Billiga sommardäck för landsväg/grusväg till 26" MTB?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Hej, jag har en 26" MTB som jag för tillfället kör med grovmönstrade breda (54 mm fram resp. 56 mm bak) terrängdäck från Biltema, men numera kör jag mest asfalt och grusväg med hojen, så jag skulle vilja skaffa en uppsättning billiga däck för det ändamålet. Anledningen är att jag tycker det går för trögt på asfalten med de breda och kraftigt mönstrade terrängdäcken. Jag funderar därför på något med smalare dimension och inte så grovt mönster. Är dock osäker på vad som funkar bäst. Fälgarna är 18 mm breda (Alexrims DM-18).

Kan ett vanligt standard 40 mm däck med normalt mönster vara ett ok val eller vore det t.ex. bättre att köpa ett däck som är lite bredare, t.ex. 47 mm, men med mindre mönster (se Biltemas alternativ nedan)? Jag tänker mig att jag kommer att vilja köra ca 50/50 asfalt/grusväg, vill ha så lite rullmotstånd som möjligt, men ändå klara grusvägar med normal svensk standard. Eller bör jag ha några andra däck? Bra om de klarar både soliga dagar och dagar med regn. Vill inte lägga alltför mycket pengar på den gamla hojen, därav Biltema-alternativen.

Jag väger ca. 86 kg, så det kan ju vara bra med viss dämpning på hojen, då det är gropar i grusvägen, man har en HT och en taskig framdämpare, som jag kanske byter ut mot en stel gaffel någon gång i framtiden.

1714302533886.png

1714302643842.png

Senast ändrad:
Continental Ride Tour är ett bra däck för priset, <200 kronor. Bra grepp även på grus, bra punkteringsskydd, hyffsat så lättrullade och i min erfarenhet lättmonterat. (Mitt första par var ett 27 X 1 3/8 X 1 1/2 (37-609) till en gammal standard cykel, så där hade jag inte så mycket att välja på, men jag har köpt efter det även köpt ett 28"/622 däck på bra pris till en Touring cykel då jag var nöjd med det första.)

Senast ändrad:
Continental Ride Tour är ett bra däck för priset, <200 kronor. Bra grepp även på grus, bra punkteringsskydd, hyffsat så lättrullade och i min erfarenhet lättmonterat.

Tack för tipset! Det verkar ju mest likt det övre Biltema-däcket, med mer mönster. Det undre Biltema-däcket, som visserligen är bredare, verkar ju vara mer som slicks. Det kanske blir halkigt om man ska köra en regnig dag. :unsure:

Vad tror du om bredd då? Ride Tour finns ju i allt från 37 mm upp till 54 mm.

Mönster gör (på cykel) bara nytta på riktigt löst/mjukt underlag. Lera etc. För asfalt/grus rekommenderas slicks eller väldigt lite mönster (ger man sig in på blöta traktorstigar/singletrack så behövs ofta mönster, men då är man tillbaka på "ett däck för allt" vilket ju är vad du vill komma ifrån.)

I bredd skulle jag ta något mellan 40-45 mm, något i stil med dessa https://bikable.se/reservdelar/dack...CkjwtFzeB4X_ojzeyJxoCKF8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Tack för tipset! Det verkar ju mest likt det övre Biltema-däcket, med mer mönster. Det undre Biltema-däcket, som visserligen är bredare, verkar ju vara mer som slicks. Det kanske blir halkigt om man ska köra en regnig dag. :unsure:

Vad tror du om bredd då? Ride Tour finns ju i allt från 37 mm upp till 54 mm.
Gummiblandning är mycket viktigare för både grepp på asfalt/grus och rullmotstånd än vad mönstret är. Biltema har inte alltid den den bästa blandningen, även om deras däck självklart ändå fungerar helt okej. ?

18 mm fälgar är ju ganska så smalt, men klarar ju upp till 54 mm i alla fall.
tyre-rim-width-compatibility-recommendation.png

Bredare däck rullar bättre vid samma däckstryck, ger möjlighet till lägre däck tryck för bättre komfort, men har mer luftmotstånd, högre vikt och en annan känsla.
Det är ju väldigt individuellt vad som prioriteras, men ~40-47 mm som du skriver kommer säkert att passa bra.

Köp inte för smala bara, kommer bara att se konstigt ut på din MTB. ?

Senast ändrad:
Schwalbe Kojak är helt ok och billig. Min son kör dom i vikbara version.

Men jag letar efter 26" grusdäck med luute mönster som inte rullar trögt. Jag har inte hittat nånting.

thunder burt rullar finfint.

viktigt för bra rull är att däcket är lätt formbart i skuldran. flertalet så kallade streetdäck har massiva mängder gummi där, rullar följaktligen supertrögt. värsta sorten har som en massiv gummikant som går ut åt sidan, liknande motorcykeldäck. ungefär som biltemadäck nr 2 ovan.

små och glesa gummiklossar som på thunder burt bromsar inte nämnvärt.

thunder burt rullar finfint.

viktigt för bra rull är att däcket är lätt formbart i skuldran. flertalet så kallade streetdäck har massiva mängder gummi där, rullar följaktligen supertrögt. värsta sorten har som en massiv gummikant som går ut åt sidan, liknande motorcykeldäck. ungefär som biltemadäck nr 2 ovan.

små och glesa gummiklossar som på thunder burt bromsar inte nämnvärt.

Thunder Burt verkar inte finnas längre i 26".

Jag borde tillägga att 26" grusdäck jag är ute efter inte får vara mycket bredare än 40 mm.

För skojs skulle kikade jag lite på vad det sitter för däck på gravelhojar i "high end"-klassen. Jag valde på måfå en Canyon Grail CFR LTD för 120 kkr. Jag ser att på den sitter det 40 mm Schwalbe G-One RS Evo (bild nedan). Säkert skyhögt över den prisklass jag har tänkt mig för däck, men det är iaf. intressant att se vad som är guldstandarden v.g. däck för mitt användningsområde. Sen kan jag ju försöka efterlikna det så gott det går, utifrån min budget.

Nu vet jag inte om det är optimalt om jag ska köra 50/50 asfalt/grusväg. Dessa graveldäck kanske är mer optimerade för att bara gå på grus. :unsure: Jag är lite dålig på de olika disciplinerna inom cykel. Finns det tävlingar som går bara på grusväg och andra tävlingar som går på en blandning av grus och asfalt (gravel resp. allround)? Och väljer de tävlande olika typer av däck beroende på vilken typ av underlag de ska köra på? Jag antar att svaren självklart är ja, ungefär som att tävlande i bilrally väljer olika däck beroende på sträcka/underlag, väderförhållanden etc.

Men kanske 40 mm, med ett inte alltför grovt mönster, kan vara ett lämpligt alternativ för min del. Skulle däcken nedan se annorlunda ut om de satt på en hoj som vore preppad för 50/50 grus/asfalt?

1714309779471.png

För skojs skulle kikade jag lite på vad det sitter för däck på gravelhojar i "high end"-klassen. Jag valde på måfå en Canyon Grail CFR LTD för 120 kkr. Jag ser att på den sitter det 40 mm Schwalbe G-One RS Evo (bild nedan). Säkert skyhögt över den prisklass jag har tänkt mig för däck, men det är iaf. intressant att se vad som är guldstandarden v.g. däck för mitt användningsområde. Sen kan jag ju försöka efterlikna det så gott det går, utifrån min budget.

Nu vet jag inte om det är optimalt om jag ska köra 50/50 asfalt/grusväg. Dessa graveldäck kanske är mer optimerade för att bara gå på grus. :unsure: Jag är lite dålig på de olika disciplinerna inom cykel. Finns det tävlingar som går bara på grusväg och andra tävlingar som går på en blandning av grus och asfalt (gravel resp. allround)? Och väljer de tävlande olika typer av däck beroende på vilken typ av underlag de ska köra på? Jag antar att svaren självklart är ja, ungefär som att tävlande i bilrally väljer olika däck beroende på sträcka/underlag, väderförhållanden etc.

Men kanske 40 mm, med ett inte alltför grovt mönster, kan vara ett lämpligt alternativ för min del. Skulle däcken nedan se annorlunda ut om de satt på en hoj som vore preppad för 50/50 grus/asfalt?

Visa bilaga 695687

Det är en tävlingadäck, optimerad för rull. Om man är en duktigt cyklist eller underlaget är packad, inte blött och inte för mycket grus så funkar den bra. Jag valde G-One R till fruns gruscykel som har 584 hjul där det inte finns så mycket val, den är mycket mer allround och rullar fortfarande bra vid lite högre däcktryck.

Maxxis Detonator är de enda 26" grusdäck jag har hittat, finns i 32 och 38 mm bredde. Har någon erfarenheter av dessa?

Jag kom nyss tillbaka från Biltema. Det blev 40 mm standarddäcken, det första alternativet. Det blir en instegmodell som jag får testa lite med, hur det känns att köra med 26" och 40 mm på asfalt, grus etc. Kostar mig bara 160:- Känner jag sedan att jag vill byta upp mig mot något bättre har jag ju nu många alternativ att välja mellan och förhoppningsvis hjälper alla förslag även andra. Tack för alla tips! Fortsätt gärna tråden om det är fler som är intresserade av grus- och asfaltsdäck till 26" MTB. Jag kommer självklart också att följa den med intresse.

Addendum: Var ute och testade hojen några km efter däckbytet. Lite blandat underlag, asfalt och lättframkomliga stigar utan bröt, typ som på bilden nedan. Den kändes lätt och kul med de nya däcken. Jag tror den kan bli helt ok som en motionshoj på lite blandade underlag, utom de värsta brötstigarna med stenar, rötter och stubbar.

IMG_3132.JPG

Senast ändrad:
Jag kom nyss tillbaka från Biltema. Det blev 40 mm standarddäcken, det första alternativet. Det blir en instegmodell som jag får testa lite med, hur det känns att köra med 26" och 40 mm på asfalt, grus etc. Kostar mig bara 160:- Känner jag sedan att jag vill byta upp mig mot något bättre har jag ju nu många alternativ att välja mellan och förhoppningsvis hjälper alla förslag även andra. Tack för alla tips! Fortsätt gärna tråden om det är fler som är intresserade av grus- och asfaltsdäck till 26" MTB. Jag kommer självklart också att följa den med intresse.

Addendum: Var ute och testade hojen några km efter däckbytet. Lite blandat underlag, asfalt och lättframkomliga stigar utan bröt, typ som på bilden nedan. Den kändes lätt och kul med de nya däcken. Jag tror den kan bli helt ok som en motionshoj på lite blandade underlag, utom de värsta brötstigarna med stenar, rötter och stubbar.

Visa bilaga 695740
Känns det rätt, är det rätt!

Jag kör det andra av dina alternativ från Biltema på min pendlarhoj, fast 54mm. Rullar mjukt å fint i vått som torrt, även testat på enklare grusväg å även det har gått fint.

Är förövrigt även jäkligt nöjd med deras lock-on grepp, använder likadana även på min heldämpade Scott Spark.

IMG_2092.jpeg

Även jag har en 26" som står i garaget som används lite sporadiskt för konditionsrundor bestående av små asfalts- och grusvägar. Just nu sitter det en uppsättning gamla rocket ron på den som inte känns helt ändamålsenliga.

Någon statusuppdatering??

Även jag har en 26" som står i garaget som används lite sporadiskt för konditionsrundor bestående av små asfalts- och grusvägar. Just nu sitter det en uppsättning gamla rocket ron på den som inte känns helt ändamålsenliga.

Någon statusuppdatering??
Jag har kört en hel del rundor nu med stddäcken från Biltema. Allt från ren asfalt till grus och även stig. Jag mätte bredden på däcken och de är snarare 37 mm än de specade 40. Med fälgar som mäter 18 mm på innermåttet. Maxpumpade enligt spec.

Jag tycker däcken funkar bra för mina aktiviteter. Har inte känt att de blev varken för breda eller för smala. Bra allrounddäck skuĺle jag säga. Gissningsvis har jag kört huvuddelen asfalt, några få procent stig och resten grus. Det är egentligen bara då jag kör stig som jag känner att jag skulle behöva bredare däck, för att inte skära ned så mycket i lerhål o.d. men eftersom jag kör så lite stig så är de ändå en bra kompromiss.

Senast ändrad:
Jag har kört en hel del rundor nu med stddäcken från Biltema. Allt från ren asfalt till grus och även stig. Jag mätte bredden på däcken och de är snarare 37 mm än de specade 40.

Jag tycker däcken funkar bra för mina aktiviteter. Har inte känt att de blev varken för breda eller för smala. Bra allrounddäck skuĺle jag säga. Gissningsvis har jag kört huvuddelen asfalt, några få procent stig och resten grus. Det är egentligen bara då jag kör stig som jag känner att jag skulle behöva bredare däck, för att inte skära ned så mycket i lerhål o.d. men eftersom jag kör så lite stig så är de ändå en bra kompromiss.
Det låter ju bra. Förstår att man får det man betalar för men kommer ändå köpa ngn av Biltema däcken. Dels priset (har bränt alla cykelpengar på min riktiga mtb) dels vill jag inte vänta.

Velar dock mellan de två.? Det bredare däcket tänker jag kanske har en fördel på grus? Samtidigt ser det rätt snabbrullat ut.
Vi får se, bägge verkar funkis.

Köp riktigt däck inte så billiga som möjligt

Håller med. På pendelaren, där jag inte vill investera mycket, plus att den inte bor vara stöldbegärlig, är däck de enda komponent jag investerar i. Däck gör mest för körkänslan, både grepp och komfort, och man vill inte har punkor för ofta. Jag tippsar igen om Schwalbe Kojak, går ofta att får för nästan ingenting hos tysken.

För att följa upp min sista inlägg: jag köpte Maxxis Detonator till sonens cykel. Var tyvärr lite smalare som specat (som vanligt). De mjukare av de två gummiblandningar, den på utsidan, är riktigt mjukt och slänger upp grus. Borde har lite mer grepp än Kojak och fortfarande rika bra. Stommen är dock lite styvare än Kojak. Om man inte behöver mönster är Kojak fortfarande min favoritdäck i billig/lagom priskategori.

Håller med. På pendelaren, där jag inte vill investera mycket, plus att den inte bor vara stöldbegärlig, är däck de enda komponent jag investerar i. Däck gör mest för körkänslan, både grepp och komfort, och man vill inte har punkor för ofta. Jag tippsar igen om Schwalbe Kojak, går ofta att får för nästan ingenting hos tysken.

För att följa upp min sista inlägg: jag köpte Maxxis Detonator till sonens cykel. Var tyvärr lite smalare som specat (som vanligt). De mjukare av de två gummiblandningar, den på utsidan, är riktigt mjukt och slänger upp grus. Borde har lite mer grepp än Kojak och fortfarande rika bra. Stommen är dock lite styvare än Kojak. Om man inte behöver mönster är Kojak fortfarande min favoritdäck i billig/lagom priskategori.
Schwalbe Kojak rullar på bra, jämfört med andra 26-tummsdäck. Men Kojak-däcket är väldigt tunt och ömtåligt på sidorna. Något att ta hänsyn till om man ska cykla på grövre grus. Även snorhala om man kör på blöta leriga stigar och rötter.

Schwalbe Kojak rullar på bra, jämfört med andra 26-tummsdäck. Men Kojak-däcket är väldigt tunt och ömtåligt på sidorna. Något att ta hänsyn till om man ska cykla på grövre grus. Även snorhala om man kör på blöta leriga stigar och rötter.

Min son kör allt med sina Kojak, men Kojak är klart inte tänkt till (blött) stig. Sonen har (ännu?) inte fått punkor i sidovägor, men antar att du har rätt.

Tillbaka
Topp