Vilka hjul ska man köpa?

Mattee98

Medlem
Vilka hjul ska man köpa?
Hej!

Efter att min cyckel har varit på verkstaden i 3 veckor har mekanikern sagt att det kanske blir enklare att köpa nya hjul då han inte kan hitta de delar han behöver för att laga mavic hjulen som sitter på cyckeln just nu. Då tänkte jag, om jag ändå skulle behöva lägga ut några tusen på nytt hjulpar funderar jag på om jag like gärna ska lägga på lite pengar och köpa ett fint och bra set med kolfiberhjul. Dock så vet jag inte vad som är bra och dåligt och ju mer research jag gör desto mer osäker blir jag. Min cyckel har idag Shimano Ultegra R8150 Di2 12-speed samt 30" däck och disc brakes. Så hjulen ska helst funka med dessa. jag kan tänka mig lägga utup till ca 12-13000. och väntar helst inte 1-2 månader (så inget skickat från Kina). Har ni några förslag på bra prisvärda hjulset som finns inom budgeten? (helst under budget men om det finns något superbra hjulset för lite mer kan jag tänka mig det också). Detta ska vara hjul som jag kan använda under en längre period.

Jag tackar på förhand för rekommendationer
Hoppas ni har en trevlig helg

Mvh
// Matthijs

Vilka hjul ska man köpa?
Man undrar ju lite vad som är problemet med dina nuvarande hjul. Även om mekanikern inte kan hitta delar kanske det går att hitta på nätet? Så du kanske kan fixa och sälja beg även om du köper ett nytt hjulpar.

Vilka hjul ska man köpa?
Man undrar ju lite vad som är problemet med dina nuvarande hjul. Även om mekanikern inte kan hitta delar kanske det går att hitta på nätet? Så du kanske kan fixa och sälja beg även om du köper ett nytt hjulpar.
Så som jag förstod det är det frihjulet som är sönder, vet inte om det är det enda eller om det är mer i navet som inte funkar det har han inte sagt.

Är ett par Mavic allroad S som sitter på (inga fancy hjul direkt, men det var dem den kom med när jag köpte cykeln begagnat).

Det har nu gått mer än 3 veckor och han säger att det inte finns någon import av Mavic grejjer i Sverige men att han försöker nå ut till några kontakter för att se ifall de har det han behöver. Jag har funderat ifall man inte kan köpa det online från säg någon butik i Tyskland eller någonstans men om det gick så känns det som mekanikern borde ha gett mig det som alternativ men han sa att det nog kanske är enklast att skaffa nya hjul om han inte får tag på det han behöver

Vilka hjul ska man köpa?
Klart du ska köpa nya hjul. Du kan surfa runt och med tålamod hitta bra dealar, men knappast något som blir märkbart bättre än de du länkade till. Bra hittat! Jetzt kaufen!

(De gamla hjulen sparar du, lägger upp en långsiktig plan att byta navet på egen hand för att ha som back-up-hjul, och skänker dem sen i samband med flytt till någon annan hugad.)

Vilka hjul ska man köpa?
Det har nu gått mer än 3 veckor och han säger att det inte finns någon import av Mavic grejjer i Sverige men att han försöker nå ut till några kontakter för att se ifall de har det han behöver. Jag har funderat ifall man inte kan köpa det online från säg någon butik i Tyskland eller någonstans men om det gick så känns det som mekanikern borde ha gett mig det som alternativ men han sa att det nog kanske är enklast att skaffa nya hjul om han inte får tag på det han behöver
Det brukar oftast gå att få tag på grejer från Tyskland eller på Ebay som du säger. Jag tror att många mekaniker kör på sina egna kanaler för att köpa grejer men det finns säkert en del som kan vara lite mer kreativa.

Jag har själv köpt grejer på nätet som inte märkeshandlare i Sverige kunnat fixa fram (Specialized och Giant kommer jag ihåg så här på rak arm). Den här typen av delar kan finnas på lager hos små lokala handlare även om det inte går att få tag på via nationella distributörer. I vissa fall kan det också vara enklare/billigare att köpa ett nytt motsvarande nav att plocka delar från, det gäller t ex ett Shimano-nav jag hade där en ny body kostade lika mycket som ett helt nytt nav.

Om du får veta exakt vad felet och vilka delar som behövs kan du ju erbjuda dig att köpa grejer och ge till mekanikern för att fixa om du inte vill göra det själv.

Vilka hjul ska man köpa?
Mavic var väl i konkurs ett tag? Jag hade samma problem iaf när mitt hjul gick sönder. I slutändan skulle det kosta nästan lika mycket att laga som att köpa nytt så då blev valet enkelt.

Vilka hjul ska man köpa?
Mavic var väl i konkurs ett tag? Jag hade samma problem iaf när mitt hjul gick sönder. I slutändan skulle det kosta nästan lika mycket att laga som att köpa nytt så då blev valet enkelt.
så kanske det kan vara ja, har väldigt dåligt koll på det faktiskt, cykeln är en giant cykel och giant har gått i konkurs nu så mekanikern kunde inte fråga dem heller vilket han sa att han alltid brukade göra

Vilka hjul ska man köpa?
Det brukar oftast gå att få tag på grejer från Tyskland eller på Ebay som du säger. Jag tror att många mekaniker kör på sina egna kanaler för att köpa grejer men det finns säkert en del som kan vara lite mer kreativa.

Jag har själv köpt grejer på nätet som inte märkeshandlare i Sverige kunnat fixa fram (Specialized och Giant kommer jag ihåg så här på rak arm). Den här typen av delar kan finnas på lager hos små lokala handlare även om det inte går att få tag på via nationella distributörer. I vissa fall kan det också vara enklare/billigare att köpa ett nytt motsvarande nav att plocka delar från, det gäller t ex ett Shimano-nav jag hade där en ny body kostade lika mycket som ett helt nytt nav.

Om du får veta exakt vad felet och vilka delar som behövs kan du ju erbjuda dig att köpa grejer och ge till mekanikern för att fixa om du inte vill göra det själv.
jag ska höra med honom nu i veckan någon dag när jag har lite tid

Tillbaka
Topp