Järvzoo - hur länge hålla sig sysselsatt?

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur länge fixar övriga i familjen att hålla sig sysselsatta på järvzoo? Om man är realistisk och inte optimistisk. Säg att en farmor + 4 och 9 åring droppas av och i princip inte är kapabla att ta sig någon annanstans.. Är ca 4-5 rimmar rimligt eller blir det dödstråkigt för att man sett precis allt på en kvart? Aldrig varit där så kan inte bedöma detta.

Finns något mer i järvzoos direkta närhet (kanska kort gångavstånd) om dödstristessen skulle slå till?

Skicka med en "bingo-bricka" med samtliga djur som finns där och en kikare, och fixa priser, då kan man nog underhålla sig längre!

Creeperiet efter zoot? Plusar nog en timme.
Tänkte först att detta är OT, men jag förstår mer än väl att det är det inte alls.

Skulle själv vilja åka dit och ha gott om tid, absolut en hel dag.

Och hade tagit med kikare, blir mycket mera spännande då :)

Jag skulle säga att det finns Järvsö bikepark i närheten och en fin pumptrack ;)

Min 10-åriga vill åka dit (eller egentligen inte, han vill till Åre, men jag har övertygat honom att också prova Järvsö).

Dom kan alltid ta med ett korvpaket tror det finns grillplatser. 4-5 timmar är väl kanske långt men 3 borde gå bra att gå runt och luncha på.

Hur länge fixar övriga i familjen att hålla sig sysselsatta på järvzoo? Om man är realistisk och inte optimistisk. Säg att en farmor + 4 och 9 åring droppas av och i princip inte är kapabla att ta sig någon annanstans.. Är ca 4-5 rimmar rimligt eller blir det dödstråkigt för att man sett precis allt på en kvart? Aldrig varit där så kan inte bedöma detta.

Finns något mer i järvzoos direkta närhet (kanska kort gångavstånd) om dödstristessen skulle slå till?
Åk till Junsele djurpark, har hört att de har mjukglass med tre smaker där.

Jag brukar se till att komma dit lite före 11. Då hinner man klappa lite getter, gå hinderbanan, se en massa djur och grilla lunch innan det är dags att mata rovdjuren vid 13 (vet dock inte om de gör det offentligt längre). Sen är man tillbaka till rovdjurscentret vid 14:30-15:00 om man passar på att stanna och ta en fika och titta på cyklister vid utkiksplatsen. Kikare är bra, matsäck och fika också.

Liten anekdot: jag gjorde prao på Järvzoo innan de slog upp dörrarna för första gången ’91. Jag fick vara med när de första myskoxarna kom på plats. Det var en speciell upplevelse. Och för eleverna som glömt gympakläderna så var det ett varv runt djurparken som gällde.

Så om jag sammanfattar då:
  • 3 timmar är fullt rimligt, kanske 4-5, eller hela dagen.
  • Ta med korv att grilla
  • Ta med kikare
  • Ät crepes efteråt
  • Spela bingo
  • Leta efter igelkottar
  • Titta på cyklister
  • Praoa

Jag skulle säga 2-3 timmar. Längre än så så är man väldigt intresserad / prickar in en massa aktiviteter som eventuell djurmatning osv.

Var där med barnen ifjol då 12, 12, och 13 år.
2-3h hade räckt gott för oss.

Men med åldersspann på 4 år -> farmor borde det dels ta längre tid rent fysiskt att bara ta sig runt, samt längre stopp på många ställen.

Är du bjussig med fikapengen så hinner du nog cykla iaf 5h utan att känna stress ?

Stenegård, det är på andra sidan bron. Men det är ju kanske inte kort gångavstånd för en fyraåring.

Tillbaka
Topp