Haveri i nav

tsvonni

Medlem
Haveri i nav
Hej

börjar med å säga att jag inte är super insatt i cykelmek.

Har en Haibike allmtn 9.0 2019.
Var ute när de plötsligt slutade driva när jag trampade.
Såg då att kassetten snurrar med hjulet står still.

Fick tips av en kunnig att de garanterat är bodyn som hade havererat, skruvade isär… bodyn var lite sliten, beställde ny..

men när ja plockar ihop den nya så gör den fortfarande likadant..

Då tog jag ut bodyn igen… gjorde ett märke inne i navet på ”kransen” sätter ihop de igen å ”trampar” runt bodyn för hand.

när jag plockar ut bodyn igen så ser ja att ”kransen” har snurrat inne i navet.

vad gör man nu? går ”kransen” i navet å byta ut?

är ett par Mavic fälgar.

skickar med en bild där man ser ”kransen”

Bilagor

• IMG_4516.jpeg
    IMG_4516.jpeg
    384.7 KB · Besök: 187
Haveri i nav
Börja med att försöka förstå precis vilken modell hjul du har, vilket borde ge dig precis vilken modell nav du har.

"Mavic" är som att säga "Volvo". =)

Senast ändrad:
Haveri i nav
vars hittar man en ring till Mavic? nån som har en eller vet nån sida?
jag vet knappt vad jag söker..
Mavic.com hade parts finder och sprängskissar med produktnummer till enstaka smådelar när jag behövde delar till mina hjul. Och försäljning. Men kolla först att du får ut delen och att navet inte är skadat. Beroende på pris på hjulet så kan det faktiskt vara värt att köpa beggat bakhjul bara tyvärr, istället för att krångla med navbyte

Haveri i nav
Nu har jag kikat lite… Ringen är inte gängad utan nerpressad i spår så de är fullt möjligt att byta ring.
Den som satt där nu var sprucken på flera ställen och ramlade ur i smådelar när ja pillade lite.

Bilagor

• IMG_4521.jpeg
    IMG_4521.jpeg
    643.2 KB · Besök: 62
Haveri i nav
Jag tycker det ser ut som att navkroppen (nr 3 i bild) också är sprucken eller skadad på annat vis. Kontrollera den innan du beställer nya delar.

Haveri i nav
Bara kullager i själva navet och plastbussning i bodyn.
Jag tittade på Mavic-hjul till min pendlare för nåt år sen, då jag ville ha inte alltför dyra hjul men med maskinlager istället för cup&cone, men konstaterade att de var just såna som inte hade kullager i bodyn. Googlade en del och konstaterade att det inte verkar särskilt bra tänkt.
Är det så hade jag bytt navet eller hela hjulet till någon som har kullagrad body.

Haveri i nav
Det var en bättre konstruktion än mitt nav. Samma sak hände precis mig men det var gängorna som släppte så ringen bara snurrar runt. Blev nytt hjul köp :)

Haveri i nav
förstår er alla som säger att de bara är att köpa nytt, de hade jag gjort om jag inte bodde i Kiruna, här finns inga butiker med nya å de är precis att posten tar sig hit… så vill man hinna cykla i sommar så får man göra de bästa av situationen

Haveri i nav
har du aldrig hållt på med ekra upp hjul så fota fota fota så du har fotona att gå efter fota hur korsen är över under fota vart i navet repektive eker går till fälgen osv sen kolla ett antal olika hjulbyggar videos på youtube för tips o trix
de jobbiga med beggad fälg är om den inte e rak o helt rund då blir ekerspänningen lite mer omständig annars så var noga med spänna lika mycke runt om

har du riktigt tur har du nog mycke spel om du gängar ut en efter en nippel så de lossnar o gängar in nippeln tre varv igen med hjulet liggandes som på bilden så kanske du kan hakar ur dom ur spåren i navet med lite lungt o metodiskt tålamod o haka ur alla ekrar och lyfta ur navet o lägga dit de nya o haka in dom på samma platser i nya navet

Tillbaka
Topp