Glapp i gaffel

Glapp i gaffel
Hej, efter att jag bytt min framgaffel tyckte jag att de glappa i gaffeln så då beställde jag nya lager exakt samma som satt i från början, har bytt och dragit åt men tycker de är för mycket glapp fortfarande, tog i sär igen smorde ennu mer och satte tbx men exakt samma problem, ja blir tokig vad kan problemet vara ?

Glapp i gaffel
det troligaste är väl att lager eller stam/förspänning är felaktigt monterat men tydligen kan man också uppleva glapp i skivorna om det är centerlock

Glapp i gaffel
Ja det är QR är ny på det vad skulle ja kunnat gjort för fel där? Är en fox 36 performance elite grip2
Är det verkligen QR på en så'n gaffel? Är mest på budgetQR-axlar som det kan hamna lite snett o ej tillräckligt hårt. Då kan du få de problem som du beskrev.

MEN det låter som att du ska kolla förspänningen i styrlagret först om du inte hade koll på det.

Glapp i gaffel
Då behöver vi en video.

Om det är glapp när man drar i frambromsen och skakar cykeln framåt och bakåt kan det vara bromsbeläggen som har lite glapp i oken (oproblematiskt), allt annat är problematiskt.

Glapp i gaffel
Dämparen är från -23 så att dom är slitna hoppas jag inte ?

Därför skrev jag "verkligen". På de flesta MTB i min familj kan det kännas som det finns glapp mellan ben, men det är lite glapp mellan bromsbelägg och ok.

Är du säkert på glapp mellan ben? Om du håller fingrarna kring ovanben där de går in i underben kan du känna att benen rör sig mot varandra?

Glapp i gaffel
Därför skrev jag "verkligen". På de flesta MTB i min familj kan det kännas som det finns glapp mellan ben, men det är lite glapp mellan bromsbelägg och ok.

Är du säkert på glapp mellan ben? Om du håller fingrarna kring ovanben där de går in i underben kan du känna att benen rör sig mot varandra?
Jaa pytte lite känner man när man håller där, men det låter mer en vad man känner helt klart

Glapp i gaffel
Provade en annan sak nu, ställde cykeln emot en vägg och gjorde lika dant, då varken låter de eller känns något, kan de vara jag som blir lurad och det är bromsen som bråkar eller borde jag kolla upp det ordentligt ? Det är ju ingen gratis gaffel direkt

Tillbaka
Topp