Tips på stel gaffel till 26” mtb

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Har en gammal Kona Hoss från 2005. Sitter en Marzochi Dirt Jam-gaffel på. 100mm slaglängd vill jag tro. Då jag bara kör till affären med den numera vill jag byta till en stel gaffel. Någon som har ett tips som inte är alltför dyrt? 26” och QR är det som gäller. 100mm bredd (väl?).

Alla tips tas varmt emot!

Har en gammal Kona Hoss från 2005. Sitter en Marzochi Dirt Jam-gaffel på. 100mm slaglängd vill jag tro. Då jag bara kör till affären med den numera vill jag byta till en stel gaffel. Någon som har ett tips som inte är alltför dyrt? 26” och QR är det som gäller. 100mm bredd (väl?).

Alla tips tas varmt emot!
Just ja. Rakt styrrör också. 1 1/8” (igen väl?).

Jag tror inte att det skulle göra någon större skillnad. Du måste nog ha kolfiber om du ska komma ner riktigt i vikt men då får du nog lägga minst dubbelt vad cykeln är värd.

Jag hade tittat begagnat om det ändå är något som du vill göra.

Edit: tar tillbaka det litegrann. Denna såg faktiskt helt okej utan att vara svintung: https://www.bike-discount.de/en/xlc-a-head-fork-26-bf-a01

Senast ändrad:
Jag har två Mossogafflar köpta på Aliexpress. Nu har jag kolfibervarianten men det finns alu till halva priset. Snabb leverans och jag är lite imponerad över hur fina de var ändå.

Jag tror inte att det skulle göra någon större skillnad. Du måste nog ha kolfiber om du ska komma ner riktigt i vikt men då får du nog lägga minst dubbelt vad cykeln är värd.

Jag hade tittat begagnat om det ändå är något som du vill göra.

Edit: tar tillbaka det litegrann. Denna såg faktiskt helt okej utan att vara svintung: https://www.bike-discount.de/en/xlc-a-head-fork-26-bf-a01

Tjena!

Att komma ner i vikt när det sitter en Marzocchi DJ på är inte svårt. Dom väger en bra bit över två kilo.

Tillbaka
Topp