El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
1704227279488.gif
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nytt år och nya frågor har dykt upp ur baktrampets dimm-yra.

1. Får man cykla med avstängd assistans på en 250W-elcykel under AR?

3.Blir en elcykel en vanlig cykel när man inte trampar eller passerar 25km/h och assistansen kopplar ur?

2. Får man 250W-elcykla om marken är väl snötäckt?
1-2-3 - Det är en cykel.
Cykla på. ✌️
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jösses, trodde detta var ett vänligt Forum,nog bäst att sluta här
Det är vänligt i alla andra trådar.

Frånsett plattor vs clipslöst, skivbroms vs fälgbroms (på lvg), svarta eller vita strumpor, teamkläder eller inte, 26” eller 29”, pressfit eller gängat, hur man lagar kolfiber, 66.5 eller 67.5 grader gaffelvinkel (mtb), kort eller lång vevarmslängd, ull eller polyester … eh.
När jag tänker efter är det inte mycket som det är konsensus kring. Jag tror dock inte det debatterats om LED lampor, det gillar alla… frånsett blinkmonglos. Äh. Nä det är bara konflikter och diskussioner hela tiden.

Vi gillar att cykla eller hur??
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Okej då.
Lyssnade på p4 radio igår där dom var och besökte mc mässan .
Snackade el motorcyklar och el cross som dom även körde på där inne .
Reportern ställer lite frågor till elcross föraren ..
-Är de lika bra och kul som en bensindriven.
- nja låter ju inge roligt samt man har ingen koppling att styra kraften med snabbt, men och andra sidan kan man köra omkring precis överallt eftersom ingen bryr om den när den är tyst .
- åhh va bra.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tack!

Både cykelställsdiskussionen och Handelsbankdiskussionen känns ganska avslagna. Ser fram mot ett återuppväckande av denna mkt givande elcykel-i-naturen-diskussionen, och hoppas att alla kombattanter slickat sina sår och kommer igen med förnyad energi!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Okej då.
Lyssnade på p4 radio igår där dom var och besökte mc mässan .
Snackade el motorcyklar och el cross som dom även körde på där inne .
Reportern ställer lite frågor till elcross föraren ..
-Är de lika bra och kul som en bensindriven.
- nja låter ju inge roligt samt man har ingen koppling att styra kraften med snabbt, men och andra sidan kan man köra omkring precis överallt eftersom ingen bryr om den när den är tyst .
- åhh va bra.
Nu är ju inte de ovanstående några el-cyklar men det belyser ju lite problemet med om man släpper på el-cykelförbudet då tror många att det är fritt fram med el-cross och elmotorcykel i skogen...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu är ju inte de ovanstående några el-cyklar men det belyser ju lite problemet med om man släpper på el-cykelförbudet då tror många att det är fritt fram med el-cross och elmotorcykel i skogen...
Precis som att luftpistol är inkörsporten till gängskjutningar.

Eftersom jag är någorlunda seriös utövare av både MTB och motorsport så kan jag enkelt konstatera att de som struntar i de regler som gäller terrängkörning bryr sig föga vilken energiform som används. Och motståndarna skäller på en trots att det bara är "muskelkraft" som driver min MTB.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Precis som att luftpistol är inkörsporten till gängskjutningar.

Eftersom jag är någorlunda seriös utövare av både MTB och motorsport så kan jag enkelt konstatera att de som struntar i de regler som gäller terrängkörning bryr sig föga vilken energiform som används. Och motståndarna skäller på en trots att det bara är "muskelkraft" som driver min MTB.
Visst finns det skjutningar med luftpistol men tycker liknelsen haltar en hel del. =)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tack!

Både cykelställsdiskussionen och Handelsbankdiskussionen känns ganska avslagna. Ser fram mot ett återuppväckande av denna mkt givande elcykel-i-naturen-diskussionen, och hoppas att alla kombattanter slickat sina sår och kommer igen med förnyad energi!

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det kommer gå att väcka upp den här diskussionen igen. Transportstyrelsen har ju fastställt att en trampcykel med eller utan elektrisk påhängsmotor om max 250W inte är ett motorfordon i lagens mening, så det finns ingenting att diskutera. Säkerligen finns det någon enstaka bokstavsgubbe som inte kan ta att han hade fel, men förmodligen inte tillräckligt för att få fart på diskussionen igen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det kommer gå att väcka upp den här diskussionen igen. Transportstyrelsen har ju fastställt att en trampcykel med eller utan elektrisk påhängsmotor om max 250W inte är ett motorfordon i lagens mening, så det finns ingenting att diskutera. Säkerligen finns det någon enstaka bokstavsgubbe som inte kan ta att han hade fel, men förmodligen inte tillräckligt för att få fart på diskussionen igen.
Well…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det kommer gå att väcka upp den här diskussionen igen. Transportstyrelsen har ju fastställt att en trampcykel med eller utan elektrisk påhängsmotor om max 250W inte är ett motorfordon i lagens mening, så det finns ingenting att diskutera. Säkerligen finns det någon enstaka bokstavsgubbe som inte kan ta att han hade fel, men förmodligen inte tillräckligt för att få fart på diskussionen igen.

Och alla som påstår något annat är lydiga stövelslickare. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det kommer gå att väcka upp den här diskussionen igen. Transportstyrelsen har ju fastställt att en trampcykel med eller utan elektrisk påhängsmotor om max 250W inte är ett motorfordon i lagens mening, så det finns ingenting att diskutera. Säkerligen finns det någon enstaka bokstavsgubbe som inte kan ta att han hade fel, men förmodligen inte tillräckligt för att få fart på diskussionen igen.
Visst är det så, naturvårdsverket menar inte heller att det skulle vara ett brott mot terrängkörningslagen om du har markägarens tillstånd. Däremot menar de med stöd av lagtolkningen så här långt att det inte ryms inom allemansrätten.

Det står om man orkar läsa innantill på deras hemsida.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det kommer gå att väcka upp den här diskussionen igen. Transportstyrelsen har ju fastställt att en trampcykel med eller utan elektrisk påhängsmotor om max 250W inte är ett motorfordon i lagens mening, så det finns ingenting att diskutera. Säkerligen finns det någon enstaka bokstavsgubbe som inte kan ta att han hade fel, men förmodligen inte tillräckligt för att få fart på diskussionen igen.
Tja, fast varför trumfar transportstyrelsen naturvårdsverket? För att de var först? För att de väger tyngre? För att du håller med dem?

ingen av myndigheterna stiftar lagar. Däremot tolkar de lagar inom sina respektive områden, trafiken respektive naturen. Vilken som ska gälla låter jag vara osagt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det kommer gå att väcka upp den här diskussionen igen. Transportstyrelsen har ju fastställt att en trampcykel med eller utan elektrisk påhängsmotor om max 250W inte är ett motorfordon i lagens mening, så det finns ingenting att diskutera. Säkerligen finns det någon enstaka bokstavsgubbe som inte kan ta att han hade fel, men förmodligen inte tillräckligt för att få fart på diskussionen igen.

Well, du bevisade just att det faktiskt fortfarande finns mänskor som tar denna diskussionen på allvar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tja, fast varför trumfar transportstyrelsen naturvårdsverket? För att de var först? För att de väger tyngre? För att du håller med dem?

ingen av myndigheterna stiftar lagar. Däremot tolkar de lagar inom sina respektive områden, trafiken respektive naturen. Vilken som ska gälla låter jag vara osagt.
3 § Transportstyrelsen beslutar i frågor som avses i 3 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Förordning (2008:1137).

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
3 § Transportstyrelsen beslutar i frågor som avses i 3 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Förordning (2008:1137).

"Vägtrafikdefinitioner."
"Terräng Ett område som inte är väg"

Väg1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafiik med motorfordon, 2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.

Är det nu det ska hävdas att skogsstigar är leder anordnade för cykeltrafik?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Vägtrafikdefinitioner."
"Terräng Ett område som inte är väg"

Väg1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafiik med motorfordon, 2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.

Är det nu det ska hävdas att skogsstigar är leder anordnade för cykeltrafik?

SVD artikeln som satte igång eländet igen skriver:
Naturen måste skyddas och det görs bäst genom att leda stigarna smart för minsta möjliga påverkan, bygga spänger på känsliga ställen och kanske helt stänga av vissa partier för att ge naturen en chans att återhämta sig.
Vilket jag tolkar som att de vill ha jättestora investeringar i infrastruktur och/eller inskränkningar i allemansrätten. Känns inte som om något nytt kommit fram i alla fall.

Det lustiga med den här tråden är i all fall att den har fått mig ändra åsikt från "aja-baja inga elcyklar ute i naturen" till "det vore nog bra med ett totalförbud för all cykling utanför led".

SVD artikeln till exempel, den tycker jag är jättedum, sen gjorde jag tankeexperimentet att ersätta el-cykeln med vanlig vanlig dito, den var fortfarande dum.

I hopp om att göra all parter arga tycker jag därför nu att cykling inte ska omfattas av allemansrätten. Får se om jag ändrar mig :cool:
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är iaf tydligt att det finns många som åker på hjul i skogen numera utan att ha någonting annat gemensamt kring hur vi gör det eller varför vi gör det. Det finns inga gemensamma faktorer, förutom att vi alla kommer att dras över samma kam och drabbas av samma problem och förbud som den nya skolans skogsrullare orsakar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Precis som att luftpistol är inkörsporten till gängskjutningar.

Eftersom jag är någorlunda seriös utövare av både MTB och motorsport så kan jag enkelt konstatera att de som struntar i de regler som gäller terrängkörning bryr sig föga vilken energiform som används. Och motståndarna skäller på en trots att det bara är "muskelkraft" som driver min MTB.
Men ändå är det i mitt område endast eldriven cross-liknande tingest jag mött på i skogen. Så, njae, jag tror det ligger närmast till hands att den gradvisa skillnaden som gör att en del tycker att det i princip är ok med mc i skogen så länge det inte brummar…..
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men ändå är det i mitt område endast eldriven cross-liknande tingest jag mött på i skogen. Så, njae, jag tror det ligger närmast till hands att den gradvisa skillnaden som gör att en del tycker att det i princip är ok med mc i skogen så länge det inte brummar…..
Det är väl precis så.

IMG_3402.jpeg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men ändå är det i mitt område endast eldriven cross-liknande tingest jag mött på i skogen. Så, njae, jag tror det ligger närmast till hands att den gradvisa skillnaden som gör att en del tycker att det i princip är ok med mc i skogen så länge det inte brummar…..
Så om jag tolkar dig rätt så skulle samma personer inte köpt en elcross för 75-150 Ksek för att leka i skogen om transportstyrelsen bara anpassat sina krav till Naturvårdsverkets egenpåhittade definitioner? Personligen tror jag att samma personer skiter helt i reglerna och inser att risken att "åka fast" är nära noll, speciellt när det i princip inte går att höra vart du kör. Det körs tyvärr rätt mycket "fulenduro" redan med dagens bensindrivna hojar så fort du lämnar storstadsområdena.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så om jag tolkar dig rätt så skulle samma personer inte köpt en elcross för 75-150 Ksek för att leka i skogen om transportstyrelsen bara anpassat sina krav till Naturvårdsverkets egenpåhittade definitioner? Personligen tror jag att samma personer skiter helt i reglerna och inser att risken att "åka fast" är nära noll, speciellt när det i princip inte går att höra vart du kör. Det körs tyvärr rätt mycket "fulenduro" redan med dagens bensindrivna hojar så fort du lämnar storstadsområdena.
Antingen begriper du inte vad jag skriver eller så vill du inte begripa. Nu bor ju inte jag i något storstadsområde, men du vet väl bättre än mig vad jag har bevittnat i de områden jag rör mig….
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Undrar vad som är drivkraften bakom artikeln.
Kan det vara ett försök att hålla igång ett vikande intresse för mtb? Korkat o kortsiktigt isåfall.
Drivkraften för åtminstone ett par av dom är ju att de driver företag som tjänar på om det är tillåtet med elcyklar i skogen. Dvs ekonomiska intressen helt enkelt….
 
Tillbaka
Topp