Vilket styrlager till Triban RC520 ska jag ha?

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Tjena,

Mitt styrlager har börjat knastra och verkar ha fått någon platt kula då det glappar till lite vid en viss vinkel när man snurrar på styret.

Var i kontakt med Decathlon som pekade ut ett lagerset som de inte hade i lager:

Informationen som ges:
SHIS upptill: ZS41,4/28.6
SHIS nedtill: ZS41,4/30
Ramens övre diameter: 41,4
Ramens nedre diameter: 41,4
Styrrör: 1 1/8"
Typ av lagerskål: semi-integrerad
Typ av lager: maskinlager

Funkar då:
1717611132735.png

Kan jag slippa den där vrålfula toppdetaljen med varumärket på eller kanske beställa bara kullager som passar?
Finns det andra styrlager som inte kostar 400 kr+ frakt? Känns lite orimligt för egentligen två kullager.

Du behöver förmodligen vara byta själva lagrena. Att köpa nya koppar osv känns lite overkill.

En bild på hur det ser ut hade varit trevligt.

Edit: har du tagit isär allting och kollat att det inte bara är lite rengöring och nytt fett som behövs?

Du behöver förmodligen vara byta själva lagrena. Att köpa nya koppar osv känns lite overkill.

En bild på hur det ser ut hade varit trevligt.

Edit: har du tagit isär allting och kollat att det inte bara är lite rengöring och nytt fett som behövs?
Det är det nedre lagret som knastrar, lagrena sitter ju fast i pressfit-skålarna/kopparna. Känns som att det blir smidigast att bara köpa ett kitt och byta det nedre denna gången.

Försökte knäppa några bilder men blev så kasst med svart på svart med direktbelysning att det inte går att läsa något på lagrena.

1717704375932.png

Bifogar en bild ändå, kan ju vara något jag missar som syns i bild.
Ska ligga en 45-graders centreringsring inuti lagret såklart annars är allt pressfit i headtube:n.

Jag plockade ut och fettade om, hoppas på att det blir fint.

Det var en korg med bollar som gick att plocka ut, det var lite märken i lagerbanorna så har nog spännt lite för hårt.

Nu när decathlon har lämnat svenska marknaden så känns det vettigt att dokumentera hur lagrena ser ut och vad som står för nästa person som har samma bekymmer

Text på lagertätning:
VP MODUS 25.4 x 45°
P_20240706_180524.jpg
P_20240706_180540.jpg

Samma har hänt mig. Fick "indexed steering", vilket kunde åtgärdas med att lossa spänningen i bulten men jag borde nog fixa det här rätt snart.

Jag har aldrig fixat med styrlager själv förut, men bör räcka att bara byta lagrena alltså? Var köper man sådant?

Samma har hänt mig. Fick "indexed steering", vilket kunde åtgärdas med att lossa spänningen i bulten men jag borde nog fixa det här rätt snart.

Jag har aldrig fixat med styrlager själv förut, men bör räcka att bara byta lagrena alltså? Var köper man sådant?
Huruvida det endast är lagerkulor eller om det är lagerbanor beror ju på vad det är som är slitet. Rimligen är det lagerkulorna som blivit lite tillplattade och då ska man nog kunna köpa dessa lösa. Det är 24 kulor om jag lyckas räkna rätt.

Utan att veta säkert vad som finns, men vetande att det går att googla fram på diverse sidor, är det klokt att uppgradera vid byte, dvs köpa kapslade lager.

Här lite hjälp

och här ett urval

Det finns många fler än FSA. Hope, Chris King ( om du vill tömma plånboken), Ritchey, Cane osv osv

Senast ändrad:
Utan att veta säkert vad som finns, men vetande att det går att googla fram på diverse sidor, är det klokt att uppgradera vid byte, dvs köpa kapslade lager.
På min decathloncykel satt ett skitlager med en distans för mycket. Tror alla lager en konsument hittar är en uppgradering på deras cyklar.

Tillbaka
Topp