Renovera arbetshästen Farbror Blå

Jenny W

Aktiv medlem
Känns som om det var 100 år sen jag meckade med cyklar så jag har nog glömt bort en del.
Jag har en äldre racer som jag använder när jag bara har ryggsäcken eller inget alls att kånka på. Den står för det mesta ute och ska kunna stå på stationen, utanför affären mm utan att väcka uppmärksamhet. Den är i behov av ny drivlina mm men jag tänkte byta en sak i taget så att inget ser nytt ut. Har beställt kassett, bakväxel och kedja idag.
Klurade på vevparti men blev lite osäker på vad det är för axel/lager. Jag behöver monetera isär för att kolla, eller hur? Eller så kanske det är någon här som kan se på bilderna vad det är för nått som sitter. Har oxå funderat på att byta till singelklinga fram. Kan man få det att lira med 8 delat? Bu eller Bä?

Bilagor

• Blå.jpg
    Blå.jpg
    71.5 KB · Besök: 227
  • Blå1.jpg
    Blå1.jpg
    83.1 KB · Besök: 195
  • Blå2.jpg
    Blå2.jpg
    90.8 KB · Besök: 159
  • Blå3.jpg
    Blå3.jpg
    58.5 KB · Besök: 158
  • Blå4.jpg
    Blå4.jpg
    55.9 KB · Besök: 147
  • Blå5.jpg
    Blå5.jpg
    59.5 KB · Besök: 195
Jag tycker det ser ut som ett square taper, oddsen talar för att det är bsa-gänga och 68 mm brett. Tyvärr kommer ju de lagrena i lite olika längd...
Men typiskt ett sånt här: https://www.bike24.com/p2383079.html
Jag har en cykel med 8delad Sora som jag 1-by'at, har satt en 40 (tror jag, kanske kanske 42)-klinga fram, på lill-klingans plats. Förut hade jag en större, den fick inte plats på insidan och kedjelinjen mot största bak var verkligen sub-optimal.
Edit:nu ser jag att det är tredelat fram, då skulle en klinga i storleksordningen 40 tänder troligen passa rätt bra i mittenpositionen.
Andra kan standarder bättre men igen skulle jag *gissa* att det är 130 mm bcd.
Edit: såg att en nya Tiagra 3delad har 110, inte alls samma standard, men visar att det lika gärna kan vara 110.

Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som ett square taper, oddsen talar för att det är bsa-gänga och 68 mm brett. Tyvärr kommer ju de lagrena i lite olika längd...
Men typiskt ett sånt här: https://www.bike24.com/p2383079.html
Jag har en cykel med 8delad Sora som jag 1-by'at, har satt en 40 (tror jag, kanske kanske 42)-klinga fram, på lill-klingans plats. Förut hade jag en större, den fick inte plats på insidan och kedjelinjen mot största bak var verkligen sub-optimal.
Edit:nu ser jag att det är tredelat fram, då skulle en klinga i storleksordningen 40 tänder troligen passa rätt bra i mittenpositionen.
Andra kan standarder bättre men igen skulle jag *gissa* att det är 130 mm bcd.
Ja, jag tycker oxå det ser ut som en fyrkantig vevaxel men allt är så skitigt så jag får rengöra och eventellt plocka isär och kolla lite mer noga. Med lite tur så kan man ff se vad det står för nuffror på lagret oxå. Just nu använder jag bara mellanklingan för framväxelreglaget är paj. Så singelkling fram alltså... det hade varit bra ju om det gick

Klart det går att köra singelklinga fram. Om de olika gängorna i vevpartiet är ok så det går att gänga i o ur vevparti och klingor (och pedaler förr eller senare) så är det bara att behålla det. Det kan vara värt att sätta nån sorts kedjeguide eller skydd mot kedjetapp slog det mig, det hade jag problem med på den ovan nämnda cykeln, nu sitter en maskinskruv rakt ut från ett framväxelfäste som hindrar kedjan från att hoppa av, enkelt o billigt och ser inte mycket ut för världen.

Senast ändrad:
Håller med ovanstående vad gäller kompatibilitet.

Se till att ta itu med vevlagret en dag där tålamodet är på topp, finns en risk att det smulas sönder när du ska demontera det. Dränk gängorna i krypolja något dygn innan processen inleds.

Det där är fyrkantvevaxel. Alternativet oktalink/isis är kraftigare. Men plockar du bort dammskyddet på veven syns det ju direkt.

Klart det går att köra singelklinga fram. Om de olika gängorna i vevpartiet är ok så det går att gänga i o ur vevparti och klingor (och pedaler förr eller senare) så är det bara att behålla det. Det kan vara värt att sätta nån sorts kedjeguide eller skydd mot kedjetapp slog det mig, det hade jag problem med på den ovan nämnda cykeln, nu sitter en maskinskruv rakt ut från ett framväxelfäste som hindrar kedjan från att hoppa av, enkelt o billigt och ser inte mycket ut för världen.
Kan man få en bild på den lösningen?

Det var snabba ryck! Beställde från Bike Discount i måndags eftermiddag och fick grejerna idag. Hoppas nu Sunrace-växeln passar. Det var den enda de hade till 8-delat
Visa bilaga 705360
Alla Shimano utom Tiagra 4700 med växlar upp till 10 på lvg har samma pull-ratio så du skulle kunna använda exvis en Sora för 9delat, så länge du använder reglaget för 8delat så blir det 8delat.

IMG_1513.jpeg
Gropen är väl en slitagemarkering?
Om den är det borde den försvinna först när fälgen är (tillräckligt) nedbromsad.

Men om du vill byta hjul så ska du naturligtvis göra det!
Ah jag trodde att det indikerade byte när den slitna bromsytan nådde pricken. Jag byter inget i onödan på denna cykel. Trissorna kanske funkar några år till? ?

Hm. Min kedjebrytare gav up ?
Antar det är slutmeckat för denna gången
Tänk på att först lägga kedjan i brytaren, sedan skruva mothållet hela vägen till kedjan och sist pinnen som trycker ut länkstaven. Tänderna på brytarna är sällan gjorda för att ta allt tryck själva, vilket gör att dom lätt går av.

Tänk på att först lägga kedjan i brytaren, sedan skruva mothållet hela vägen till kedjan och sist pinnen som trycker ut länkstaven. Tänderna på brytarna är sällan gjorda för att ta allt tryck själva, vilket gör att dom lätt går av.
Hon har nog brutit en kedja förut.

Hm. Min kedjebrytare gav up ?
Antar det är slutmeckat för denna gången
Det var en gänga som gick i min gamla. Sprinten satt så in i hel vete. Jag tar med den till jobbet på måndag för att se om den går att rädda med en gängtapp. Brytaren sitter på ett multitool och är bra att ha med i fickan när man är ute en sväng

Så kan det säkert va, men kedjebrytare brukar hålla länge med rätt teknik om än inte för evigt.
Därför tänkte jag 'hellre ett tips för mycket än ett för lite'. Gjorde jag fel nu?
Haha, nä. Var lite ironisk. Är själv känslig för mästrande men är säkert det ibland. Svårt utan emojis.

Så kan det säkert va, men kedjebrytare brukar hålla länge med rätt teknik om än inte för evigt.
Därför tänkte jag 'hellre ett tips för mycket än ett för lite'. Gjorde jag fel nu?
Nej då. Bättre ett tips för mycket än ett för lite. Därför jag startade tråden. Är ju länge sen jag meckade. Tror att jag eventuellt satte kedjebrytaren lite snett vid första försöket ?

Tillbaka
Topp