Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Naturvårdsverket: Organiserat friluftsliv och kommersiell verksamhet på annans mark är möjligt tack vare allemansrätten. Exempel är kommersiell bärplockning och svamplockning.Att använda annans mark för affärsmässig verksamhet med hänvisning till allemansrätten kan knappast vara ok. Spelar ingen roll om det är mtb eller emtb.
Det där var cherrypicking som heter duga.Naturvårdsverket: Organiserat friluftsliv och kommersiell verksamhet på annans mark är möjligt tack vare allemansrätten. Exempel är kommersiell bärplockning och svamplockning.
![]()
Allemansrätten för organiserad verksamhet
Här hittar du information om vilka lagar och regler som gäller för organiserat friluftsliv och kommersiell verksamhet i naturen.www.naturvardsverket.se
Naturvårdsverket tar upp HD domen:Det där var cherrypicking som heter duga.
Normalfallet är att ingen kommersiell verksamhet eller organiserad verksamhet får bedrivas utan markägares tillstånd. Att cykla själv eller med vänner i skogen är alltid tillåtet, men att skapa ett happy-event och bjuda in "alla" saknar stöd. Organiserad träning i klubb ligger helt klart inom gråzonen och markägare har en långt större möjlighet att driva process om skadestånd i kommersiella eller organiserade aktiviteter. Just bärplockning är ett av de få undantagen.
Frågan har varit ända uppe i HD
Återigen visar NVV att deras "information" är väldigt partisk till eget tyckande. De skriver att "HD uttalade vidare att även om allemansrätten tillkommer den enskilde så finns det inget som hindrar att den också utövas kollektivt, i organiserad form och även på kommersiell grund." Det är absolut inte är vad som står i domen. Där framgår det att om individerna ger en kollektiv skada, till följd av den kommersiella aktiviteten, så är den inte tillåten.
Har du läst domen?Naturvårdsverket tar upp HD domen:
HD uttalade vidare att även om allemansrätten tillkommer den enskilde så finns det inget som hindrar att den också utövas kollektivt, i organiserad form och även på kommersiell grund. Detta under förutsättning att envar som deltar i det kollektiva nyttjandet håller sig inom ramen för allemansrätten. Vidare tillade HD att skulle ett sådant kollektivt nyttjande innebära påtaglig skada eller olägenhet, så kan det innebära att allemansrätten inte längre får nyttjas på det viset. Vad gäller risken för skada och störning definierar HD alltså två nivåer:
- Nämnvärd skada eller olägenhet, vilket gäller vid enskilt nyttjande.
- Påtaglig skada eller olägenhet, vilket gäller vid kollektivt nyttjande, i organiserade och/eller kommersiella former.
![]()
Allemansrätten för organiserad verksamhet
Här hittar du information om vilka lagar och regler som gäller för organiserat friluftsliv och kommersiell verksamhet i naturen.www.naturvardsverket.se
Inte din heller. NVV är en statlig myndighet och du är en kille på internet.NVV borde få pris som årets mest vilseledande hemsida, de säger bokstavligen tvärt emot vad domen kom fram till. Juridik är uppenbarligen inte deras starka sida.
Jag driver en rörelse som skall locka fler människor till cykelsporten, framförallt locka kidz att börja cykla Enduro och Downhill.Okej, kanske lite hårt formulerat. Men du driver en rörelse där det är positivt om det är tillåtet med el-cyklar i skogen jmf om det skulle vara förbjudet? Eller har jag fortfarande missförstått?
Låter hoppfullt. Då kanske ett förbud kommer snart. ?Även haft en lång diskussion angående E-Bikes med en ganska högt uppsatt myndighetsperson med inflytande som ärligt inte riktigt visste vad en E-MTB var och refererade de till hojar likt Varg och Cake.
Dvs motorcyklar.
Enna.Elcyklar kan ena
Tekniska fakta pekar på att det faktiskt _är_ skillnad mellan att trampa och att enbart använda ett gasreglage.Jag skulle säga att det är Transportstyrelsens definition som avviker från sunt förnuft. Tekniskt sett har inte en cykel en motor, om den har det blir det en motorcykel. Sedan om kraften/”assistansen” regleras med ett gasreglage eller att veva runt pedaler är ju egalt.
Att några byråkrater hittat på nåt annat ändrar inte tekniska fakta.
Nu jämför du lite illa här. Elcykeln har en MOTOR som driver den, det har motorcykeln också.Motorcyklar har motor.
Elcyklar har el!
Enligt byråkraterna på Transportstyrelsen en cykel. Enligt sunt förnuft nåt annat.Visa bilaga 706863
Cykel eller inte cykel?
Tråkmåns!Enligt byråkraterna på Transportstyrelsen en cykel. Enligt sunt förnuft nåt annat.
Nu jämför du lite illa här. Elcykeln har en MOTOR som driver den, det har motorcykeln också.
Elcykeln har el, motorcykeln har bensin. Jag gissar att du menar det.
Med ditt resonernade får man köra en Tesla på trottoaren? Eller missar jag något?
då skulle det väl heter elmotorcykel?!?Menar du att elcyklar har både el OCH motor?
Det är väl vad Naturvårdsverket skriver om HD:s dom:Har du läst domen?
Citat:
"Som HovR:n tidigare konstaterat medför K.Y:s verksamhet skador på P.N:s fastighet och betydande olägenheter för denne. Med beaktande av det nyss anförda angående innehållet i allemansrätten finner HovR:n att skadorna och olägenheterna klart överstiger vad P.N. på allemansrättsliga grunder måste tåla.
HovR:n har härefter att ta ställning till om K.Y. såsom yrkats, vid vite helt kan förbjudas att arrangera eller på annat sätt medverka till organiserad forsränning på P.N:s fastighet.
P.N:s påstående att en organisatör av en verksamhet inte under några förhållanden kan bereda sig och sina deltagare tillträde till annans mark utan tillstånd från fastighetsägaren saknar stöd i såväl doktrin och praxis som sedvana (beträffande sedvana se Naturvårdsverket, Allemansrätten och kommersen s 11). Situationen torde inte förändras av att verksamheten är kommersiellt betingad (jfr bl a Bengtsson vid 29:e Nordiska Juristmötet, del 1 s 250). Däremot kan den som anordnar ett kollektivt nyttjande av annans mark bli ersättningsskyldig för skador som genom vållande från arrangörens sida förorsakas av deltagarna, oavsett om deltagarna var för sig uppträder på ett sätt som faller inom ramen för allemansrätten (jfr bl a Bengtsson, SvJT 1985 s 431432). En sådan skadeståndstalan kan emellertid vinna framgång endast om de olägenheter och skador som uppkommit överstiger vad som normalt måste tolereras på grund av allemansrätten. Det råder enligt HovR:ns mening knappast någon tvekan om att P.N. om han utformat sin talan som ett skadeståndsanspråk, hade varit berättigad att få ersättning av K.Y. för de skador som orsakats av deltagare i de av K.Y. anordnade forsfärderna."
Det står alltså uttryckligen att skador som uppkommer av individer, som normalt har rätt att bedriva aktiviteten under allemansrätten inte kan anses som acceptabla om de sker i kommersiell eller organiserad verksamhet. NVV borde få pris som årets mest vilseledande hemsida, de säger bokstavligen tvärt emot vad domen kom fram till. Juridik är uppenbarligen inte deras starka sida.
Jag varken jämförde eller resonerade och menade det jag skrev :PNu jämför du lite illa här. Elcykeln har en MOTOR som driver den, det har motorcykeln också.
Elcykeln har el, motorcykeln har bensin. Jag gissar att du menar det.
Med ditt resonernade får man köra en Tesla på trottoaren? Eller missar jag något?
Bara med markägarens tillstånd!Om jag har pacemaker, får jag vistas i naturen då? Mitt hjärta är ju till viss mån motoriserat? ?
Är du ett fordon?Om jag har pacemaker, får jag vistas i naturen då? Mitt hjärta är ju till viss mån motoriserat? ?
Allt som använder el är inte en motor. Jag är ganska säker på att det inte är en elmotor du får inopererad, även om tanken är lockande nu när det är så förbenade svårt att komma undan med EPO.Om jag har pacemaker, får jag vistas i naturen då? Mitt hjärta är ju till viss mån motoriserat? ?
Tack för att du förstod att jag skämtade =)Bara med markägarens tillstånd!
Vi var flera!Tack för att du förstod att jag skämtade =)
Hahaha biten om trampor vs gasreglage var ju ruskigt kul.Jag skulle säga att det är Transportstyrelsens definition som avviker från sunt förnuft. Tekniskt sett har inte en cykel en motor, om den har det blir det en motorcykel. Sedan om kraften/”assistansen” regleras med ett gasreglage eller att veva runt pedaler är ju egalt.
Att några byråkrater hittat på nåt annat ändrar inte tekniska fakta.
Det var nog själva reglerandet av motorn som avsågs. Om motorn regleras genom att vrida ett handtag eller ett vevparti gör ju ingen skillnad på om det blir en cykel med motor eller inte.Hahaha biten om trampor vs gasreglage var ju ruskigt kul.
För du skojjade väl?
Annars kan jag rekommendera att prova på. Skillnaden är markant!
Det är ju ett mantra som upprepas, men hade varit mer intressant att höra dom utveckla resonemanget och höra hur dom tänker kring slitage, framtid och de problem som eMTB (enligt dom) kan innebära för allemansrätten.Jag talade med den ansvarige på NVV om saken för några månader sedan. Han var extremt tydlig: ”Allemansrätten är inte motoriserad.”. Det vill säga, att det är egalt på vilket sätt ett fordon definieras enligt någon annan myndighet - har det motor gäller inte allemansrätten för det fordonet.
Vari det oklara består är för mig en gåta. Det torde vara tillräckligt tydligt för alla att förstå.
Eftersom den ena är en cykel utan motor och den andra med.Den ena får man ägg kastade på sej om man framför i skogen och den andra är en cykel.Visa bilaga 707123
Du är en "pensionerad navelskådare". Klart man ska få göra som man vill! På nobelfesten eller i skogen. "Kläder är kläder"? "En motor är en motor"? Pyttsan! En motor är INTE en motor. Om den nu mot förmodan skulle ge mig extra kraft ger den mig bara kraft att njuta av andras mark.Alla är säkert medvetna om att frack resp långklänning är klädesplagg. Även t-shirt och slitna jeans är klädesplagg och fullt lagligt att gå omkring i. Ändå är det bara frack resp långklänning man släpps in på Nobelfesten i. Hur kan det vara så? Kläder som kläder ju! Buhu!
Visa bilaga 707125
Men nu har ju jag laddat upp äggkorgen å ska knalla upp i skogen å börja veva ut ägg på alla odågor, hur ska jag veta vilken jag ska kasta på? dom är ju så lika ? ?Alla är säkert medvetna om att frack resp långklänning är klädesplagg. Även t-shirt och slitna jeans är klädesplagg och fullt lagligt att gå omkring i. Ändå är det bara frack resp långklänning man släpps in på Nobelfesten i. Hur kan det vara så? Kläder som kläder ju! Buhu!
Visa bilaga 707125
Nobelfesten omfattas inte av Allemansrätten, varför anbefallen klädkod inte är tillräckligt för att beredas tillträde. Tillstånd i form av inbjudan från markägare/arrendator krävs.Alla är säkert medvetna om att frack resp långklänning är klädesplagg. Även t-shirt och slitna jeans är klädesplagg och fullt lagligt att gå omkring i. Ändå är det bara frack resp långklänning man släpps in på Nobelfesten i. Hur kan det vara så? Kläder som kläder ju! Buhu!
Visa bilaga 707125
Blir jobbigt för fritidsbåtarna framöver.Jag talade med den ansvarige på NVV om saken för några månader sedan. Han var extremt tydlig: ”Allemansrätten är inte motoriserad.”. Det vill säga, att det är egalt på vilket sätt ett fordon definieras enligt någon annan myndighet - har det motor gäller inte allemansrätten för det fordonet.
Vari det oklara består är för mig en gåta. Det torde vara tillräckligt tydligt för alla att förstå.