Tips på sköna cykelstrumpor önskas.

roller

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter sköna cykelstrumpor. De egenskaper jag söker är:
  • Lite tjockare än de tunnaste varianterna
  • Lösare mudd än normalt. De strumpor jag har klämmer åt smalbenet för hårt. Har nog testat minst 10 olika fabrikat.
  • Utan bomull, beroende på säsong fungerar både syntet och ull
  • Vettiga steg mellan storlekar, vill inte ha en strumpa med storlek 40-46 eller one size fits all.
Det är säkert fler egenskaper jag inte tänkt på nu som är relevanta. Ge mig ditt bästa tips!

Om 39/42 och 43/46 är tillräckligt vettigt v.g. steg mellan storlekar, så kanske dessa kan funka. Verkar uppfylla dina kriterier.

https://rodastjarnan.com/skor-och-kangor/strumpor/forsvarets-ullsocka-nytillverkning-40537
Jag använder en annan model från försvaret, deras långa stålgrå ullstrumpa. Skaftet viks och dras tillbaka ned över ankel och häl så det blir dubbelt över ankeln och extra värme plus ingen åtsittande kant överst. De är de bästa för vintercykling jag provat men tyvärr svåra att hitta.

Jag använder en annan model från försvaret, deras långa stålgrå ullstrumpa. Skaftet viks och dras tillbaka ned över ankel och häl så det blir dubbelt över ankeln och extra värme plus ingen åtsittande kant överst. De är de bästa för vintercykling jag provat men tyvärr svåra att hitta.

Jag använder faktiskt båda sorterna då kvicksilvret kryper ned under nollan. De är ju gjorda för att kombineras, som innersocka och yttersocka. Det gäller bara att ha tillräckligt med utrymme i skorna.

Jag använder faktiskt båda sorterna då kvicksilvret kryper ned under nollan. De är ju gjorda för att kombineras, som innersocka och yttersocka. Det gäller bara att ha tillräckligt med utrymme i skorna.
Har du tips på var de stålgrå går att få tag i? Alltså de ursprungliga, inte de nytillverkade som är sämre.

Har du tips på var de stålgrå går att få tag i? Alltså de ursprungliga, inte de nytillverkade som är sämre.
Jag beställde mina för många år sen, 2014, från något som hette Mobförrådet. Jag tror det var en del av en stiftelse som heter SMB (Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek). Man kan komma till SMBs hemsida (smb.nu) fortfarande, men jag hittar ingen försäljning av kläder där. Då jag söker på Mobförrådet verkar det som att det existerar sidor/grupper på Facebook och Instagram som heter Mobförrådet och som kan tänkas ha något med försäljningen av militärprylar att göra. Jag använder dock varken Fb eller Insta, så du får söka vidare där själv.

Jag vet inte riktigt vilken årsmodell av stålgrå strumpor du söker. De där stålgrå, eller grbrgr, som de kallades tidigare, har ju funnits med sen urminnes tider i olika varianter. Jag kom nog i kontakt med dessa strumpor ffg i början på 80-talet. Då var de ju som tagelsockor. Sen dess har de ju utvecklats en del, blivit mjukare osv. Troligen finns det en del konstifiber i de nyare årsmodellerna, för mer elasticitet osv. De jag beställde 2014 var de som användes av FM (Hemvärnet) då. Jag fick ett fempack för 445 kr.

Addendum: @aben, här står det lite mer om Mobförrådet om du är intresserad att söka vidare:
https://kollaboration.se/blogg/pennan-och-svardet/

Senast ändrad:
Jag köpte massor av olika strumpor i merinoull från PlanetX för ett antal år sedan, tjocka och sköna. Vet inte vilken kvalitet det är på dagens sortiment men de har flera olika för 55 kr paret.

Tillbaka
Topp