Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Touren är väl rankad som det största etapploppet, men jag gillar nästan Girot mer, mer backar och härliga vyer och byar och städer. Men Touren smäller högre för att den var först?
Nja, är nog mer att fransmännen länge lyckats bygga varumärket starkt, drar in fler sponsorer, osv. Helt enkelt mer professionellt skött över lång tid, med kontinuitet i ledningen, osv. Har väl också fördelen att länge legat i juli vilket är gynnsamt publikmässigt jämfört med vår eller höst.

Tour de France, 2024
?‍♂️

Bilagor

• IMG_7195.png
    IMG_7195.png
    513.8 KB · Besök: 73
  • IMG_7194.png
    IMG_7194.png
    126.4 KB · Besök: 67
Tour de France, 2024
Va hände nyss ? Drog mvdp och laget egen liten skyltspurt :) efter missat spurtpriset
3.35 in i sändning

Bilagor

• 20240716_161635.jpg
    20240716_161635.jpg
    1.5 MB · Besök: 66
Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Förberedelserna pågår i Gap.
IMG_7945.jpeg

Skyltar sätts upp för morgondagens etapp som passerar Gap och fortsätter senare upp mot Superdevoluy.
IMG_7949.jpeg

Torsdagens etapp startar i Gap och passerar sedan här på Col de Manse.
IMG_7953.jpeg

Första husbilen parkerade på krönet när jag passerade på hoj. Belgiska TdF fans som ville ha en bra plats.

@Manurhin2 Pogge låter hälsa att han kommer och plockar upp Leksandströjan och lämnar gultröjan här. Han sa något att han ville känna sig som en vinnare.

Tour de France, 2024
Är Girmay med imorron? Nån som hört hur det gick?
“Fortunately, the medical exams did not reveal any fractures," team doctor Simon Claeys said. "Biniam has contusions on his right shoulder, elbow and knee. His right elbow injuries required two stitches. Despite this setback, Biniam is in fighting spirit and will be ready for the start of stage 17 tomorrow."

Tour de France, 2024
Ny etapp som avslutas uppför.

1721189834304.png

Ska man tro att UAE försöker spara lite krafter och kan vara rätt nöjda med om en utbrytning med för totalen ofarliga cyklister får en rätt bra lucka? Eller har Pogi fått riktig etappsegerfeeling s.a. de kommer att försöka se till att det han är med i tätgruppen in i slutbacken?

Personligen är jag lite nyfiken på Col du Noyer. Tror inte jag såg när touren passerade där 2010 och de tre gångerna (70, 71 och 82) det i övrigt tidigare nyttjats på touren var innan jag började titta på cykel. Streetviewtittande indikerar att östra sidan ska vara rätt häftig.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024

Visa bilaga 712652

Ska man tro att UAE försöker spara lite krafter och kan vara rätt nöjda med om en utbrytning med för totalen ofarliga cyklister får en rätt bra lucka? Eller har Pogi fått riktig etappsegerfeeling s.a. de kommer att försöka se till att det han är med i tätgruppen in i slutbacken?

Personligen är jag lite nyfiken på Col du Noyer. Tror inte jag såg när touren passerade där 2010 och de tre gångerna (70, 71 och 82) det i övrigt tidigare nyttjats på touren var det innan jag började titta på cykel. Streetviewtittande indikerar att östra sidan ska vara rätt häftig.

Känns ju som upplagt för att UAE-tåget bogserar fram honom och sen rycker han.

Tour de France, 2024
Ser ut som kommer bli en jobbig etapp. Uppför hela dagen, svagt motlut men ändå, fram till de tre kategorieserade stigningar. Går det fort, vilket det nog kommer göra, kan många nog vara rätt mosiga redan när de väl framme vid stigningarna

Tour de France, 2024
Dom jobbiga etapperna ser ut att vara fredag och lördag med HC-stigningar.
Gissar att Vissma kommer satsa allt på ett kort på någon av dessa etapper.
Pogacar borde köra lite defensivt onsdag och torsdag för att spara sig till dessa etapper men han verkar ju alltid vilja satsa.

Tour de France, 2024
Med tanke på att slutbacken är relativt lätt kommer det idag knappast att bli några större avstånd mellan de som satsar på totalen (borträknat om någon har en dålig dag) med mindre än att någon attackerar redan upp mot Col du Noyer. Hoppas jag har fel, men min gissning är att totalåkarna väsentligen håller ihop fram till slutbacken.

Tour de France, 2024

Visa bilaga 712652

Personligen är jag lite nyfiken på Col du Noyer. Tror inte jag såg när touren passerade där 2010 och de tre gångerna (70, 71 och 82) det i övrigt tidigare nyttjats på touren var innan jag började titta på cykel. Streetviewtittande indikerar att östra sidan ska vara rätt häftig. Förresten, när jag inte tittar på cykellopp pumpar jag mina färdigheter här. Ett bra sätt att distrahera mig själv och koppla av efter en hektisk dag.
Det ser ut som om Pogi vill lämna alla bakom sig.
Men med tanke på banan ser det ut som om vi kommer att få se riktig racing. på gränsen till fantasin.

Tour de France, 2024
Rullade ner till Gap rätt tidigt, för att se så mycket som möjligt.
Gap som har en massa färgglada dekorationer här och där i staden.
DSC05103.jpeg

Nu så drog karavanen igång med alla konstiga fordon. Haffade en Lidl Trek-tröja bland annat.
DSC05105.jpeg

DSC05139.jpeg

DSC05147.jpeg

Varmt idag också skvallrar Apotekets termometer om.
DSC05182.jpeg

Stod bredvid några partytyskar som hade dragit med sig en ölkagge att dela på.
DSC05220.jpeg

Sedan så kom cyklisterna förstås.
DSC05305.jpeg

DSC05318.jpeg

DSC05690.jpeg

DSC05770.jpeg

Tour de France, 2024
Imorgon så blir det till att trampa till Gap för att se åkarna vid starten.
Efter det så blir det till att trampa upp till Col de Manse för att se alla cyklisterna en gång till.
När de tävlande har 97,3 km dit, så trampar jag litet mer rakt och landar på 12,8 km.
Nog för att jag inte är speciellt snabb i värmen, men det skall jag nog hinna. Sista 2 km går i härlig skugga, så det hjälper ändå lite.

Tillbaka
Topp