El-Cykelhållare för bil

salvion

Medlem
El-Cykelhållare för bil
Hej
Jag har nyligen köpte en elcykel och söker tips på så enkel och billig bilhållare som möjligt.
PXL_20240721_092446380.jpg

Det kommer att bli mycket få tillfällen jag anvämder denna, kanske någon gång närmaste året då jag planerar att sluta äga bil och enbart cykla.
Mitt problem med den hållare jag har är att den är för dragkrok (ser ut som ett "V" och har två utstickande stag, denna funkar bra för dom flesta cyklar men den delen som skall haka fast bakom sadel vid pakethållare fungerar ej pga konstruktionen av ramen...
Jag kan med mycket besvär få in den i bagaget på min bil (Bmw 3 serie touring) men senaste så tryckte jag till den nederasta delen på växel-prylen (växelörat?) så jag fick den justerad på verkstad.
Har sett Thule tex och dom man ställer cykeln på kostar ju från 1500-3000 kr och undrar om det är enda alternativet?
Tips?

El-Cykelhållare för bil
Har svårt att se varför en vanlig billig hållare som du redan har inte skulle funka? Det är ok om cykeln sitter framåtlutad på hållaren som det blir med lutningen på din ram. Se till att ingen del sitter för nära avgasröret bara.

El-Cykelhållare för bil
Har svårt att se varför en vanlig billig hållare som du redan har inte skulle funka? Det är ok om cykeln sitter framåtlutad på hållaren som det blir med lutningen på din ram. Se till att ingen del sitter för nära avgasröret bara.
Ja jag vet inte vad jag skall säga, men med en c.a 30 kg cykel att balansera så kunde jag inte se hur jag skulle få till det, avståndet mellan stagen/pinnarna passade inte att skjuta in någon stans...
Minns inte om jag provade i triangeln vid bakhjulet och triangeln vid ramen/styret.

El-Cykelhållare för bil
Elcyklar är i regel för tunga för att hängas upp på de allra enklaste hållarna, ramens utformning på din cykel är inte optimala för det. Bättre med en hållare från Thule EasyFold eller liknande som du kan ställa cykeln på. Du slipper skador på cykeln och den står stadigt i alla lagliga hastigheter

El-Cykelhållare för bil
Minns inte om jag provade i triangeln vid bakhjulet och triangeln vid ramen/styret.
Kör in ställets pinnar som du beskriver ovan, ta ur batteriet om du är orolig för vikten. Ta några korta spännband och fixera det som behövs, tex framhjulet. Ett cykelställ av den sorten du har ska lätt klara en elcykel. Men ibland nyper de för dåligt runt kulan och hållaren kan röra sig bara därför, då har du fått ett dåligt ex av hållaren...

Tillbaka
Topp