"Obalans" i bakhjul lvg racer

Putteman

Aktiv medlem
Jag har en renodlad racer med Roval 50 mm höga kolfiberhjul på.

På hjulen sitter det Continental GP 5000 monterade med Contis Race slangar.

Det lite märkliga är att jag upplever det som en obalans i bakhjulet. Om man t.ex. står stilla, lyfter upp och trampar till rejäl spinn på bakhjulet så kan man både höra och känna hur cykeln rör sig "ryckigt", liksom gungar. Likaså ljudet från navet när man cyklar och frihjular är liksom wow-wow-wow-wow, dvs. inte ett helt jämnt ljud. Och om man frihjular i lite högre hastighet, typ 45 km/h, så känner man också denna "obalansen" i cykeln.

Vad kan detta beror på?? Har t.ex. aldrig lagat en slang, utan brukar byta om man får punka, så bör inte finnas något extragram nånstans av den anledningen. Kan däcket vara obalanserat från fabrik? Jag upplever ju att det borde vara rätt mycket isf. Eller kan det vara nåt skit med fälgen eller kanske navet??

Jag har beställt hem nya däck, men har svårt att tro att det egentligen är däcket. Vad kan och bör jag kolla mer? Om det handlar om nav eller lager så kommer jag lämna in det då jag inte vill pilla med det själv. Hur tycker ni jag ska attackera problemet?

Tack

Väldigt vanligt.
Ofta så beror det ju på att cykelhjul inte balanseras som man gör på en bil.
För det mesta så är det inget man bryr sig om, men i höga hastigheter kan det ibland kännas även på vägen.
Det är med all sannolikhet inte bättre med andra däck.
Ventilen väger lite och oftast där det är som tyngst.

Finns speciella vikter om man vill balansera...
Tror bland annat Silca har...

Man brukar inte balansera cykelhjul, men det är ju superenkelt om man vill. Googla tex hur man balanserar mc-hjul.
Om du kör slanglöst med massa gukka i däcket så funkar det såklart inte.

Man brukar inte balansera cykelhjul, men det är ju superenkelt om man vill. Googla tex hur man balanserar mc-hjul.
Om du kör slanglöst med massa gukka i däcket så funkar det såklart inte.
Jag har blyvikter för golfklubbor som sitter på fälgtejpen sedan hjulen var nya. Limmet fäster jättebra och påverkas inte av tätningsvätskan.

Nackdelen är att det blir lite knepigare att få däcken att sätta sig på fälgen vid montering.

Kan däcket vara obalanserat från fabrik? Jag upplever ju att det borde vara rätt mycket isf. Eller kan det vara nåt skit med fälgen eller kanske navet??
Som andra redan har skrivit: det är inte ovanligt
Men även om det är enkelt att själv balansera hjulet tycker jag att du borde reklamera hjulet, åtminstone om det är tillräckligt nytt och du inte vill balansera det själv

Jag har beställt hem nya däck, men har svårt att tro att det egentligen är däcket.
+1
Det enklaste hade varit att prova och jmf balansen med resp utan däck,
eller att montera däcket 180° vridet.

+1

Ventilen väger lite och oftast där det är som tyngst.
Det kanske stämmer med kolfiberfälgar, som @Putteman har i detta fallet,
men inte med alufälgar där är det ofta skarven mittemot ventilhålet som är tyngst.
Detta eftersom de flesta (alla?) alufälgar har en skarv där och även om skarven är svetsad så sitter det en (tung) skarvbit inuti.
Tex Campa har i en del av sina hjul försökt balansera denna skarvtyngd genom att använda tyngre ekrar på båda sidor om ventilhålet
Campa kallar det kallar Dynamic Balance™

Jag har ett hjul med en riktigt lätt alufälg (<360g) och där märktes obalansen
Det hjulet har jag balanserat mha blyvikter från Biltema, de sitter under fälgbandet på vardera sidan om ventilhålet
och det märks stor skillnad!

Som andra redan har skrivit: det är inte ovanligt
Men även om det är enkelt att själv balansera hjulet tycker jag att du borde reklamera hjulet, åtminstone om det är tillräckligt nytt och du inte vill balansera det själv

+1
Det enklaste hade varit att prova och jmf balansen med resp utan däck,
eller att montera däcket 180° vridet.

+1

Det kanske stämmer med kolfiberfälgar, som @Putteman har i detta fallet,
men inte med alufälgar där är det ofta skarven mittemot ventilhålet som är tyngst.
Detta eftersom de flesta (alla?) alufälgar har en skarv där och även om skarven är svetsad så sitter det en (tung) skarvbit inuti.
Tex Campa har i en del av sina hjul försökt balansera denna skarvtyngd genom att använda tyngre ekrar på båda sidor om ventilhålet
Campa kallar det kallar Dynamic Balance™

Jag har ett hjul med en riktigt lätt alufälg (<360g) och där märktes obalansen
Det hjulet har jag balanserat mha blyvikter från Biltema, de sitter under fälgbandet på vardera sidan om ventilhålet
och det märks stor skillnad!
Det känns som att Biltema vikterna borde vara lösningen på detta?
Är det ”bara” att liksom köra manuellt, typ lägga dit en slang (tänkt köra med slang nämligen) så man får en ventil, sen testa hur hjulen vill ställa sig? Trist att lägga på däck för att ta av det igen när man ska montera vikten.
Hur hade ni gjort?

Jag använder en lös ventil som jag klippte loss från en slang som var för trasig för att laga fler ggr.
Till ett av mina hjul som jag har balanserat, ett fälgbromsat framhjul med fälg <360g (Alpha 240), behövdes c:a 15g (om jag kommer ihåg rätt), det balanserade jag mha den lösa ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet. Typ sådana här från Biltema

Men en sak till:
Det kan kanske vara idé att dubbelkolla att hjulet är helt runt, radiellt
Det är enkelt att göra;
Lyft upp hjulet som tidigare och håll en penna el likn ovanför och kolla avståndet till däcket när du snurrar på hjulet.
Självklart bör du upprepa samma koll utan däck (och slang?).

Mycket svar i tråden kring obalans pga obalans. Det kan mycket väl var orsaken. I min värld med mina efraenheteter känns det som en konstig orsak om det varit min cykel. Jag skulle nog letat orsak i lager och frihjul. Men det är jag.

Det känns som att Biltema vikterna borde vara lösningen på detta?
Är det ”bara” att liksom köra manuellt, typ lägga dit en slang (tänkt köra med slang nämligen) så man får en ventil, sen testa hur hjulen vill ställa sig? Trist att lägga på däck för att ta av det igen när man ska montera vikten.
Hur hade ni gjort?
Balansera med däcket monterat. Vänd cykeln uppochner och snurra på hjulet ett par ggr. Om samma ställe hamnar neråt så är det obalans. Snurra hjulet ett kvarts varv och tejpa en lagom stor blybit mellan två ekrar mittemot stället som hamnade ner. När hjulet inte vill snurra åt något håll från detta läge är blybiten lagom stor. Klart.
Skall ta max 2 minuter. ?

Balansera med däcket monterat. Vänd cykeln uppochner och snurra på hjulet ett par ggr. Om samma ställe hamnar neråt så är det obalans. Snurra hjulet ett kvarts varv och tejpa en lagom stor blybit mellan två ekrar mittemot stället som hamnade ner. När hjulet inte vill snurra åt något håll från detta läge är blybiten lagom stor. Klart.
Jepp!
Den metoden löser sannolikt problemet. ??
Det enda är att vikten bör inte vara synlig tycker jag, så då får man av med däcket igen för att få in vikten, men det är väl så man får göra. ☀️

Man får inte vända cykeln upp-och-ned när man mekar. Amatörvarning. Det har jag läst på Happy.

Hjul lever inte för evigt, särskilt superlätta nästan utan ekrar.
Vet inte om det är fallet här, men ett mindre bra monterat däck kanske gör litet.

Man får inte vända cykeln upp-och-ned när man mekar. Amatörvarning. Det har jag läst på Happy.
Ja har man den upp och ner får man se till att tynga ner andra sidan av fälgen så det blir rätt sen när man vänder cykeln rätt igen .

Annars är det som sagt ventilen som väger, men jag som wwlight skulle aldrig komma på tanken att blya ner cykeln . Hellre klippa bort ventilen:)

Kör man vikt-mellan-ekrarna-metoden för att hitta lagom vikt och sedan sätter vikten under fälgbandet får man kompensera för att vikten flyttas längre från navet.

Jag har en renodlad racer med Roval 50 mm höga kolfiberhjul på.

På hjulen sitter det Continental GP 5000 monterade med Contis Race slangar.

Det lite märkliga är att jag upplever det som en obalans i bakhjulet. Om man t.ex. står stilla, lyfter upp och trampar till rejäl spinn på bakhjulet så kan man både höra och känna hur cykeln rör sig "ryckigt", liksom gungar. Likaså ljudet från navet när man cyklar och frihjular är liksom wow-wow-wow-wow, dvs. inte ett helt jämnt ljud. Och om man frihjular i lite högre hastighet, typ 45 km/h, så känner man också denna "obalansen" i cykeln.

Vad kan detta beror på?? Har t.ex. aldrig lagat en slang, utan brukar byta om man får punka, så bör inte finnas något extragram nånstans av den anledningen. Kan däcket vara obalanserat från fabrik? Jag upplever ju att det borde vara rätt mycket isf. Eller kan det vara nåt skit med fälgen eller kanske navet??

Jag har beställt hem nya däck, men har svårt att tro att det egentligen är däcket. Vad kan och bör jag kolla mer? Om det handlar om nav eller lager så kommer jag lämna in det då jag inte vill pilla med det själv. Hur tycker ni jag ska attackera problemet?

Tack
Kan det vara axeln i navet som är skev?

Tillbaka
Topp