3D-printade hojjar. Vi måste prata dom det här.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tja!

Vad tror vi om metoden att antingen skriva ut muffar eller fräsa muffar och sen limma rör i muffarna. Tekniken är inte ny, Miyata, Look mfl har gjort det långt tillbaks i tiden. Men nu så dyker det upp fler och fler leverantörer med 3D-utskrivna titanmuffar med limmade kolfiberrör (Bastion, Atherton mfl) och nu även Specialized nya DH proto med frästa alumuffar och limmade kolfiberrör.

Och sen har vi även helt frästa ramar. Nu gick ju Pole precis i putten men det finns iaf ytterligere en fabrikör som bygger på detta vis (Actofive). Förmodligen fler.
Sen kan man ju tänka sig att man kan skriva ut hela titancyklar. Om det är smart idag är oklart men det borde ju gå.

Fördelen torde väl vara att man kan med "några knapptryckningar" i ett CAD-program kan få kustommuffar utskrivna/frästa, rören kapade till rätt längd sen är det bara att limma och montera. Och om man jämför med dagens kolfiberramar om är synnerligen statiska produkter med svindyra formar.
Dessutom borde priserna kunna pressas (även om nu just Bastion är något av det dyraste man kan köpa). Dels för att man slipper ovan nämnda dyra formar och även att man blir av med handarbetet med att lägga upp kolfiberväven som ju är mycket arbetskraftsintensivt.
Eller så är det lika dyrt som tidigare men att man lägger arbeskraften på en förenklad kustomprocess istället för att lägga upp kolfiberväv.

Vad tror ni? Är det här the next big thing? Tillochmed stora leverantörer skulle kunna erbjuda kustom. Nåt som nästan bara nishcade och svindyra leverantörer kan idag?

Och för dom som inte hajjar vad jag dillar om så kan man glo lite här:

1715159500383.png

Det är väldigt dyrt och svårt att skala upp. Men fördelen är just custom-designen som Atherton/Robot Bikes var tidiga att fokusera på. Med en bra algoritm-styrd modell blir ställkostnaden för en helt custom ram väldigt liten jämfört med de flesta andra ramkonstruktioner. Och man kan få helt custom med samma upprepbara kvalitet som massproduktion, vilket inte är fallet med handbyggda one-offs.

Jag tycker Athertons cyklar är otroligt läckra och ett tidlöst ingenjörsmässigt mästerverk. Hade gärna haft en men tyvärr räcker inte ingenjörslönen till för dem.

Ja både Atherton och Bastions priser skvallrar ju om att det inte är så billigt (som jag tror det borde vara). Samtidigt så var Miyata inte så mycket dyrare än andra hojjar vill jag minnas. Look är ju alltid dyra men det beror nog mer på att det är... Look. Så defintivt med Bastion också. Förmodligen lite med Atherton åxå.

1715160714941.png

3D-printat lönar sig när volymerna är små, eftersom man slipper göra apdyra gjutformar. Men det kostar ändå i storleksordningen ett par tiotusentals kronor att printa muffarna i titan till en hoj (hyfsat kvalificerad gissning).
Går man upp i volym så blir det mycket billigare att gjuta (Miyata, men de var förstås i alu). Bearbeta däremot kostar lika mycket oavsett eftersom det bara är tiden i maskinerna som kostar.

Edit: En mycket stor fördel med 3D-printat är att man kan iterera sin testning och design sjukt mycket fortare. Istället för att ta fram en ny gjutform för hundratusentals kronor och hålla på och trimma in tills man slipper estetiska defekter och usel passform, så kan man bara ändra lite i CAD:en och printa en ny variant som man testar. Tyvärr går det inte att rakt av översätta hållfastheten till gjutet eller bearbetat gods, men man får ett bra hum. Kombinera med simulering så blir det ännu effektivare.

Edit 2: Förresten, det går med 3D-print också att göra geometrier som är omöjliga att gjuta och/eller bearbeta. Men då kan man förstås inte övergå till de tillverkningsmetoderna senare.

Senast ändrad:
Hittade den här:

Där skriver de:
This is a very special bike in a lot of different ways. Miyata wanted to bring some of its road bike technology into mountain bikes and it allowed for easy custom builds.

3D-printat lönar sig när volymerna är små, eftersom man slipper göra apdyra gjutformar. Men det kostar ändå i storleksordningen ett par tiotusentals kronor att printa muffarna i titan till en hoj (hyfsat kvalificerad gissning).
Går man upp i volym så blir det mycket billigare att gjuta (Miyata, men de var förstås i alu). Bearbeta däremot kostar lika mycket oavsett eftersom det bara är tiden i maskinerna som kostar.
Miyatas muffar var frästa/bearbetade. Precis som Athertons "billigare" produktserie.
Men Miyata kanske kunde mangla ut lite fler hojjar med hela japanska marknaden på nära hålll och kanske kunde pressa priser åxå.

Men precis... när maskineran kan berabeta/skriva ut så tycker jag att det borde bli billigare. Men vad vet jag :-)

Stalle

Jag tror på kombon av frästa muffar och prefab kolfiberrör. Dock är det ju viktigt med limningen :)
Känns lite som 3d printat är coolt i nuläget men kanske inte tillför så mycket?

(Bernard Kerr kraschar pga styrrörs muffen släpper i limningen mellan kolfiber/alu.)
1715161768900.png

Miyatas muffar var frästa/bearbetade. Precis som Athertons "billigare" produktserie.
Men Miyata kanske kunde mangla ut lite fler hojjar med hela japanska marknaden på nära hålll och kanske kunde pressa priser åxå.

Men precis... när maskineran kan berabeta/skriva ut så tycker jag att det borde bli billigare. Men vad vet jag :-)

Stalle
Aha, det stämmer kanske. Stora volymer lär det i alla fall ha varit jämfört med de utförscyklar som idag erbjuds med custom-geometrier och sånt.

Sen kanske Miyata hade olika teknik beroende på hur fina ramarna var? Låter inte helt rimligt att de skulle bearbeta allt. Särskilt inte med tanke på hur mycket efterarbete det lär tillkomma för att få en slät yta.
Kan också ha varit kombination; en gjuten muff där man bearbetar hålen för rören till exempel.

Min Mason Bokeh har 3D utskrivna droputs av titan. Sykkeln känns mycket snabbare än något annat. Det är väl inte långt kvar till hela ramen skrivs ut i titan. Någon behöver bara tillverka en större 3D skrivare.

Skärmavbild 2024-05-08 kl. 12.09.30.png

Senast ändrad:
Kostnaden för 3d printing har gått ner och finns ju företag som man kan beställa ifrån utan problem och rör i olika material är ju bara att köpa eller göra själv. Om någon har en fil med alla muffar så kan man ju ladda upp dom på en sida som ger kostnadsförslag och se vad det faktiskt kostar.

Kostnaden för 3d printing har gått ner och finns ju företag som man kan beställa ifrån utan problem och rör i olika material är ju bara att köpa eller göra själv. Om någon har en fil med alla muffar så kan man ju ladda upp dom på en sida som ger kostnadsförslag och se vad det faktiskt kostar.
Ja det är lite dit jag vill komma. Skulle det vara möjligt med "print on demand" i princip. Man tar en grundmodell, väljer vinklar och CAD-programmet räknar automatiskt ut hur muffarna skall se ut och skriver ut allt.
Typ så.

Stalle

Aha, det stämmer kanske. Stora volymer lär det i alla fall ha varit jämfört med de utförscyklar som idag erbjuds med custom-geometrier och sånt.

Sen kanske Miyata hade olika teknik beroende på hur fina ramarna var? Låter inte helt rimligt att de skulle bearbeta allt. Särskilt inte med tanke på hur mycket efterarbete det lär tillkomma för att få en slät yta.
Kan också ha varit kombination; en gjuten muff där man bearbetar hålen för rören till exempel.

det är stämmer säkert som du säger att det fanns grader på exklusiviteten på muffarna. Dock skall påpekas att även deras värsta modell var inte hysteriskt dyr.

Stalle

Finns nog ingen poäng om det inte är prototyp eller custom geo. Det blir lättare och starkare att laminera upp hela ramen i kolfiber på traditionellt vis i formar.

Ja det är lite dit jag vill komma. Skulle det vara möjligt med "print on demand" i princip. Man tar en grundmodell, väljer vinklar och CAD-programmet räknar automatiskt ut hur muffarna skall se ut och skriver ut allt.
Typ så.

Stalle
Om det finns någon i 3d skrivar tråden som har gjort en design på muffar så kan man ju se vad det kostar.

Typ så.

Stalle
Det man får ut ur en metall 3D-print är ju inte redo att använda direkt utan det kräver ju olika former av bearbetning, gradning, ytbehandling osv. Iaf om du ska bygga en cykel av det. Dessutom är det mycket pyssel med packning och optimering i 3D-printern. Därav lär helt custom där vem som helst kan ladda upp vad som helst kosta hysteriskt mycket. Min gissning är att om du kommer som privatperson med en egen design så får du hosta upp minst 50-100k för en uppsättning färdigbearbetade muffar till en cykel. Och så blir det säkert inte perfekt i första svängen. Sen tillkommer rör och limning.

Men som sagt, att likt Atherton göra en design som är parametriserad så att man bara kan finjustera vinklarna och kaplängderna på rören innebär ju att man borde kunna bibehålla packning och bearbetningsfixturer och då sjunker som sagt merkostnaden på att göra custom. Däremot kommer man ju aldrig kunna nå samma låga volymproduktionskostnad som andra tillverkningsmetoder.

Därför är det ju fånigt med tillverkare som gör prylar där 3D-printningen bara är en säljpitch utan att tillföra något mervärde. Det enda man vet som köpare är att man betalar ett överpris för att få något som låter ballt i fikarummet. Vilket kanske iofs är argument nog för många.

Om det finns någon i 3d skrivar tråden som har gjort en design på muffar så kan man ju se vad det kostar.
Det beror i princip bara på volymen, inte formen, så man kan langa upp vilken slumpmässig pryl som helst ungefär rätt storlek till de olika beräkningssidor som finns.

Att hålla på med customproduktion blir såklart svindyrt. Men om man i stället tänker att man producerar färdiga modeller i givna storlekar av 3d+rör blir det en annan affärsmodell där man kan tillverka on-demand och slippa långa ledtider, kapitalbindningar och överlager. Samtidigt som man enkelt kan iterera utifrån förändrade marknadstrender. Men det passar såklart inte de segment med störst volym, och tekniken behöver nog några år till på sig.

Jag som ju faktiskt har ett antal högskolepoäng i fasthållighetslära ställer mig undrande till hur mkt stryk ett 3d-printat material tål jämfört med ett traditionellt tillverkat. Möjligen går det snabbare men blir det bättre?

jag har printat en del prototyper i både rostfritt och titan, även då det har varit interndebitering så har jag alltid blivit lite rädd när jag sett kostnaderna.

Men sen är det väl som det sägs här också att man måste göra efterbearbetningen, och är det customgeometri så behövs nya programmeringar eller manuellt arbete där med.

Kanske i framtiden?

Jag som ju faktiskt har ett antal högskolepoäng i fasthållighetslära ställer mig undrande till hur mkt stryk ett 3d-printat material tål jämfört med ett traditionellt tillverkat. Möjligen går det snabbare men blir det bättre?
Jag har för mig att jag läst/hört/inbillat mig att hållfastheten blir någonstans mellan motsvarande gjutet och bearbetat. Man slipper ju mkt porer men det är möjligt att kristalliseringen blir annorlunda?

Som kontrast till titanmuffar räknade jag på vad en kustomram i kolfiber skulle kosta från tomt papper till färdig en färdig ram. Det blir orimligt kostsamt, även om det finns trick för att sänka kostnaden rejält. Om man däremot har en färdig design med en klar layup som man önskar modifiera storlek eller geometri på skulle det kunna vara både görbart och ekonomiskt försvarbart i rena kostnader. Men ska företaget som utför arbetet även tjäna något, så blir slutpriset tyvärr lite väl saftigt... Det första har jag varit med och gjort. Då rinner det utvecklingspengar i ett rysligt tempo.

Jag har för mig att jag läst/hört/inbillat mig att hållfastheten blir någonstans mellan motsvarande gjutet och bearbetat. Man slipper ju mkt porer men det är möjligt att kristalliseringen blir annorlunda?

Teoretiskt så säger väl vissa att det kan anses vara ett isotropt material efter print, men det är väl ett rent idealfall. Men i verkligheten är det väl mer eller mindre anisotropt som jag förstått det.
Man kan köra HIP ( https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_isostatic_pressing ) för att minska porer i en print.

En vän håller på att doktorera i FEA modellering och beräkning av additivt tillverkade detaljer, och det verkar rätt stökigt :)

Det finns 3D-printade raketer, så det går att göra starkt. Men det finns nog en helt annan kostnadstolerans för raketer än för cyklar.

Det finns 3D-printade raketer, så det går att göra starkt. Men det finns nog en helt annan kostnadstolerans för raketer än för cyklar.

Ja absolut, det som är läskigt är väl att det verkar som att mycket mest freestylear fram cykeldetaljer som man sen skickar till generisk print-tjänst och sen svetsas in till säkerhetskritiska delar av en cykel.

Tillbaka
Topp