Lufta broms Sthlm trakten. Arvode utlovas

magnlar

Medlem
Hej.

Jag har bytt bromssystem till Magura MT7 och undrar om någon i Sthlm trakten kan hjälpa mig och lufta systemet mot ett litet arvode?

Ska ner till Alperna nästa vecka.
Ingen av cykelverkstäder har tid att ta emot mig och cykeln inom närtid därav frågan här.

Tack på förhand

Ja jag överväger att köpa ett kitt och göra det själv. Dock är Maguras bleeding kit svåra att få tag på relativt snabbt i Sverige. Amazon är typ den enda med snabbaste leveranstid.

Vad skiljer sig mellan Maguras mineralolja och t.ex. Shimanos? Går det att använda Shimanos utan några negativa påföljder ?

Någon hade väl köpt på biltema eller nåt? Det bör funka med vilken lämplig olja som helst - påstår jag

Om det passar vet jag inte: bleed block verkar saknas

1719391435417.png

Nu är jag kanske ute och cyklar men alla mineraloljor har väl olika egenskaper? Vissa tål mer värme tex. Känns lite dumt att snåla med oljan på stora bikeparks med långa leder, som sätter bromsarna på prov.

Nu är jag kanske ute och cyklar men alla mineraloljor har väl olika egenskaper? Vissa tål mer värme tex. Känns lite dumt att snåla med oljan på stora bikeparks med långa leder, som sätter bromsarna på prov.
Olika värmeegenskaper mellan Shimano och Magura olja?

Absolut, men då det är bara att beställa kit och olja från Magura så blir det bra. Jag tvivlar annars på att det är rätt olja om det är 3rd party kit även om det står för Magura på det.

Allmänt oljetips: Kolla efter DOT-märkning. Är det exvis DOT5 så har Biltema olja. Olja styrs av standarder oftast och att ha egna märken med mytiska funktioner är oftast trams.

Magura kör ju dock sitt blod som är en moddad mineralolja som är snällare mot huden. Vet ej om DOT funkar.

Kul nog så förr när HS33 var det fränaste så kunde man utläsa i manualen att öl funkar om man är i en knipa. Frågan är om Arbogs 10.x är bättre än en Pripps Blå 0.0 i styrka?

Jag har ett luftningskit till Magura (finns i Dalarna tyvärr) och det är verkligen inte något stt hänga i granen. Det är också svårt att få till Magura bra. Kräver tid och framförallt ork.

Hoppas du hittar hjälp här!

”Oljan kan blandas med tidigare LHM-kvaliteter, men inte med andra broms- eller hydraulvätskor”

Känns lite otryggt stt blanda i en broms.

EDIT. Nu ser jag någon annan på the google som påstår att Magura kör DOT? Inte fan stämmer det, har du gjort det för?

Mer eller mindre otryggt än att köra i DOT?

Mer eller mindre otryggt än att köra i DOT?

Gör som ni vill grabbar. Bäst att lämna in på en magura certad verkstad tror jag.
Mindre såklart. Förutsatt att oljan är klassad på samma vis. Det var ju lite av grunden i det hela. Obs! Allmänt tips. Magura är ju inte DOT:ade.

Du tror inte tredjeparts-luftkit hade blivit hårt stämda om de levererar en oblandbar olja?

Allmänt oljetips: Kolla efter DOT-märkning. Är det exvis DOT5 så har Biltema olja. Olja styrs av standarder oftast och att ha egna märken med mytiska funktioner är oftast trams.

Magura kör ju dock sitt blod som är en moddad mineralolja som är snällare mot huden. Vet ej om DOT funkar.

Kul nog så förr när HS33 var det fränaste så kunde man utläsa i manualen att öl funkar om man är i en knipa. Frågan är om Arbogs 10.x är bättre än en Pripps Blå 0.0 i styrka?

Jag har ett luftningskit till Magura (finns i Dalarna tyvärr) och det är verkligen inte något stt hänga i granen. Det är också svårt att få till Magura bra. Kräver tid och framförallt ork.

Hoppas du hittar hjälp här!
Sämsta rådet på länge. DOT-vätska går *inte* i bromssystem med mineralolja!
Lika lite som mineralolja går i system med DOT-vätska.

Jaja, ingen har väl blivit stämd pga att skiten går att blanda. Så länge man håller sig till olja lämplig för systemet.
Är man minsta orolig ska man köra original. Inte random 3rd party i tron att den skulle vara certad på något sätt.

Reddit lär ju inte ha fel.

(en annan del av av internet påstår att LHM+ är tjockare men jag är tveksam. Funkar bra i alla fall - på shimano . men som reddit säger är det bra grejor)

I övrigt är jag tveksam till det tekniska värdet i nåt som marknadsförs under namnet "Royal Blood". Hade det varit bättre än LHM+ så hade det hetat LHM++. Så ser min värld ut. Funkar ofta.

1719396411405.png

Har du verkligen kollat med alla verkstäder i sthlm? Finns ju hur många som helst bara innanför tullarna. Bara fortsätta ringa runt! Erbjud någon hundring extra, en flaska whiskey eller vad som extra ifall dom kan lösa det pronto!

Annars lär ju verkstäderna utanför tullarna vara mindre belagda, kolla typ Hägersten cykelservice eller cykloteket Västberga (eller ja dom har ju flyttat till knugens kurva nu).

Mycket spekulationer här. Jag beställer original kitt från Amazon. Det är vad jag kan göra just nu.

Annars har bike24.com expressleverans som levererar nästa dagen.

Om du bara behöver snabbluftning är det otroligt enkelt just med Magura (titta på videon från Magura. Det skrivs att komplettlyftning på Magura är svårare. Jag tyckte inte att proceduren var svårt på min MT8, men resultatet var inte som önskat. Det är dock oklart för mig om jag måste lufta bättre eller om MT8 har en annan känslan än MT4.

DOT 3, 4, 5.1: Glykolbaserade vätskor som är aggressiva mot tex färg (torka bort spill DIREKT!). Dock bra egenskaper då viskositeten är låg och kokpunkten hög. Edit (förtydligande): Alla dessa går att blanda med varandra.

DOT 5: Silikonbaserad bromsvätska som används i vissa specialfall. Ovanlig.

Mineralolja: Ej aggressivt mot färg osv och där av lätt att jobba med. Nackdelen (tycker jag) är att viskositeten är hög och bromshandtaget kan kännas något segt, speciellt om det är kallt ute. Mineralolja finns dock i olika viskositeten så det går att laborera med detta. Edit (förtydligande); Man kan blanda olika märken av mineralolja med varandra.

INGEN av dessa tre sorter går att blanda med varandra. Skulle man använda fel så gäller det att snabbt spola igenom systemet med rätt vätska, annars kommer packningar i bromsarna förstöras.

Att köpa mineralolja på biltema ser jag absolut inte som något problem. Vill man experimentera med känslan i bromshandtaget kan man med fördel testa lite olika märken. Ibland står det i specifikationerna exakt hur trögflytande oljan är.

Senast ändrad:
Annars har bike24.com expressleverans som levererar nästa dagen.

Om du bara behöver snabbluftning är det otroligt enkelt just med Magura (titta på videon från Magura. Det skrivs att komplettlyftning på Magura är svårare. Jag tyckte inte att proceduren var svårt på min MT8, men resultatet var inte som önskat. Det är dock oklart för mig om jag måste lufta bättre eller om MT8 har en annan känslan än MT4.

Det är komplettluftning jag behöver göra. Ska fylla och lufta ett helt tomt system. Finns en del på Youtube fast på olika sätt. Svårt att veta vilken som funkar bäst och på enklaste sätt.

Har med glädje och god funktion blandad Shimanos, Formulas och Biltemas mineralolja både i Shimano- och Formula Cura-bromsar (iofs aldrig Formulas olja i Shimanos bromsar..). Nu kanske jag inte är den känsligaste själen på Happy, men bromsarna har stoppat min cykels framfart iaf.

Har med glädje och god funktion blandad Shimanos, Formulas och Biltemas mineralolja både i Shimano- och Formula Cura-bromsar (iofs aldrig Formulas olja i Shimanos bromsar..). Nu kanske jag inte är den känsligaste själen på Happy, men bromsarna har stoppat min cykels framfart iaf.
(y) Samma här. Så länge det är samma typ av vätska så kan man blanda hej vilt.

Magura har en tydlig guide: https://api.magura.com/medias/sys_m...16446/mt_manual_2017_en/mt-manual-2017-en.pdf

Det verkar fungera precis som alla andra bromsar; Man monterar en tom kopp/spruta i handtaget som får fånga upp luft och vätska medans man trycker in ny vätska i oket med en annan spruta.

Han har gjort det tvärtom. Påstår tex att oket bör vara högre upp över handtaget för att uppnå bästa resultat. Vet inte om de bara är bullshit.

Han har gjort det tvärtom. Påstår tex att oket bör vara högre upp över handtaget för att uppnå bästa resultat. Vet inte om de bara är bullshit.
Gör han tvärt om bör oket vara över. Gör man enligt manual ska oket vara lägsta punkten. Eftersom luften stiger och det är den man vill ha ut så ska utloppet alltid vara högsta punkten.

Okej låter logiskt. Fast varför göra det krångligare kan man undra…
Ja, jag vet inte riktigt. En anledning skulle kunna vara att han inte inte vill spilla vätska på belägg och skiva om slangen skulle släppa när man trycker in vätska i oket. Jag brukar ta bort både hjul och bromsbelägg för att undvika detta. De få gångerna jag råkat spilla mineralolja på beläggen har dom blivit mer eller mindre förstörda. :P

Kollade lite på filmen nu. Han verkar ha kommit på något knep för att får till det väldigt bra. Men jag skulle börja med att följa manualen iaf. Sen kan man alltid experimentera :)

Tillbaka
Topp