Råd inför hjälmköp

miyatafarfar

Aktiv medlem
Råd inför hjälmköp
Hej!

Det har börjat bli dags för mig att äntligen köpa en hjälm som passar, och som är lite snyggare. Det visar sig att jag inte riktigt mätt korrekt senast jag köpte hjälm och har därför en hjälm som idag är alldeles för stor. Jag kan såklart justera den så att den sitter åt men jag får sedan in 2 smala fingrar mellan hjälmen och insidan som sitter runt mitt huvud. Detta plus en ful design har gjort att jag nu letar efter något mer estetiskt tilltalande (och säkrare).

Såg att POC släppte en ny hjälm för några timmar sedan som har vinge (deras egna ord) av kolfiber som ska vara väldigt aero och därmed också lätt/komfortabel på huvudet, med friska fläktar över huvudet:

Sedan tidigare har jag även varit intresserad av Sweet Protections Falconer Aero 2vi Mips:

Nu till frågan, vilken ska jag välja? Jag vill gärna ha en hjälm jag kan använda året runt då jag har tänkt att även cykla genom snö och på is på vintern. Hjälper en tunn mössa under hjälmen då om man har en väl ventilerad hjälm eller blir det för kallt? Jag vill inte heller svettas ihjäl på sommaren så någon kompromiss hade varit nice. Falconer har ju avtagbara ”pluggar” för hålen i hjälmen som fästs med magneter, hjälper det på vintern för att få ner kylan?

Baserat på Virginia Techs egna osponsrade tester är ju dessutom Falconer snäppet säkrare, på grund av Mips kanske?

Cons med Falconer-hjälmen är att den är väldigt associerad med P*s N****l vilket är ett stort minus. Iallafall om man som jag följer podden Cycling Fashionweek. Men dessa har ju även hatat på POC-hjälmarna, som inte heller är särskilt snygga men ändå ser minst ut på mitt huvud. Vill självklart undvika att se ut som en svamp.

Vad säger ni? Kommer kolfiberhjälmen från POC på ynka 260 gram rädda mig från Shermers Neck när jag ska ut och leka rando?

Råd inför hjälmköp
Kan tillägga att tips om hjälmar i denna typ av utförande undanbedes tacksamt:
IMG_3656.jpeg

Inget ont om våra kompisar som rockar hjälmar som hade platsat i Tour De France 2004 men det är inte min stil.

Råd inför hjälmköp
Hjälmar kan sitta som skit eller helt perfekt, men det är bara du som kan avgöra det. Utseende är objektivt och detsamma gäller där. Köper du oprovat får du vara beredd på att skicka tillbaks - passformen är viktig både för funktion och utseende! En för bred hjälm till ett smalt huvud ser ju för jäkla komiskt ut, till exempel.

Lätt är bra. Aero innebär ofta att hjälmen är tätare och då blir man stekt på sommaren, men håller sig lite varmare när det är kallt. Eventuellt.

Jag hade inte köpt utan mips eller motsvarande. Och inte en billig hjälm, om den inte var nedsatt i pris (man vill köpa bra grejer när det handlar om att skydda huvudet).

Hjälmmössa funkar perfekt på vintern. Vindtät front kör jag när det är riktigt kallt, annars bara en liner (alltid ylle). Annars bara en vanlig landsvägshjälm (den som sitter bra och snyggt på mig, om jag får säga det själv).

Edit: "kolfibervinge" är lite fniss på...?

Råd inför hjälmköp
Hjälmar kan sitta som skit eller helt perfekt, men det är bara du som kan avgöra det. Utseende är objektivt och detsamma gäller där. Köper du oprovat får du vara beredd på att skicka tillbaks - passformen är viktig både för funktion och utseende! En för bred hjälm till ett smalt huvud ser ju för jäkla komiskt ut, till exempel.

Lätt är bra. Aero innebär ofta att hjälmen är tätare och då blir man stekt på sommaren, men håller sig lite varmare när det är kallt. Eventuellt.

Jag hade inte köpt utan mips eller motsvarande. Och inte en billig hjälm, om den inte var nedsatt i pris (man vill köpa bra grejer när det handlar om att skydda huvudet).

Hjälmmössa funkar perfekt på vintern. Vindtät front kör jag när det är riktigt kallt, annars bara en liner (alltid ylle). Annars bara en vanlig landsvägshjälm (den som sitter bra och snyggt på mig, om jag får säga det själv).

Edit: "kolfibervinge" är lite fniss på...?
Vad har du för vindtät front under hjälmen om jag får fråga? Och hur mycket luft släpper din hjälm in (om du vill avslöja märke/modell blir jag glad)?

Och angående aero-detaljen så är det avtagbart (samma hjälm på bilden, någon som har denna hjäm får gärna inflika om det här funkar bra på vintern):
IMG_3660.jpeg

IMG_3662.jpeg

Råd inför hjälmköp
Jag hoppas det går att hitta en minst lika bra hjälm som Poc:en under 4000kr.
Ja, den tilltalar mig då den ska vara så lätt men ändå hård och säker. Litar inte riktigt på deras ultralätta och väldigt öppna hjälmar som jag tror dom kallar ”Air”. Behöver dock inte betyda att hjälmarna inte skyddar bara för att farfar tvekar lite. Bekvämlighet är ju också en stor faktor.

Men absolut, priset tar emot lite.

Råd inför hjälmköp
Vad har du för vindtät front under hjälmen om jag får fråga? Och hur mycket luft släpper din hjälm in (om du vill avslöja märke/modell blir jag glad)?

Och angående aero-detaljen så är det avtagbart (samma hjälm på bilden, någon som har denna hjäm får gärna inflika om det här funkar bra på vintern):
Visa bilaga 712468
Visa bilaga 712469
Kör Specialized Airnet på landsväg, har haft ett par de senaste åren. Sitter som ett smäck på just mig - tror jag har smalt avlångt huvud. Men vad andra har spelar nästan ingen roll eftersom det som passar mig kanske sitter som skit på dig liksom.

IMG_7330.jpeg

Hur som helst är den ganska öppen. Tror "hårdhet" är en dålig grej att utvärdera hjälmar ifrån. De ska tåla en smäll och gå sönder, sen köper man ny. Mjukt är nog mer fördelaktigt än hårt i fallet av att skydda hjärnan, men där finns det säkert sjutusen marketinggrejer att säga också såklart. Man får köpa något man litar på helt enkelt och hoppas på det bästa vid en eventuell krasch.

Kör valfri ylleliner generellt när det är kallt, men sen när det är svinkallt har jag en Rapha som är lång i nacken och vindtät framtill. Vet inte om de finns kvar, men tror det finns en rad sådana från andra märken. Precis som cykelkläder etc är det för min del viktigt att det inte är heltätt för då blir jag ångkokt avsett hur kallt det är (inom rimliga gränser såklart). Vindtätt där fartvinden träffar, ventilerande på vindskyddade ställen är melodin för mig.

Råd inför hjälmköp
Kommer kolfiberhjälmen från POC på ynka 260 gram rädda mig från Shermers Neck när jag ska ut och leka rando?
Som andra redan har skrivit bör du naturligtvis i
1a hand välja den hjälm som passar ditt huvud bäst och i
2a hand bör du tycka att den är snygg, eller åtminstone helt OK
Men oavsett vilken du väljer bör du precis som med dina kläder (på åtminstone överkroppen) undvika en svart eller onödigt mörk hjälm,
välja istället en ljus och snygg färg, det behöver inte vara full-on varselfärg,
det finns många hjälmar (liksom cykelkläder) i både snygga och synliga färger.
Välj det!

Råd inför hjälmköp
Som andra redan har skrivit bör du naturligtvis i
1a hand välja den hjälm som passar ditt huvud bäst och i
2a hand bör du tycka att den är snygg, eller åtminstone helt OK
Men oavsett vilken du väljer bör du precis som med dina kläder (på åtminstone överkroppen) undvika en svart eller onödigt mörk hjälm,
välja istället en ljus och snygg färg, det behöver inte vara full-on varselfärg,
det finns många hjälmar (liksom cykelkläder) i både snygga och synliga färger.
Välj det!
Men jag gillar när det är snyggt också såklart. Det gör det lite roligare att cykla. Halva nöjet typ

Råd inför hjälmköp
Men jag gillar när det är snyggt också såklart. Det gör det lite roligare att cykla. Halva nöjet typ

Ok, rätt subjektivt vad som är "snyggt".
Personligen hade jag aldrig köpt en hjälm utan Mips eller någon form av rotationsskydd, jag hade heller aldrig lagt uppåt 4 k på en hjälm.

Hade jag köpt en ny idag hade jag provat följande "vanliga" aerohjälmar:
Giro Eclipse Spherical (nya)
Specialized Propero 4
Abus Gamechanger 2.0

sen hade jag köpt den som passat mitt huvud bäst och funkat bäst med de solglasögon jag har.
Det viktigaste är att hjälmen sitter bra - och det vet man i regel inte utan att testa.
Har man problem med att det blir för kallt på vintern pga. ventilationen kan man alltid sätta över ett hjälmöverdrag t.ex.

Aeropoäng på köpet :)

Råd inför hjälmköp
Virginia Tech gör också test på hjälmar (när det kommer till säkerheten)

Berm Peak har en video på hur det går till för de som undrar.

Tillbaka
Topp