TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

GoranS

Aktiv medlem
Nästa år blir det tydligen start i Roubaix, med ett varv på velodromen, och sedan genom Europa med målgång i Istanbul.

Parcourser:
  1. Mangartsko Sedlo, Slovenien
  2. Bjelasnica, Bosnien (grusväg)
  3. Prevallë, Kosovo
  4. Canakkale, Turkiet
Påstås att det ska bli runt 370 mil.
1699042529734.png

Mer info: här.
Följa loppet: Dotwatcher
Förbjudna vägar (tack till @A.Nilsson)
Reptider (tack till chripers för infon)

Svenska deltagare (credit till @WSMC för sammanställningen):

009 Hanna de Sousa
092 Anna Lindén
159 Tobias Gustafsson
161 Fadi Alrais
223 Anna Carlqvist
228 Nazar Nettersröm
272 Isaac Kuehnle-Nelson
274 Jesper Aven

300a Magnus Forsblom
300b Staffan Öberg

Senast ändrad:
Jag lade in checkpointsen i Komoot och fick 3603km och 40.310hm De siffrorna kommer garanterat stiga en bra bit när parcoursen släpps.

Verkar inte vara någon större entusiasm för rutten i Tcr's facebookgrupp men jag är rätt positiv även om det kanske inte är så mycket nytt under solen. Varför ändra ett vinnande koncept?

Skulle man inte kunna lägga en bana på andra tvärsen? Alltså typ Spanien-Baltikum (eller tvärtom om man vill ha större andel motvind). Har det inte alltid varit start i nordväst och målgång i sydöst? Och finns det i sådana fall några skäl till det?

Som dotwatcher skulle ett upplägg med start och mål på samma plats och ett antal parcourser som får tas i godtycklig ordning och där de valts så att det inte finns en ordning som tydligt är bäst utan att deltagarna kommer att välja rätt olika rutter skulle kunna vara underhållande. För cyklisterna misstänker jag att det skulle vara mindre attraktivt. Det är ju inte tillåtet att cykla tillsammans, men att stanna tillsammans är ju tillåtet och jag gissar att det kan vara en krydda i loppet som i alla fall skulle minska i styrka med en större spridning av deltagarna.

Jag träffade en ung belgare innan PBP-starten som hade cyklat TCR två gånger. Jag frågade lite angående navigering. Han sa att om han skulle köra igen så skulle han göra en plan för två dagar. Sedan skulle han helt enkelt kolla på trackingen varje kväll vilken väg ledarna ta och kopiera den. Vad tycker ni om en sådan lösning?

Mitt eget deltagande? Nej, luften gick lite ur under hösten.

Jag träffade en ung belgare innan PBP-starten som hade cyklat TCR två gånger. Jag frågade lite angående navigering. Han sa att om han skulle köra igen så skulle han göra en plan för två dagar. Sedan skulle han helt enkelt kolla på trackingen varje kväll vilken väg ledarna ta och kopiera den. Vad tycker ni om en sådan lösning?

Jag tycker att det verkar tveksamt om den metoden uppfyller kravet på ”self reliance” från regel 10:

”Ride in the spirit of self reliance and equal opportunity.

Senast ändrad:

Förutom det rätt uppenbara regelbrottet så skulle den taktiken säkert kunna funka ok där det inte finns så många vägar som alternativ men direkt du ska navigera igenom tätbebyggda områden så skulle du hamna i väldigt knepiga trafiksituationer. Tex i alperna så är det väldigt vanligt med massor av småvägar där en kanske blir motorväg om några kilometer, tre andra slutar i återvändsgränder och den som ser skruttigast ut är rak o platt och leder dig direkt fram. Trackingen är så pass gles att det kommer vara svårt att avgöra vilket alternativ som är bäst. Mao kommer det sluta med att man får stå och kolla kartan vid nästan varje korsning. Skulle ta lång tid och leda till en massa tankearbete. Och tankearbetet man är kapabel till är kanske inte helt på topp om man säger så :)

Kan vi inte ge oss på det intressanta nu, det tekniska; Vilken är den mest lämpliga cykeln för TCR2024? Dynamo-lampor eller batteri? Tubeless eller slang? 25mm eller 45mm däck? Etc..

Så struntar vi att fokusera på mina fysiska och mentala tillkortakommanden.

Då är det ju väldigt oturligt att min randocykel bara klarar max 25mm.. attans.
Nej, nej, du ser det helt fel. Utmärkt ursäkt att utöka cykelstallet med ytterligare en stål/kolfiber/...-häst! Dessutom är väl TCR bikepacking och inte rando. Då behöver du självfallet en bikepackingcykel!

Nya conti i 35 borde vara utmärkt. Slanglöst såklart. Är årets parcours snällare? Tänker främst på grusandelen.

Hojen beror väl på hur brått du ska ha, det går väl "tyvärr" med vilket racer som helst, men roligare att nischa till det lite.

Nej, nej, du ser det helt fel. Utmärkt ursäkt att utöka cykelstallet med ytterligare en stål/kolfiber/...-häst! Dessutom är väl TCR bikepacking och inte rando. Då behöver du självfallet en bikepackingcykel!
Nya conti i 35 borde vara utmärkt. Slanglöst såklart. Är årets parcours snällare? Tänker främst på grusandelen.

Hojen beror väl på hur brått du ska ha, det går väl "tyvärr" med vilket racer som helst, men roligare att nischa till det lite.
@GoranS Vet inte om jag skulle kalla det bikepacking? Kanske "Unsupported Ultra Cycling"? Krävs helt klart ny cykel ;)

@Raggamuffin Precis. Tänkte det kunde vara kul att teoretisera lite under vintern.

Då är det alltså en ”Unsupported Ultra Cycling”- cykel som saknas och behöver anförskaffas!
Och hur är en sådan konstruerad/specifierad?

Det verkar inte finnas något instresse att teoretisera kring material alls. Vad händer? Cyklar happyiterna på riktigt nu för tiden?

Jag lade in checkpointsen i Komoot och fick 3603km och 40.310hm De siffrorna kommer garanterat stiga en bra bit när parcoursen släpps.

Verkar inte vara någon större entusiasm för rutten i Tcr's facebookgrupp men jag är rätt positiv även om det kanske inte är så mycket nytt under solen. Varför ändra ett vinnande koncept?

Vad är det för kritik mot rutten generellt?
Eller är det mest att de inbitna börjar bli less på Balkan?

Och hur är en sådan konstruerad/specifierad?

Det verkar inte finnas något instresse att teoretisera kring material alls. Vad händer? Cyklar happyiterna på riktigt nu för tiden?
Som icke-unsupported-ultra-cycling-cyklist och en person som mest ser cyklar som något nödvändigt ont som man behöver för att kunna cykla tillhör jag nog tyvärr de mindre lämpade att svara på en sådan fråga.

Om jag rent hypotetiskt skulle ha gett mig på det så hade jag nog dock försökt få tingesten så robust som möjlig. Kan tänka mig att cykelstrul är något som verkligen kan sänka humöret på ett lopp som TCR. Vad detta konkret betyder i form av lösningar till olika "problem" har jag tyvärr inte direkt något att komma med.

Vad är det för kritik mot rutten generellt?
Eller är det mest att de inbitna börjar bli less på Balkan?
De som har cyklat ett par gånger kommer cykla mycket samma vägar som tidigare eftersom checkpointsen ligger i trakterna av tidigare checkpoints. Och det är nog det kritiken handlar om (min tolkning) Jag märkte att jag kan använda delar av tidigare planerade tcr's då jag lade in årets rutt. Och då har jag ändå bara startat två gånger. Men nerår balkan har jag ju aldrig tagit mig så jag klagar inte :)

De som har cyklat ett par gånger kommer cykla mycket samma vägar som tidigare eftersom checkpointsen ligger i trakterna av tidigare checkpoints. Och det är nog det kritiken handlar om (min tolkning) Jag märkte att jag kan använda delar av tidigare planerade tcr's då jag lade in årets rutt. Och då har jag ändå bara startat två gånger. Men nerår balkan har jag ju aldrig tagit mig så jag klagar inte :)
Blev nyfiken så jag gick in och kollade kommentarerna. Verkar väl inte vara något allmänt missnöje, mest Björn L som varit kritisk vad jag kan se

Arrangörerna borde skapa en inofficiell tävling i tävlingen - minst adekvata cykel som någon lyckas ta sig till målet med och hamna i officiella resultatlistan. Dischjul med 20 mm tubdäck någon?

Kan vi inte ge oss på det intressanta nu, det tekniska; Vilken är den mest lämpliga cykeln för TCR2024? Dynamo-lampor eller batteri? Tubeless eller slang? 25mm eller 45mm däck? Etc..

Så struntar vi att fokusera på mina fysiska och mentala tillkortakommanden.
Håller med! Om man, i teorin, skulle cykla, vad skulle man köra för setup?

Fairlight Strael med 32, eller 35 mm breda Conti GP5000 AS, tubeless och med dynamo. Klart! Bara att anmäla er.

Det låter som du har tänkt att köra?

Pryldiskussionen tog ju inte fart. Vilken besvikelse.

Men träning då? Hur ska man träna för att få så bra förutsättningar som möjligt för TCR eller andra långa utmaningar?
Tid i sadeln, bekväm med sittställningen osv. Men ska man höja FTP? Lära kroppen bruka fett? Norska intervaller?

#TcrNo10Cap159

Detta har varit en ny utmaning för mig på många sätt.
Stress över material.
Stress över regler.
Stress över ruttskapande.
Stress över träning.
Har jag koll? Absolut inte vilket gör mig väldigt ödmjuk. Jag läste någonstans att 40% bryter.

Den 1/6 under en 60-milare cyklade jag omkull och fick en spricka i ett ben i handleden vilket fortfarande gör ont. Trots att jag gått ner i tid på jobbet har tiden försvunnit till familj, resor, bröllop, livet etc.
Men på söndag kl20 startar jag. Jag hoppas kunna ha lite nytta av ”rutin” men med så mycket nytt känner jag mig osäker.

IMG_0693.jpeg

#TcrNo10Cap159

Stress över material.
Stress över regler.
Stress över träning.
Har jag koll? Absolut inte vilket gör mig väldigt ödmjuk. Jag läste någonstans att 40% bryter.

Den 1/6 under en 60-milare cyklade jag omkull och fick en spricka i ett ben i handleden vilket fortfarande gör ont. Trots att jag gått ner i tid på jobbet har tiden försvunnit till familj, resor, bröllop, livet etc.
Men på söndag kl20 startar jag. Jag hoppas kunna ha lite nytta av ”rutin” men med så mycket nytt känner jag mig osäker.

Visa bilaga 713226
Du verkar gå på strategin att cykeln ska gå att serva enkelt under vägen ??. Vad väger ekipaget med packning? Vad har du valt för bredd på däcken?

Du verkar gå på strategin att cykeln ska gå att serva enkelt under vägen ??. Vad väger ekipaget med packning? Vad har du valt för bredd på däcken?
Kring 19 kilo verkar den väga, utan fyllda flaskor och utan mat. Verkar vara något mer än andra cyklar jag sett som verkar ligga kring 16.
Däcken är Specialized Mondo i 35mm, tubeless. Har extra vätska med mig, fyra extra slangar, och laglappar.

Pryldiskussionen tog ju inte fart. Vilken besvikelse.

Men träning då? Hur ska man träna för att få så bra förutsättningar som möjligt för TCR eller andra långa utmaningar?
Tid i sadeln, bekväm med sittställningen osv. Men ska man höja FTP? Lära kroppen bruka fett? Norska intervaller?
Har jag undrat över också. Lite googling men det enda bra jag hittade var ett tips för ultralöpare:
Cykla 45 min, vila 15 och fortsätt så i ett dygn.

Har jag undrat över också. Lite googling men det enda bra jag hittade var ett tips för ultralöpare:
Cykla 45 min, vila 15 och fortsätt så i ett dygn.
Är tanken där att man ska ha vilan för att orka hålla på i ett dygn, då ju löpning sliter rätt mkt? För cykling känns upplägget spontant lite ”udda”.

Fel. Det var 60% som inte tog sig imål inom maxtiden

Är tanken där att man ska ha vilan för att orka hålla på i ett dygn, då ju löpning sliter rätt mkt? För cykling känns upplägget spontant lite ”udda”.
Kan tänka mig att det är ett sätt att hålla på i 24 h utan att köra ner sig i ett för djupt hål och att få utbyte av korta pauser, särskilt under natten.

#TcrNo10Cap159

Stress över material.
Stress över regler.
Stress över träning.

Visa bilaga 713226
4 baklysen, eller finns det ännu fler? :) vad är det för modell av baklysen på sadelstaget?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp