Kisa MTB park lift

Thestroyer

Medlem
Kisa MTB park lift
Hej
Förra säsongen blev det ett besök till Kisa MTB park för mig. Dock så hann jag bara med ett åk då min cykelkompis blev akut sjuk så vi var tvungna att åka hem igen.
Verkar var en mycket bra park och jag skulle gärna åka tillbaka. Dock så tyckte jag att det var hysteriskt svårt att åka liften. Antar att jag måste gjort något fel, men upplever inte att det är ens i närheten lika svårt att åka ankarlift tex. Men som sagt har ju bara gjort ett åk och det kanske är en vanesak? Finns det några tips?

Kisa MTB park lift
Knappliftar upplever jag också lite knepiga. Men jag rekommenderar att stå upp och ha tallriken mellan benen likt när man åker skidor.

Jag sitter ner på cykeln när jag tar tag i liften. Rullar en liten bit med en hand på styret andra hållandes i liften. Ställer mig sedan upp och för in mellan benen. Sedan KNIP!

Kisa MTB park lift
Jag åkte skidor i Tolvmannabacken som barn. Ett av de minnen jag har från gissningsvis vintern 1988 är när jag första gången åkte ensam i den där teleskopknappliften och lyftes upp i luften och roterade ett halvt varv och ramlade under stor förnedring.
Är lite sugen på att dra dit sisådär 25 år efter senaste besöket och köra MTB i skräckliften :-)

(Ovanstående ska tolkas som en meningslös anekdot, inte som kritik mot Kisa. Jag är extremt imponerad över det arbete de lägger med och hur bra det ser ut på bild och film. Jag hoppas och tror att liften är helt ok att använda dessutom.)

Senast ändrad:
Kisa MTB park lift
Nu har jag aldrig varit i Kisa, men den liften verkar vara särskilt problematisk. En barn i var barngrupp hade dragits några meter upp i luften. En stor del av problemet är att underlaget går upp och ner. Jag har just hört att dom ska plana ut underlaget, det borde hjälpa.

Kisa MTB park lift
Jag tror det är mycket vanesak.

På något ställe finns det risk att man lyfts upp en liten bit, men man lär sig efter några åk var det är och hur man ska fördela vikten. Uppe vid högerkurvan och efter den bör man bromsa lätt och hålla liften sträckt för att det inte ska bli ryckigt.

Kisa MTB park lift
It is not the easiest or most relaxing lift to be one for sure.
There are area where most people (I am 90kg in full gear) with an 18kg DH bike and I do get off the ground
Part of it is that the distance between cable and ground does undulate a lot (and when the pole passes the pulley you do get a serious pull, and the other is that the lift is mighty fast (a good thing)
Although I am not the biggest fan of that lift, the feature-rich trails built by the team there do make up for it and I will go back despite this drawback.

Kisa MTB park lift
Har man väl kommit iväg så brukar ingen lift vara allt för svår. Kan tänka mig att "lyftet" kan bli lite spännande om man är kort dock. Problemet är kanske att just komma iväg? Ett tips är att träna på att cykla ståendes med bara en hand på styret då det är just det momentet som brukar ställa till det för många. För att göra det mera verklighetstroget får du också sätta fast en tallrik på ett kvastskaft och för in mellan benen ;)

Kisa MTB park lift
Jag är kort och inte allt för tung och åkt den del i Kisa. Jag tycker den liften inte är värre än andra och tom bättre än vissa med ankare.
Vid 3/4 till krönet/svängen är en stolpe högre (jag gissar vilt på 5 efter take off), med spd är det bara ta ett skutt i luften, vet inte hur det går med plattisar. Jag har lobbat för att de ska sänka wiren eller höja marken där, vet ej om det gett resultat. Uppe på plattmarken är det som Pastorn säger lätt broms blir bekvämare.

Kisa MTB park lift
It is not the easiest or most relaxing lift to be one for sure.
There are area where most people (I am 90kg in full gear) with an 18kg DH bike and I do get off the ground
Part of it is that the distance between cable and ground does undulate a lot (and when the pole passes the pulley you do get a serious pull, and the other is that the lift is mighty fast (a good thing)

As I wrote i little higher up, I just heard that they will level up the ground underneath to avoid the undulations. I don't know if this already happened.

Kisa MTB park lift
Tack för alla svar. Jag får väl helt enkelt våga och försöka igen.
Kände mig som en total idiot bara under mitt enda liftåk där.
without being the best possible option available on the market. It is what it is and not a deal breaker considering the quality of the trails (especially if you like jumping of steep rock slabs)

Kisa MTB park lift
Så klart men jag tyckte verkligen det var orimligt svårt
Spännande, det verkar som att jag ska behöva lära mig åka ännu en sort ankarlift. Kan inte vänta med att njuta av upplevelsen /sarkasm.

Jag tänkte besöka Kisa med sonen i år, men efter ha läst den här tråden ser det ut för mig att den liften inte är anpassad till kortare cyklister. Barnet kommer säkert inte uppskatta inlärningskurvan där. Vi bör hålla oss till säkrare ställen med sittliftar eller med eventuellt draglift med styrstamsögla.

Kisa MTB park lift
Spännande, det verkar som att jag ska behöva lära mig åka ännu en sort ankarlift. Kan inte vänta med att njuta av upplevelsen /sarkasm.

Jag tänkte besöka Kisa med sonen i år, men efter ha läst den här tråden ser det ut för mig att den liften inte är anpassad till kortare cyklister. Barnet kommer säkert inte uppskatta inlärningskurvan där. Vi bör hålla oss till säkrare ställen med sittliftar eller med eventuellt draglift med styrstamsögla.
Jag kommer i alla fall ge Kisa en chans till. Med barn så kanske det finns bättre och lättare alternativ.

Senast ändrad:
Kisa MTB park lift
Jag kommer i alla fall ge Kisa en chans till. Med barn så kanske det finns bättre och lättare alternativ.
Självklart, personligen är jag villig att besöka Kisa, även om ensam utan yngre medcyklister.
Men sommarens familjebesök lär siktas till andra destinationer med säkrare liftsystem (Kungsberget?, Falun, Järvsö, Åre osv)

Kisa MTB park lift
Självklart, personligen är jag villig att besöka Kisa, även om ensam utan yngre medcyklister.
Men sommarens familjebesök lär siktas till andra destinationer med säkrare liftsystem (Kungsberget?, Falun, Järvsö, Åre osv)
Undrar om det inte var i Kisa jag såg nån pappa med barnet bakom sig. Alltså ett rep från pappans midja till tex styrstammen på barnets cykel.

Kisa MTB park lift
Jag är kort och inte allt för tung och åkt den del i Kisa. Jag tycker den liften inte är värre än andra och tom bättre än vissa med ankare.
Vid 3/4 till krönet/svängen är en stolpe högre (jag gissar vilt på 5 efter take off), med spd är det bara ta ett skutt i luften, vet inte hur det går med plattisar. Jag har lobbat för att de ska sänka wiren eller höja marken där, vet ej om det gett resultat. Uppe på plattmarken är det som Pastorn säger lätt broms blir bekvämare.
Jag har undrat varför de inte bara sänker vajern på den stolpen. Allt sitter på en enda stor slangklämma, så borde inte vara något orimligt jobb att säkra upp "ringen" med tex spännband, släppa på ringen, släppa efter säkringen och sen dra åt alltihop nån decimeter längre ner.

Kisa MTB park lift
Bygelliften på Frösön jämf. med liften i Kisa. Vilken är svårast?

Bara för att få en referensram.
Kisa. Frösön är ju bara brant, i början, men slät och bra i övrigt.
Men har man åkt släplift med cykel tidigare så är inte Kisa svår heller, är ju bara ett ställe där man får vara på helspänn. Kisa är ju väldigt flack i jämförelse med Frösön.

Kisa MTB park lift
Undrar om det inte var i Kisa jag såg nån pappa med barnet bakom sig. Alltså ett rep från pappans midja till tex styrstammen på barnets cykel.

Vi var nere för två somrar sen, mina grabbar var då 7 och 11. 11-åringen klarade liften men fick kämpa lite med "skuttet" som diskuteras ovan, men efter ett par svängar så var det inte ett problem.

7-åringen bogserade jag upp, ett riktigt fulmeck var det. Cykelslang runt midjan på mig, kopplat till en rem som jag hade runt styret på grabbens cykel. Fungerade klockrent! :)

Kisa MTB park lift
För mindre barn kan jag förstå att det kan vara jobbigt med släplift. Men skulle vilja påstå att kan man cykla mtb på någon form av grundläggande nivå så är inte liften några problem. Kanske att man eventuellt får stå ut med några törnar på sitt ego men efter ett par lyckade turer är det ingen stor sak längre.

Tillbaka
Topp