Ta bort SRAM DUB vevparti utan "lock" / "låsring"

Stinkfisk

Aktiv medlem
Jag har lyckats tappa själva "locket" till mitt vevparti som är ett SRAM GX Carbon DUB. Finns det något sätt att ta bort hela vevpartiet utan detta lock? Jag har ett annat motsvarande vevparti, också SRAM DUB, men dessvärre inte verktyget som kan lossa själva locket.

Jag har lyckats tappa själva "locket" till mitt vevparti som är ett SRAM GX Carbon DUB. Finns det något sätt att ta bort hela vevpartiet utan detta lock? Jag har ett annat motsvarande vevparti, också SRAM DUB, men dessvärre inte verktyget som kan lossa själva locket.
Lossas inte kontermuttern med en vanlig 10 mm insex?

Hmm. Det enda som finns att skruva på är den som syns på bild. 8mm insex
IMG_5582.jpeg
IMG_5583.jpeg

Jag tappade också mitt sånt lock men hittade ett på marken i Ulricehamn BP, kanske mitt eget från veckan innan. Men tyvärr hann jag beställa nytt igår, så nu har jag ett extra ? Kan ev. tänka mig att skiljas från det när mitt nya kommer på posten

Jag hade samma problem som löstes med LBS som hade locket på hyllan. Skruvade på och monterad av vevpartiet.

Men om jag förstår själva konstruktionen rätt så agerar locket mothåll till bulten. Borde man inte kunna pressa en hylsa motsv, samtidigt som man skruvar?

Ja, möjligt att det vevpartiet har 10mm hex, men det gäller ju inte själva locket, det står även 54nm.

Det är inte rundat, bara monterat utan anmärkning.
LOCKET skruvas av och på med 10 mm insex. Det fungerar som mothåll för vevskruvan som dras med 8 mm insex.
Skruva av det fungerande locket och flytta det till veven där locket saknas. Sen lossar du veven med 8 mm insex när du väl fäst locket med 10 mm insexen.
Momentet 54 Nm avser vevskruvan, den med 8 mm insex.

LOCKET skruvas av och på med 10 mm insex. Det fungerar som mothåll för vevskruvan som dras med 8 mm insex.
Skruva av det fungerande locket och flytta det till veven där locket saknas. Sen lossar du veven med 8 mm insex när du väl fäst locket med 10 mm insexen.
Momentet 54 Nm avser vevskruvan, den med 8 mm insex.
Locket på DUB vevar har ingen insex utan tas med liknande tång som på kap/ger sågars mutter. Men i övrigt har locket samma funktion, det är ett mothåll.

Dom dör skitlocken lossar jäkligt lätt. Har tappat två trots att de ör förbehandlare ned blått låsmedel och att de dragits åt väl. Ha det nya locket i verktygslådan istället.

Det är olika. Uppenbart.
Visa bilaga 708572
Men då har TS valmöjligheter och tips.
SRAM gjorde väl om det där locket och bytte från 10 mm insex till 4 st småhål som fattning för att göra det svårare att skruva loss det.
Finns många trådar där folk skruvar bort "locket" först och sedan skruvar ur skruven som håller fast vevarmen och undrar hur man får av veven.
I det här fallet så blir det sämre med den nya fattningen.

SRAM gjorde väl om det där locket och bytte från 10 mm insex till 4 st småhål som fattning för att göra det svårare att skruva loss det.
Finns många trådar där folk skruvar bort "locket" först och sedan skruvar ur skruven som håller fast vevarmen och undrar hur man får av veven.
I det här fallet så blir det sämre med den nya fattningen.
Det är kanske som någon skriver ovan, olika beroende på serie? Mitt är ett sprillans Rival. 2X, såklart.

Tjena!

Tänk på att det inte är locket som ska dras med 54nm. Finns mer än en person som gjort den missen.
Tjena!

Nejdå, jag skrev det då jag ville förtydliga att det inte var locket som avsågs. Min momentnyckel går bara till 20nm ändå :)

Det löste sig för övrigt med en segersäkringstång. Stort tack för det tipset!

Det är kanske som någon skriver ovan, olika beroende på serie? Mitt är ett sprillans Rival. 2X, såklart.
Ja, det är mycket möjligt att det är kvar på en del DUB Road. Vet i alla fall att det byttes på MTB-sidan.
Nya Force kör med 4 små hål (DUB Road), gamla Force (D1) kör också fyra hål ser jag nu när jag kikar på mina cyklar.

Som sagt, det är olika lock och skruv beroende på hur fin veven är. Enklare vevar (på landsväg Rival och nedåt) har lock med 10 mm insexfattning och skruven under i stål, finare vevar (Force och uppåt) har lock med fyra små hål och skruv i aluminium.

Har några tredjepartslock med insexfattning som ligger och skräpar om någon behöver. Köpte dem för att jag ville byta till stålskruv och undvika risk att aluskruv bondas permanent med aluaxel, men dessa som inte visade sig vara SRAM original kom med aluskruv som såg ut som stålskruven…

jag har litet vagt minne av att en kassettlåsring passar i gängorna och funkar som mothåll.. Men kan minnas fel ..

jag har litet vagt minne av att en kassettlåsring passar i gängorna och funkar som mothåll.. Men kan minnas fel ..
För just DUB som det handlar om i den här tråden är täcklocket vänstergängat så kommer bli gängsallad av ena eller bägge sidor. För någon annan vevstandard är det säkert inte omöjligt att det fungerar dock.

Jag har haft loss vevparti på både shimano hollow tech och sram dub. Personligen tycker jag shimano var en enklare lösning. Vad finns det för fördelar med srams lösning?

Jag har haft loss vevparti på både shimano hollow tech och sram dub. Personligen tycker jag shimano var en enklare lösning. Vad finns det för fördelar med srams lösning?
Bara en skruv. Man drar åt vevpartiet och lossar det med en och samma skruv. Tycker jag är lite enklare än att växeldra två insexskruvar, trycka ner en plastläpp och ha ett litet verktyg för att fixa till lagerförspänningen.

Bara en skruv. Man drar åt vevpartiet och lossar det med en och samma skruv. Tycker jag är lite enklare än att växeldra två insexskruvar, trycka ner en plastläpp och ha ett litet verktyg för att fixa till lagerförspänningen.

Tjena!

Om man nu bortser från att man behöver skita på sig varje gång man ska ha isär ett DUB.. "The DUB bang" har skrämt ner än en kund i en cykelverkstad.

Jag kan även avslöja att FSA använder sig av en lösning liknande Sram. Som det kan bli.

Men jag kan inte låta bli att undra över varför man ger sig på mekanik utan att ta reda på tillvägagångssätt? Allt finns på internät vilket även alla som skriver på detta forum bevisligen har tillgång till.
Fast det är klart, detta forum skulle krympa med minst 50% om det vore så väl.

Tillbaka
Topp