cykelolycka - Vad händer nu?

Snow

Medlem
God kväll!

Idag fm så kom jag cyklandes på en cykelbana inne i centrala Göteborg.
Helt plötsligt får en turist för sig att korsa cykelbanan via bilvägen med sin cykel och anländer från ett övergångsstsälle vänster om cykelbanan.
Edit förtydligande: Se bild nedan.

Personen stannar därefter MITT I cykelbanan ca 2m framför mig och jag dundrar in i personen i full kareta utan att knappt hinna bromsa...

Detta resulterar i att min cykel får en del skador, bla krossad framkorg (Basil Portland), fälg skadas, styre skadas, repor och jag misstänker att gaffeln kan ha skadads då cykeln kändes väldigt konstig efteråt...typ lite ostabil.

Då turisten valde att tjafsa lite för att sedan sticka, så anmäldes detta givetvis till Polisen samt försäkringsbolaget.

Hur vanligt är det att försäkringsbolagen täcker skador som detta?

Det är en Fuji Single Speed med en del finare modifieringar, dock så överstiger det totala värdet troligtvis inte mer än 11-12k. Cykeln är endast 7mån gammal.

Jag är beroende av den på helgerna och detta skapar givetvis en del problem för mig, om inget annat så skär det lite i hjärtat efter att ha lagt ner mycket tid och pengar på cykeln.

Senast ändrad:
Så som du beskriver förloppet så är du otvivelaktigt vållande, så det handlar om ifall du har en försäkring som täcker det eller inte.

Här är en tydligare bild.

Denna turist (röd) genar alltså bilvägen över vid trafikljuset för att sedan stanna mitt i cykelbanan, varpå jag (grön) frontalkrockar med honom.
20240601_105345.jpg

Både han och cykeln klarade sig med lite repor, men fick oerhört bråttom därifrån så fort jag ville reda ut allt på plats...
Bra det ju. Skönt när det bara är materiella saker som skadas i såna här situationer.
För övrigt så får du nog räkna in hela händelsen på "Shit happens" kontot om du inte har en bra försäkring och kvitton på dina grejer.

Så som du beskriver förloppet så är du otvivelaktigt vållande, så det handlar om ifall du har en försäkring som täcker det eller inte.
Hur kan du vara så säker på det?
Var det ljusreglerat? Vem hade i så fall grönt och vem hade rött?
Lämna företräde från något håll?
Högerregeln? I så fall kom TS från höger och turisten borde väjt.
Enklast är väl att låta polisen och försäkringsbolaget utreda situationen.

Är det alltid bara en som är den vållande?
Kan båda varit vållande?
En stannar mitt i cykelbanan.
En annan har för hög fart för rådande situation.
Är det en ren cykelväg eller är det en GC?

Här är en tydligare bild.

Denna turist (röd) genar alltså bilvägen över vid trafikljuset för att sedan stanna mitt i cykelbanan, varpå jag (grön) frontalkrockar med honom. Visa bilaga 703283
Jag förstår inte. Grön är väl ingen cykelbana?

Edit: Om det gröna strecket ska föreställa att gå i djupled så menar du att du cyklade mot trafiken? Och hur kan det vara rimligt att hålla "full kareta" på ett sånt ställe? :oops:

Senast ändrad:
Är det alltid bara en som är den vållande?
Kan båda varit vållande?
En stannar mitt i cykelbanan.
En annan har för hög fart för rådande situation.
Är det en ren cykelväg eller är det en GC?
Tycks vara i Allén i höjd med Haga, ser jag nu. Ignorera det jag skrev tidigare.

Senast redigerad av en moderator:
Jag förstår inte. Grön är väl ingen cykelbana?
Annan vinkel.

Det är är cykelväg på över 2km, gångbana separat och är på andra sidan bilvägen.

Och för att svara på din fråga så nej jag har inte cyklat mot trafiken.
Det finns ett fåtal korsningar där bilar korsar cykelbanan och där vi cyklister har ett trafikljus.
Om det väl är grönt, varför inte cykla på?..

Bilagor

• 2024-06-02.png
    2024-06-02.png
    553.9 KB · Besök: 58
Annan vinkel.

Det är är cykelväg på över 2km, gångbana separat och är på andra sidan bilvägen.
Och du höll "full kareta" ut mot ett övergångsställe, och blev så överrumplad av att nån plötsligt stod mitt i cykelbanan att du körde in i vederbörande? Låter fortfarande som att du är vållande, är jag rädd.

Edit: Du får göra en ritning uppifrån om det ska bli helt begripligt, för ditt gröna streck i förra bilden är helt ologiskt. ?

Om turisten genat på det där sättet, så är det troligen för att han hade rött. Hade han inte rött, så är det snarare så att han hade väjningsplikt för all trafik från höger, då det sitter en tavla där.
Vågar nog garantera att krocken inte hade skett om personen hade stannat vid sitt rödljus för cyklar (som ses till höger om trafikljuset)

Detta blir bara ännu mer obegripligt. Då borde ju du också haft rött från andra hållet. Hur går det ihop med "full kareta"?
Det är inte ett dugg obegripligt, tvärtom. Om turisten har rött har TS givetvis grönt. Skulle vara oerhört märkligt om de som ska rakt fram och de som ska korsa har samma färg på ljuset samtidigt. Förfelat syfte, s a s.

Det är den andre som gjort fel. Försök få ut pengar på din försäkring. Och sov gott!

Det är en signalreglerad korsning. Snow hade grönt, så korsande trafik hade rött. Och om nu trafiksignalen var trasig, så har korsande trafik väjningsplikt.
Jo, men han skrev ju att turisten borde ha stannat för rött vid cykelpassagen, och då är det rimligen rött i båda riktningarna.

Edit: Det är mest oerhört otydligt vad som faktiskt hänt. Jag menar mest att om man kör på någon som står still så är man i 99% av fallen vållande.

Detta blir bara ännu mer obegripligt. Då borde ju du också haft rött från andra hållet. Hur går det ihop med "full kareta"?
Jag motsvarar den gröna linjen och cyklar i den riktning jag har målat.
Jag har även grönt ljus som du ser och är anledningen varför jag trampar på?

Som du ser så har även gående grönt ljus till vänster på bilden.

Personen har inte grönt ljus men väljer att gena över vägen ändå och väljer att stanna helt och hållet där jag har målat ett rött kryss.

Behöver det förtydligas ännu mer?

2024-06-02 (1).png

Jo, men han skrev ju att turisten borde ha stannat för rött vid cykelpassagen, och då är det rimligen rött i båda riktningarna.

Edit: Det är mest oerhört otydligt vad som faktiskt hänt. Jag menar mest att om man kör på någon som står still så är man i 99% av fallen vållande.
Det kan finnas cykelpassager över cykelvägar. ??

Jag motsvarar den gröna linjen och cyklar i den riktning jag har målat.
Jag har även grönt ljus som du ser och är anledningen varför jag trampar på?

Som du ser så har även gående grönt ljus till vänster på bilden.

Personen har inte grönt ljus men väljer att gena över vägen ändå och väljer att stanna helt och hållet där jag har målat ett rött kryss.

Behöver det förtydligas ännu mer?

Visa bilaga 703292
Jaha. Det där var ju helt omöjligt att lista ut av tidigare bild och text. ?

Jag ser inte riktigt hur stannandet är relevant, men har turisten effektivt sett kört mot rött så är han/hon/den/det vållande.

Det är så fint med Happy: när någon varit med om en olycka rycker ett beslutsamt gäng ut, ivriga att till hundra procent erbjuda sitt deltagande

...

men aldrig med den som skrivit inlägget. ?
Det är lite komiskt med Happyride.

Jag var mest intresserad av ifall någon har varit i en liknande situation med sin cykel och hur det löste sig med försäkringar osv, mest för att få lite Heads Up då jag är så pass beroende av cykeln...men det var tydligen roligare att diskutera HUR olyckan gick till :cool::coffee:

Jag var mest intresserad av ifall någon har varit i en liknande situation med sin cykel och hur det löste sig med försäkringar osv, mest för att få lite Heads Up då jag är så pass beroende av cykeln...men det var tydligen roligare att diskutera HUR olyckan gick till :cool::coffee:
Du har skägg och Mighty Ducks-keps. Du är från Göteborg. Du ska bara sättas dit, för fan! ?

Roligt och roligt, det var mest intressant med tanke på den egendomliga beskrivningen. Finns väldigt gott om tomtar som "råkar ut" för saker som borde ha kunnat undvikas, men nu var det tydligen inte så den här gången. ?

Nu är det 30 år sen jag tog körkort och jag bor i småstad, men jag får inte ihop det här.
Trafikljusen på bilderna reglerar väl trafiken där bilar och gående/cyklister ska korsa varandras väg. Reglerar de verkligen även gång- och cykeltrafikanter som rör sig över övergångsttället in i korsningen av gc-vägen mellan gatorna bilarna kör på? Det borde väl rimligen stå ett trafikljus inne på gc-vägen också för att TS ska kunna ha "grönt ljus".

Oavsett, trist för TS och fina cykeln. Men materiella skador är ändå bara materiella. Själv undrar jag också hur det gick för grabben som sprang ut framför @Raggamuffin?

Det är polisen som reder ut saker och ting vid olyckor, inte cykelforum eller (vanligen) försäkringsbolag. Cyklar och försäkringsbolag... Men kanske en drulleklausul ger dig en slant "utöver" självrisken.

Det blir intressant att höra om hemförsäkringen ens täcker cykelolyckor med materiella skador. Bra att ni båda klarade er utan fysiska men.

Fanns det några vittnen till händelsen? Känns som att polisen kommer lägga ner ärendet men vad vet jag? Har smällt ett antal gånger inne i city men har aldrig orkat gått vidare till polis eller försäkringsbolag trots att jag såklart aldrig varit vållande ?

Det är polisen som reder ut saker och ting vid olyckor, inte cykelforum eller (vanligen) försäkringsbolag. Cyklar och försäkringsbolag... Men kanske en drulleklausul ger dig en slant "utöver" självrisken.
Nja... smååolyckor med bara materiella skador bryr sig inte polisen direkt om. Hade det varit krock mellan bilar hade det varit försäkringsbolagen som hade rett ut skulden ur ett ekonomiskt perspektiv. Och de är ganska glada för att komma fram till delat vållande.
I cykelfallet har jag tyvärr ingen aning så jag borde väl vara tyst :-).

Nja... smååolyckor med bara materiella skador bryr sig inte polisen direkt om. Hade det varit krock mellan bilar hade det varit försäkringsbolagen som hade rett ut skulden ur ett ekonomiskt perspektiv. Och de är ganska glada för att komma fram till delat vållande.
I cykelfallet har jag tyvärr ingen aning så jag borde väl vara tyst :-).
Nej nej, fortsätt killgissa, som vi andra. Kom in i gänget. ?

Nej nej, fortsätt killgissa, som vi andra. Kom in i gänget. ?
Ok!
* Var och en får lösa sina skador med eller utan försäkring
* Polisen bryr sig inte
* Om någon mot förmodan utreder kommer de undra hur ts kan köra på en turist som han uppenbarligen sett stanna. Hade han hoppats att turisten skulle flytta på sig? Eller har han gett sig ut i trafiken med fälgbromsar? Men turisten stannade olämpligt. Så delad vårdnad. Goto punkt 1.
Det är mina killgissningar

Ok!
* Var och en får lösa sina skador med eller utan försäkring
* Polisen bryr sig inte
* Om någon mot förmodan utreder kommer de undra hur ts kan köra på en turist som han uppenbarligen sett stanna. Hade han hoppats att turisten skulle flytta på sig? Eller har han gett sig ut i trafiken med fälgbromsar? Men turisten stannade olämpligt. Så delad vårdnad. Goto punkt 1.
Det är mina killgissningar
Jag tycker att du låter för ödmjuk. Hela grejen med killgissningar är att de ska låta tvärsäkra. Ju osäkrare du är, desto tvärsäkrare ska du låta! ☺️

Tillbaka
Topp