[Byggtråd] Colnago Tecnos

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Skrap eller ej beror även på kedjans längd, dvs i praktiken kedjestagens längd.

En annan sak vad gäller framväxeljustering hos Shimano 10-delat
kan jag berätta att hustrun har 10-delade Ultegra Di2 6770 på en cykel
och den justerar framväxeln automatiskt efter hur hon växlar på kassetten;
Aldrig framväxelskrap
Coolt. Finns definitivt fördelar med elväxlar.

Hur har kedjelängden med skrapet att göra? Tänk på att jag är humanist/samhällsvetare utan logiskt tänkande.

Hur har kedjelängden med skrapet att göra?
Det har med kassettens avstånd (och bredd) till framväxeln (korgens bredd) att göra;
Dvs kedjestagens längd
Ju längre kedja = längre avstånd mellan kassett och framväxel = mindre vinkel i varje kedjelänk
(Jag har inte orkat googla efter, eller rita, ngn bild)

Skrap eller ej beror även på kedjans längd, dvs i praktiken kedjestagens längd.

En annan sak vad gäller framväxeljustering hos Shimano 10-delat
kan jag berätta att hustrun har 10-delade Ultegra Di2 6770 på en cykel
och den justerar framväxeln automatiskt efter hur hon växlar på kassetten;
Aldrig framväxelskrap
Det gör väl alla Di2? Mitt 11-delade Di2 6870 gör iaf det, tror det är 2 ggr längs spannet justering görs, dvs det finns tre ”lägen” på framväxeln beroende på var på kassetten kedjan ligger.

Det gör väl alla Di2? Mitt 11-delade Di2 6870 gör iaf det
Den 11-delade kassetten är ju bredare, så där är det mer självklart.
Men vad jag menade är att även om finjustering av framväxeln inte behövs på alla cyklar med Shimano 10-delat, så ansåg ändå Shimano själva att denna automatiska justering behövdes när de konstruerade Ultegra Di2 6770.

Senast ändrad:
Precis som @HåkanC skrivit så blir trimfunktionen viktigare med kort avstånd mellan kassett och framväxel. En rejsig cykel, byggd för tunna däck, med korta kedjestag och bredare kassett ökar risken för skrap jämfört med en sävlig 6-7-delad touringcykel.

9-delade Dura Ace har trim för att undvika skrap. Så att Recordgruppen skrapade på en Miyata Team är inget konstigt.

Men satan vilken fin cykel!

#avundsjukan

Precis som @HåkanC skrivit så blir trimfunktionen viktigare med kort avstånd mellan kassett och framväxel. En rejsig cykel, byggd för tunna däck, med korta kedjestag och bredare kassett ökar risken för skrap jämfört med en sävlig 6-7-delad touringcykel.

9-delade Dura Ace har trim för att undvika skrap. Så att Recordgruppen skrapade på en Miyata Team är inget konstigt.

Men satan vilken fin cykel!

#avundsjukan
Inte heller så konstigt att ts väljer bort campa..

Det har med kassettens avstånd (och bredd) till framväxeln (korgens bredd) att göra;
Dvs kedjestagens längd
Ju längre kedja = längre avstånd mellan kassett och framväxel = mindre vinkel i varje kedjelänk
(Jag har inte orkat googla efter, eller rita, ngn bild)

Längden av kedjestaget varierar dock riktigt lite på lvgcyklar innan diskbroms kam till lvg, typ mellan 405 och 407 mm.

Minns nu dock att min son gärna kör både på störste drev fram och bak och minste drev fram och jbal med 9-delat Sora och 375 mm kedjestag (han använder trim).

Kanske har "moderna" Sora mer marginal än de gamla grupperna jag har (haft).

OK! Men jag fattar inte riktigt ändå? Går Campagrejer inte att justera?
Självklart kan man justera Campagnolo växlar. Till perfektion likt man kan med Shimano.
Däremot kan man inte blanda komponenter hur som helst. Det kan man inte med Shimano heller.
Har man tex en Daytona bakväxel är det inte självklart att den lirar perfekt ihop med övriga Record växlar. ?
Det gäller att hålla reda på vilken generation från Campa man blandar med om så är fallet.

OK! Men jag fattar inte riktigt ändå? Går Campagrejer inte att justera?
Svaret på frågan är: Ja. Och nej.

Självklart kan man justera in Campagnoloväxlar så att de blir ”perfekta”. Frågan är vad man anser vara ”perfekt”.

Jag har haft fyra stycken Campagrupper, varav två varit Record/Super Record. Ingen av dem har växlat tillnärmelsevis lika bra som motsvarande Ultegra- och Dura-Ace-grupper.

Jag upplever Campa som vackert och trevligt, men också som känsligt, lynnigt och odistinkt. Reglagen verkar slitas fortare, det är betydligt svårare att ställa in växlarna och de kräver fler mikrojusteringar. Det är till exempel vanligt att trissorna inte lägger kedjan likadant på samma kassettdrev när man växlar upp, som när man växlar ned.

Kvaliteten är således sämre och komponenterna inte lika robusta som Shimanos. Samtidigt smäller och brôtar det mer om Campagnolo, trots den uppenbarligen betydligt klenare konstruktionen.
Etc. etc.

Svaret på frågan är: Ja. Och nej.

Självklart kan man justera in Campagnoloväxlar så att de blir ”perfekta”. Frågan är vad man anser vara ”perfekt”.

Jag har haft fyra stycken Campagrupper, varav två varit Record/Super Record. Ingen av dem har växlat tillnärmelsevis lika bra som motsvarande Ultegra- och Dura-Ace-grupper.

Jag upplever Campa som vackert och trevligt, men också som känsligt, lynnigt och odistinkt. Reglagen verkar slitas fortare, det är betydligt svårare att ställa in växlarna och de kräver fler mikrojusteringar, det är till exempel vanligt att trissorna inte hamnar likadant på samma kassettdrev när man växlar upp, som när man växlar ned.

Etc. etc.
OK! Lynniga, det var bra beskrivet :) Men de är ju allt snyggare än Shimano!?

A small step for man etc.

Något att sitta på.
IMG_5491.jpeg
IMG_5492.jpeg

Något att bromsa med. (❤️ @slice me nice)
IMG_5490.jpeg

Något som håller i det jag ska hålla i. (Har någon ett svart, klassiskt bockstyre, ge er till känna!).
IMG_5489.jpeg

Min oro nu är att min första icke-lädersadel ska tvinga mig att köpa *rys* cykelbyxor..

Speciell, som i att det ser ut som att det har brunnit i ansiktet på mig och någon har försökt släcka elden med en brandyxa – det är genetiskt!
Vännen, jag har näsa som Sitting Bull, öron som SVJ och haka som Percy Nilegård. Frågor på det?

Något att sitta på.
Inte för att gnälla, men kolfiberstolpe?

Något att bromsa med.
Jag fortsätter (även om jag förstås förstår att även du har en begränsad budget)
Borde inte de helt svarta BR-9100 matcha bättre?
ibrr9100ar82a.640.jpeg

(Men de är löjligt dyra till listpris)

Min oro nu är att min första icke-lädersadel ska tvinga mig att köpa *rys* cykelbyxor..
Även du hamnar längre och längre ned i träsket....
?

Men oavsett mitt gnäll ovan kommer den att bli riktigt fin.

Inte för att gnälla, men kolfiberstolpe?
Någon gång ska vara den första! Sportplast.. Däremot gillar jag inte logotypen på stolpen, borde gå att polera bort.

Jag fortsätter (även om jag förstås förstår att även du har en begränsad budget)
Borde inte de helt svarta BR-9100 matcha bättre?
ibrr9100ar82a.640.jpeg

(Men de är löjligt dyra till listpris)
Håller helt med. Men en grupp är en grupp är en grupp, tänker jag. Och vad fint BR-7900 matchar sadeln, dessutom! ?

Även du hamnar längre och längre ned i träsket....
?
Jag vet, det är rent förfärligt. ? Jag började som en relativt frisk och klarögd person, nu har jag keps, cykelglasögon, klickpedaler och Colnago.

Men oavsett mitt gnäll ovan kommer den att bli riktigt fin.
Gnäll och gnäll. Det är väl engagemang? Och det uppskattar jag. På riktigt. ❤️

Tillbaka
Topp