Bromsar

SLINP

Medlem
Bromsar
Hej, jag har en mountain bike Nishiki SRI Team som var utrustad med med Avid Elixir CR hydrauliska bromsar både fram och bak.
Tyvärr så har vi haft inbrott i vårt cykelförråd och då har någon skruvat bort båda bromsarna,
så nu måste jag köpa nya bromsar som ersätter de som var monterade.
Så min fråga är vad ska jag köpa som ersättning för de som var monterade?
Finns det flera allternativ?

Bromsar
Du behöver kanske hjälp av en cykelmekaniker för att förkorta slangar på nya bromsar ändå. Beroende på vad tjuvarna har tagit/lämnat kvar, kan du även behöva passande bromsadapter (IS/PM).
Du bör fråga en mekaniker på din cykelbutik vilka bromsar de rekommenderar att ha och vilka hen är redo att montera.

Annars är de flesta moderna skivbromsarna kompatibla om man vet vilken diameter bromsskivor man har.
Aivd Elixir var nämligen hydrauliska, och billigaste Shimano MT200 skulle passa dit istället och duga för t.ex. pendling eller enkel stig.

Bromsar
Jag säger G2 om du gillar SRAM (Avid) eller Deore om du vill testa Shimano. Båda har olika för/nackdelar.

Att gå från Elixir CR till MT200 skulle jag se som en nedgradering.

Bromsar
Du behöver kanske hjälp av en cykelmekaniker för att förkorta slangar på nya bromsar ändå. Beroende på vad tjuvarna har tagit/lämnat kvar, kan du även behöva passande bromsadapter (IS/PM).
Du bör fråga en mekaniker på din cykelbutik vilka bromsar de rekommenderar att ha och vilka hen är redo att montera.

Annars är de flesta moderna skivbromsarna kompatibla om man vet vilken diameter bromsskivor man har.
Aivd Elixir var nämligen hydrauliska, och billigaste Shimano MT200 skulle passa dit istället och duga för t.ex. pendling eller enkel stig.
Hej, tack för ditt svar jag tar en kontakt med cykelverkstad så fixar det sig hoppas jag

Bromsar
Jag säger G2 om du gillar SRAM (Avid) eller Deore om du vill testa Shimano. Båda har olika för/nackdelar.

Att gå från Elixir CR till MT200 skulle jag se som en nedgradering.
Hej, tack för ett bra svar. Är SRAM G2 den broms som bäst motsvarar den broms som blev stulen?
Det finns ju en mängd olika modeller - typer om man söker på olika hemsidor från cykelbutiker.
Jag gör en koll med en cykelverkstad så hoppas jag det löser sig.

Bromsar
Hej, tack för ett bra svar. Är SRAM G2 den broms som bäst motsvarar den broms som blev stulen?
Det finns ju en mängd olika modeller - typer om man söker på olika hemsidor från cykelbutiker.
Jag gör en koll med en cykelverkstad så hoppas jag det löser sig.
CR (reach justering och bitpunkts justering) var toppmodellen då och motsvaras idag av de som heter RSC (samma med en "swing link" som bonus) G2 är med 4 pistonger per ok och Elixir var med 2, men jag kan tycka de är med tidens gång likvärdiga. G2 R funkar bra men är utan bitjusteringen och swing link i handtaget.
Det finns även Level (förslagsvis TL och inte T) med 2 pistonger, jag tycker de är ok men många tycker illa om de och "uppgraderingen" till G2 är värd pengen.

Bromsar

Varför då!?
Det är väl ingen raketvetenskap att montera bromsar om man har lite intresse av att skruva själv?
Bättre köpa det man vill ha till bästa pris än att köpa det en butik har högst avans på tycker jag. Förvisso håller det senare upp BNP bättre och det finns det ju oxå ett mervärde i...

Bromsar
CR (reach justering och bitpunkts justering) var toppmodellen då och motsvaras idag av de som heter RSC (samma med en "swing link" som bonus) G2 är med 4 pistonger per ok och Elixir var med 2, men jag kan tycka de är med tidens gång likvärdiga. G2 R funkar bra men är utan bitjusteringen och swing link i handtaget.
Det finns även Level (förslagsvis TL och inte T) med 2 pistonger, jag tycker de är ok men många tycker illa om de och "uppgraderingen" till G2 är värd pengen.
Inte Level...bättre "cry once", annars har vi snart ytterligare en ny tråd "hur ska jag få mina Level att bita" och TS plöjer ner mellanskillnaden mot bättre bromsar i div olika belägg och skivor för att rädda situationen...

Bromsar
Hej igen, tack för bra information. Jag besökte en cykelbutik och där hade man Shimano MT401 tror jag den heter, är det en OK broms?

Bromsar
Lite tycke och smak. Jag tar mina synpunkter om dem:
+Enkla, håller, inte så mycket service

-Kraften, modulationen (kan vara på/av i känslan) ergonomin, Shimano läcker ibland efter ett tag

De är gjorda för två fingrar, Elixir för ett, det är en skillnad och även känslan av att kunna bromsar litegrann eller att de är på/av.
För en pendlare helt ok, men för teknisk stigcyklig i varierande förhållanden, nja. Vill du ha shimano kolla på deore, klart värt en liten större peng det med.

Bromsar
Lite tycke och smak. Jag tar mina synpunkter om dem:
+Enkla, håller, inte så mycket service

-Kraften, modulationen (kan vara på/av i känslan) ergonomin, Shimano läcker ibland efter ett tag

De är gjorda för två fingrar, Elixir för ett, det är en skillnad och även känslan av att kunna bromsar litegrann eller att de är på/av.
För en pendlare helt ok, men för teknisk stigcyklig i varierande förhållanden, nja. Vill du ha shimano kolla på deore, klart värt en liten större peng det med.
Hej igen och tack för dina synpunkter. Jag tittar på lite olika modeller på respektive märken och försöker göra en jämförelse mellan SRAM G2 R och Deore M6100. Dom ligger ju i samma prisläge efter vad jag ser, vad är det för fördelar med respektive modell? Är det enkla att montera?

Bromsar
Hej igen och tack för dina synpunkter. Jag tittar på lite olika modeller på respektive märken och försöker göra en jämförelse mellan SRAM G2 R och Deore M6100. Dom ligger ju i samma prisläge efter vad jag ser, vad är det för fördelar med respektive modell? Är det enkla att montera?
Känslan skulle jag nog säga. Deore mer direkta, G2 mer finlir. G2 lite lite mer kraft. Deore lite mindre service, till de börjar läcka (?). Monteringen är lika svårt på båda. Troligen behöver du korta slangen bak och då är Deore lite lättare att lufta efter, men jag säger nyanser mellan dem. Jag bytte Elexir mot gamla deore och det gick lika bra att bromsa med dem så ingen natt eller dag skillnad.

Tillbaka
Topp