Theliander
Medlem
Nybörjar.. letar efter en bra racercykel
Cyklat ca 2 veckor på min mtb (3-4 mil) om dagen så nu tycker jag det är dags för en landsvägscykel. Några tips på en ny eller begagnad nybörjar ride ( budget runt 8000)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cyklat ca 2 veckor på min mtb (3-4 mil) om dagen så nu tycker jag det är dags för en landsvägscykel. Några tips på en ny eller begagnad nybörjar ride ( budget runt 8000)
Okej.. är service dyr å så på racers? Tack för svaret=)Svårt att rekommendera någon specifik cykel, det viktiga är att cykeln passar någorlunda bra.
Begagnat så får man se upp med ev service-behov, om det inte är brådskande kanske vänta tills efter vättern då det sägs bli billigare med begagnade cyklar.
Racer kan vara lite dyrare än andra cyklar att hålla i skick men det är för att det finns lite fler prylar som för eller senare kommer slitas ut. Själva mekandet är inte mycket dyrare eller svårare.Okej.. är service dyr å så på racers? Tack för svaret=)
Bikester har slutat sälja FIXIE INC. FLOATER RACE 8s & Vitus Razor, ROSE har slutat tillverka Rose PRO SL & White RC LTD har utgått. Så det är inte lika lätt att hitta billiga LVG cyklar längre.nu tycker jag det är dags för en landsvägscykel. Några tips på en ny nybörjar ride ( budget runt 8000)
Ser att Rose har en ersättare för ProSL, https://www.rosebikes.se/cyklar/racercyklar/endurance/blendBikester har slutat sälja FIXIE INC. FLOATER RACE 8s & Vitus Razor, ROSE har slutat tillverka Rose PRO SL & White RC LTD har utgått. Så det är inte lika lätt att hitta billiga LVG cyklar längre.
Kvar på marknaden är Decathlon TRIBAN RC120 SKIVBROMSAR, Kross Vento 2.0, Scott Speedster 40 2022 & Scott SPEEDSTER 40 RB 2023. TRIBAN har skivbromsar vilka har bäst bromsverkan i blött väder, men drar upp vikten. TRIBAN har också microSHIFT växlar istället för Shimano, kan vara svårare att hitta reservdelar till. TRIBAN & Kross har kolfibergaffel, Scottarna har aluminiumgaffel.
Ser att Rose har en ersättare för ProSL, https://www.rosebikes.se/cyklar/racercyklar/endurance/blend
Finns i färgen död lax…
Dock en bra bit bortom TS budget.
Synd att döda Pro!
Oklart varför den bör tas upp i en tråd med 8k budget???För de som har Gravel till pendling kan eventuellt nya Rose Blend Road 9,9 kg 13.350,21 kr vara aktuell.
Kanske för att du pekade på den nästan lika dyra men avsomnade ProSL?Det såg och skrev jag om strax efter lansering.
Oklart varför den bör tas upp i en tråd med 8k budget???
Nja en budget-racer är inte dyrare att serva än en vanlig standard-cykel. Men om drivlinan och däck är slitna så kan bara delarna dra iväg till 2-3000 kr för att åtgärda så man måste ta hänsyn till service-behovet vid beg-köp, speciellt med lägre budget.Okej.. är service dyr å så på racers? Tack för svaret=)
Gått upp lite i budget... scott speedster 50 ligger på rea ... något att rekommendera?Det såg och skrev jag om strax efter lansering.
Oklart varför den bör tas upp i en tråd med 8k budget???