[OT] Pappaskämt, ordvitsar

Och så finns ju klassikern:
1714719548469.png

Arma dig! Expediten Petra vet jag är naturvän och berättade att en eller två stäpphökar setts i Mörbylångatrakten idag. Åh sjutton! sa jag. Hon berättade ungefär hur de såg ut, vackra fåglar. Jag började gå ut från butiken, men vände: "Om här finns stäpphök finns det väl en god chans att också få se foxtrotvråk."

Vad har tre bokstäver, ofta fyra, men ibland sex bokstäver.

Testa även på den engelska varianten ovan
Som svensktalande pappa så funkar den engelska varianten dåligt – i alla fall hemma hos oss där vi inte har engelska som vardagsspråk.

Skulle man direktöversätta den engelska till svenska så blir det inte lyckat när två av orden får sex bokstäver. Jag saknar dessutom ordförråd för att komma på lämpliga synonymer till sällan och ibland som har fem, sju eller fler bokstäver.

Ibland stöter man på särskrivningar som är helt knasiga. Säkert lånat från engelska där det förekommer mer frekvent.

Sett de här?
Lång hårig sjuk sköterska
Kassa personalen

Som svensktalande pappa så funkar den engelska varianten dåligt – i alla fall hemma hos oss där vi inte har engelska som vardagsspråk.

Skulle man direktöversätta den engelska till svenska så blir det inte lyckat när två av orden får sex bokstäver. Jag saknar dessutom ordförråd för att komma på lämpliga synonymer till sällan och ibland som har fem, sju eller fler bokstäver.
"What has four letters, often five, sometimes nine and rarely six"

Nej, direktöversättningar blir sällan bra (haha).
Men fungerar inte nedanstående åtminstone ok?

Vad har tre bokstäver, ofta fyra, någongång nio och sällan sex.

Eller är jag vilse nu?

Tillbaka
Topp