Stor Sorg!

Koltrasten

Aktiv medlem
Stor Sorg!
Stor Sorg!
Såg idag en Container fylld med "skrot", bla flera cyklar. Stod en stund och begrundade. Ställde mig frågan vart i "Helvete", vi människor egentligen är på väg?
Begrundade detta en liten stund. Iakttog hojarnas avhoppade kedjor, punkterade däck, rost och frågade mig själv: "Vart är vi på väg"?

Förmodligen skulle merparten av dessa hojar kunna räddats till 1 fortsatt liv, med normal service. Men inte! Vår förmåga att konsumera, verkar vara gränslös. Ingen verkar bry sig. Tyvärr!

Nåja. När det gäller hojar...
Det verkar iaf, här på "Happy", finnas eldsjälar. Ett litet ljus i stort mörker.

Stor Sorg!
Var glad att de låg i en container! Cirkulär ekonomi! Skrotet återvinns och materielet blir till nytta nån annanstans i nån pryl nån faktiskt vill ha, istället för att bara dumpas i skogen eller sjön som förr i tiden när prylarna tjänat ut.

Stor Sorg!
Var glad att de låg i en container! Cirkulär ekonomi! Skrotet återvinns och materielet blir till nytta nån annanstans i nån pryl nån faktiskt vill ha, istället för att bara dumpas i skogen eller sjön som förr i tiden när prylarna tjänat ut.
Vore inte det en bättre vits att först utvinna allt liv av det som redan finns (som just exemplet att laga en genom att kombinera flera) och därefter skrota det som verkligen inte går att rädda?
Processen att skrota och produktionen att bygga nytt ger både kostnader och utsläpp.

Stor Sorg!
Nu märker jag ord här @ooms, men det är viktigt.

Cirkulär ekonomi handlar om att inte behöva slänga och återvinna (det är sista steget) utan om att återbruka, reparera, och framförallt om att ställa om vårt sätt att konsumera. En bärande tanke är att hyra ut istället för att sälja, vilket skapar ett incitament för tillverkaren att höja kvaliteten på produkterna.

Förlåt för rant.

Ska bli roligt att se hur lång tid det tar innan tråden spårar ur. ?

Stor Sorg!
Vore inte det en bättre vits att först utvinna allt liv av det som redan finns (som just exemplet att laga en genom att kombinera flera) och därefter skrota det som verkligen inte går att rädda?
Processen att skrota och produktionen att bygga nytt ger både kostnader och utsläpp.
Det är ju det som sker med det som slängs i containrar, det är ju inte så att allt deponeras eller pressas ihop till en klump, utan det som går att återanvända tas det reda på, resterande sorteras upp och materialåtervinns. Både för samhälle och miljö är ju det bättre än att sakerna blir stående i uthus, garage och bodar utan att användas. Då låses material upp och nytt material måste brytas och användas för att möta efterfrågan på nya saker, och det är mer resurskrävande än att använda återvunnet mtrl.

Stor Sorg!

Cirkulär ekonomi handlar om att inte behöva slänga och återvinna (det är sista steget) utan om att återbruka, reparera, och framförallt om att ställa om vårt sätt att konsumera. En bärande tanke är att hyra ut istället för att sälja, vilket skapar ett incitament för tillverkaren att höja kvaliteten på produkterna.

Förlåt för rant.

Jodå, jag jobbar ju med de här frågorna så det är inget nytt. Däremot så finns det en utbredd uppfattning att det alltid är bättre att reparera och återanvända istf att materialåtervinna, vilket inte stämmer. Det beror på typ av produkt vad som är bäst för miljön och mest kostnadseffektivt.

Stor Sorg!
Återvinning är suveränt, det bör alla bidra till så mkt som möjligt. Men få vill ha en gammal rostig ihopplockad cykel, även om den funkar.

Och vem ska samla ihop och bygga ihop fungerande cyklar, och ersätta kassa delar & däck med nytt ? Finns nog ingen ekonomi i detta, även om man nästan jobbar gratis.

Stor Sorg!
Jodå, jag jobbar ju med de här frågorna så det är inget nytt. Däremot så finns det en utbredd uppfattning att det alltid är bättre att reparera och återanvända istf att materialåtervinna, vilket inte stämmer. Det beror på typ av produkt vad som är bäst för miljön och mest kostnadseffektivt.
Helt sant. Såklart.

Stor Sorg!

Förlåt för rant.

det heter "rekuperation", det där när kapitalismen snor begrepp och radikala estetiska uttryck. från början var t ex "sharing economy" en anarkistbegrepp för gåvoekonomi, soffsurfning och liftning. nu har entreprenörerna använt det för att "disrupta" marknader och göra varumarknad av ännu större delar av samhället. cirkulär ekonomi har aldrig varit definierat på ett radikalt sätt, utan alltid varit ett flumbegrepp.

en verklig grön rörelse behöver ha betydligt mer konkreta och definierade begrepp, strategier och teorier som är så tydligt antikapitalistiska att kapitalismen inte kan sno dem utan att så krokben för sig själv.

Stor Sorg!
Återvinning är suveränt, det bör alla bidra till så mkt som möjligt. Men få vill ha en gammal rostig ihopplockad cykel, även om den funkar.

Och vem ska samla ihop och bygga ihop fungerande cyklar, och ersätta kassa delar & däck med nytt ? Finns nog ingen ekonomi i detta, även om man nästan jobbar gratis.
Du slår huvudet på spiken. Det finns väl några garagehandlare som pysslar med detta, om de får skrotcyklarna gratis. Här i Uppsala har kommunen en verkstad för folk som går på arbetsträning som pysslar med detta.
Jämför med bilbranschen, där finns det en efterfrågan och bilskrotarna monterar ner skrotbilarna i minsta detalj och tar reda på allt som går att återanvända, innan det lilla som blir kvar pressas ihop och materialåtervinns.

Stor Sorg!
det heter "rekuperation", det där när kapitalismen snor begrepp och radikala estetiska uttryck. från början var t ex "sharing economy" en anarkistbegrepp för gåvoekonomi, soffsurfning och liftning. nu har entreprenörerna använt det för att "disrupta" marknader och göra varumarknad av ännu större delar av samhället. cirkulär ekonomi har aldrig varit definierat på ett radikalt sätt, utan alltid varit ett flumbegrepp.

en verklig grön rörelse behöver ha betydligt mer konkreta och definierade begrepp, strategier och teorier som är så tydligt antikapitalistiska att kapitalismen inte kan sno dem utan att så krokben för sig själv.
Nu så! ?

Stor Sorg!

Tanken är att man ska ta hand om grejerna innan de hamnar i containern som rostiga vrak, så att säga.

Här i Kungsbacka har vi en liknande verksamhet, K2C, där människor som arbetstränar reparerar och säljer hojar. Det verkar ändå gå rätt bra, men om de gör någon vinst är tveksamt. Och det är ju inte det som är meningen heller.

Stor Sorg!

Jag gissar att dom som köper en cykel på Jula, Biltema, CDON osv egentligen vill ha nåt annat också. Eller så bryr dom sig inte. En av mina teorier är att många nästan nya lågprismountainbikes som kommer ut på annons, är gåvor till barn/barnbarn som inte vill ha skiten dom just fick, för dom vet att det är skit.

Stor Sorg!
Du slår huvudet på spiken. Det finns väl några garagehandlare som pysslar med detta, om de får skrotcyklarna gratis. Här i Uppsala har kommunen en verkstad för folk som går på arbetsträning som pysslar med detta.
Jämför med bilbranschen, där finns det en efterfrågan och bilskrotarna monterar ner skrotbilarna i minsta detalj och tar reda på allt som går att återanvända, innan det lilla som blir kvar pressas ihop och materialåtervinns.
Folk är ju i allmänhet dumsnåla när det gäller cyklar. Det får inte kosta något. Så man köper heller billigaste skitcykeln och kör den tills den är slut (läs: tills den har drabbats av sådant slitage att det skulle kosta en liten slant att återställa den) än köper en lite dyrare, bättre cykel, och tar hand om den.

Bilar, däremot, finns det en helt annat betalningsvilja för.

Stor Sorg!
Bildelar och skrotbilar finns det en exportmarknad för. Cykelkök med rejäla utrymmen för begagnat vore nåt. Men med dagens vansinnesmarknad för kommersiella lokaler, så kan man glömma det. Lokalhyra och bristen på hyresreglering på kommersiella lokaler är det stora hotet mot föreningsliv och småföretag sen 20år.

Stor Sorg!
Stor Sorg!
Såg idag en Container fylld med "skrot", bla flera cyklar. Stod en stund och begrundade. Ställde mig frågan vart i "Helvete", vi människor egentligen är på väg?
Begrundade detta en liten stund. Iakttog hojarnas avhoppade kedjor, punkterade däck, rost och frågade mig själv: "Vart är vi på väg"?

Förmodligen skulle merparten av dessa hojar kunna räddats till 1 fortsatt liv, med normal service. Men inte! Vår förmåga att konsumera, verkar vara gränslös. Ingen verkar bry sig. Tyvärr!

Nåja. När det gäller hojar...
Det verkar iaf, här på "Happy", finnas eldsjälar. Ett litet ljus i stort mörker.
Och detta redan så tidigt på dagen som 03:19. Stor sorg!
... eller så är det inte sant.

Stor Sorg!
Yup! tills vi slutar konsumera som galningar behöver vi få in mer återvunnet stål i omlopp.
Annars är det koksverk och masugnar som får arbeta (dvs sjuuukt mycket nyproducerad CO2)

(nu är jag väldigt nära att dra i gång debatten om kärnkraft och tillgång på bra el. Men det tänker jag inte göra)

Stor Sorg!
Eller så lär vi ungar i skolan att skruva lite så var och en tar hand om sin cykel.
Min son har "teoretisk träslöjd". De har ingen lärare sen han började i skolan.

Lycka till liksom...

Däremot har han ju tur som har fri tillgång till pappas garage. Bara han lägger tillbaka det han lånat (funkar sådär..?)

Men 100% enig med dig.
Att lära sig hantverk är både väldigt nyttigt, bra och kul. Synd att hantverk nästan är ett privilegium idag. Möjligheten minskar, verkar det som, att bli inspirerad och få prova i skolan.

Stor Sorg!
Nu blir jag lite upprörd. "Teoretisk träslöjd" Hur är det ens möjligt? Jag är en gammal Dinosaurie som i högstadiet hade "fritt valt arbete" En bilmekaniker hade sadlat om, och blivit magister i Teknik. Han hade även fritt valt arbete, Teknik. Man lärde sig att det alltid finns en lösning, oftast utan stora utlägg.

Jag finner glädje att försöka få "gammalt skrot" att funka. Det sista var växel reglage, Deore LX, från en Crescent Brimer från slutet av 90-talet, som stått ute dom sista 20 åren. Dom ska sitta på en Crescent Grid, tidigt 2000-tal, med mekaniska skivor. Solblekta, fula och ganska tröga var dom.

Demontering, rengöring, vaxning av "glaset" och några droppar rosa nagellack på indikatorn. Smörjning, och den är klart bättre än den på bilden orörda.
20240629_135532.jpg

Stor Sorg!
Yup! tills vi slutar konsumera som galningar behöver vi få in mer återvunnet stål i omlopp.
Annars är det koksverk och masugnar som får arbeta (dvs sjuuukt mycket nyproducerad CO2)

(nu är jag väldigt nära att dra i gång debatten om kärnkraft och tillgång på bra el. Men det tänker jag inte göra)
Stål, aluminium och titan går att återvinna, men det är väl svårare att återvinna kolfiber som alla på happyride skall ha i sina nya cyklar, och som tycks bli omoderna efter ett par år.

Stor Sorg!
He,he,he... Här haglar åsikter och synpunkter!
För mig som jobbat som cykelmekaniker och tekniker under decennier, instämmer jag med många av synpunkterna på den här tråden. Vill helst inte gå utanför "Ramen" vad gäller logiskt tänkande. Men vi människor håller snabbt på att slakta planeten på allt det vi, kanske egentligen innerst ser som dyrbarast?!

Skall inte gå in på miljöfrågor. Även om dessa ligger mig varmt om hjärtat. För då skulle förmodligen den här tråden tendera att snabbt kollapsa.

Något, som dock lätt går att fastslå, är att vi, som konsumenter, så gott som alltid vill komma undan så billigt som möjligt. Naturligtvis leder detta i förlängningen, till att faktorer som, färger design och yttre attribut, kortsiktigt helt tar över processerna som styrs av marknaden. Vem vill satsa på kvalitet i sin produktion, för att sedan stå vid sidan av konkurrenterna och titta på? För att sedan kanske gå i konkurs!
Jodå! Detta kanske låter krasst. Inte minst, är detta den verklighet vi lever i. Och påverkan ifrån sociala medier är enorm! Jmf gärna ex med mode. Där klädesplagg kanske säsongsvis hamnar hamnar i containrarna!
Nåja! Alla vi människor vill betrakta oss, som unika och göra individuella val. Se och räkna på vägarna.
90% av alla bilar är vita svarta eller grå!
Mao, ställer vi villigt in oss i fållan...

Senast ändrad:
Stor Sorg!
Ja, det är lite synd rent allmänt, att så mycket slängs. Själv köpte jag en begagnad stål-hybrid(med fälgbroms) från ca 1999, för någon månad sedan, för 600 kr, som jag tänkt försöka fixa till. Alternativt använda/spara fungerande delar(växlar, styre,sadelstolpe, sadel, osv) som reserv till en annan stålhybrid av nästan exakt samma modell.

Har man sådant(t.ex. cykel) man verkligen vill bli av med, går det ju fort att lägga en annons: skänkes(mot avhämtning). Känns dock roligare att skänka till någon man känner lite.

Istället för att bara dumpa i container. Men många kanske är lika trångbodda som jag och liksom inte har plats eller kan se tiden och orken.

Många har av förklarliga eller begripliga skäl inte tid och ork att göra tillräckligt med förarbete innan dom köper något t.ex. sin första cykel. En butik ger ju då lite mer säkerhet med garanti, kvitto och så. I alla fall på kort sikt.

Stor Sorg!
Stor Sorg!
de olika hyrcyklarna låg ju utspridda i diken även här i sverige, och försvann sedan.

så stena recycling fick möjligen en del av kakan...

Stor Sorg!
Såg många cyklar med blått framdäck i Utrecht i veckan. Stulna från hyrcyklar? (Jag såg inget tecken på att hela hojen var hyr vilket kanske är troligare)

Tillbaka
Topp