Hur få bort asfalt?

• Trådstartare Trådstartare pwr
  • Start datum Start datum

pwr

Aktiv medlem
Hur få bort asfalt?
Regnväderstur idag och råkade köra över _helt_ nylagd asfalt, hade antagligen rykt om den om det inte var för regnet..

Cykeln och mej själv grundligt nersprajade. Lyckades bli någorlunda ren själv efter en halvtimmes skrubbande med galltvål..

Någon som har tips på något mer effektivt för cykeln som inte förstör ram och lack? (kolfiber hoj)

Tips för kedja och kasett?

Däcken, bäst att bara slita bort det genom att cykla mer kanske? Rädd för att starka avfettningsmedel kan förstöra gummin..

Hur få bort asfalt?
Brukar använda T-grön för asfaltsfläckar på bilen, där funkar det riktigt bra.
Om det är nån fara att använda på cykeln vet jag inte... Men i måttliga mängder borde det väl inte vara någon fara?

Hur få bort asfalt?
Om inget av ovan hjälper köp lite blå lera. Det använde jag på frugans vita bil när inget annat hjälpte. Var främst för att få bort flygrost men även asfaltsfläckar.

Hur få bort asfalt?
Miss Lycka sa:
Kungsvatten tar bort det.

Använd bara inte på:

IMG_0633.PNG

Då blir inte mycket kvar.

Hur få bort asfalt?
Bregott + våtservetter funkade över förväntan :D
Några små hårda fläckar kvar på ramen precis intill hjulen, men nu pallar jag inte mer, får ta en vända med våtservetter då och då när jag har lite tid över tror jag.

Hur få bort asfalt?
Börne sa:
Varför inte använda någon bilvårdsprodukt så är det ju borta på nolltid, det är väl en lackad ram så lite , asfaltsfläckar får man på bilen också & får rengöra innan polering!

Detta fungerar bra... https://www.rusta.com/se/avfettning-prick-bort-p30801316.aspx

Sen skadar det inte att använda ett bra bilvax så fastnar inte skiten lika lätt & cykeln blir blank & fin!

Varför inte använda det som funkar och man normalt redan har hemma istället för att köpa ännu mer kemikalier?
F.ö. går det lättare ju snabbare man gör insatsen.

Hur få bort asfalt?
Tänkte mer på att du skrev att nu pallar du inte mer, fick intrycket av att det var svårt att få bort med sånt man normalt ska ha på mackan, med lite bra produkter rinner asfalten bort!

Men du gör såklart som du vill!

Hur få bort asfalt?
Jag testade att använda vanlig rapsolja som man köper för 20:- litern i mataffären. Mest som ett experiment för att se om det funkade. Och det gjorde det ju. Både ram, gaffel och komponenter var nedsmetade i tjära/asfalt som stått ingrott i säkert 10 år minst.

Jag använde först vanlig Grumme tvättsåpa och varmvatten för att få bort lera och annan smuts. Därefter körde jag igång med rapsoljan på gaffeln för att testa. Fick gno en del då det var ett tjockt lager tjära/asfalt, säkert 1-2 mm på sina ställen. Använde den ruggiga delen på en sån där tvättsvamp som man kan ha t.ex. till att tvätta potatis med. Det hade säkert gått snabbare med något starkare medel, typ kemiskt ren bensin eller diesel, men det funkade ju med rapsolja också. När all tjära/asfalt var upplöst var det bara att gå igång ännu en gång med såpa, varmvatten och diskborste för att få bort den nu upplösta tjäran/asfalten.

Hade jag låtit gaffeln ligga och dra i oljan ett par timmar i förväg hade det säkert gått smidigare att få bort gucket, då det hade lösts upp bättre. Å andra sidan gick det nu bara åt ca. 1 msk rapsolja på svampen. Och kanske ett par kapsyler såpa för tvätten. Väldigt skonsamt för händerna också, även om jag blev skitig av tjäran/asfalten. Ska gå lös på ramen och resten av komponenterna också. Får se hur jag löser det.

IMG_3213.JPG

IMG_3222.JPG

IMG_3220.JPG

1715792084948.png

Hur få bort asfalt?
Vad är flygrost och är det det jag har på min vita bil?

Vad är blålera och ska jag använda det på min bil?

Finns det på biltema? Leran. Bilen vet jag var den är

Hur få bort asfalt?
Använde biltemas clay bar på bilen i förrgår. Funkar fint men man ska ha någon sorts glidmedel också. Finns iofs i kittet ovan, men det funkar också bra med lite bilschampo blandat med vatten på en sprayflaska.
Först ska man väl ha tvättat ytan med kallavfettning och bilschampo innan det är dags för clay baren. Annars kanske man får med onödigt många repande partiklar in i leran när man gnuckar.

Hur få bort asfalt?
En vårtvätt av bilen ser ut som följer:

1. Förtvätt/alkalisk avfettning
2. Shampo
3. Kallavfettning (spraya inte ovanför handtagen)
4. Flygrostlösare (kan sprayas överallt)
5. Eventuall clay bar

Skölj av mellan varje steg.
+ innan ngt annat: Börja med fälgrengöring
Dessutom har jag alltid fått lär mig att lägga på all rengöring (avfettning, foamschampoo o likn) nedifrån och upp.
Och all avspolning uppifrån och ned

Hur få bort asfalt?
+ innan ngt annat: Börja med fälgrengöring
Dessutom har jag alltid fått lär mig att lägga på all rengöring (avfettning, foamschampoo o likn) nedifrån och upp.
Och all avspolning uppifrån och ned
Fälgrengöring och flygrostlösare är samma sak.

Man ska faktiskt skölja av bilen nerifrån och upp, annars sköljer man bort avfettningen från den skitigaste delen av bilen och det är risk att smutsen inte släpper lika lätt som den gör om det fortfarande är avfettning på när du blåser på med högtrycken.

Hur få bort asfalt?
Insektsrengöring tog tjära och asfalt men inte rosten. Vågade inte testa fälgrengöring på lacken men det kanske är det enklaste.

Hur få bort asfalt?
Testade medicinsk bensin från Apoteket på asfalts-/tjärfläckarna. Jag tror det är i princip samma sak som kemiskt ren bensin, som man tydligen ska kunna köpa i t.ex. färghandeln. Dock inte helt 100.

Det gick iaf. bra mycket snabbare att lösa upp gucket med bensinen än med rapsolja. Hade en trasa som jag fuktade med bensinen och sen torkade/gnuggade jag på ramen. Bensinen dunstar dock väldigt snabbt (flyktigt) så det är inte så drygt som när man använder t.ex. rapsolja. Jag hade bara ca 20 ml kvar i flaskan och det räckte inte mer än till några decimeter på ramen.

Funderar på att testa lampolja/nafta på trasan härnäst. ?

1715862000367.png

Hur få bort asfalt?
Testade medicinsk bensin från Apoteket på asfalts-/tjärfläckarna. Jag tror det är i princip samma sak som kemiskt ren bensin, som man tydligen ska kunna köpa i t.ex. färghandeln. Dock inte helt 100.

Det gick iaf. bra mycket snabbare att lösa upp gucket med bensinen än med rapsolja. Hade en trasa som jag fuktade med bensinen och sen torkade/gnuggade jag på ramen. Bensinen dunstar dock väldigt snabbt (flyktigt) så det är inte så drygt som när man använder t.ex. rapsolja. Jag hade bara ca 20 ml kvar i flaskan och det räckte inte mer än till några decimeter på ramen.

Funderar på att testa lampolja/nafta på trasan härnäst. ?

Visa bilaga 699687
Det är ju samma grejer, Lacknafta, kallavfettning, lampolja och hederlig tändvätska är alla "nafta", dvs kolväten. Kör med det, mycket billigare än medicinsk bensin. Kallavfettning har även fördelen att det går att spola av med vatten och binder både till asfalten och vatten samtidigt med hjälp av lite lipider.

Terpentin funkar säkert men påtagligt sämre än lacknafta/kallavfettning/lampolja. Bio-lampolja är inte samma sak som lampolja.

Nafta är mycket närbesläktat med bensin. I vissa delar av världen så används ordet nafta och bensin samma sak.

Tillbaka
Topp