Garmin edge 1050. Nu lanserad!

velman

Aktiv medlem
Än så länge bara lite lösa rykten. Och ryktesspridarna tjänar ju pengar på klick så ta allt med en nypa salt.

Det skrivs bl.a. om amoled-skärm.

Jag är i grund och botten väldigt nöjd med min edge 1030+, men om det kommer en 1050 med fysiska knappar på sidorna likt på 840 kommer jag nog att börja spara min månadspeng.

Lite högre upplösning på skärmen vore välkommet med.

Skärmavbild 2024-06-18 kl. 10.49.06.png

Nu finns den skrivna recensionen uppe på DCR om man hellre läse än kollar på video:

Men när börjar dom med inbyte så det enklare att byta upp sig. Slippa allt det här med att göra en säljande annons med bilder och hålla på.

Senast ändrad:
För en som är fullt nöjd med min 530. Jag inser att denna är vida överlägsen rent tekniskt, men vilka funktioner är det som får er att vilja uppgradera? Jag kan ~90% av mina rutter i huvudet och de få gånger jag behövt bra navigation har telefon och google maps fått göra jobbet. Jag har även kört rutter i min 530 med förvånansvärt bra resultat.

inser att denna är vida överlägsen rent tekniskt, men vilka funktioner är det som får er att vilja uppgradera?

Inga funktioner alls. Det mesta ska ju släppas även för 1040, 840 och 540.

Ser fram emot att kunna uppdatera kartorna över wifi på min 1040 framöver. Och väg-varningar kan väl vara trevligt.

Skärmavbild 2024-06-26 kl. 08.57.48.png

För en som är fullt nöjd med min 530. Jag inser att denna är vida överlägsen rent tekniskt, men vilka funktioner är det som får er att vilja uppgradera? Jag kan ~90% av mina rutter i huvudet och de få gånger jag behövt bra navigation har telefon och google maps fått göra jobbet. Jag har även kört rutter i min 530 med förvånansvärt bra resultat.
Jag anser mig vara en någorlunda avancerad användare med effektmätare på nästan alla cyklar, regelbunden intervallträning, långa flerdagarsturer i okänd terräng osv osv. Jag klarar mig med en enkel Wahoo Roam som förmodligen kostar mycket mindre än hälften, och en 530 (som jag förvisso inte har någon erfarenhet av) lär göra jobbet precis lika bra.

En gång cyklade jag med en kille som hade en 1030 och som kunde se namnet på en sjö vi cyklade förbi. Jag kunde inte ens se att det var en sjö på min. Det är enda gången jag blivit lite avundsjuk. Dock har navigationen med Wahoon aldrig slagit fel, men man får inte se lika mycket fina färger på skärmen såklart.

Hade också varit intresserad av vad ni som tänker köpa en 1050 eller har en 1040 faktiskt använder den till som inte en mycket enklare dator klarar.

Jag anser mig vara en någorlunda avancerad användare med effektmätare på nästan alla cyklar, regelbunden intervallträning, långa flerdagarsturer i okänd terräng osv osv. Jag klarar mig med en enkel Wahoo Roam som förmodligen kostar mycket mindre än hälften, och en 530 (som jag förvisso inte har någon erfarenhet av) lär göra jobbet precis lika bra.

En gång cyklade jag med en kille som hade en 1030 och som kunde se namnet på en sjö vi cyklade förbi. Jag kunde inte ens se att det var en sjö på min. Det är enda gången jag blivit lite avundsjuk. Dock har navigationen med Wahoon aldrig slagit fel, men man får inte se lika mycket fina färger på skärmen såklart.

Hade också varit intresserad av vad ni som tänker köpa en 1050 eller har en 1040 faktiskt använder den till som inte en mycket enklare dator klarar.

Jag har en 1040 solar. Jag uppgraderade från en trasig 1000, delvis via en Karoo 2 (som jag har kvar) Jag kommer inte att uppgradera till 1050, knappt ens om min 1040 går sönder, så länge som det finns 1040 att köpa.

Det enkla svaret är batteritid. 1040 har suverän batteritid, med solar ytterligare lite bättre.

Om jag skulle behöva ta en med sämre batteritid, skulle jag nog fortsätta med karoon ansluten till Power bank. Jag gillar Karoo bättre på många sätt, men inte alla ?.

Jag som har en 530 och har haft den i 4-5 år och primärt följer rutter tycker nog att det kan vara väl frustrerande ibland på den lilla skärmen, den ganska dåliga omruttningsfunktionen samt avsaknaden (men även fördel) av touchscreen. Med det sagt har jag såklart klarat mig rätt bra, men nu börjar den bli lite trött så en ny dator känns motiverad.

Nu har jag köpt en Edge Explore 2 så får vi se om just batteri, karta, navigation och skärm är lite bättre. Kunde dock inte motivera kostnaden för 1040 eller nu 1050 för allt extra lull-lull. Såg videogenomgången av 1050 igår och klart, det finns lite najs funktioner, men inget som skulle få mig att slänga upp pengarna. Jag är ex. helt ointresserad av strukturerad träning, avancerad effektmätning, integration med elektriska växlar och nya avancerade group ride funktionerna.

Det som verkar riktigt fint i 1050 är ju en bättre skärm och vad som ser ut som en betydligt snabbare enhet. Den verkar ju även slå Hammerhead på fingrarna i dessa delar om man får tro DC Rainmaker.

En gång cyklade jag med en kille som hade en 1030 och som kunde se namnet på en sjö vi cyklade förbi. Jag kunde inte ens se att det var en sjö på min.
Det är väl inte endast beroende på skillnaden mellan apparaterna?
Ffa borde det väl bero på skillnader mellan kartorna?

<REDIGERAT>
Jag har ingen egen erfarenhet av kartan i Wahoo Roam men om den är en vägkarta är det kanske inte så underligt att namnet på sjöar saknas.
Även Google Maps saknar en hel del, mer än endast namn på sjöar, kolla tex hur Råda ser ut i Google Maps: Råda och jmf med LMV MinKarta: Råda. I Google Maps saknas helt sundet mellan Klarälven och Rådasjön.
</REDIGERAT>

Tränar man annat än enbart cykling borde en GPSklocka, med träningsstöd, och en GPS typ Edge Explore vara ett bättre val. Även om displayen på 1050 är överlägsen kan merkostnaden för den(~5kSEK) räcka till en bra GPSklocka.

Senast ändrad:
Tränar man annat än enbart cykling borde en GPSklocka, med träningsstöd, och en GPS typ Edge Explore vara ett bättre val. Även om displayen på 1050 är överlägsen kan merkostnaden för den(~5kSEK) räcka till en bra GPSklocka.

Ja, det brukar jag själv påstå men nu tittar jag ändå på edge 130 och explorer. Finns det nåt billigare än forerunner 55 som duger? Den kostar ändå som en Edge 130...men fler sporter ja. Flickan kanske skulle ha en forerunner så man kan pressa henne lite

Har just nu en 1030+ å är väl lite sugen att uppgradera för att för att få samma version av "training status" som på den nyare klockan, men kanske 1040 blir billigare nu då så det blir en sån istället....

1050 har ringklockefunktion!! Och Garmin pay (som Handelsbanken, de jävla bakåtsträvarna, vägrar implementera).

Bättre skärm när man börjar bli gubbsynt så här efter 40 är inte dumt. Men rent allmänt är det väl som med alla andra (cykel)prylar att man klarar sig med betydligt mindre än man vill ha.

1050 har ringklockefunktion!! Och Garmin pay (som Handelsbanken, de jävla bakåtsträvarna, vägrar implementera).

Bättre skärm när man börjar bli gubbsynt så här efter 40 är inte dumt. Men rent allmänt är det väl som med alla andra (cykel)prylar att man klarar sig med betydligt mindre än man vill ha.
Ah, dyr ringklocka!? Sagt av en som en gång köpte en handgjord ringklocka för 900 kr och sen slarvade bort den direkt...

Men betalningsgrejen, är det för när man glömt sitt körkort (som man ändå har med för att kunna identifieras när man blir påkörd av den där bilen) och kontokort (som då ändå kan följa med när körkortet ändå är med), samt sin telefon med betallösning hemma??

Edit: Ja, jag hör hur jag låter! "Växlar i bromshandtagen, ska det verkligen vara nödvändigt?? På min tid växlade vi med knäna jadajadajada". Jag har som sagt en massa "onödiga" prylar såsom effektmätare och annat själv, men en 1050 känns så extremt vulgär bara..

@Eskilj Tycker väl inte man bör blanda in Samsung i detta som är ett föredöme i sammanhanget. Samsung brukar ju trots allt oftast luta sig mot öppna standarder, de bör åtminstone inte nämnas i samma mening som Apple & Garmin.

I jämförelse med 1040 känns ju ändå 1050 något tveksam men får väl se vad det är för prisskillnad. Sämre batteritid (vilket nog ganska många prioriterar högt) men vassare skärm och lite nya features, frågan är dock om ändå inte skärmen på 1040 är tillräckligt bra?

Själv tror jag att jag fortsätter på mitt lättare pro aerospår med min Wahoo Bolt v2. ? ? Skämt åsido, jag vet att jag skulle uppskatta bättre batteritid samt en avsevärt vassare kartfunktion men avvaktar tills vidare. Men det stör mig lite att Garmins ekosystem bygger på Apples något Sovjetiska filosofi att man helst enbart ska ha Garmin prylar för att det ska fungera bra tillsammans (åtminstone med Garmin connect och dess analyser vilket ej fungerar med andra enheter). Nu har jag ju dock redan börjat vika mig och har tex en Garmin klocka vilken jag är nöjd med. Det börjar helt enkelt bli ute med öppna standarder där exceptionellt framgångsrika Apple visat vägen, slutna standarder och överprissatta designade produkter FTW (iofs är Garmins design ganska konservativ men det är nog på gång).

Senast ändrad:
I jämförelse med 1040 känns ju ändå 1050 något tveksam men får väl se vad det är för prisskillnad. Sämre batteritid (vilket nog ganska många prioriterar högt) men vassare skärm och lite nya features, frågan är dock om ändå inte skärmen på 1040 är tillräckligt bra?
Prismässigt är den "bara" satt 100 dollares över 1040 (usa listpris hos Garmin) och omnämns ju som "premium"

Kollar man DC Rainmakers video så verkar ju batteritiden vara bra. Det är bara det att den är något sämre än 1040, men fortfarande bra. Så är batteritider runt 40-50h det man vill ha, då skall man välja 1040

Prismässigt är den "bara" satt 100 dollares över 1040 (usa listpris hos Garmin) och omnämns ju som "premium"

Kollar man DC Rainmakers video så verkar ju batteritiden vara bra. Det är bara det att den är något sämre än 1040, men fortfarande bra. Så är batteritider runt 40-50h det man vill ha, då skall man välja 1040

Nu är jag lite lat här... ? men vilka finesser hos 1050 förutom en bättre skärm tycker du personligen är värdefulla/bra att ha i en jämförelse mot 1040?

Garmin har en sida med detaljer om batteritiden och om de stämmer borde många i praktiken få en batteritid på 20-24 timmar
Alltså längre än hos tex Edge 1030 liksom flera andra

Garmin har en sida med detaljer om batteritiden och om de stämmer borde många i praktiken få en batteritid på 20-24 timmar
Alltså längre än hos tex Edge 1030 liksom flera andra

Men ändå ca 20 timmar sämre än en 1040?

Nu är jag lite lat här... ? men vilka finesser hos 1050 förutom en bättre skärm tycker du personligen är värdefulla/bra att ha i en jämförelse mot 1040?
Jag har ingen 1040 själv att jämföra med, men kollar man videon så ;) Eller läser recensionen. Men väldigt kortfattat så kommer ju det mesta som uppdateringar till 1040, det som nämnts så här långt i tråden och genomgången som unika är väl det som är direkt hårdvara, dvs skärmen, högtalaren, nfc chip. Sen snabbare processor, har för mig att någon funktion nämndes direkt kopplat till det som också är unik på 1050 men minns inte riktgt

Ah, dyr ringklocka!? Sagt av en som en gång köpte en handgjord ringklocka för 900 kr och sen slarvade bort den direkt...

Men betalningsgrejen, är det för när man glömt sitt körkort (som man ändå har med för att kunna identifieras när man blir påkörd av den där bilen) och kontokort (som då ändå kan följa med när körkortet ändå är med), samt sin telefon med betallösning hemma??

Edit: Ja, jag hör hur jag låter! "Växlar i bromshandtagen, ska det verkligen vara nödvändigt?? På min tid växlade vi med knäna jadajadajada". Jag har som sagt en massa "onödiga" prylar såsom effektmätare och annat själv, men en 1050 känns så extremt vulgär bara..
Nä, Garmin pay i cykeldator är inte så viktigt - har alltid telefon med mig när jag cyklar ändå. (Men hade gärna sett att det funkar i klockan då jag aldrig springer med telefon.)

Jag tror 1040 är mer än tillräckligt bra egentligen och var väldigt nära att köpa den för ett par veckor sen för att ersätta min 840 som jag är supernöjd med (känner tyvärr att jag behöver den större skärmen). Men såg att 1050 skulle komma och tänker att jag lika gärna kan vänta på den.

Jag har ingen 1040 själv att jämföra med, men kollar man videon så ;) Eller läser recensionen. Men väldigt kortfattat så kommer ju det mesta som uppdateringar till 1040, det som nämnts så här långt i tråden och genomgången som unika är väl det som är direkt hårdvara, dvs skärmen, högtalaren, nfc chip. Sen snabbare processor, har för mig att någon funktion nämndes direkt kopplat till det som också är unik på 1050 men minns inte riktgt
GUI angavs som CPU-beroende, om jag minns rätt.

Jag börjar komma till åldern att jag skulle vilja ha en Garmin i "Doro"-stil. Stor skärm, gärna jättebra precision i mätningen och så, men inte en miljard funktioner som en gamling ändå inte begriper.

En bra mellanväg kan vara om det går dölja funktioner som inte används så man kan skräddarsy GUI:t lite mer för ens simpla behov. Vet inte hur det är med den saken, antagligen går det inte för det är ju i Garmins intresse att få en att börja använda så många som möjligt av de mer obskyra funktionerna så det känns extra besvärligt att byta till någon konkurrent.

Ah, dyr ringklocka!? Jag har som sagt en massa "onödiga" prylar såsom effektmätare och annat själv, men en 1050 känns så extremt vulgär bara..
Du hade mig vid vulgär! Var sätter jag in pengarna? ?
Som sagts tidigare, det är en jäkla massa finesser som man bara stänger av. Är supernöjd med min 1040 men jag använder bara 10% av finesserna. Det enda jag saknar är vulgär, och den boxen tickar 1050 av ?

Min 810 är still going strong, 3 batteribyten. Uppdateringar kommer trots >10 år. Garmin är inte Samsung eller Apple har jag märkt.

Bytt batteri själv?
Har också en 810, egentligen har den allt jag använder min 1030 till.
Logga och navigera helst enkelt. Helst utan omruttning, jag vill se var jag borde ha varit så hittar jag gärna dit själv tack.

Bytt batteri själv?
Har också en 810, egentligen har den allt jag använder min 1030 till.
Logga och navigera helst enkelt. Helst utan omruttning, jag vill se var jag borde ha varit så hittar jag gärna dit själv tack.
Fattar inte heller behovet av omruttning. Jag hade önskat att det fanns en dator som kunde visa ett spår på kartan och en själv som en prick, men utan "navigering" så att säga. Så som man gör om man använder manuell karta liksom. Att bara följa ett streck "rakt fram" ger noll översikt och känsla av var man är...

Det finns. Alla Garmin Edge med kartor går att använda så.
Du menar att jag först går in och bashar 1050 men sen slutar det med att jag köper en istället...??

Skämt åsido, kan de göra så som jag beskriver ovan? Önskemål är alltså att ha kartan med norr uppåt, med ett i sin helhet synligt spår och med mig själv som en prick på samma karta.

Tillbaka
Topp