Sambon vill också ha heldämpat!

bearthefear

Aktiv medlem
Igår kom tjejen hem och sa att hon också vill ha en heldämpad cykel och börja cykla stig. Superkul! Hon har cyklat en del i skogen tidigare, men det var många år sen nu…

Det verkar ju finnas en del bra reor nu och har hittat några fina kandidater. Hon har en budget på ca 30k för bara cykeln.

Det hon är sugen på tyckte jag lät som en XC-hoj, men det lär inte bli något tävlande, så jag tänker att även mer åt XC/trail-hållet skulle funka.

Jag har än så länge presenterat två bra kandidater:

Canyon Lux CF Trail 6:
IMG_7127.jpeg

BMC Fourstroke LT TWO:
IMG_7126.jpeg

Hon är 171 cm med ca 79 cm innerbenslängd, vilket verkar ge storlek S på många modeller. Jag föredrar att meka med Shimano, men det är väl ingen dealbreaker. Däremot så behöver en dropper ingå i budgeten.

Nu söker jag efter fler alternativ, någon bra deal som jag missar? Skulle det dessutom gå att åka och provsitta cykeln i sthlms-området och slippa beställa online vore det inte fel heller.

Den här då?

Finns det inte mer XC fs med modern geo? Kan ju finnas en poäng att hålla sig på 120mm slag tycker jag.
Fast kanske inte finns så många under 30k...inte som jag kan komma på nu. Alpha och stig 115 är dyrare.

Kul! Men ska hon inte tävla är en stigcykel ett mycket bättre alternativ. XC-cyklarna är nervösa och gör alla branta partier läskiga, vilket är begränsande.

Happyfavoriterna under 30 är väl MB31 Discovery och Orbea Occam.
Jo, det ligger väl någonting i det, men hon var sugen på något lätt och rappt lät det som. Men Discoveryn såg ju fin ut, tack!

Den här då?

Jag tror nog att 140-slag är i överkant och riskerar att kännas lite trött. Dock aldrig cyklat på en Neuron själv.

Finns det inte mer XC fs med modern geo? Kan ju finnas en poäng att hålla sig på 120mm slag tycker jag.
Fast kanske inte finns så många under 30k...inte som jag kan komma på nu. Alpha och stig 115 är dyrare.
Alphan gick ju att få för strax över 30, Stig 115 drar iväg lite mer… Men håller med om att 120 slag känns lämpligt.

Precis. Men det finns nog mer på 130mm speciellt på billigare

Ser inte top fuel bra ut? Har varit ordentliga rabatter på trek. Har tåget gått?

Lux är kanske inte så fel. 438 i reach på s var lite otippat men det kanske funkar.
Om man kan leva med moderna 67°. För XC/DC är det inom gränsen även om 66 kanske är mer DC

Kanske inte. Har mest kört 66 och 70+. 66 funkar bra. Sen beror det kanske på terräng och vad man jämför med.

Finns valet hade jag gått på 66. Och en lätt 120mm över en tung 130mm. Vid samma vikt hade jag inte brytt mig
Jag är inne på ditt spår. Min några år gamla Spark har 67 och jag överlever. Men får man välja är såklart 66 bättre.

Tror i detta fall vikten och rappheten är viktigare än tryggheten.

Jag måste påpeka att jag knappt rört vid en trek men jag känner att med "mina" märken i kk riskerar jag bli en trek kille.. i alla fall om priset är bra

Snygg hoj. Rakt TT och inte så stor mage. Visst, spur är snyggare men det kostar

Visa bilaga 708458
Lite över 14 kg är väl lite mer än man önskar, men priset är ju grymt. Ger lite över för lätta hjul ;) Ett bra alternativ!

Jag är inne på ditt spår. Min några år gamla Spark har 67 och jag överlever. Men får man välja är såklart 66 bättre.

Tror i detta fall vikten och rappheten är viktigare än tryggheten.
Missade nästan "i detta fallet". Blir som vanligt att man rekommenderar vad man själv vill ha.
Min dotter är lite skraj och ska absolut inte tävla så var viktigt med en trygg cykel för att uppmuntra till lite mer fart utför men ändå lätt så hon hänger med. Tror den är tillräckligt rapp men var ingen faktor. Hon bryr sig inte (Det är en 120mm HT)

Tror ändå på topfuel om den inte väger mycket mer än lux.

Jag tror att den låga vikten på många xc-hojar beror dels på en (för) klen gaffel och dels på (för) smala fälgar och (för) tunna däck. Redan när man satt på däck som klarar lite svenskt stenskravel så är de inte lika imponerande lätta längre. Det kanske inte är så lätt att sälja in idén med en downcountry som Izzo men de lär vara mycket trevligare på riktiga stigar för en något ovan cyklist. Tror jag.

Lite över 14 kg är väl lite mer än man önskar, men priset är ju grymt. Ger lite över för lätta hjul ;) Ett bra alternativ!
Ok, 14kg det var ju synd. Problemet är att det ofta slår mycket hit och dit..
Lux var 13 nåt... kolla däck inkl casing osv. Kan göra 500g+.

och hjul som du säger. Hur mycket gör xc däck och rimligs hjul?

Jag tror att den låga vikten på många xc-hojar beror dels på en (för) klen gaffel och dels på (för) smala fälgar och (för) tunna däck. Redan när man satt på däck som klarar lite svenskt stenskravel så är de inte lika imponerande lätta längre. Det kanske inte är så lätt att sälja in idén med en downcountry som Izzo men de lär vara mycket trevligare på riktiga stigar för en något ovan cyklist. Tror jag.
Ja, det beror ju lite på hur hon har tänkt använda den. Valet får hon såklart göra själv, men tråden har i alla fall nu på rätt kort tid gett flera bra alternativ med sina egna för- och nackdelar.

Fattar inte vad lux har för hjul men de är tunga så troligen 30mm(?) som top fuel som verkar vara några gram lättare. Däcken är nog lättare på lux. Ralph bak.

Vet inte var ni är, men det finns ett par Fuel ex (ja, stigcyklar) i M i Uppsala o Stockholm på K&S.
Tänker att TS skruvar själv och kan bedöma skicket på en beggad cykel.

Ja, det beror ju lite på hur hon har tänkt använda den. Valet får hon såklart göra själv, men tråden har i alla fall nu på rätt kort tid gett flera bra alternativ med sina egna för- och nackdelar.
Kan tillägga att hon jobbar idag, så har jag ett gäng alternativ för henne att ta ställning är det förhoppningsvis inte allt för långt till köpknappen ;)

Fattar inte vad lux har för hjul men de är tunga så troligen 30mm(?) som top fuel som verkar vara några gram lättare. Däcken är nog lättare på lux. Ralph bak.

Ja, denna hjul är riktigt tunga och inte bra beskrivet. Tror att de har 18 POE, som är tråkigt. Annars är det än fin hoj med inte för klen gaffel.

Izzo är dock mer mångsidig och inte mycket tyngre för samma pris.

Senast ändrad:
Kul! Men ska hon inte tävla är en stigcykel ett mycket bättre alternativ. XC-cyklarna är nervösa och gör alla branta partier läskiga, vilket är begränsande.

Happyfavoriterna under 30 är väl MB31 Discovery och Orbea Occam.
Helt ärligt tror jag inte detta är ett jätteproblem så länge man väljer något i stil med förra generationens Spark eller modernare. En dropper gör nästan mer än någon grad hit eller dit på gaffelvinkel.

Jag köpte en Spark RC (av just förra generationen) förra året. Jag hade nästan glömt hur härligt det är med en rapp responsiv hoj. För vanlig skogsåka är det nästan alltid den jag tar numer. Den var inte nervös med 100 mm gaffel och är det ännu mindre med 120 mm.

Varför nya cyklar bara väger mer och mer förstår jag dock inte. Min väger 11,9 med stora plattisar och tung brand-x dropper….

Helt ärligt tror jag inte detta är ett jätteproblem så länge man väljer något i stil med förra generationens Spark eller modernare. En dropper gör nästan mer än någon grad hit eller dit på gaffelvinkel.

Jag köpte en Spark RC (av just förra generationen) förra året. Jag hade nästan glömt hur härligt det är med en rapp responsiv hoj. För vanlig skogsåka är det nästan alltid den jag tar numer. Den var inte nervös med 100 mm gaffel och är det ännu mindre med 120 mm.

Varför nya cyklar bara väger mer och mer förstår jag dock inte. Min väger 11,9 med stora plattisar och tung brand-x dropper….
Vikten är en gåta. 30mm fälg, alla däck har blivit tyngre. 12s. Billiga grupper på dyra cyklar?
Gafflar väger nog som alltid men kanske samma som med grupperna?

Man ska väl inte helt fastna vid vikten heller. Det finns ju mycket annat man kan göra för känslan i cykeln. Och är vikten ett problem går ju det att göra saker där också…

Eftersom Sparken nämns så måste jag slänga in Orbea Oiz som alternativ. Jag är otroligt nöjd med min även om jag bara kör ganska flack terräng.
En H10 med XT verkar ligga på 33” medan en H20 med GX verkar gå att få för strax under 30”.
Men då är det performance-gaffeln på H10.

Vikten är en gåta. 30mm fälg, alla däck har blivit tyngre. 12s. Billiga grupper på dyra cyklar?
Gafflar väger nog som alltid men kanske samma som med grupperna?
Just Treken kikade jag lite på.

Gaffel + dämpare är inget speciellt tungt. Har för mig SID väger ca 16-1700 g.

Hjulen väger 2 kg, inte särskilt lätt, men det har enklare hjul vägt ganska länge.

Däcken är ganska tunga men sparar nog inte mer än totalt 800 g att byta.

Broms och växel borde inte vara så tungt. Dropper är en trans-x, inte lätt men inte astung.

Det måste vara ramarna som är så mycket tyngre?

Jämfört med lux så tror jag däck kan vara en stor del av skillnaden och resten ram kanske.

Mot en gammal 11kg fs så vet jag inte. Allt har blivit bredare och tyngre

+1

XC med progressiv geo (och dropper), den roligaste stigcykeln för svenska förhållanden och vanligt folk. De upplevs inte läskiga när det blir brant. Det är en lite tröttsam fördom från folk som släpar omkring alldeles för mycket vikt i skogen. Om de körs (Bikepark)hårt kan däck och gaffel begränsa.

Spark, Mondraker, BMC, Epic (har inte koll på senaste modellerna, men inte förra generationens Evo). Lite osäker på om Lux, Orbea och Allebike har uppdaterat geo.

Den här då?

Tror det är "risk" för att det blir 27.5-hjul på S och M på den, jag kan ha fel men har ett minne av det.

Top Fuel 8 väger nästan 15kg i strl Large och hjulen verkar väga ca 1950g så där blir det relativt dyrt att spara vikt tyvärr. Annars en cykel jag skulle kunna tänka mig men den är minst 1kg för tung...

Senast ändrad:
Eftersom Sparken nämns så måste jag slänga in Orbea Oiz som alternativ. Jag är otroligt nöjd med min även om jag bara kör ganska flack terräng.
En H10 med XT verkar ligga på 33” medan en H20 med GX verkar gå att få för strax under 30”.
Men då är det performance-gaffeln på H10.
Vad väger den? - Edit: Oiz'en alltså

Allebike Alpha XT går också på 33.

Just Treken kikade jag lite på.

Gaffel + dämpare är inget speciellt tungt. Har för mig SID väger ca 16-1700 g.

Hjulen väger 2 kg, inte särskilt lätt, men det har enklare hjul vägt ganska länge.

Däcken är ganska tunga men sparar nog inte mer än totalt 800 g att byta.

Broms och växel borde inte vara så tungt. Dropper är en trans-x, inte lätt men inte astung.

Det måste vara ramarna som är så mycket tyngre?
Har kollat en hel del tester på top fuel 8:an eftersom jag var på jakt efter nåt trampeffektivt men ändå inte xc. Verkar som om det är ramen som ger vikten, den ska vara riktningsstabil och styv, jag köper vikten eftersom jag prioriterar annat än det högre.

Top Fuel 8 väger nästan 15kg i strl Large och hjulen verkar väga ca 1950g så där blir det relativt dyrt att spara vikt...

Helt sjukt men vi vet inte vad Lux växer i L med samma däck.

Jag har XC däck på min Mega 290 AL storlek L. För att orka cykla ifrån barnen....gick ner och vägde

14.55 KG..... blandat svindyra och billiga komponenter. 2kg hjul och 11-46T

Jag vet inte hur man bär sig åt att få en XC att väga mer än en Nukeproof enduro. Möjligen håller Trek. Det är ju inte vad man säger om Canyon.

Visst, jag kan inte garantera att vågen stämmer.

Senast ändrad:
Gamla Fuel Ex är lättare än nya Top Fuel i alu. Bättre att köpa en Gen 5 Fuel EX:

Går att lätta med smalare XC/trail däck, har ni en budget på 30 kan man ju sätta på en lättare damsadel och ett kolfiberstyre också.

Tillbaka
Topp