El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men nu har ju jag laddat upp äggkorgen å ska knalla upp i skogen å börja veva ut ägg på alla odågor, hur ska jag veta vilken jag ska kasta på? dom är ju så lika ? ?
Du ser nog rätt enkelt vilka som har lite hjälp (250w, mer momentant) på att det går snabbare än för övriga gubbar och gummor i skogen. Om inte övriga gubbar och gummor är svensk elit då…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du ser nog rätt enkelt vilka som har lite hjälp (250w, mer momentant) på att det går snabbare än för övriga gubbar och gummor i skogen. Om inte övriga gubbar och gummor är svensk elit då…
Såg tyvärr inga överdrivet snabba eller med clownnäsor, så åkte till en asfalstväg som är populär bland lvgcyklister för det verkar ändå vara där e-mtb är störst problem, var tyvär ingen där heller så nu får jag äta ägg i veckor, låg därimot en stor hög med nappar efter vägen ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Såg tyvärr inga överdrivet snabba eller med clownnäsor, så åkte till en asfalstväg som är populär bland lvgcyklister för det verkar ändå vara där e-mtb är störst problem, var tyvär ingen där heller så nu får jag äta ägg i veckor, låg därimot en stor hög med nappar efter vägen ?
Då tror jag att det var vanliga analoga cyklister du såg.

Varför tror du att el-Mtb är störst problem på våra landsvägar? Där hotar de inte vår allemansrätt så inga problem för mig. El-assisterade cyklar fick sitt undantag (Transportstyrelsen införde en ny vägtrafikdefinition) just för att våra politiker på ett enkelt sätt ville stimulera och underlätta cykelpendling.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är ju ett mantra som upprepas, men hade varit mer intressant att höra dom utveckla resonemanget och höra hur dom tänker kring slitage, framtid och de problem som eMTB (enligt dom) kan innebära för allemansrätten.

Just nu framställer sig NVV som ett gäng pensionerade navelskådare som inte förstått att världen utvecklats sen 70-talet. Hade haft mer respekt för deras utspel om dom hade kunnat ge ett välbyggt resonemang för deras ställningstagande, och inte ”en motor är en motor”.
Naturvårdsverkets jurist Nils Hallberg sa till SVT 2019 att det behöver utredas:

Det är Naturvårdsverket som begär att användningen av elcyklar i terrängen ska ingå i den översyn av terrängkörningslagen som pågår just nu. Enligt allemansrätten är cykling i terräng tillåten. Så även elcyklar upp till en viss effekt.

– Enligt lagen betraktas elcyklar som inte ger ett krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som inte har en effekt över 250 watt som en vanlig cykel, säger Nils Hallberg, jurist vid Naturvårdsverket till SVT Nyheter Jämtland.

Svår lagtolkning​

Så fort en cykel har större effekt eller ger krafttillskott vid högre hastigheter så blir det ett motorfordon, och då gäller plötsligt terrängkörningslagen. Då blir det förbjudet att cykla i terrängen.

– Vi får ett problem i hur vi ska tolka in elcyklarna i allemansrätten och det behöver vi får utrett, säger Nils Hallberg.

Slitaget ska kartläggas​

Förutom klargörandet kring lagen och allemansrätten, så vill Naturvårdsverket också att man utreder slitaget i terrängen.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdsverkets jurist Nils Hallberg sa till SVT 2019 att det behöver utredas:

Det är Naturvårdsverket som begär att användningen av elcyklar i terrängen ska ingå i den översyn av terrängkörningslagen som pågår just nu. Enligt allemansrätten är cykling i terräng tillåten. Så även elcyklar upp till en viss effekt.

– Enligt lagen betraktas elcyklar som inte ger ett krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som inte har en effekt över 250 watt som en vanlig cykel, säger Nils Hallberg, jurist vid Naturvårdsverket till SVT Nyheter Jämtland.

Svår lagtolkning​

Så fort en cykel har större effekt eller ger krafttillskott vid högre hastigheter så blir det ett motorfordon, och då gäller plötsligt terrängkörningslagen. Då blir det förbjudet att cykla i terrängen.

– Vi får ett problem i hur vi ska tolka in elcyklarna i allemansrätten och det behöver vi får utrett, säger Nils Hallberg.

Slitaget ska kartläggas​

Förutom klargörandet kring lagen och allemansrätten, så vill Naturvårdsverket också att man utreder slitaget i terrängen.

Det är helt korrekt att NVV, men även flera organisationer knutna till de naturnära näringarna, t.ex. Svenskt friluftsliv (där t.ex. Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, STF och Svenska Cykelsällskapet ingår), begärde att elcykel skulle inkluderas i utredningen om hållbar terrängkörning. Tyvärr orkade inte dåvarande regeringen ge utredaren något tilläggsdirektiv, med följd att frågan inte utreddes. Detta tolkar många inom emtb-lobbyn felaktigt som att utredningen slår fast att elcykel skulle ingå i allemansrätten, men sanningen är ju att utredningen inte ens tittade på problemställningen med elcykel i naturen (eftersom utredaren inte hade nåt direktiv att göra det), än mindre några allemansrättsliga aspekter av det hela.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är helt korrekt att NVV, men även flera organisationer knutna till de naturnära näringarna, t.ex. Svenskt friluftsliv (där t.ex. Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, STF och Svenska Cykelsällskapet ingår), begärde att elcykel skulle inkluderas i utredningen om hållbar terrängkörning. Tyvärr orkade inte dåvarande regeringen ge utredaren något tilläggsdirektiv, med följd att frågan inte utreddes. Detta tolkar många inom emtb-lobbyn felaktigt som att utredningen slår fast att elcykel skulle ingå i allemansrätten, men sanningen är ju att utredningen inte ens tittade på problemställningen med elcykel i naturen (eftersom utredaren inte hade nåt direktiv att göra det), än mindre några allemansrättsliga aspekter av det hela.
Vanliga cyklar omfattas inte av terrängkörningslagen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, allemansrätten gäller på sjön också enligt NVV?
Nu missunnar jag ingen att åka båt, det räcker med "inte störa, inte förstöra". Reagerar på NVV's missunsamhet.

Riktiga båtar har ju ingen motorassistans!
Kan motorbåtsägarna att förstöra för seglarna, så att INGEN får åka båt på sjön i framtiden?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Riktiga båtar har ju ingen motorassistans!
Kan motorbåtsägarna att förstöra för seglarna, så att INGEN får åka båt på sjön i framtiden?
GPS chipp i alla motorbåtar, så att de inte går fortare än, säg 5 knop utanför farled.

Jag tycker det låter som en toppenide! Alla nya bilar har ju lagkrav på GPS och telefonkoppling så de kan ringa hem. Jag tycker nog att alla motorfordon för allmänt bruk ska ha det.

Alla de som gnäller om integritet och annat är sen bara hycklare eftersom de med största sannolikhet redan har en bil och telefon som rapporterar hem vad ägarna håller på med
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är helt korrekt att NVV, men även flera organisationer knutna till de naturnära näringarna, t.ex. Svenskt friluftsliv (där t.ex. Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, STF och Svenska Cykelsällskapet ingår), begärde att elcykel skulle inkluderas i utredningen om hållbar terrängkörning. Tyvärr orkade inte dåvarande regeringen ge utredaren något tilläggsdirektiv, med följd att frågan inte utreddes. Detta tolkar många inom emtb-lobbyn felaktigt som att utredningen slår fast att elcykel skulle ingå i allemansrätten, men sanningen är ju att utredningen inte ens tittade på problemställningen med elcykel i naturen (eftersom utredaren inte hade nåt direktiv att göra det), än mindre några allemansrättsliga aspekter av det hela.
När fan läser bibeln…

Utredningen (SOU 2019:67) innehåller tydliga stycken med hänvisning til lagen om vägtrafikdefinitioner och tydliggör nyttan i att de delar gemensamma definitioner samt att definitionen av elassisterad cykel står med. Du kan säkert ha rätt i att de inte fick ett uttalat uppdrag att reglera elassisterade cyklar, vilket alltså hade varit att politiskt föregå utredningen.

Än en gång slår de lagar, dokumentation och utredningar fast att vi talar om cyklar. Jag m.fl är inte positiv till dem i skogen, men jag är vuxen nog att inse att det är min åsikt, vilken har precis noll stöd i lagen. Man skall inte prata politik, men det är uppenbart att den fanatism man ser på många håll påverkar omdömet även här.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
När fan läser bibeln…

Utredningen (SOU 2019:67) innehåller tydliga stycken med hänvisning til lagen om vägtrafikdefinitioner och tydliggör nyttan i att de delar gemensamma definitioner samt att definitionen av elassisterad cykel står med. Du kan säkert ha rätt i att de inte fick ett uttalat uppdrag att reglera elassisterade cyklar, vilket alltså hade varit att politiskt föregå utredningen.

Än en gång slår de lagar, dokumentation och utredningar fast att vi talar om cyklar. Jag m.fl är inte positiv till dem i skogen, men jag är vuxen nog att inse att det är min åsikt, vilken har precis noll stöd i lagen. Man skall inte prata politik, men det är uppenbart att den fanatism man ser på många håll påverkar omdömet även här.
”Politiskt föregå utredningen”? En utredning reglerar ingenting, den tittar på problem och ger förslag på hur de skulle kunna lösas, ex.vis med reglering. Sedan är det självklart regeringen (som också tillsätter utredningen) som tar fram ev. lagförslag och sedan föreslår dem för riksdagen som beslutar dem. I detta fall var det flera organisationer som uppmärksammat problematiken med elcyklar och tagit upp det med utredaren, att detta vore ett bra tillfälle att titta även på det. Men denne vägrade såvida han inte fick tilläggsdirektiv av regeringen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
”Politiskt föregå utredningen”? En utredning reglerar ingenting, den tittar på problem och ger förslag på hur de skulle kunna lösas, ex.vis med reglering. Sedan är det självklart regeringen (som också tillsätter utredningen) som tar fram ev. lagförslag och sedan föreslår dem för riksdagen som beslutar dem. I detta fall var det flera organisationer som uppmärksammat problematiken med elcyklar och tagit upp det med utredaren, att detta vore ett bra tillfälle att titta även på det. Men denne vägrade såvida han inte fick tilläggsdirektiv av regeringen.
Vilket tar oss tillbaks till inlägg ett i denna tråd. NVV saknar lagligt stöd för sin tolkning om att generellt förbud råder. Dock kan givetvis all verksamhet på annans mark ge upphov till skadeståndskrav.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vilket tar oss tillbaks till inlägg ett i denna tråd. NVV saknar lagligt stöd för sin tolkning om att generellt förbud råder. Dock kan givetvis all verksamhet på annans mark ge upphov till skadeståndskrav.
NVV säger inget om förbud, de säger precis som utredaren att elcykel ej omfattas av Terrängkörningslagen. Samtidigt har vi en icke-motoriserad allemansrätt, vilket skapar problem då många har svårt att hålla dessa båda saker i huvudet samtidigt. Denna tråd är om inte annat ett tydligt exempel på det. Med ett tilläggsdirektiv hade utredaren kunna att titta djupare på detta.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV säger inget om förbud, de säger precis som utredaren att elcykel ej omfattas av Terrängkörningslagen. Samtidigt har vi en icke-motoriserad allemansrätt, vilket skapar problem då många har svårt att hålla dessa båda saker i huvudet samtidigt. Denna tråd är om inte annat ett tydligt exempel på det. Med ett tilläggsdirektiv hade utredaren kunna att titta djupare på detta.
Det är nog enda gången vi varit överens i tråden. Elcykel omfattas ej av terrängkörningslagen.
Samtliga utredningar gör klart att den likställs med vanlig cykel.

Ändå har vi 1000-tals inlägg som på något magiskt sätt försöker hävda att det finns begränsningar i hur den får framföras (privat) i skogen. Jag struntar helt i om det är logiskt, det jag försöker framföra är (oavsett personliga åsikter) att det finns inga lagar eller förordningar som begränsar dess användning. Undantaget är naturreservat där tillsynsmyndighet kan fatta egna beslut om såväl elcyklar som vanliga.

Nu väntar jag bara på att någon skriver ”men NVV skriver ju på sin hemsida” så kan ni driva mot 5000…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är nog enda gången vi varit överens i tråden. Elcykel omfattas ej av terrängkörningslagen.
Samtliga utredningar gör klart att den likställs med vanlig cykel.
Vilka utredningar är det? Ärlig fråga! Jag är av uppfattningen att efter att Transportstyrelsen införde den nya vägtrafikdefinitionen för el-assisterade cyklar har det inte gjorts några utredningar? Det är ju det som vi alla, för och emot, kanske skulle behöva. Och som ooms skriver hade det väl varit smidigt om det inkluderats i ”översynen/utredningen” av terrängkörningslagen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vilka utredningar är det? Ärlig fråga! Jag är av uppfattningen att efter att Transportstyrelsen införde den nya vägtrafikdefinitionen för el-assisterade cyklar har det inte gjorts några utredningar? Det är ju det som vi alla, för och emot, kanske skulle behöva. Och som ooms skriver hade det väl varit smidigt om det inkluderats i ”översynen/utredningen” av terrängkörningslagen.
T.ex ovan nämnda SOU där det tydligt står att elassisterad cykel jämställs med vanlig cykel och inte omfattas av TKL. Om du efterfrågar om det finns en specifik utredning där svensk myndighet utrett skillnader i slitage mellan elassisterad och vanlig cykel i skogen så är svaret nej, eftersom ingen myndighet har fått gehör för att ett sådant behov existerar. Det är kanske ett hårt slag för vissa, men internetkrigare på happy är inte den viktigaste källan när regleringsbrev och politiska strategier slås fast.

NVV kan skriva vad de vill på sin hemsida, det ändrar inte på något sätt det juridiska läget.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det diskussionen gäller här på happy är ju det allemansrättsliga läget. Det man kan fråga sig är om när elcykel klassades som cykel för att få fler att ställa bilen och börja cykelpendla, avsåg man då också att motorisera allemansrätten? Jag tror inte det. Ingen tänkte nog ens tanken då, och än mindre var det nån diskussion kring det hela. Det är ju iom intåget av emtb långt senare som det blivit ett reellt problem. Vi har motoriserade fordon med syfte att framföras i terräng och som klassas som cyklar, samtidigt som allemansrätten är icke-motoriserad, något som generationer fått lära sig sedan barnsben. NVV:s tolkning är ju den enda rimliga av den situationen: Elcykel är ok att framföra i terräng enl Terrängkörningslagen, men eftersom den har motor omfattas den ej av allemansrätten, således behövs markägarens tillstånd.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
”Politiskt föregå utredningen”? En utredning reglerar ingenting, den tittar på problem och ger förslag på hur de skulle kunna lösas, ex.vis med reglering. Sedan är det självklart regeringen (som också tillsätter utredningen) som tar fram ev. lagförslag och sedan föreslår dem för riksdagen som beslutar dem. I detta fall var det flera organisationer som uppmärksammat problematiken med elcyklar och tagit upp det med utredaren, att detta vore ett bra tillfälle att titta även på det. Men denne vägrade såvida han inte fick tilläggsdirektiv av regeringen.
Kul, LRF och bönderna är väl mångdubbelt större miljöbovar än vad elcyklar någonsin kommer bli, har de inget vettigare att göra? Men skojigt att folk blir så provocerade av elcyklar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
T.ex ovan nämnda SOU där det tydligt står att elassisterad cykel jämställs med vanlig cykel och inte omfattas av TKL. Om du efterfrågar om det finns en specifik utredning där svensk myndighet utrett skillnader i slitage mellan elassisterad och vanlig cykel i skogen så är svaret nej, eftersom ingen myndighet har fått gehör för att ett sådant behov existerar. Det är kanske ett hårt slag för vissa, men internetkrigare på happy är inte den viktigaste källan när regleringsbrev och politiska strategier slås fast.

NVV kan skriva vad de vill på sin hemsida, det ändrar inte på något sätt det juridiska läget.
Ok! Den utredningen som uttalat inte berör el-cyklar i naturen då. Om man ögnar igenom den utredningen är det bara att hålla med om det. Det finns ingen diskussion, tanke, problemställning eller slutsats som gäller elassisterade cyklar i den. Utredningen behandlar inte elassisterade cyklar. De menar ju att de inte berörs av terrängkörningslagen…

Eftersom du skrev ”samtliga” antyder det plural och då tänkte jag att du hade någon annan utredning. Men då är det inte så, då har jag inte missat något.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
”Politiskt föregå utredningen”? En utredning reglerar ingenting, den tittar på problem och ger förslag på hur de skulle kunna lösas, ex.vis med reglering. Sedan är det självklart regeringen (som också tillsätter utredningen) som tar fram ev. lagförslag och sedan föreslår dem för riksdagen som beslutar dem. I detta fall var det flera organisationer som uppmärksammat problematiken med elcyklar och tagit upp det med utredaren, att detta vore ett bra tillfälle att titta även på det. Men denne vägrade såvida han inte fick tilläggsdirektiv av regeringen.
Svenskt Friluftsliv kan konstatera att utredningen ställer sig bakom definitionen från lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559) om el-cykel, dvs. att el-cyklar med en märkeffekt under 250 w skall betraktas som cyklar och således omfattas av allemansrätten. Detta är inte hållbart då utredningen tidigare har klarlagt att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Frågeställningen blir inte mindre komplicerad av att Naturvårdverket menar att el-cyklar inte omfattas av allemansrätten. Svenskt Friluftsliv hade förväntat sig ett klargörande från utredningen på denna punkt.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det diskussionen gäller här på happy är ju det allemansrättsliga läget. Det man kan fråga sig är om när elcykel klassades som cykel för att få fler att ställa bilen och börja cykelpendla, avsåg man då också att motorisera allemansrätten? Jag tror inte det. Ingen tänkte nog ens tanken då, och än mindre var det nån diskussion kring det hela. Det är ju iom intåget av emtb långt senare som det blivit ett reellt problem. Vi har motoriserade fordon med syfte att framföras i terräng och som klassas som cyklar, samtidigt som allemansrätten är icke-motoriserad, något som generationer fått lära sig sedan barnsben. NVV:s tolkning är ju den enda rimliga av den situationen: Elcykel är ok att framföra i terräng enl Terrängkörningslagen, men eftersom den har motor omfattas den ej av allemansrätten, således behövs markägarens tillstånd.
Du kan givetvis ha den åsikten. Men, om jag googlat rätt, så skedde den ändring 2015 (Prop. 2015/16:31) och trädde i kraft 1/1 2016. Det är mer än 8 år sedan. Vore det inte rimligt att anta att misstaget både identifierats och rättats till? Allemansrätten är ingen lag och "motoriserad" är ingen juridisk term (något NVV är väl medveten om). Regeringsformen redogör för allas rätt till naturen. Det är en öppen rättighet som sedan begränsas av t.ex TKL.

Ni är en liten skara som envist hävdar att detta är eller borde vara någon form av fel och att NVV på något sätt överträffar miljödepartementet, regeringen och t.o.m riksdagen i form av tolkningsföreträde. Jag hävdar att er kärnfråga faller på att det saknas stöd i såväl lagen, samt politiskt, för att denna tolkning skall ha ett stöd.

Ok! Den utredningen som uttalat inte berör el-cyklar i naturen då. Om man ögnar igenom den utredningen är det bara att hålla med om det. Det finns ingen diskussion, tanke, problemställning eller slutsats som gäller elassisterade cyklar i den. Utredningen behandlar inte elassisterade cyklar. De menar ju att de inte berörs av terrängkörningslagen…

Eftersom du skrev ”samtliga” antyder det plural och då tänkte jag att du hade någon annan utredning. Men då är det inte så, då har jag inte missat något.
Du driver ett non-seqitur resonemang. I samtliga fall där frågan hanteras (lag och utredning) så är det fortfarande en cykel. Cyklar saknar begränsning i lagen. Varför finns det inte utredningar på om att moln egentligen är sockervadd? Jag är övertygad om att tidigare studier missat detta faktum. Respektera min åsikt! Det finns försvinnande lite skrivet på området eftersom frågan inte anses relevant.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du kan givetvis ha den åsikten. Men, om jag googlat rätt, så skedde den ändring 2015 (Prop. 2015/16:31) och trädde i kraft 1/1 2016. Det är mer än 8 år sedan. Vore det inte rimligt att anta att misstaget både identifierats och rättats till? Allemansrätten är ingen lag och "motoriserad" är ingen juridisk term (något NVV är väl medveten om). Regeringsformen redogör för allas rätt till naturen. Det är en öppen rättighet som sedan begränsas av t.ex TKL.

Ni är en liten skara som envist hävdar att detta är eller borde vara någon form av fel och att NVV på något sätt överträffar miljödepartementet, regeringen och t.o.m riksdagen i form av tolkningsföreträde. Jag hävdar att er kärnfråga faller på att det saknas stöd i såväl lagen, samt politiskt, för att denna tolkning skall ha ett stöd.


Du driver ett non-seqitur resonemang. I samtliga fall där frågan hanteras (lag och utredning) så är det fortfarande en cykel. Cyklar saknar begränsning i lagen. Varför finns det inte utredningar på om att moln egentligen är sockervadd? Jag är övertygad om att tidigare studier missat detta faktum. Respektera min åsikt! Det finns försvinnande lite skrivet på området eftersom frågan inte anses relevant.
Fordon med motor omfattas inte av allemansrätten. Allemansrätten är ingen lag - den är en sedvänja och ger oss ett antal, begränsade rättigheter att vistas på annans mark utan att be om lov. Den myndighet som har regeringens uppdrag att svara för och uttala sig i frågor som rör allemansrätten, har slagit fast att de inte anser den gälla fordon med motor, oaktat effekt.

Respektera detta.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ni är en liten skara som envist hävdar att detta är eller borde vara någon form av fel och att NVV på något sätt överträffar miljödepartementet, regeringen och t.o.m riksdagen i form av tolkningsföreträde. Jag hävdar att er kärnfråga faller på att det saknas stöd i såväl lagen, samt politiskt, för att denna tolkning skall ha ett stöd.
Om du har nån konkret siffra på hur stor den "lilla skaran" är, eller för den del det folkliga stödet för/emot elcyklar i naturen, så får du gärna presentera den. Samt källa förstås.

Jag tror att de flesta inte har en susning om att det ens är en grej att cykla i skogen med hjälp av en elmotor. Och då blir det förstås svårt att ta ställning i frågan.


PS. "Allas rätt till naturen" kräver inte på något sätt att användandet av motor är tillåtet även för icke handikappade. DS.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Meningarna går isär bland dom statliga myndigheterna:

Enligt Naturvårdsverket är allemansrätten ”helt icke-motoriserad” och oavsett om det är privat, kommunal eller statlig mark så måste du använda din egen muskelkraft för att få fart på cykeln.

– Eftersom elcyklar är bestyckade med någon form av elmotor räknar vi dem som motoriserade. Därför ingår inte körning i terräng i allemansrätten vilket gör att man behöver ha markägarens lov, säger Nils Hallberg, miljörättsjurist på Naturvårdsverket.

Meningarna går dock isär. Transportstyrelsen menar att elcyklar per definition är samma sak som en vanlig cykel. I alla fall så länge den har en motor på max effekt 250 watt och driver upp till max 25 km/h.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Meningarna går isär bland dom statliga myndigheterna:

Enligt Naturvårdsverket är allemansrätten ”helt icke-motoriserad” och oavsett om det är privat, kommunal eller statlig mark så måste du använda din egen muskelkraft för att få fart på cykeln.

– Eftersom elcyklar är bestyckade med någon form av elmotor räknar vi dem som motoriserade. Därför ingår inte körning i terräng i allemansrätten vilket gör att man behöver ha markägarens lov, säger Nils Hallberg, miljörättsjurist på Naturvårdsverket.

Meningarna går dock isär. Transportstyrelsen menar att elcyklar per definition är samma sak som en vanlig cykel. I alla fall så länge den har en motor på max effekt 250 watt och driver upp till max 25 km/h.

Viktigt att komma ihåg är dock att Transportstyrelsen inte uttalar sig om allemansrätten. De har t.o.m. en skrivelse på sin webbplats ”Frågor om allemansrätten hänvisas till Naturvårdsverket”. Och det är just allemansrätten som diskussionen rör.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV: ”Allemansrätten är inte motoriserad, man får därför inte köra med en elcykel med 250 W i naturen, men det går bra att köra båt eller snöskoter nästan var du vill, båten eller skotern får ha hur stor effekt som helst och släppa ut hur mycket avgaser som helst och bullra hur mycket som helst, det är inga problem så länge du använder fordonet ansvarsfullt.”

(Jag skulle ju inte svara i denna tråden men löften är till för att brytas som man säger.)
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Viktigt att komma ihåg är dock att Transportstyrelsen inte uttalar sig om allemansrätten. De har t.o.m. en skrivelse på sin webbplats ”Frågor om allemansrätten hänvisas till Naturvårdsverket”. Och det är just allemansrätten som diskussionen rör.
Vanliga cyklar omfattas av allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är nog enda gången vi varit överens i tråden. Elcykel omfattas ej av terrängkörningslagen.
Samtliga utredningar gör klart att den likställs med vanlig cykel.

Ändå har vi 1000-tals inlägg som på något magiskt sätt försöker hävda att det finns begränsningar i hur den får framföras (privat) i skogen. Jag struntar helt i om det är logiskt, det jag försöker framföra är (oavsett personliga åsikter) att det finns inga lagar eller förordningar som begränsar dess användning. Undantaget är naturreservat där tillsynsmyndighet kan fatta egna beslut om såväl elcyklar som vanliga.

Nu väntar jag bara på att någon skriver ”men NVV skriver ju på sin hemsida” så kan ni driva mot 5000…
Allemansrätten är inte motoriserad. Då är det ologiskt att säga att nåt med motor omfattas. Struntar man i logik blir det väldigt rörigt.
Struntar man i vad ansvarig myndighet säger blir det också rörigt.
En elsparkcykel likställs med vanlig cykel.
Är en elsparkcykel en cykel?
Ingen verkar vilja stå för det. Rörigt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kul, LRF och bönderna är väl mångdubbelt större miljöbovar än vad elcyklar någonsin kommer bli, har de inget vettigare att göra? Men skojigt att folk blir så provocerade av elcyklar.
"Mord är värre än fortkörning. Varför kan inte polisen låta (oss) fortkörare vara?"
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du kan givetvis ha den åsikten. Men, om jag googlat rätt, så skedde den ändring 2015 (Prop. 2015/16:31) och trädde i kraft 1/1 2016. Det är mer än 8 år sedan. Vore det inte rimligt att anta att misstaget både identifierats och rättats till? Allemansrätten är ingen lag och "motoriserad" är ingen juridisk term (något NVV är väl medveten om). Regeringsformen redogör för allas rätt till naturen. Det är en öppen rättighet som sedan begränsas av t.ex TKL.

Ni är en liten skara som envist hävdar att detta är eller borde vara någon form av fel och att NVV på något sätt överträffar miljödepartementet, regeringen och t.o.m riksdagen i form av tolkningsföreträde. Jag hävdar att er kärnfråga faller på att det saknas stöd i såväl lagen, samt politiskt, för att denna tolkning skall ha ett stöd.


Du driver ett non-seqitur resonemang. I samtliga fall där frågan hanteras (lag och utredning) så är det fortfarande en cykel. Cyklar saknar begränsning i lagen. Varför finns det inte utredningar på om att moln egentligen är sockervadd? Jag är övertygad om att tidigare studier missat detta faktum. Respektera min åsikt! Det finns försvinnande lite skrivet på området eftersom frågan inte anses relevant.
Är detta en cykel?
Screenshot_20240620_145141_Chrome.jpg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om svaret är ja skulle jag säga att den hör hemma i denna tråd:

Om inte skulle jag säga att den hör hemma på annat forum.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Jag och ett gäng bakåtsträvande gubbar har en åsikt om hur du ska bete dig i naturen, gör som vi säger och Respektera detta!"
Annars riskerar allemansrätten att försvinna och INGEN har rätt till naturen. Men, varför riskera detta? Du tänker ju på framtiden! Alla markägare tänker säkert som du.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om svaret är jag skulle jag säga att den hör hemma i denna tråd:

Om inte skulle jag säga att den hör hemma på annat forum.
Jag är rätt enig med dig. Undrar vad ething säger.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Jag och ett gäng bakåtsträvande gubbar har en åsikt om hur du ska bete dig i naturen, gör som vi säger och Respektera detta!"
"Jag och ett gäng lata och egoistiska gubbar tycker att vi ska få köra med motor på annans mark eftersom det är roligare, trots att vi inte på något sätt har några fysiska handikapp. Vänligen respektera detta!"
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV: ”Allemansrätten är inte motoriserad, man får därför inte köra med en elcykel med 250 W i naturen, men det går bra att köra båt eller snöskoter nästan var du vill, båten eller skotern får ha hur stor effekt som helst och släppa ut hur mycket avgaser som helst och bullra hur mycket som helst, det är inga problem så länge du använder fordonet ansvarsfullt.”

(Jag skulle ju inte svara i denna tråden men löften är till för att brytas som man säger.)
Vad jag vet blir varken vatten eller snö "slitet" av att man använder det som underlag för fordonsdrift. Men ja, det är sjukt störande med alla dessa jävla motorbåtar i små sjöar där det hade dugit utmärkt att ro istället. Eller åtminstone ha en elsnurra och hålla <5 knop.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är rätt enig med dig. Undrar vad ething säger.
Jag säger att din oförmåga att ta till dig fakta är varför jag återigen lämnar tråden. Ni får gärna ha en moral- och etikdebatt till 10.000 inlägg om ni så vill. Men tills du klarar av att skilja på "jag vill" och "lagen säger" är det lika intressant som Ford Fairlaine's bevingade citat "like masturbating with a cheese grater, slightly amusing but mostly painful".

- NVV är en myndighet utan tillsynsansvar eller exekutiv funktion
- Tillsynsmyndighet är kommun och länsstyrelse
- Tillsyn sker enligt gällande lagar, inte fritt fabulerande på en hemsida
- Samtliga lagar och utredningar klassar fordonen i fråga som cykel

Orkade du läsa hade du flera gånger sett att jag inte är odelat positiv till detta, men eftersom jag inte curlades sönder under min uppväxt inser jag skillnaden mellan "jag tycker" och verkligheten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad jag vet blir varken vatten eller snö "slitet" av att man använder det som underlag för fordonsdrift. Men ja, det är sjukt störande med alla dessa jävla motorbåtar i små sjöar där det hade dugit utmärkt att ro istället. Eller åtminstone ha en elsnurra och hålla <5 knop.
Är en stig i uppväxt skog slitage? På något mer sätt än att "det ser fult ut"? Jag tycker att fritidsbåtarnas slitage är betydligt värre - dessutom är det väl inte själva båtandet som avses ingå i allemansrätten utan mer rätten att lägga till och gå i land? Annars hade man vad jag förstår inte kunnat förbjuda motorbåtstrafik i sjöar som inte är naturreservat.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Är en stig i uppväxt skog slitage? På något mer sätt än att "det ser fult ut"? Jag tycker att fritidsbåtarnas slitage är betydligt värre - dessutom är det väl inte själva båtandet som avses ingå i allemansrätten utan mer rätten att lägga till och gå i land? Annars hade man vad jag förstår inte kunnat förbjuda motorbåtstrafik i sjöar som inte är naturreservat.

Visst, jag håller i någon mån med. Det var mest ett försök att visa att det inte är helt jämförbart.
Båttrafik har ju dessutom betydligt längre tradition än elcykling, samt vanlig cykling också för den delen.

Jag har inte ens särskilt mycket emot elcyklar och tror inte att det är ett reellt problem. Däremot är jag rätt less på hittepå-argumenten för elcykling i naturen. Det är ju en försvinnande liten skara som faktiskt behöver elcykel för att ta sig ut i naturen. Resten handlar om egoism.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV: ”Allemansrätten är inte motoriserad, man får därför inte köra med en elcykel med 250 W i naturen, men det går bra att köra båt eller snöskoter nästan var du vill, båten eller skotern får ha hur stor effekt som helst och släppa ut hur mycket avgaser som helst och bullra hur mycket som helst, det är inga problem så länge du använder fordonet ansvarsfullt.”

(Jag skulle ju inte svara i denna tråden men löften är till för att brytas som man säger.)
Jag har aldrig kunnat relatera till den här typen av resonemang, som liknar ”Vi borde antingen sälja marijuana på Systembolaget eller helt förbjuda alkoholförsäljning, för båda två är minsann droger och det är ologiskt att det ena får säljas och det andra inte!”.

Två fel gör inte ett rätt. I min värld.

För övrigt är det ett stort problem med framförallt fritidsbåtstrafik. Många, däribland jag, har äldre motorer som släpper ut mycket skit i vattnet och luften. Det är därför det är förbjudet att köra tvåtakt i vissa sjöar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag säger att din oförmåga att ta till dig fakta är varför jag återigen lämnar tråden. Ni får gärna ha en moral- och etikdebatt till 10.000 inlägg om ni så vill. Men tills du klarar av att skilja på "jag vill" och "lagen säger" är det lika intressant som Ford Fairlaine's bevingade citat "like masturbating with a cheese grater, slightly amusing but mostly painful".

- NVV är en myndighet utan tillsynsansvar eller exekutiv funktion
- Tillsynsmyndighet är kommun och länsstyrelse
- Tillsyn sker enligt gällande lagar, inte fritt fabulerande på en hemsida
- Samtliga lagar och utredningar klassar fordonen i fråga som cykel

Orkade du läsa hade du flera gånger sett att jag inte är odelat positiv till detta, men eftersom jag inte curlades sönder under min uppväxt inser jag skillnaden mellan "jag tycker" och verkligheten.
En väldigt lång text på frågan om det på bilden är en cykel eller inte.
Innehållande en (hel) del påhittat/negativt vinklat om mig som person, men ändå inget svar.

Vad tycker du det på bilden är? Är det en cykel? Att det på bilden, trots att den ENDAST har motor (och att allemansrätten inte är motoriserad), jämställs som cykel ur vissa lagliga aspekter (inte hugget i sten) vet jag.

Vad tycker DU? frågar jag. Du svarar såklart inte. Du lämnar tråden under dramatiska former. Och det är JAG som är "söndercurlad". :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har aldrig kunnat relatera till den här typen av resonemang, som liknar ”Vi borde antingen sälja marijuana på Systembolaget eller helt förbjuda alkoholförsäljning, för båda två är minsann droger och det är ologiskt att det ena får säljas och det andra inte!”.

Två fel gör inte ett rätt. I min värld.

För övrigt är det ett stort problem med framförallt fritidsbåtstrafik. Många, däribland jag, har äldre motorer som släpper ut mycket skit i vattnet och luften. Det är därför det är förbjudet att köra tvåtakt i vissa sjöar.

Elcykeldiskussionen finns nog bara på happy men det här med förbud mot utombordstvåtaktare är ju återkommande i även traditionell media och har funnits länge men just nu har jag inte hört något om totalförbud osv.
 
Tillbaka
Topp