Nya Stumpjumper

TrickyWay

Medlem
Nya Stumpjumper
Verkar helt ok, aldrig tvivlat på Specialized som sådan och väntat på nya modellen... tills nu.
Billigaste börjar på 81.000 kr, går man upp till Expert på 93.000 får man fortf varken kolfiberhjul eller kolfiberstyre... ?

Är detta rimligt, är det nya priserna på cyklar, typ Trek, Santa Cruz osv..eller är höga priset specifikt för Specialized?

https://www.specialized.com/se/sv/c/stumpjumper?generation=Stumpjumper+15

Nya Stumpjumper
För de slantarna kräver jag en motor, på minst 1000 kubik.

Notera att på iOS-enheter är det alltid tvärtom ordning. Blev lite chockad när billigaste var 181”!!!

Nya Stumpjumper
Ramkit för 45 papp. Trek känns ju rimligt prissatt i jämförelse. Deras Fuel Ex 9.8 med Shimano XT alt Sram GX AXS kostar 70-80 och då med både kolfiberstyre/stam kombo och kolfiber hjul.

Nya Stumpjumper
Billigaste börjar på 81.000 kr, går man upp till Expert på 93.000 får man fortf varken kolfiberhjul eller kolfiberstyre...

Dessutom icke-nämde nav för 81k och DT 370 för 93k eller 105k, jag antar med 18POE för att Specialized brukar skriva när de använder 36t Ratchet.

Dessutom är ramen en ful blandning av en Epic och en Nukeproof.

Nya Stumpjumper
Bakdämparen verkar intressant. Har själv alltid trott på att större grejer fungerar bättre och att mindre dämpare blir för mycket av en kompromiss i strävan att spara vikt. Får man nu äta kakan och behålla den samtidigt, möjligen?

Nya Stumpjumper
den här jädra sporten är på väg åt skogen. dags att cykelföreningarna går samman för en standardisering av tävlingscyklarna med lagom tunga och hållbara komponenter. aluminiumfälgar, inte lättare än 600 g. aluminiumram, inte lättare än 3 kg. stålinnerben på gafflarna. 8-delat. hg-body i stål. stålkassetter med enbart lösa kugg. ickereducerade ekrar. cykelvikt minimum 15 kg.

sen kan decathlon och xxl sälja en tävlingsklar hoj för 7000 kr som är precis lika bra som den tävlingseliten kör på.

Nya Stumpjumper
den här jädra sporten är på väg åt skogen. dags att cykelföreningarna går samman för en standardisering av tävlingscyklarna med lagom tunga och hållbara komponenter. aluminiumfälgar, inte lättare än 600 g. aluminiumram, inte lättare än 3 kg. stålinnerben på gafflarna. 8-delat. hg-body i stål. stålkassetter med enbart lösa kugg. ickereducerade ekrar. cykelvikt minimum 15 kg.

sen kan decathlon och xxl sälja en tävlingsklar hoj för 7000 kr som är precis lika bra som den tävlingseliten kör på.
Enligt en annan tråd lägger Decathlon ner i Sverige o XXL står med ena foten i graven...

Nya Stumpjumper
Bakdämparen verkar intressant. Har själv alltid trott på att större grejer fungerar bättre och att mindre dämpare blir för mycket av en kompromiss i strävan att spara vikt. Får man nu äta kakan och behålla den samtidigt, möjligen?

Hur kan man behålla kakan när man köper en Specialized?

210 mm är väl standard på stigcyklar, t.ex. Occam både på SL och LT.

Nya Stumpjumper
Om ramkit börjar på 45kSEK och billigaste kompletta på 81 borde man ju kunna få ihop något mkt bättre för 65+ kSEK med lös ram

Edit: det var det där med elvxl ja…

Nya Stumpjumper
En bra grej med deras priser är att det öppnar upp marknaden för mindre aktörer som faktiskt har en möjlighet att konkurrera på pris trots lägre volymer.

Titta bara på Allebike Discovery t.e.x. en vettig kolfiberhoj för 25 000. En sån hoj går från prisvärd till galet prisvärd.

Nya Stumpjumper
Ja den verkar väldigt intressant, de har testat ut 5 olika dämpare under längre tid å kom fram till att GENIE var bäst, de kan säkert sina grejjor. Det går att justera med inserts enkelt Inne i dämparen för att ändra karaktären.

Tveksamheten kommer väl lite i att jag personligen föredrar standard. Ballar hela cykelns dämpningsbeteende ut man sätter dit en "vanlig" fox dämpare?

Skall man pejja 93kkr papp för att låsa in mig med Genie som de verkar ha lagt 858 miljoner kr på att ta fram:rolleyes:

Nya Stumpjumper
Ja den verkar väldigt intressant, de har testat ut 5 olika dämpare under längre tid å kom fram till att GENIE var bäst, de kan säkert sina grejjor. Det går att justera med inserts enkelt Inne i dämparen för att ändra karaktären.

Tveksamheten kommer väl lite i att jag personligen föredrar standard. Ballar hela cykelns dämpningsbeteende ut man sätter dit en "vanlig" fox dämpare?

Skall man pejja 93kkr papp för att låsa in mig med Genie som de verkar ha lagt 858 miljoner kr på att ta fram:rolleyes:
Det går så klart utmärkt att sätta dit vilken dämpare du vill, den kommer att fungera utmärkt. Men det är många parametrar som blir sämre, eller rättare sagt, inte lika bra.

Skulle inte förvåna mig om fler tillverkare kommer att sätta på denna dämpare på sina cyklar.

Senast ändrad:
Nya Stumpjumper
det här är specializeds reklambild för cykeln. en viss homogen samhällsgrupp ska använda cykeln som stol när de sitter och diskuterar ramvikt och fjädringens progressionskurva på en group "ride".
MTB-4003_Stumpjumper-15_W-GENIE_Article-Component_04_IMG-01.jpg

Nya Stumpjumper
För mig är en mtb något som får stryk, som kräver service, som alltid strular när jag mest vill ha den i drift, typ semester. Låsa in mig i något som sen blir svårservat, svårtillgängligt, dessutom så dyrt att tandläkarmärken ser prisvärda ut, det har gjort att spesh har varit något jag inte tar i med tång under mer säg 15 år, men det är jag det.

Nya Stumpjumper
Dessutom icke-nämde nav för 81k och DT 370 för 93k eller 105k, jag antar med 18POE för att Specialized brukar skriva när de använder 36t Ratchet.

Dessutom är ramen en ful blandning av en Epic och en Nukeproof.
Specialized är sig likt. Försöker vara premium, men hela cykeln är kitad med skräp.
370-nav vill man ju inte ens ha på en vinterpendlare. :D

Nya Stumpjumper
Specialized är sig likt. Försöker vara premium, men hela cykeln är kitad med skräp.
370-nav vill man ju inte ens ha på en vinterpendlare. :D

Håller med det första, men inte med det sista. Ett DT370 är inte skärp och jag skulle ville har den på en vinterpendlare. Men den är inte lämpat till en stigcykel.

Jag förstår att bolag vill maximera vinsten, men att sätta ett 350 på en 105k cykel istället är bara 1% av priset ...

Nya Stumpjumper
Jag tror att detta är Specz sätt att bemöta onlinehandel. Fuck it. Vi skiter i de kunder som är priskänsliga och beredda att söka onlime efter bättre/mer prisvärda alternativ. Vi ska vara the shit i cykelbutiken. Det som nån med gott om stålar som vill handla i fysisk butik vill ha. Vi kan ta vilket pris vi vill, vår kundgrupp jämför med det som står bredvid, inte vad de hittar online.

Nya Stumpjumper
Hur funkar det i praktiken? Säljer man mycket 80 000 cyklar med instegskomponter genom att lägga toppen på 160 000 eller öppnar man istället upp marknaden för märken med toppen på 80k?
Jag vet hur det funkar på mig men jag är ju så konstig att jag vägrar köpa ett märke som säljer en barncykel som man inte kan byta bromsar på eftersom original är infällt i seat stay så att andra modeller inte får plats.

Nya Stumpjumper
Jag tror att detta är Specz sätt att bemöta onlinehandel. Fuck it. Vi skiter i de kunder som är priskänsliga och beredda att söka onlime efter bättre/mer prisvärda alternativ. Vi ska vara the shit i cykelbutiken. Det som nån med gott om stålar som vill handla i fysisk butik vill ha. Vi kan ta vilket pris vi vill, vår kundgrupp jämför med det som står bredvid, inte vad de hittar online.
Men de har ju både Status(™) och online handel numer. Fast jag håller med, Status-märket och online-handel från dem är bara konstigt.

Nya Stumpjumper
Kommer sälja som smör ändå såklart. Den där dämparen verkar ju trevlig, kommer kännas lite som en MegNeg eller? Spekuleras ju om en alu-version som kan ta kabelväxlat redan sen kommer ju priserna rasa så småningom när de som bara måste ha det nya har handlat klart.

Nya Stumpjumper

Kanske har du rätt. Jag hade dock förväntad mig bakväxeltuning för spekulanter i butiken, men även det finns inte.

Om man jämför modeller då verkar Pro en orimligt bra uppgradering från Expert: Fox Factory isf Elite Pro, kolfiber hjul med 350 nav, X0 isf GX och en BikeYoke dropper.

Nya Stumpjumper
Kanske har du rätt. Jag hade dock förväntad mig bakväxeltuning för spekulanter i butiken, men även det finns inte.

Om man jämför modeller då verkar Pro en orimligt bra uppgradering från Expert: Fox Factory isf Elite Pro, kolfiber hjul med 350 nav, X0 isf GX och en BikeYoke dropper.

Det är väl det som är tanken, lägg på 30 k till och få en vettig cykel.

Nya Stumpjumper
Visst, nu börjar jag bli lastgammal och tycker precis allt är dryrt. Brukade köpa en tablettask för 1kr av handlaren som kom i en VW buss osv.

Men tar det inte emot även för rika människor att lägga 160k istället för 80? Visst det finns väldigt många som har mycket mer pengar än jag men alla köper väl inte en s-work?

Nya Stumpjumper
Visst, nu börjar jag bli lastgammal och tycker precis allt är dryrt. Brukade köpa en tablettask för 1kr av handlaren som kom i en VW buss osv.

Men tar det inte emot även för rika människor att lägga 160k istället för 80? Visst det finns väldigt många som har mycket mer pengar än jag men alla köper väl inte en s-work?

Tvärt om tror jag. De grämer sig över att det inte finns en hoj för 200k (där man kan motivera det priset) så inte pöbeln kommer cyklande på samma hoj.

Nya Stumpjumper

Nu ska vi inte överdriva! För 118k får man en bra-specat cykel.

PS: varför heter den Stumpjumper 15?

Nya Stumpjumper
Tvärt om tror jag. De grämer sig över att det inte finns en hoj för 200k (där man kan motivera det priset) så inte pöbeln kommer cyklande på samma hoj.

Ja, det är svårt att förstå som sagt men det är garanterat så att de som har mindre pengar än jag tycker jag är lika bäng. Som far runt på cyklar för både 20 och 30k.

Jag minns när jag var 25 och jobbade i Lausanne. Jag kunde inte förstå varför de hade så stora fina båtar i en sjö istället för i havet när de var så rika. "Du, det är den lilla båten, den stora ligger i medelhavet"

Nya Stumpjumper

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    173.9 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp