Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Att det hjälper att äta dubbelt så mycket kolhydrater när man cyklar.

Det mesta tyder på att det hjälper - förutsatt att du har kapaciteten att också omsätta intaget till energi som går till arbete. Den yttersta eliten trycker så hög kraft / effekt att energikostnaden är massiv och tack vare fler och bättre arbetande mitokondrier än vad en vanlig har så kan de också oxidera mer kolhydrater.

En annan aspekt är återhämtningen där mycket pekar på att ökad kolhydratstillgänglighet skyndar på återhämtningen - finns en studie av aitor virabay som bland annat jobbat för Bora där dem kollat på bergsmaratonlöpare och bland annat mätt prestation dagen efter ett lopp i olika test, RPE mm. och 120g gruppen fick nämnvärt bättre resultat.

Sen har vi det där med exogena ketoner som det också fortfarande saknas en massa forskning på.

Betyder det att en genomsnittsmotionär ska trycka 120+ g cho i alla lägen? Absolut inte. Finns som sagt mycket skrivet på ämnet.

Top of mind en relativ aktuell artikel hos CTS:

Tour de France, 2024
Det mesta tyder på att det hjälper - förutsatt att du har kapaciteten att också omsätta intaget till energi som går till arbete. Den yttersta eliten trycker så hög kraft / effekt att energikostnaden är massiv och tack vare fler och bättre arbetande mitokondrier än vad en vanlig har så kan de också oxidera mer kolhydrater.

En annan aspekt är återhämtningen där mycket pekar på att ökad kolhydratstillgänglighet skyndar på återhämtningen - finns en studie av aitor virabay som bland annat jobbat för Bora där dem kollat på bergsmaratonlöpare och bland annat mätt prestation dagen efter ett lopp i olika test, RPE mm. och 120g gruppen fick nämnvärt bättre resultat.

Sen har vi det där med exogena ketoner som det också fortfarande saknas en massa forskning på.

Betyder det att en genomsnittsmotionär ska trycka 120+ g cho i alla lägen? Absolut inte. Finns som sagt mycket skrivet på ämnet.

Top of mind en relativ aktuell artikel hos CTS:
Jag har hört och läst att det är en träningssak att få magen att processa stora mängder kolhydrater. Motionärer toppar ofta ur kring 100 g/timme och mår illa om de får i sig mer. När jag körde mycket breveter i snabbgrupp kunde jag trycka 100+ g kolhydrater per timme, främst som flytande i flaska. När jag började med detta blev jag ofta nödig under loppen. Det var inte så kul. Nu har jag ett bra pulver.

Tour de France, 2024
Jag har med framgång dragit i mig upp mot 100 g kolhydrater innan hårda morgonpass. Tycker jag får bra effekt på det, även om det inte kompenserar för dålig träning ;)

Tour de France, 2024
Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Vilket påstående?
Att det petas mer kolisar än någonsin tillsammans med väldigt utarbetade återhämtningsprotokoll, i vissa fall ketoner som tillskott för återhämtningen samt noga utstuderade menyer för cyklisterna som är individuellt anpassade utefter cyklisternas energiuttag på etapperna osv.är ingen hemlighet. (Gäller de stora lagen som har budgeten och några av världens främsta forskare inom området som konsulter).

Ibland får jag nästan intrycket från hmm "vissa motionärer" att de nästan skryter om hur lite energi de behöver och hur mycket vatten de dricker etc, alternativt att de kör med en flaska vatten och en flaska med energidryck som att det vore det rätta i alla lägen. Jag har själv aldrig riktigt fattat denna jargong. ? Energi är ju bra även om det säkert kan vara personligt hur mycket man kan ta åt sig samt beroende på hur hårt man kör etc. Nu snackar vi iofs om världselit och Tour de France. ? ?

Tour de France, 2024
Ibland får jag nästan intrycket från hmm "vissa motionärer" att de nästan skryter om hur lite energi de behöver och hur mycket vatten de dricker etc, alternativt att de kör med en flaska vatten och en flaska med energidryck som att det vore det rätta i alla lägen. Jag har själv aldrig riktigt fattat denna jargong. ? Energi är ju bra även om det säkert kan vara personligt hur mycket man kan ta åt sig samt beroende på hur hårt man kör etc. Nu snackar vi iofs om världselit och Tour de France. ? ?
Mähhhh, har du helt missat debatten på Happy?
Kolhydrater behövs INTE!

Tour de France, 2024
Denna tråd handlar om Tour de France så vill ni prata energiintag så skapa gärna en egen tråd för det och diskutera inte det här.

Why not ? Det är relevant i och med nya fantastiska rekord, och hur snabbt dom kör. Intressant att höra den senaste utvecklingen, och vad som ligger bakom att dom blivit så snabba. Carry on.

Edit. Dopingspekulationer gillar jag inte.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Tycker själv det vore synd att besudla just denna tråd med dopingspekulationer men kör på om ni tycker det passar, jag är ju ingen moderator.

Jaja, du kan i bästa happystil reta upp dig på ordval om du vill men det blir väl någon typ av fantasier/spekulationer om man ska grovgissa vilka cyklister som eventuellt är dopade eller ej.

Tour de France, 2024
Denna tråd handlar om Tour de France så vill ni prata energiintag så skapa gärna en egen tråd för det och diskutera inte det här.

Det är väl mycket intressant att veta hur elite-cyklister tar till sig 8000-10000 kcal varje dag i Tour de France.

Igår var det en intressant diskussion kring det på nederländska analyse TV-programmet "de avond etappe". Stef Clement och Tom Dumoulin förklarade hur mycket annorlunda träningen och vila är organiserat nuförtiden och hur mycket mer cyklisterna äter. Roxanne Kneteman var med i köket av Visma för att hjälpa med laga mat och fråga hur man gör. Varje veckan körs en skåpbil helt full med mat från Nederländerna till Frankrike för Vismas cyklister. Bara frukost kändes otroligt med mer än 2000 kcal. Men en av de största förbättringer är gels medan de kör, som beskrivs i artikeln länkad ovan. En annan sak är att TP och JV "inte behöva göra nånting" innan sista klättringen. Det brukade vara flera attacker, men nuförtiden sitter de bakom andra hela vägen. Det, tillsammans med konstant energiintag, gör att de kan köra sista klättringen som en klätteringtempo med 20 minuter uppvärmning, så Tom Dumoulin. Dessutom var tempot nästan helt konstant hela klättribgen för båda, som är optimalt.

Tour de France, 2024
Men hur ger kaloriintaget mutantnivåer i VO₂max? Kan ingen förklara det? Hur ger en rygg att sitta bakom det? Vi snackar fortfarande en FTP på nära 7W/kg, och det på höjd, där luften är tunnare.

Tour de France, 2024
Men hur ger kaloriintaget mutantnivåer i VO₂max? Kan ingen förklara det? Hur ger en rygg att sitta bakom det? Vi snackar fortfarande en FTP på nära 7W/kg, och det på höjd, där luften är tunnare.

Jag vet inte hur W/kg har gått upp precis, förutom optimalisering av allt. Stef Clement sade att de tittade för mycket på detaljerna och inte på de stora sakerna.

Det jag skrev förklarar framförallt hur cyklisterna vid en slutklättring i en tuff etapp kan köra som på en relativt kort tempo-klättringslopp.

Tour de France, 2024
För att förtydliga så var man på 90-talet tvungen att köra med EPO för att transportera tillräckligt med syre. Och då nådde man inte lika långt som nu. Men nu räcker det med att äta mat från Holland? Eller troligen inte ens det, för med holländsk mat tappar du över minuten.

Tour de France, 2024
Jobbigt med konspirationsteoretiker med unconnected braincells som förstör.

t72.jpg

Tour de France, 2024
En annan sak är att TP och JV "inte behöva göra nånting" innan sista klättringen. Det brukade vara flera attacker, men nuförtiden sitter de bakom andra hela vägen
Så har det väl sett ut iaf senaste 25 åren? Visst undantag för vissa etapper vissa år när någon tagit en långchansning o kört i näst sista berget men iaf sen US-postal eran har stjärnorna haft det rätt soft fram till sista backen för dagen.

Tour de France, 2024
Så har det väl sett ut iaf senaste 25 åren? Visst undantag för vissa etapper vissa år när någon tagit en långchansning o kört i näst sista berget men iaf sen US-postal eran har stjärnorna haft det rätt soft fram till sista backen för dagen.

Ja, jag var inte helt med på det argumentet. Men det brukades väl vara en försök till attack då och då, om inte av nr två då av någon i topp tio.

Tour de France, 2024
Mutantnivåer? Det är många andra idrottare som har högre VO2max än cyklister.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Sa Dumolin nåt om att energi-intaget kan göra att man akut behöver stanna och skita oxå? Att vara nyskiten inför slutstigningen kan ju iofs vara ytterligare en fördel oxå ?

Tour de France, 2024
Tycker själv det vore synd att besudla just denna tråd med dopingspekulationer men kör på om ni tycker det passar, jag är ju ingen moderator.

Jaja, du kan i bästa happystil reta upp dig på ordval om du vill men det blir väl någon typ av fantasier/spekulationer om man ska grovgissa vilka cyklister som eventuellt är dopade eller ej.
Det är du som lever i en drömvärd om du tror att elitcyklister har slutat att dopa sig. tour de france och doping hör ihop om du inte kan svälja det så får det stå för dig. Pogacar och Vinegaard är lika kemiskt förstärkta som Armstrong och Pattini, som var lika dopade som Hinault och Merckx. för mig spelar det dock ingen som helst roll prestationerna och underhållning är fantastisk och i år bättre än någonsin.

rykten säger att det senaste (lagliga medlet) är att andas in låga koncentrationer kolmonoxid för att får mer kontrollerat högre blodvärden upp till 5% som kan hållas stabilt över längre tid än höghöjds träning.

Ta även och läs på om Netflix seriens mysfarbror och UAE chefen Mauro Gianetti ett tydligt exempel på att cyklingens bästa lag drivs av samma personer som var som mest aktiva med doping under 90 och 00 tal fram till idag.

Tour de France, 2024
Som skrivet tidigare så har cyklisterna förvisso väldigt höga vo2 värden men det det handlar om långt mer än bara Vo2.

Att trampa säg 350 w i en timme kräver dryga 1200 kcal.
Ponera att 65% av den energin kommer från kolhydrater så går det åt cirka 800 kcal glukos, vilket ger runt 200 g kolhydrater under den timmen.

120g CHO intag ger 480 kcal, så rundat motsvarar det intaget 60% av energin som förbrukats.
Så oavsett intag är det minus på kolhydratskontot.

Andra saker vi vet är att man kan träna sin tolerans för höga kolhydratsintag. Sen betyder det inte att bara för att man "tål det" så använder kroppen den energin. Den kan ligga kvar i matsmältningsapparaten t.ex. men man vet inte allt här heller - i studier har man sett att trots höga intag har glykogenet använts i samma takt så man har inte sparat på glykogenet trots en hög oxidering. Detta var vid arbete mot ett konstant motstånd
så där visste man inte riktigt vad som händer med energin som kommer in. Så utifrån den studien ansåg man inte att det finns stöd för att ett ökat kolhydratsintag mot den generella rekommendationen på 90g /h skulle vara till fördel.

Dock är ju cykling aldrig "statiskt" utan plötsligt kommer en attack osv. och då ändras förbränningen /energibehovet också. I en Grand Tour ska man dessutom prestera dag efter dag - rätt annorlunda mot ett steady state arbete i ett lab. Samma forskare råkar vara en duktig cyklist själv och involverad med ett av topteamen - gissa om de kör ,på 90 g max eller mer....

Vad som är "praxis" och funkar i sammanhanget och vad som är etablerat i forskning är skiljda saker.
Till en början så är generellt sett väldigt få elitidrottare på yttersta toppen villiga att ställa upp i en studie - de har sin karriär att fokusera på. Att dessutom återskapa en grand tour i en kontrollerad labbmiljö är typ omöjligt inte minst pga. kostnaderna.

Så just nu finns det relativt få studier med relevanta resultat / uppbyggnad men i det som finns, finns mycket som pekar mot att höga kolhydratintag gynnar prestation på elitnivå i långa uthållighetsaktiviteter / där man ska prestera dag efter dag.

Sen handlar det inte bara om kolhydrater, som jag skrev tidigare så lägger teamen stora pengar på personligt anpassad kost respektive olika återhämtningsstrategier.

Team Sky drev mycket av den förändringen och bitvis var det rätt banala saker som egna kuddar och täcken så cyklisterna alltid fick så bra sovförutsättningar som möjligt oavsett var de var.

Sen har vi den tekniska utvecklingen där allt är optimerat. En ? % anpassad sittposition bidrar också till att cyklisterna kan trycka mer effekt, bättre material som skor mm. kan också ge en ökad kraftöverföring osv.

Träningsuppläggen / återhämtningen osv. är också finslipad / utvecklad mot förr.

Det finns massor med faktorer som spelar in - sen vore det naivt att tro att cyklingen är helt ren - men det finns också många "rimliga" anledningar till utvecklingen.

Men om vi nu utgår lite utifrån ett rimlighetstänk - när de absolut skarpaste hjärnorna inom idrottsfysiologi är aktiva inom cykelsporten och rekommenderar teamen anpassade energistrategier med uppåt 120+g kolhydrater per timme - är det då rimligt att tro att det bara är taget ur luften eller att det kanske finns nåt där?

Sen är det liksom inte heller unikt för cykelsporten - Killian Jornet (en av världens i särklass bästa ultralöpare / bergsatleter) skrev för några år sedan hur en av de stora förändringarna som bidragit till hans maka resultat var när han började skruva upp kolhydratsintaget över 100g/h.

Sen får alla tro på vad de vill :)

Tour de France, 2024
Bra inlägg där. Det gäller väl alla i laget, dvs även hjälpryttare. Det kan vara en del av förklaringen för nya rekordtider uppför klättringar, där hjälpryttarna kör hårt & snabbt ända fram till sista attacken.

Tour de France, 2024
Vill du att jag ska spara det där inlägget i tio år för att se hur det åldras?

Allt handlar om förbränning. Ingen förlorar en etapp för att de bonkar.

Tour de France, 2024
Aha, ytterligare en Idiot till Konspirationsteoretiker. Som kastar ur sig påhittade anklagelser tagna helt ur luften. Sorgligt. Ni måste ha något fel i hjärnbarken, ni som håller på så här.

Kom igen när det finns positiva dopningstester att referera till.

Citat: Pogacar och Vinegaard är lika kemiskt förstärkta som Armstrong och Pattini, som var lika dopade som Hinault och Merckx. ---- Idiot, Är du full eller ?????
Bra argumentationsteknik, bravo…. ?

Tour de France, 2024
Vill du att jag ska spara det där inlägget i tio år för att se hur det åldras?

Allt handlar om förbränning. Ingen förlorar en etapp för att de bonkar.

Om du syftar på mitt inlägg så spara det i tio år om det skänker dig nöje. Jag kommer inte ha några som helst problem om tio år att stå för vad jag skrev då. Troligtvis har vi en massa mer forskning då och vet mer än vi vet idag. Kanske visar det sig att alla var dopade i alla fall, och att allt bara vara färgsatt vatten, egentligen drack cyklisterna inte ens sportdryck utan punsch. Vem vet.

Du har hakat upp dig på akut förbränning, jag har flera gånger skrivit om den lilla evidens som vi lekmän kan följa i form av offentlig forskning antyder positiva effekter bortom akut oxidering, och att man dessutom i vissa scenarion inte sett någon som helst fördel med att gå bortom gängse 90 g.

Samtidigt pekar praxis åt ett annat håll - jag vill ju gärna tro att de främsta experterna inom området har någorlunda bra skäl till att göra som de gör - men vi får väl se om tio år.

Tour de France, 2024
Så tröttsamt med anklagelser om dopning, när fantastiska cyklister står för underhållning och prestationer. Small minds verkligen, kryp tillbaka under er lilla sten. Man kan ju tycka att det behövs någon typ av bevis el dyl. Men ni är väl bara väldigt avundsjuka.

Tour de France, 2024
Touren är väl rankad som det största etapploppet, men jag gillar nästan Girot mer, mer backar och härliga vyer och byar och städer. Men Touren smäller högre för att den var först?

Tillbaka
Topp