Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

Kolsvarta asfaltvägar blir sidoljus störigt bländande och lampan måste tejpas - om man nu har en sån lampa som egobländar såklart!

Borde finnas smarta baklampor som kommunicerar med övriga i klungan. Så den endast tänder baklyset på den som ligger sist!
Det finns säkert fler tillverkare med den här funktionen. Men just den här baklampan brukar komma upp i mitt flöde på Instagram. Den har en funktion som heter Group sync där cyklister med samma sorts lampa (förstås) kan synka blinkningen. Jag vet inte hur bra den är i verkligheten men den ser intressant ut.

Så är det!

Satan vad det blinkas med cykellampor nu. Vad är det för fel på folk? Det är bra är att man kan rensa eventuellt slem i halsen genom att skrika blinkmongo åt dem med 112 dB.
Jonen nog är det vinter igen! Det blinkas som aldrig förr. Blinkande framlampor ökar i frekvens. Var är polisen när de behövs?!

Jonen nog är det vinter igen! Det blinkas som aldrig förr. Blinkande framlampor ökar i frekvens. Var är polisen när de behövs?!
Min personliga observation från höstens pendling är att jag sett fler utan något lyse alls än dessa blinkmongon.

Jag kan också störa mig på blinkande lampor men försöker att inte bli upprörd över saker jag inte kan göra något åt. Om blinkande lampor är ett problem som ska lösas så tror jag på information snarare än att använda polisens begränsade resurser till detta.

Min personliga observation från höstens pendling är att jag sett fler utan något lyse alls än dessa blinkmongon.

Jag kan också störa mig på blinkande lampor men försöker att inte bli upprörd över saker jag inte kan göra något åt. Om blinkande lampor är ett problem som ska lösas så tror jag på information snarare än att använda polisens begränsade resurser till detta.
Såklart är detta objektivt sant, men jag förbehåller mig rätten att bli kränkt av blinkankandet.

Störigast måste vara vit framlampan monterad bak, i blinkläge. Var tvungen att ligga bakom en sådan några hundra meter där det var svårt att passera i förra veckan. Såg stjärnor i tio minuter efteråt.

De bryr sig inte eftersom lampan är riktat uppåt.
som sagt, är det någon vidare kräm i lampan reflekteras ljuset i partiklar och annat i luften. det blir också på en del modeller spridning ner till asfalten nära cykeln. trots att lampan riktas urrk uppåt.

lite tröst i bedrövelsen?

Noterat att de med blinkade lampor är oftast svartklädda. Är det nån sorts kompensation för att inte ha signalkläder?

som sagt, är det någon vidare kräm i lampan reflekteras ljuset i partiklar och annat i luften. det blir också på en del modeller spridning ner till asfalten nära cykeln. trots att lampan riktas urrk uppåt.

lite tröst i bedrövelsen?
Bäst i dimma, kanske?
Ärligt talet tror jag inte att de ens ser vad som händer.

blinkar framlampan med en styrka som stör, innebär det gärna obehag även för den blinkande cyklisten.

tacksam tanke..
Nej tyvärr. Som numera omvänd framblinkare så stördes jag aldrig av min egen lampa. Och jag kan sakna hur bilister upptäckte mig i vänster backspegel och rätt ofta gav lite utrymme.

Återupplivar den här fantastiska tråden för att fråga en något relaterad fråga, finns det någon framlampa med fast sken som kan ”blinka till” som helljus när man håller in en väl placerad knapp på styret? Saknat detta under vintertid då många bilister inte stänger av helljuset trots att det bländar mig som cyklist. Passivt aggressiv som jag är satte jag då på lampan på hjälmen och lyste mer rakt/uppåt. Då stängdes helljusen av men det var krångligt och tog tid.

Återupplivar den här fantastiska tråden för att fråga en något relaterad fråga, finns det någon framlampa med fast sken som kan ”blinka till” som helljus när man håller in en väl placerad knapp på styret? Saknat detta under vintertid då många bilister inte stänger av helljuset trots att det bländar mig som cyklist. Passivt aggressiv som jag är satte jag då på lampan på hjälmen och lyste mer rakt/uppåt. Då stängdes helljusen av men det var krångligt och tog tid.
jag brukar föra ena handen i sidled framför mina lampor, så det 'blinkar'.

brukar ha avsedd effekt. upplever man bländning är en annan variant att (gärna demonstrativt) vinkla undan huvudet så att hjälmkanten tar ljuset.

förutom att det är bra med två lampor när man önskar redundans, och ovanstående blinkeffekt blir bättre, upplever jag att man man med två lampor uppmärksammas bättre.

det är ändå ytterst sällan jag behöver ge mig till känna.

jag brukar föra ena handen i sidled framför mina lampor, så det 'blinkar'.

brukar ha avsedd effekt. upplever man bländning är en annan variant att (gärna demonstrativt) vinkla undan huvudet så att hjälmkanten tar ljuset.

förutom att det är bra med två lampor när man önskar redundans, och ovanstående blinkeffekt blir bättre, upplever jag att man man med två lampor uppmärksammas bättre.

det är ändå ytterst sällan jag behöver ge mig till känna.
Tack för tips, smart det där med att föra handen över faktiskt. Jag har kikat runt nu och jag tror det blir någon lykta från Magicshine då dom har en trådlös ”remote”-knapp man kan sätta på styret som kanske inte är en omedelbar höjning av ljusstyrkan som med helljus på en bil, men duger nog bra för mitt behov. Ger detta tips tillbaka även om du verkar ha dina behov tillfredsställda idag.

Jag har en lampan i fickan, en så kallad ficklampa, som vid behov brukar väcka mötande bilister.
Edit: Kanske bättre med reflexer ändå.

Jag har en lampan i fickan, en så kallad ficklampa, som vid behov brukar väcka mötande bilister.
Edit: Kanske bättre med reflexer ändå.
Finns annars fallos-liknande objekt i gummi med sugpropp som man kan kasta på vindrutan så det fastnar. Det om något bör väcka bilister. Borde få plats en eller två i cykeltröjan. Kan också sättas på hjälmarna på folk med blinklampor när man korsar varandra.

Lite gubbgrinigt ropar man ju "blända av!" vid möte. Oftast ör det tanter på elcykel, men ibland är det någon farbror med en skogslampa ute och far också...

Får bli EVO då! Vill inte hamna i ”bländmonglon+ANNAT”-tråden
Jag har köpt en evo-1700 till pendlaren. Har precis lärt mig hel och halvljus och det är rätt smidigt. Batteriet räcker inte så länge om man matar fullt men ingen missar att man ligger bakom när man tänder upp vägskyltar i någon kilometer framåt.

Finns säkert med i tråden någonstans, men pannlampor är inte kul att möta på cykelväg.
På vanlig väg får man ropa bra högt för att bilarna ska blända av. De ska de faktiskt göra, med mötande trafik. Man är tacksam de gånger de gör det.

Blinkande rött ljus bak är på cykel i Sverige, då med minst 200 Hz.
Att blinka framåt är inte tillåtet oavsett färg.
Fast är det verkligen förbjudet att ha blinkande ljus fram?
Det står ingenting om huruvida ljuset fram ska/får vara fast/blinkande i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon, och sparkstöttingar (2 kap 14 §).

Polisen säger att man måste ha fast vitt/gult ljus fram, men de säger inte att man inte får ha ett blinkande ljus utöver det fasta.

Själv kör jag med Knog Cobber Mid som ger väldigt bred ljusbild och har tre zoner, en i mitten och en på varje sida (höger/vänster); Jag kör läget bak där den blinkar alternerande i mitten och höger/vänster, och där fram lyser mittzonen konstant och sidorna blinkar, det borde uppfylla alla krav (och vara lagom irriterande 😉).

Tillbaka
Topp