[OT] Mixigaste stavmixern / multimixern?

glitch

Aktiv medlem
Hej hej alla mixers!

Dagens i-landsproblem, sitter här på landet och vill göra en smoothie. Lätt som en plätt, bara klicka hem en stavmixer på nätet....trodde jag.....
Köpte en Br**n som fått fina recensioner och väntan började.
När maskinen väl kom hem inser jag direkt att mixbägaren man kan ha en kniv i är extremt liten, här får man inte plats med någon smoothie, möjligtvis en sås....
Kniven på stavmixern ser också klen ut.
Nåväl att bägaren är liten får man väl se som mitt fel, slarvigt läst / tittat på bilderna.

Tänker att det inte är hela världen, det är ju ändå "landet"-maskinen.
Det ska sägas att den vi har hemma används 50/50 som stavmixer respektive med mixbägare. Mixbägaren gillar barnen att använda för smoothies, jag gör både smoothies och frysta grejer och dessutom körs den för att göra t.ex. jordnötssmör eller dadelpasta för hemmagjorda bara osv. så det är en kritisk komponent.

Hur som, drar igång stavmixern och ska göra en mangosmoothie...10 minuter och tusentals svordomar senare är det väl till slut hyfsat mixat....
Den klena kniven fixar knappt frusen mango och när vätskan tjocknar händer typ ingenting :(

Dynga helt enkelt....

Så innan någon säger "köp en stående blender" - jag fattar att de mixar bättre men jag gillar stavmixer+tillbehör för det tar mindre plats (i ett litet kök) och det fyller många användningsområden och passar familjens alla användare.

Men något slags mixbägare med vettig volym är kritisl och rejäla knivar som pallar frusen frukt, nötter osv. utan att motorn / mitt förstånd brinner.

Jag *tror* det är en Philips vi har hemma som funkar ok som sagt, men hade inte bangat mer klös:)

Skaffa en Br**n med liten motor från sent 90-tal. Den håller.
(Köpte en Br**n för tio år sedan, jetestark motor, 600 W eller så. Ligger i återvinningen sedan 9 år, typ. Skaffade sedan en jetedyr schweizisk B*mix. Den kommer att hålla länge för den används inte; ett helvete att göra ren efter bruk då hela stavhelvetet är en enda enhet och jag gissar att motordelen inte tål diskmaskin.)

Jag kör också en Bamix, känns som en pansarvagn men är störig att göra rent. Enklaste sättet tycker jag är att ta en mugg med vatten och diskmedel och köra mixern en stund i den.

Senast ändrad:
Mina erfarenheter av Brauns stavmixers:

Bäst funktion med reglerbart motorvarv. Skvätter inte runt på samma sätt som en utan reglerbart motorvarv. Dock dyrare och tyvärr höll den inte lika länge som de enklare med fast varvtal.

Addendum: Jag ser att en av de jag har med fast varvtal är på 300W. Den har säkert minst 10-15 år på nacken. Jag vill minnas att den jag hade med reglerbart varvtal var starkare. Kanske 5-600W.

Senast ändrad:
Vi har en Kenwood som har överlevt många smoothies. Jag har dödat en del Braun men den här verkar hålla. Den är lätt att göra ren också. Förhoppningsvis har de inte ändrat den för mycket de siste åren, för modellen vi har är från 2016-17.
Det går också fint att mixa i en Margreteskål.

Vi har en Kenwood som har överlevt många smoothies. Jag har dödat en del Braun men den här verkar hålla. Den är lätt att göra ren också. Förhoppningsvis har de inte ändrat den för mycket de siste åren, för modellen vi har är från 2016-17.
Det går också fint att mixa i en Margreteskål.

Intressant med Kenwood - tänker bara på bilradio ?
De verkar köra med tre blad. Set inte så pjåkig ut

Men behållaren för att choppa / mixa i är för liten med 0.5 l.

Bamix är säkert bra men lite väl dyr i synnerhet om det ska köpas en massa tillbehör.

Hittills ser faktiskt en till Philips bäst ut

Även om det är lite mer än jag tänkt spendera från början. Men kanske får den bli nya hemmamixern och den andra åka till landet istället.

Intressant med Kenwood - tänker bara på bilradio ?
De verkar köra med tre blad. Set inte så pjåkig ut

Men behållaren för att choppa / mixa i är för liten med 0.5 l.

Bamix är säkert bra men lite väl dyr i synnerhet om det ska köpas en massa tillbehör.

Hittills ser faktiskt en till Philips bäst ut

Även om det är lite mer än jag tänkt spendera från början. Men kanske får den bli nya hemmamixern och den andra åka till landet istället.
Jag choppade/mixade plommon och socker i en 6-literskastrull igår, då jag tillverkade en batch med cykelbränsle/plommonsylt. Det gick bra det med. Det följer inte ens med någon särskild behållare till de enklare stavmixers från Braun som jag har.

20240711_144629.jpg

20240711_145006.jpg

20240711_153432.jpg

Tjena!

En fördel till med Dualit är att om man har deras fruktansvärt bra elvisp så passar visparna mellan apparaterna. Tycker inte ballongvispen är speciellt bra om man ska vispa creme fraiche t.ex. då smackar man bara dit en hård visp från vispmaskinen. Om man nu inte ska vispa mycket för då tar man såklart vispmaskinen.

Tjena!

En fördel med Bamix är stället, men ser den inte som speciellt nödvändig egentligen. Den riktigt stora fördelen är att köpa till SliceSy, men bara den kostar ju typ 1500 och så jobbigt är det inte att stå med en bra manuell mandolin.

Bamk med stora motorn är kungen. Vispar grädde till en irish coffee på fem sekunder med hålplattan. Bra grejer!

Tröttnade på Braun-mixers som förvisso går att ta isär på mitten, men kör man dem i diskmaskinen tenderar det att antingen bli vattensamling i ena sidan så det sköljs dåligt eller så hamnar den så det inte blir rent.
Köpte en bamix Maxx (350W)
Den är stark och effektiv till det mesta trots liten kniv.
Använder mest kniven och emulsionsskivan (mest till majo) och har kört skumdisken några gånger.
Diskar i mixerbägare eller glas eller nåt i en skvätt varmvatten med diskmedel med några sekunder mixning.
Maxx:en har högre varvtal än många av de i lägre prissegment och mer är inte alltid bättre. Ganska ofta är steg 1 mer lämpat än steg 2. T ex majo så tycker jag steg 1 går bäst, för på steg 2 tenderar den att dra luft/övervarva typ. Till släta soppor och såser är däremot steg 2 effektivt (efter att stora bitar körts sönder på steg 1).
Lite tung maskin med hög tyngdpunkt, så den vill gärna välta om man ställer den i en mixerbägare och ska göra nåt annat. Men i övrigt väldigt bra tycker jag.
Många pengar, men en sån där pryl jag tar fram med ett leende och kör med nöje.

Tillbaka
Topp