Punkademoner

Punkademoner
Hej!

Har haft sån nedrans otur med punkor och kan verkligen inte förstå vart skon, eller kanske snarare slangen, hamnat i kläm. Första punkan för nån vecka sen, rejäl skåra på slangen, fick tag på lagningskitt och luft på en verkstad. Gjorde enligt mig noggrant jobb med lagning, kollade igenom fälg, däck osv, märkte dock att däcket börjat bli rätt slitet. Låste cykeln och gick till mötet jag nu var sen till. Punka två: han cykla 20 min från mötet innan åter punka, utan tillgång till luft denna gång fick jag vandra hem resten av vägen. Lagade punka än mer noggrant samt gjorde en halvdan punk-lagning av däcket med eltejp där det var som slitnast. Punka tre: dagen där på när jag ska ta ut cykeln ( har alltså inte cyklat på den efter lagning) ingen luft, hetsar till jobbet på partnerns alldeles för lilla cykel. På vägen hem köper jag ny slang och nytt däck, byter vid hemkomst till ny slang och nytt däck, kollar åter fälg + fälgband noggrant utan att upptäcka något avvikande. Cyklar dagen efter till jobbet utan problem, solen sken trots att det var ösregn. Punka fyra: när arbetsdagen är slut åter punka, får ledsen vandra hem i sällskap med en ledsen cykel. Är det någon som har någon teori kring vad som kan vara problemet? IOM byte av slang och däck måste det ju vara något annat? Kan bromsklossarna sitta dumt till? Kan det vara att hjulet behöver riktas?( ser dock hyfsat jämt riktat ut för bara ögat) kan det vara pakethållaren ( en sån för racer) som i vissa lägen lägger sig dumt i sitt fäste på något vänster? Är jag för tung för min cykel ( en 00-tal ish racer, jag väger nånstans mellan 85-90kg). Mycket mycket tacksam för funderingar och svar

Punkademoner
Har punkteringarna varit på ställe på slangen i förhållande till ventilen? Om så är fallet, och med tanke på däckbytet, skulle jag säga att det är fälgen. Hur är fälgbandet där? Finns ngt som sticker igenom fälgbandet?

Punkademoner
Hej!

Har haft sån nedrans otur med punkor och kan verkligen inte förstå vart skon, eller kanske snarare slangen, hamnat i kläm. Första punkan för nån vecka sen, rejäl skåra på slangen, fick tag på lagningskitt och luft på en verkstad. Gjorde enligt mig noggrant jobb med lagning, kollade igenom fälg, däck osv, märkte dock att däcket börjat bli rätt slitet. Låste cykeln och gick till mötet jag nu var sen till. Punka två: han cykla 20 min från mötet innan åter punka, utan tillgång till luft denna gång fick jag vandra hem resten av vägen. Lagade punka än mer noggrant samt gjorde en halvdan punk-lagning av däcket med eltejp där det var som slitnast. Punka tre: dagen där på när jag ska ta ut cykeln ( har alltså inte cyklat på den efter lagning) ingen luft, hetsar till jobbet på partnerns alldeles för lilla cykel. På vägen hem köper jag ny slang och nytt däck, byter vid hemkomst till ny slang och nytt däck, kollar åter fälg + fälgband noggrant utan att upptäcka något avvikande. Cyklar dagen efter till jobbet utan problem, solen sken trots att det var ösregn. Punka fyra: när arbetsdagen är slut åter punka, får ledsen vandra hem i sällskap med en ledsen cykel. Är det någon som har någon teori kring vad som kan vara problemet? IOM byte av slang och däck måste det ju vara något annat? Kan bromsklossarna sitta dumt till? Kan det vara att hjulet behöver riktas?( ser dock hyfsat jämt riktat ut för bara ögat) kan det vara pakethållaren ( en sån för racer) som i vissa lägen lägger sig dumt i sitt fäste på något vänster? Är jag för tung för min cykel ( en 00-tal ish racer, jag väger nånstans mellan 85-90kg). Mycket mycket tacksam för funderingar och svar
Ett par foton kanske kan ge oss lite ledtrådar

Punkademoner
Använder du däckjärn när du kränger på däcket. I såfall kan det vara orsaken. Själv brukar jag vara mycket noga på att hitta orsak till punkan. Jag brukar pumpa upp den trasiga slangen och hitta läckan. Läppen, öra eller finger brukar funka för att hitta läckan. Därefter så kikar jag hur hållet ser ut. Genomslag ger två hål så kallat snakebite så behöver man inte hitta läckan annars så behöver man hitta läckan. Hål inåt tyder på fälgband utåt något med däcket. Är det ifrån däcket så gäller det att hitta hålet i däcket och se till att ingen glasbit eller sten finns kvar. Ibland kan orsaken döljas i däcket då kan man behöva klämma. Jag brukar använda skruvmejsel för att få ut flintstenar och glasbitar och tång för stålradialer.

Punkademoner
Fy fan vilken svarsberedskap, blir alldeles rörd. Får inte till några bra bilder på punkorna men senaste är dubbel, två små jack alldeles nära ventilen riktade ner mot fälgen, så funderar på om det är jag som klantat mig den sista gången och inte fått tillräckligt bra placering på slangen så att ventilen ”dragit” i slangen. 1 och 2 var ganska stora jack, gick direkt att hitta vart problemet var, dom satt ganska nära varandra riktade ner mot fälg på motsatt sida från ventil, jag funderar på om jag kan ha missar 2an när jag fixade 1an, men har svårt att tro det, dom va så rejäla båda två. 3an minns jag inte riktigt, det har varit så många lagningar nu, men ingen pyspunka iaf. använder däckjärn (tror det måste vara det som menas, jag brukar säga däckavdragare i brist på bättre ord) i plast, inte tillräckligt flinka fingrar för att lyckas få av och på utan.

Punkademoner
Det enda svar jag kan komma fram till, iom nytt däck och slang och skador som uppkommit på helt skilda platser utifrån fälgen, är att jag har blivit riktigt dålig på att byta slang??

Punkademoner
Om du kör i vägkanten, typ utanför den streckade linjen är det mycket större risk för punkor eftersom allt från vägen hamnar där. Glasbitar, byggmaterial, plast, grus etc. Jag brukar hoja i högra hjulspåret på vägen.

Punkademoner
Liiite luft i slangen vid montage och en massa talk (barnpuder om du vill. Luktar gott också) som smörjmedel mellan däck och slang hindrar en del malörer.
För inte tal om slanglöst…

Punkademoner
Inget barnpuder hemma (men ska absolut inhandlas), körde med ett gammalt knep med såpavatten istället, pumpade i lite luft i slangen så förhoppningsvis la den sig till rätta innan jag drog på däcket, OCH lyckades dra på det utan verktyg ? hoppas hoppas hoppas jag får ta cykel både till och från jobb imorgon. Däcket ligger iaf fint, ventil i rät vinkel och kollade mycket noggrant fälgband ännu en gång och att slangen inte låg i kläm någonstans?

Senast ändrad:
Punkademoner
eller så är punkorna på ställen där du använt däckjärn/däckavtagare o du klämt slangen med verktyget..
Kan absolut va del av problemet, men inte när punkorna var vid ventilen. Brukar börja dra på däcket med händerna från sidan där ventilen sitter och jobba mig runt till motsatt sida från båda håll och sen sista kränget med verktyg, men nu fixade jag det faktiskt utan verktyg!

Punkademoner
Inget barnpuder hemma (men ska absolut inhandlas), körde med ett gammalt knep med såpavatten istället, pumpade i lite luft i slangen så förhoppningsvis la den sig till rätta innan jag drog på däcket, OCH lyckades dra på det utan verktyg ? hoppas hoppas hoppas jag får ta cykel både till och från jobb imorgon. Däcket ligger iaf fint, ventil i rät vinkel och kollade mycket noggrant fälgband ännu en gång och att slangen inte låg i kläm någonstans?
Spänningen är olidlig inför morgondagens uppdatering!

Punkademoner
Kan absolut va del av problemet, men inte när punkorna var vid ventilen. Brukar börja dra på däcket med händerna från sidan där ventilen sitter och jobba mig runt till motsatt sida från båda håll och sen sista kränget med verktyg, men nu fixade jag det faktiskt utan verktyg!
Lättare att få på däcket om man gör tvärtom och börjar motsatt ventilen. Och vara noga med att trycka in däcket mot mitten, behöver ofta göras flera gånger när man kränger på däcket.

Punkademoner
Och gör inte som jag gjorde en gång…
Slarvbytte slang, hasplade på däcket och fyllde på luft med kompressorn. Kollade inte att allt låg rätt så jag missade att en liten slangdel låg utanför däckskanten. Det small ganska högt…fick ringningar i örat.
Så det är lite noga hur man slänger på grejjerna?

Punkademoner
Och gör inte som jag gjorde en gång…
Slarvbytte slang, hasplade på däcket och fyllde på luft med kompressorn. Kollade inte att allt låg rätt så jag missade att en liten slangdel låg utanför däckskanten. Det small ganska högt…fick ringningar i örat.
Så det är lite noga hur man slänger på grejjerna?
Haha fy, det ska jag se upp för!

Punkademoner
Varit med om det själv. Efter en långtur med brukscykel ville jag pumpa upp ordentligt, på en bensinmack, för att komma litet snabbare hem. - Jag kom i n t e snabbare hem.

När slangen väl är i däcket, ta för vana att pumpa upp litet, och sedan "krama" in däcket (innanför fälgen). När det slutar knaka är du färdig.

Punkademoner
Härligt! Om det skiter sig igen, kolla att slangarna är rätt storlek för däcket också. En smal slang i ett brett däck lär punktera betydligt enklare än en slang av rätt storlek.

Tillbaka
Topp