino har en böjd sadelrör, så droppern måste stanna innan böjningen.
Okej, då vet jag. Borde ju gå att utgå från tillverkarnas måttsättningar då och mäta godtyckligt med måttband lite innan bockningen på röret?

Blir nog typ brand-x eller någon annan billigare variant.

DXC verkar vara ett annat märke som kanke kan ersätta brand-x och de andra som nyss gick i graven. Katana verkar också delvis vara samma som x-tool

Jag har kört en DXC DP/ONE (enklare varianten utan luftventil/justerbart slag) på min gamla hardtail, funkade mer felfritt än min OneUp V.2 :ROFLMAO:
Jag kör nu en DXC DP/TWO på min kortslagiga hoj, går att justera lufttrycket via ventil samt att den är har ställbar drop mellan 125-150mm vilket är bra när sambon ska använda hojen.

Prisvärda och kan verkligen rekommendera!

Okej, då vet jag. Borde ju gå att utgå från tillverkarnas måttsättningar då och mäta godtyckligt med måttband lite innan bockningen på röret?

Blir nog typ brand-x eller någon annan billigare variant.

Menar du tillverkare av droppern? Ja.

Du behöver mäta höjden där raka delen av sadelöret börjar, tar lite marginal. Och du behöver veta hur högt du vill har sadeln. Glöm inte höjden från rälsen till ovankant sadeln.

Rose bikes har en egen dropper som ser precis ut som en Brand-X. Kostar 1000 kr, otroligt billig!

Jag har kört en DXC DP/ONE (enklare varianten utan luftventil/justerbart slag) på min gamla hardtail, funkade mer felfritt än min OneUp V.2 :ROFLMAO:
Jag kör nu en DXC DP/TWO på min kortslagiga hoj, går att justera lufttrycket via ventil samt att den är har ställbar drop mellan 125-150mm vilket är bra när sambon ska använda hojen.

Prisvärda och kan verkligen rekommendera!

ställbart genom ta bort plastbit? Det är vissa Brand-x också på samma sätt som One Up v1 , men det har varit odokumenterat. Funkar tex på 175mm 30.9 men inte 125 30.9

DXC säljs hos Bike24. på produktsidorna så finns bruksanvisning att hitta under fliken Attachments. Jag har två droppers från DXC och sålt en tredje som blev kort. Av vissa inlägg här på slutet framstår det som att DXC skulle vara nåt eget påfund?! De skiljer sig inte från en Brand-X jag ägt tidigare, eller från databladen på Tranz-x hemsida.

Den dropper som @Berk nosat fram på Rose för <90€ måste vara en Tranz-x, nåt annat finns inte. Klarar man sig med 170 mm så är det ett bra pris. Sadelröret ser ut att kröka sig väldigt långt ner på Bardinon så jag skulle bli förvånad om det inte får plats en 200 mm dropper. Men som ingenjörerna säger - att mäta är att veta.

Sen är det bra att vara inställd på att du kan vilja ersätta det medföljande reglaget, det brukar vara rätt svajig känsla i det som följer med..

DXC säljs hos Bike24. på produktsidorna så finns bruksanvisning att hitta under fliken Attachments. Jag har två droppers från DXC och sålt en tredje som blev kort. Av vissa inlägg här på slutet framstår det som att DXC skulle vara nåt eget påfund?! De skiljer sig inte från en Brand-X jag ägt tidigare, eller från databladen på Tranz-x hemsida.

Den dropper som @Berk nosat fram på Rose för <90€ måste vara en Tranz-x, nåt annat finns inte. Klarar man sig med 170 mm så är det ett bra pris. Sadelröret ser ut att kröka sig väldigt långt ner på Bardinon så jag skulle bli förvånad om det inte får plats en 200 mm dropper. Men som ingenjörerna säger - att mäta är att veta.

Sen är det bra att vara inställd på att du kan vilja ersätta det medföljande reglaget, det brukar vara rätt svajig känsla i det som följer med..
Ja, min brand-x skiljer sig mot ovan i hur man kan shimsa. Och att jag inte lyckats hitta dokumentetation på att brandx går att shimsa eller vilja som går

Sadelröret ser ut att kröka sig väldigt långt ner på Bardinon så jag skulle bli förvånad om det inte får plats en 200 mm dropper. Men som ingenjörerna säger - att mäta är att veta.

Men min 179 cm tror jag att jag skulle just kunna får i en 200 mm OneUp, men inte de flesta andra 200 mm för att de har högre stack.

Nu har det hunnit bli några rundor på nya HTn. Känns helbra att vara tillbaka på en hardtail efter några år på fullgung med följande två år utan en MTB i stallet ?.

Knep en beggad Rescue på K&S. Sladdar runt på XC däck som snart blir utbytta mot något mer ändamålsenligt. Jävla mycket cykel för pengarna.

Hann med en till tur innan snön drar in här i Stockholm igen. Efter middagen dessutom!

Visa bilaga 689723
Också sugen på en MB31, hur går dina tankar nu efter några fler dagar med cykeln? Jag kör en fullgung-cykel idag men sugen på att ha en kompletterande HT men där jag inte sitter alltför framåtlutad/XC-aktigt, ska ju som tråden indikerar vara brötigt...

Den har en mer balanserad alround geo skulle jag säga. 120-130mm slag. (140 går säkert men gamla mb31 var nog svår att få ner på 120mm)
Ok tack. Med allround menar du att den äldre modellen var mer ”brötig” och den nyare lite mer XC än den förra? Är inte så sugen på en ren XC utan mer för att ha kul på stökiga stigar. Har lustläst denna tråd och verkar ju som Nukeproof/Ragley är populära, skulle du säga att MB31 ändå är åt det hållet eller är den för mkt XC nu? Har läst geo-specar på de olika så har hyffsat koll på siffrorna.

Ok tack. Med allround menar du att den äldre modellen var mer ”brötig” och den nyare lite mer XC än den förra? Är inte så sugen på en ren XC utan mer för att ha kul på stökiga stigar. Har lustläst denna tråd och verkar ju som Nukeproof/Ragley är populära, skulle du säga att MB31 ändå är åt det hållet eller är den för mkt XC nu? Har läst geo-specar på de olika så har hyffsat koll på siffrorna.
med 130mm är den kanske mer trail än enduro/DH men beroende på gaffel så duger den nog för de flesta. Den har inte heller en extremt flack HA om det är det man är ute efter

Nukeproof/ragley har gått i konkurs så det blir begagnat i så fall. Eccentric och Primal tex finns kvar. Honzo ESD om de inte också hinner konka

med 130mm är den kanske mer trail än enduro/DH men beroende på gaffel så duger den nog för de flesta. Den har inte heller en extremt flack HA om det är det man är ute efter

Nukeproof/ragley har gått i konkurs så det blir begagnat i så fall. Eccentric och Primal tex finns kvar. Honzo ESD om de inte också hinner konka
Har Ragley verkligen konkat? Nukeproof/Vitus har gjort det men är tveksam om Raley verkligen har det.

Tillbaka
Topp