KÖRKORT! eller cykel!

KÖRKORT! eller cykel!
Att det behövs individuell transport på svenska landsbygden, bilar alltså, beror i stor utsträckning på utarmningen, inga skolor, inga affärer, inga arbetsplatser, ingen post, inga bankar osv osv.
Och såklart på en ökad levnadsstandard och bekvämlighet. Min granne när jag växte upp berättar om vilken lycka det var att få sin första cykel, så han slapp att gå från Solhem in till stan till sitt jobb. Att ta "repet" från stationen var det ju inte tal om. Hade ju varit mer än dagslönen.

På bilderna på Slussen från 50-talet är det ju övervägande cyklister som passerar, att ha bil var dyrt. Nu är ju cykelpendling något för tjänstemän.

KÖRKORT! eller cykel!
Och såklart på en ökad levnadsstandard och bekvämlighet. Min granne när jag växte upp berättar om vilken lycka det var att få sin första cykel, så han slapp att gå från Solhem in till stan till sitt jobb. Att ta "repet" från stationen var det ju inte tal om. Hade ju varit mer än dagslönen.

På bilderna på Slussen från 50-talet är det ju övervägande cyklister som passerar, att ha bil var dyrt. Nu är ju cykelpendling något för tjänstemän.
Snöret har jag hört förut men repet var något nytt. Är det regionaltågen alltså?

Jag tror bilismen också lever på vår enorma belåning. Om folk var tvungna, som förr, att själv betala en ny bil ur egen ficka hade inte många haft råd. När man kan utöka 500 000 kr på bolånet eftersom värdet på bostaden ändå äter upp det på några år och du kan sova lugnt med mångmiljonskulder är det nog inte så många som ens rycker på axlarna över det. Lägg därtill saker som leasing med mera. Förr var det en kostnad att äga sitt boende. Nu ses det som en smart investering som aldrig kan krascha.

Som du säger, bilar är dyra. Förr hade folk inte råd.

KÖRKORT! eller cykel!
Köpa nåt enstaka plagg eller småpryl inne i stan och släpa hem utan bil är väl ok.
Göra samma sak med ny höst/vinter-garderob blir meckigare och där börjar nog de flesta som äger en bil tänka "tar nog inte cykeln idag"....
Köpa nya golvare till hembion gör jag helst nånstans där jag kan ta bilen.
?
Vi saknade bil i familjen första halvannat året efter vi flyttade ihop så vi har provat det livet. Inte värt det. Vi försöker dock göra så få onödiga resor som möjligt. Hämtade ett paket idag på väg hem från tippen i.s.f igår t.ex. Weeiii! Duktigt jue \o/
#jobbar ihop skampoäng för en flygresa
Sen får vi inte glömma smidiga lösningar för familjer som lådcyklar med el-assistans. Då kan man frakta både barn och packning. Kan tänka mig att det hade varit en smidig lösning för många bostadsrättsföreningar (där man i större utsträckning kan lita på varandra) att ha några lådcyklar man kan låna som boende vid behov också. Får nog plats i cykelrum med mera men om vi också leker med tanken på att gatorna utanför blir mer och mer bilfria kan man bygga egna hus/parkeringar för dessa också. Istället för parkerade bilar och smala trottoarer.

KÖRKORT! eller cykel!
Sen får vi inte glömma smidiga lösningar för familjer som lådcyklar med el-assistans. Då kan man frakta både barn och packning. Kan tänka mig att det hade varit en smidig lösning för många bostadsrättsföreningar (där man i större utsträckning kan lita på varandra) att ha några lådcyklar man kan låna som boende vid behov också. Får nog plats i cykelrum med mera men om vi också leker med tanken på att gatorna utanför blir mer och mer bilfria kan man bygga egna hus/parkeringar för dessa också. Istället för parkerade bilar och smala trottoarer.
Det kanske hade funkat på den tiden en förening faktiskt var en förening. Idag förstår ju folk i en Brf inte att de faktiskt är medlemmar i en förening och förväntas engagera sig, ”nä, jag bara bor här”. Köpa in gemensamma saker funkar knappt längre, eftersom ingen tar hand om dem.

KÖRKORT! eller cykel!
Det är såklart en oomkullrunkelig sanning. Fast för storstadsborna är det nog i grunden ingen större skillnad just frånsett hur städerna planeras.
Att det behövs individuell transport på svenska landsbygden, bilar alltså, beror i stor utsträckning på utarmningen, inga skolor, inga affärer, inga arbetsplatser, ingen post, inga bankar osv osv.
På mina trivselrundar på cykel funderar jag ofta på den skillnaden, inte just mot Nederländerna utan på Spanien där jag cyklar utomlands. Där finns banne mig inte en håla utan åtminstone ett café. I motsättning till ens relativt tätbefolkade skånska landsbygden där man får planera noga om man ska hitta en fika.
Kan bero på att dom inte hade nån bil och kunde åka in till stan och fika

KÖRKORT! eller cykel!
Då kan ju föreningen lika gärna ha några mindre elbilar till utlåning. Med tanke på att det lär gå snabbare och smidigare att handla med bil, så kanske det till och med behövs behövs färre fordon.
Och tänk om man elektroniskt kunde meddela vad man har tänkt att handla. Då räcker det med en bil och en person som handlar åt alla. Att ingen har tänkt på det...
(Sorry om jag låter lite dryg... Det var inte meningen)

KÖRKORT! eller cykel!
Då kan ju föreningen lika gärna ha några mindre elbilar till utlåning. Med tanke på att det lär gå snabbare och smidigare att handla med bil, så kanske det till och med behövs behövs färre fordon.
Och tänk om man elektroniskt kunde meddela vad man har tänkt att handla. Då räcker det med en bil och en person som handlar åt alla. Att ingen har tänkt på det...
(Sorry om jag låter lite dryg... Det var inte meningen)
Ja fast då blir det ju rätt dyrt rätt snabbt om det ska köpas in elbilar. Problematiken med människofientliga gator och städer kvarstår oavsett drivmedel som bilen går på. En lådcykel för att köra hem paket, köra skräpet till återvinningen eller storhandla går snabbt speciellt om stan är bygd eller anpassad för det. Tar någon minut att hoppa på och komma ut genom dörren bara. Bättre för miljön, hälsan, bla bla..

Alltså det jag menar är att om det var förbjudet att köra sin privata bil precis utanför dörren till lägenheten och man behövde gå (eller cykla då) ca 5-10 km till närmsta parkering hade färre haft eller tagit bilen och detta alternativ med lådcyklar i föreningen (som exempel, ej funderat på det särskilt länge alls) blir då genast mer attraktivt. Jag tror också att fler skulle kunna tänka sig det om dom faktiskt fick testa hur lätt det är.

Ska man sedan säga saker som ”åh men då kan ju ingen slänga skräp om det regnar” så kontrar jag med att folk knappt ens gör det med bil när det regnar ändå. Tror inte det hade vänt upp och ner på livet för så många utan snarare haft mycket fler positiva synergistiska effekter.

KÖRKORT! eller cykel!
Snöret har jag hört förut men repet var något nytt. Är det regionaltågen alltså?

Jag tror bilismen också lever på vår enorma belåning. Om folk var tvungna, som förr, att själv betala en ny bil ur egen ficka hade inte många haft råd. När man kan utöka 500 000 kr på bolånet eftersom värdet på bostaden ändå äter upp det på några år och du kan sova lugnt med mångmiljonskulder är det nog inte så många som ens rycker på axlarna över det. Lägg därtill saker som leasing med mera. Förr var det en kostnad att äga sitt boende. Nu ses det som en smart investering som aldrig kan krascha.

Som du säger, bilar är dyra. Förr hade folk inte råd.
Åh jo, när bilismen bredde ut sig drogs folk med avbetalningsplaner långa som dassrullar.
Men då är vi inne på sextiotalet.

KÖRKORT! eller cykel!
När din dotter blir äldre kommer ni att cykla mer eller mindre ?
Självklart mer! Har redan byggt ihop en miyata som hon ska få när hon är typ 15, hon ska ha coolaste 90tals cykeln på skolan :) vidare ska hon få ärva min custombyggda stålram som pryder hennes initialer!

img_8840-jpg.671943

Det som saknas är en landsvägshoj, självklart i stål, i juniorstorlek. Men ska nog börja med en balanscykel då hon för närvarande är ett och ett halvt :p

KÖRKORT! eller cykel!
Åh jo, när bilismen bredde ut sig drogs folk med avbetalningsplaner långa som dassrullar.
Men då är vi inne på sextiotalet.
Ja, det var väl då det begav sig. Även då man fick för sig att riva massa gamla (helt unika, fina och definitivt renoveringsbara) områden och bygga ”nytt” över hela landet. Resten är historia..

KÖRKORT! eller cykel!
Ja fast då blir det ju rätt dyrt rätt snabbt om det ska köpas in elbilar. Problematiken med människofientliga gator och städer kvarstår oavsett drivmedel som bilen går på. En lådcykel för att köra hem paket, köra skräpet till återvinningen eller storhandla går snabbt speciellt om stan är bygd eller anpassad för det. Tar någon minut att hoppa på och komma ut genom dörren bara. Bättre för miljön, hälsan, bla bla..

Alltså det jag menar är att om det var förbjudet att köra sin privata bil precis utanför dörren till lägenheten och man behövde gå (eller cykla då) ca 5-10 km till närmsta parkering hade färre haft eller tagit bilen och detta alternativ med lådcyklar i föreningen (som exempel, ej funderat på det särskilt länge alls) blir då genast mer attraktivt. Jag tror också att fler skulle kunna tänka sig det om dom faktiskt fick testa hur lätt det är.

Ska man sedan säga saker som ”åh men då kan ju ingen slänga skräp om det regnar” så kontrar jag med att folk knappt ens gör det med bil när det regnar ändå. Tror inte det hade vänt upp och ner på livet för så många utan snarare haft mycket fler positiva synergistiska effekter.
Men alltså, vad är grejen att jävlas med folk och göra det svårt för dem? Vore det inte bättre om man lät bli att skaffa så in i helsike många barn, om det nu anses för trångt i städerna? Det är ju liksom inte bilar som är problemet med världen. Problemet är överbefolkning.

KÖRKORT! eller cykel!
Men alltså, vad är grejen att jävlas med folk och göra det svårt för dem? Vore det inte bättre om man lät bli att skaffa så in i helsike många barn, om det nu anses för trångt i städerna? Det är ju liksom inte bilar som är problemet med världen. Problemet är överbefolkning.
Det är inte trångt i städerna. Iallafall inte i Sverige. Problemet är bara att ytan som finns används fel. Det problemet står bilarna eller snarare bilismen för.

Vi ska inte bege oss till politikens värld och bryta mot några forumregler men när samhället är fast i en ond spiral som ingen vill bryta frivilligt (eftersom det pga den onda spiralen inte ”går” idag) så behövs det lite incitament och petande från högre upp. Hade inte städerna byggts såhär från början så hade bilen inte varit så populär (i städer iallafall). Men nu är vi där ändå, och hur ska vi bryta det mönstret?

KÖRKORT! eller cykel!
Ja fast då blir det ju rätt dyrt rätt snabbt om det ska köpas in elbilar.
Ordentliga lådcyklar med elassistans är inte heller gratis. Se mer nedan.

Problematiken med människofientliga gator och städer kvarstår oavsett drivmedel som bilen går på. En lådcykel för att köra hem paket, köra skräpet till återvinningen eller storhandla går snabbt speciellt om stan är bygd eller anpassad för det. Tar någon minut att hoppa på och komma ut genom dörren bara. Bättre för miljön, hälsan, bla bla..
Du glömmer att det inte är enbart ett hushåll som har ärenden. När ska dessa fåtal el-lådcyklar laddas? Även om det rör sig om vanliga lådcyklar så kommer folk att behöva dem samtidigt. (På kvällar och helger)
Lägger man till att folk behöver transportera barn till (för)skolor och sig själva till jobbet, så kommer antalet lådcyklar som behövs snabbt närma sig antalet bilar.
Och varför denna besatthet av cyklar? Det skulle funka lika bra (eller bättre) med elflakmoppar med någon form av hytt som skyddar mot regn.

Alltså det jag menar är att om det var förbjudet att köra sin privata bil precis utanför dörren till lägenheten och man behövde gå (eller cykla då) ca 5-10 km till närmsta parkering hade färre haft
Det som skulle hända är att alla bilägare i lägenhet hade gjort allt för att flytta till småhus. Eller ska du även förbjuda folk från att parkera på tomten? Jag är säker på att du grovt underskattar hur viktig bilen är.

eller tagit bilen och detta alternativ med lådcyklar i föreningen (som exempel, ej funderat på det särskilt länge alls) blir då genast mer attraktivt. Jag tror också att fler skulle kunna tänka sig det om dom faktiskt fick testa hur lätt det är.
Cykeln uppfanns innan bilen och att folk är för lata för att ens hämta pizza med bil. Att du tycker att det är så lätt beror säkerligen till stor del på att du
1) Har ett nyfunnet cykelintresse
2) Inte behöver boka en cykel, svära över att det är punka som inte är fixad/felanmäld, att cykeln inte är laddad osv, eftersom du har en egen cykel.
3) Bortser från att det är mångdubbelt lättare och bekvämare med bil.

KÖRKORT! eller cykel!
Ordentliga lådcyklar med elassistans är inte heller gratis. Se mer nedan.

Du glömmer att det inte är enbart ett hushåll som har ärenden. När ska dessa fåtal el-lådcyklar laddas? Även om det rör sig om vanliga lådcyklar så kommer folk att behöva dem samtidigt. (På kvällar och helger)
Lägger man till att folk behöver transportera barn till (för)skolor och sig själva till jobbet, så kommer antalet lådcyklar som behövs snabbt närma sig antalet bilar.
Och varför denna besatthet av cyklar? Det skulle funka lika bra (eller bättre) med elflakmoppar med någon form av hytt som skyddar mot regn.

Det som skulle hända är att alla bilägare i lägenhet hade gjort allt för att flytta till småhus. Eller ska du även förbjuda folk från att parkera på tomten? Jag är säker på att du grovt underskattar hur viktig bilen är.

Cykeln uppfanns innan bilen och att folk är för lata för att ens hämta pizza med bil. Att du tycker att det är så lätt beror säkerligen till stor del på att du
1) Har ett nyfunnet cykelintresse
2) Inte behöver boka en cykel, svära över att det är punka som inte är fixad/felanmäld, att cykeln inte är laddad osv, eftersom du har en egen cykel.
3) Bortser från att det är mångdubbelt lättare och bekvämare med bil.
Har man barn att hämta och lämna varje dag köper man nog en egen lådcykel, eftersom problemet du nämner om fullbokade cyklar etc lätt uppstår. Behöver man slänga lite grövre grejer till återvinningen en gång varannan månad lånar man föreningen/bostadsområdets/stadens cykel.

Ser inte heller någon stor skillnad på en lådcykel som drivs på el eller en elflakmoppe. Problemet uppstår mest när det är större skrymmande fordon som har högst prioritet inne i stadskärnan och att städerna anpassas efter detta. Vill folk fortfarande ha bil ute på landet eller i sitt villaområde, fine. Men där uppstår ett till roligt ”problem” med villor kontra lägenheter i städer. Det är dock off-topic så vi lämnar det.

Jag är helt för besluten som tex Stockholms stad tagit om att utöka antalet gågator i stan. Det är ett bra första steg. Om staden bara kunde ordna ordentliga cykelbanor med korrekt skyltning, bra underlag med mera hade det varit perfekt. Nu slutar ofta en cykelbana från ingenstans och tvingar plötsligt ut en i trafiken igen utan förvarning, eller så står det en stolpe mitt i vägbanan. Eller en stor sten. Hade det funkat på bilvägar också? Nu förväntas vi dessutom ha en halvmeters plats jämte en breeeeeed flerfilig bilväg trots att det går massor av busslinjer, tåg med mera till samma ställen dit folk tar bilen. Anledningen till varför det blir såhär är inte för att det är omöjligt att planera för eller bygga cykel/gå-vänlig infrastruktur utan för att allt behöver planeras RUNT OMKRING bilåkandet som får räkmacka och ses som en självklarhet. Jag vill vända på det åt det andra hållet. Det ska vara självklart att INTE ta bilen.

Ett radikalt förslag från mig hade varit att förbjuda bilkörning av privat karaktär inne i städerna. Ja till kollektivtrafik som bussar, spårvagnar etc och till transport av varor till butiker, blåljus, sophämtning osv inne i stan men nej till privat åkning. Parkera istället bilen utanför stan och välj ett frivilligt ej skrymmande sätt. Man måste inte cykla om man nu tycker det är jobbigt. Det ska ju funka för alla såklart. Men bil behövs i 99% av fallen inte.

KÖRKORT! eller cykel!
Spanien har ca fyra gånger så hög begolkningstäthet som Sverige, dock mindre än Skåne.

Det där med bilar och kostnad. Bilar är dyrare idag i förhållande till inkomst, men dom håller väl en 3-4 gånger så länge.

KÖRKORT! eller cykel!
Det är inte trångt i städerna. Iallafall inte i Sverige. Problemet är bara att ytan som finns används fel. Det problemet står bilarna eller snarare bilismen för.

Vi ska inte bege oss till politikens värld och bryta mot några forumregler men när samhället är fast i en ond spiral som ingen vill bryta frivilligt (eftersom det pga den onda spiralen inte ”går” idag) så behövs det lite incitament och petande från högre upp. Hade inte städerna byggts såhär från början så hade bilen inte varit så populär (i städer iallafall). Men nu är vi där ändå, och hur ska vi bryta det mönstret?
Vad menar du med ”används fel”? Det låter som att det skulle vara nåt slags fakta, men är väl nåt som du tycker. Eller?
För vi har ju trots allt haft demokrati i Sverige under hela bilens och bilismens framväxt, så om folk inte vill ha det så här är det ju bara att rösta för nåt annat. Städerna ser ut som de gör eftersom människorna vill ha det så.

KÖRKORT! eller cykel!
Vad menar du med ”används fel”? Det låter som att det skulle vara nåt slags fakta, men är väl nåt som du tycker. Eller?
För vi har ju trots allt haft demokrati i Sverige under hela bilens och bilismens framväxt, så om folk inte vill ha det så här är det ju bara att rösta för nåt annat. Städerna ser ut som de gör eftersom människorna vill ha det så.
Vill och vill, alla bara växer upp i det och det är det enda sättet vi känner till. Vi är fast i det nu. Det som är byggt är byggt och då ”vill” folk ha en bil för att kunna ta sig runt smidigt, handla eller vad det nu är man har bilen till i stan. Det finns mycket som vi bara accepterat som självklart eller inte reflekterar över alls. De flesta är nog för upptagna med annat i livet för att börja protestera mot bilismen. Det är så det är bara, och snart börjar det där bra programmet på TVn som jag vill se..

Nej jag ser mig inte som ”upplyst” eller något för att jag har dessa åsikter. Det är bara tråkigt att det blivit såhär. Men man kan ju alltid drömma om en bättre värld ändå och försöka så de frön man kan.

KÖRKORT! eller cykel!
Vill och vill, alla bara växer upp i det och det är det enda sättet vi känner till. Vi är fast i det nu. Det som är byggt är byggt och då ”vill” folk ha en bil för att kunna ta sig runt smidigt, handla eller vad det nu är man har bilen till i stan. Det finns mycket som vi bara accepterat som självklart eller inte reflekterar över alls. De flesta är nog för upptagna med annat i livet för att börja protestera mot bilismen. Det är så det är bara, och snart börjar det där bra programmet på TVn som jag vill se..

Nej jag ser mig inte som ”upplyst” eller något för att jag har dessa åsikter. Det är bara tråkigt att det blivit såhär. Men man kan ju alltid drömma om en bättre värld ändå och försöka så de frön man kan.
Väldigt konstigt sätt att resonera, isf skulle vi ju inte ha nån utveckling på nåt område alls eftersom ”man bara växer upp i det och är det enda sättet vi känner till”. Jag vet massor av saker och saker som gjordes när jag växte upp som är helt annorlunda idag, helt enkelt eftersom bättre saker och sätt att göra saker har växt fram och konkurrerat ut det gamla. Jag är därför helt övertygad att när nåt kommer fram som är bättre på att lösa människors transportbehov än bilen så kommer bilismen att konkurreras ut ganska fort. Det är bara att än så länge har det inte hänt - kanske är bilen helt enkelt det ultimata transportmedlet för människor?

KÖRKORT! eller cykel!
Sista inlägget jag gör i tråden nu. Men för att knyta ihop säcken till varför jag väljer kollektivt + cykel över bil i dagsläget är eftersom det blir smidigare och billigare för mig. Det är kul att cykla också. Alla vinner på att fler skulle cykla, det är jag övertygad om.

Jag hade tagit cykeln ännu mer om jag fick ha den i/på kollektivtrafiken. Det hade öppnat ännu upp ännu fler möjligheter att kunna ta med cykeln på tåget när jag åker till familjen i hemstaden. Istället för att bli hämtad i en bil hade jag haft med mig cykeln och hade kunnat cykla till hemmet och samtidigt haft ett smidigt transportmedel att ta mig runt med även där. Och jag slipper trampa hem flera hundra kilometer.

Samma när jag känner att jag hade velat upptäcka en ny stad. Det går att gå, men ofta blir man rätt trött av det och hade hellre kunnat trampa runt för att kunna se mer istället för att begränsas av busstabeller och fasta hållplatser. Hade jag kunnat ta med cykeln ombord på bussen hade jag känt mig mer fri.

I dagsläget bygger vi ett nytt bostadsområde och drar direkt en bilväg dit. Hur ska man annars ta sig dit? Bredvid bilvägen byggs en liten gångbana för man kan ju inte gå mitt i vägen där bilarna kör, det hade ju hindrat alla som kör bil om man behövde se upp för massa människor. Vi håller dom på sidan istället för här ska vi fram i hög fart! Just det en cykelbana är ju modernt och fräckt, fast nu har vi redan byggt en stor väg här.. äsch, vi delar på den nu redan bygda plätten vi gjorde till trottoar så vi följer kommunens ”plan” för ökad cykling. Så, klart. Fixat! Wow, vilken bra stad vi är som tänker så miljövänligt!

Om det istället hade funkat åt andra hållet, att man tänkte på gående och cyklister i FÖRSTA hand och SEN lät bilar köra där om dom bara följer alla strikta regler och håller hastigheten så det inte hindrar cykel och gångtrafiken och riskerar deras säkerhet, så hade det här samhället sett väldigt annorlunda ut. Och enligt mig, bättre.

Det är inte folket som bor där som bygger en bilväg. Eller efterfrågar den. Den byggs per automatik och ingen tycker att det är konstigt. Inte ens boende som flyttar in som aldrig ägt en bil. ”För det är ju så ett bostadsområde ser ut, vad menar du skulle vara konstigt med det?”.

KÖRKORT! eller cykel!
Drömma var väl just de gjorde, de som satt fast på landsbygden och kanske hade sett grannbyn på sin höjd.
Nu behövde man inte längre bara jobba hemma i byn utan man kunde röra sig över ett större område och vi kunde börja utvecklas som land.
Okej det här får bli mitt sista inlägg. Jag förstår att folk idag efterfrågar bilar eftersom vårt samhälle är byggt kring det, och det grundar sig som du säger i att förr i tiden var det en enorm game changer. Speciellt för folk på landsbygden med långa distanser mellan städer utan bra tågförbindelser. Alternativet var ju då cykel eller häst och vagn, i princip.

Men att säga att bilismen (obs, inte bilar per se) är anledningen till att landet utvecklades är fel. Sverige fanns och frodades innan vi rev och byggde om för bilismen. Som tur är drog vi i Sverige i handsbromsen när vi såg vad som utspelade sig över Atlanten. Även om vi inte är lika extrema drabbas vi ändå av tankesättet/ideologin.

Begrunda, städer innan bilismen:
IMG_3871.jpeg

IMG_3872.jpeg

IMG_3873.jpeg

IMG_3874.jpeg

IMG_3875.jpeg

IMG_3876.jpeg

Det är väl ändå en himla tur att bilarna räddade stadskärnan, annars hade det ju varit helt tomt på folk där? Och ingen hade ju kunnat jobba på annan ort, utan vi hade fått sitta hemma och mjölka korna istället. Städer innan bilarna kom fanns inte och var omöjliga att bo i. Kolla bara på den industriella revolutionen och all utveckling som bilen medförde. Idag slipper vi gå till pizzerian nedför gatan och det är värt att jämna hela levande stadsdelar för.

KÖRKORT! eller cykel!
Okej det här får bli mitt sista inlägg. Jag förstår att folk idag efterfrågar bilar eftersom vårt samhälle är byggt kring det, och det grundar sig som du säger i att förr i tiden var det en enorm game changer. Speciellt för folk på landsbygden med långa distanser mellan städer utan bra tågförbindelser. Alternativet var ju då cykel eller häst och vagn, i princip.

Men att säga att bilismen (obs, inte bilar per se) är anledningen till att landet utvecklades är fel. Sverige fanns och frodades innan vi rev och byggde om för bilismen. Som tur är drog vi i Sverige i handsbromsen när vi såg vad som utspelade sig över Atlanten. Även om vi inte är lika extrema drabbas vi ändå av tankesättet/ideologin.

Begrunda, städer innan bilismen:
Visa bilaga 716214
Visa bilaga 716215

Visa bilaga 716216
Visa bilaga 716217
Visa bilaga 716218
Visa bilaga 716219

Det är väl ändå en himla tur att bilarna räddade stadskärnan, annars hade det ju varit helt tomt på folk där? Och ingen hade ju kunnat jobba på annan ort, utan vi hade fått sitta hemma och mjölka korna istället. Städer innan bilarna kom fanns inte och var omöjliga att bo i. Kolla bara på den industriella revolutionen och all utveckling som bilen medförde. Idag slipper vi gå till pizzerian nedför gatan och det är värt att jämna hela levande stadsdelar för.

Edit:
Kanske onödigt att förstöra en seriös tråd med trams, vid närmare eftertanke.

Senast ändrad:
KÖRKORT! eller cykel!
Slår ett slag för fattigmanshybriden, bil på längre sträckor och cykel på korta. Var gränsen går mellan långa och korta är flytande men hoppas på en utveckling så att de korta sträckorna blir längre än vad de är idag.

Att ägna sig åt vardagscykling i högre grad kräver en mental omställning men den är möjlig att göra bara man ger sig hän. Lite roligt är det när man handlar och provar om varan får plats i cykelväskan innan man scannar den.

Infrastrukturen för cyklister kan förbättras med relativt små medel, i mitt fall skulle jag vilja ha siktlinjer som gör det möjligt att hålla farten uppe, prioritering av cyklister vid trafikljus, cykelparkering nära alla ställen jag besöker med cykel.

Varje resa har sitt optimala transportslag men nu vinner ett av slentrian.

KÖRKORT! eller cykel!
Frågan är väl lite vad folk vill göra med sin tid också. Det byggdes ett cykelgarage vid Odenplan i sthlm (var det va?). Är det någon som vet hur välanvänt det är? Funkar det?

KÖRKORT! eller cykel!
Frågan är väl lite vad folk vill göra med sin tid också. Det byggdes ett cykelgarage vid Odenplan i sthlm (var det va?). Är det någon som vet hur välanvänt det är? Funkar det?
Det cykelgaraget är ju ett abonnemangsarrangemang, värdelöst. Man kan inte bygga lösningar som brukarna inte vill ha och tro att det löser några problem. Problem nummer två med cykelparkeringslösningar som man betalar för är att det "finns" gratis cykelparkering "överallt".
Nackdelen med bägge är stöldrisken, cykelns både gåva och förbannelse, de är lätthanterliga både för brukare och missbrukare (pun intended).

KÖRKORT! eller cykel!
Det cykelgaraget är ju ett abonnemangsarrangemang, värdelöst. Man kan inte bygga lösningar som brukarna inte vill ha och tro att det löser några problem. Problem nummer två med cykelparkeringslösningar som man betalar för är att det "finns" gratis cykelparkering "överallt".
Nackdelen med bägge är stöldrisken, cykelns både gåva och förbannelse, de är lätthanterliga både för brukare och missbrukare (pun intended).
Ja, det är exakt vad jag funderade på. Om man har en cykel som man skall ta någonstans så är det skitsvårt att hantera stöldrisken. Fruns cykel blev stulen vid Liljeholmen när den var fastlåst i ett Gunnebostängsel. De hade alltså klippt upp stängslet, lyft cykeln över stolpen och gått iväg med den. Då var det inte någon direkt speciell cykel utan en sjuväxlad sjösala.
Om cykelgarage inte är lösningen så undrar jag lite vad lösningen skulle vara. Min känsla är att jag inte sett en bra lösning på låsbart cykelställ än, de stolpar som finns med byglar är skitsvåra att parkera mot så att det går att låsa cykeln (generellt). När jag parkerar cykeln vid badmintonstadion är lyktstolpar och träd oftast bästa lösningen, men det är klart begräsnat med sådana där det går att ställa en cykel och det brukar bli klagomål bland gående när det sätts upp cykelparkeringar på trottoarer.
Jag vet att det finns cykelparkeringar på gatan runt Tegnérgatan i Sthlm, hur funkar de?
Hur skall en bra cykelparkering som går att använda på riktigt se ut?

KÖRKORT! eller cykel!
Ja, det är exakt vad jag funderade på. Om man har en cykel som man skall ta någonstans så är det skitsvårt att hantera stöldrisken. Fruns cykel blev stulen vid Liljeholmen när den var fastlåst i ett Gunnebostängsel. De hade alltså klippt upp stängslet, lyft cykeln över stolpen och gått iväg med den. Då var det inte någon direkt speciell cykel utan en sjuväxlad sjösala.
Om cykelgarage inte är lösningen så undrar jag lite vad lösningen skulle vara. Min känsla är att jag inte sett en bra lösning på låsbart cykelställ än, de stolpar som finns med byglar är skitsvåra att parkera mot så att det går att låsa cykeln (generellt). När jag parkerar cykeln vid badmintonstadion är lyktstolpar och träd oftast bästa lösningen, men det är klart begräsnat med sådana där det går att ställa en cykel och det brukar bli klagomål bland gående när det sätts upp cykelparkeringar på trottoarer.
Jag vet att det finns cykelparkeringar på gatan runt Tegnérgatan i Sthlm, hur funkar de?
Hur skall en bra cykelparkering som går att använda på riktigt se ut?
Frågan är också hur vi ska göra det oattraktivt att sno cyklar? Hur ska vi se till att fler åker fast, det är nog inte så lockande om det i princip är 90-95% chans att åka fast för en cykelstöld. Finns mycket att trixa med där också.

KÖRKORT! eller cykel!
Frågan är också hur vi ska göra det oattraktivt att sno cyklar? Hur ska vi se till att fler åker fast, det är nog inte så lockande om det i princip är 90-95% chans att åka fast för en cykelstöld. Finns mycket att trixa med där också.
Tyvärr kommer det inte hända. Om du blir tagen för cykelstöld kommer det inte hanteras för det brottet är för litet för att hamna någonstans, tror jag....tyvärr.... :(

KÖRKORT! eller cykel!
Jag vet inte.
Först och främst måste cykelställen regelmässigt byggas bra. Okapbart material, men smalt nog att sätta bygellås runt, och designat för att sätta runt ram och bakhjul och med båge mot framhjul så man kan låsa fast det också om man har ett extra lås (även det genom ramen förstås).
Sen måste verktygen gå att förverka.
Som det är nu finns väl två sorters tjuvar: pundare, som ändå går omkring med batteridrivna kapmaskiner, det borde gå att förverka dem om det finns anledning att tro att de ska användas till brott. Exvis borde cykeltjuvdömda kunna få sådana förverkande på studs om de påträffas på dem på gatan. Kräver förstås att samhället bryr sig om att döma folk för den typen av brott...
Och proffs som åker omkring i skåpbil, där borde samma situation innebära förverkning av både bil o allt i, även motorbåtsmotorägare, moppeägare och mindre maskinägsre borde glädjas över en sådan möjlighet.
Som sagt, om brottet inte är värt straffet lär det upphöra, men jag håller inte andan för några förändringar vare sig i möjligheter att parkera/låsa cyklar, uppföljning av cykelstölder eller lagändringar som gör det mindre lukrativt ...

KÖRKORT! eller cykel!
Jag vet inte.
Först och främst måste cykelställen regelmässigt byggas bra. Okapbart material, men smalt nog att sätta bygellås runt, och designat för att sätta runt ram och bakhjul och med båge mot framhjul så man kan låsa fast det också om man har ett extra lås (även det genom ramen förstås).
Sen måste verktygen gå att förverka.
Som det är nu finns väl två sorters tjuvar: pundare, som ändå går omkring med batteridrivna kapmaskiner, det borde gå att förverka dem om det finns anledning att tro att de ska användas till brott. Exvis borde cykeltjuvdömda kunna få sådana förverkande på studs om de påträffas på dem på gatan. Kräver förstås att samhället bryr sig om att döma folk för den typen av brott...
Och proffs som åker omkring i skåpbil, där borde samma situation innebära förverkning av både bil o allt i, även motorbåtsmotorägare, moppeägare och mindre maskinägsre borde glädjas över en sådan möjlighet.
Som sagt, om brottet inte är värt straffet lär det upphöra, men jag håller inte andan för några förändringar vare sig i möjligheter att parkera/låsa cyklar, uppföljning av cykelstölder eller lagändringar som gör det mindre lukrativt ...
Det konstiga är ju att det funnits tider i detta land då cyklar INTE blev stulna när de inte ens var låsta. Jag tycker hela tänket om att "göra det svårt" är vansinne, eftersom det drabbar så många fler än tjuvar.

Fundera istället på vad det var som gjorde att ytterst få stal nåt förr. Trots att de allra flesta hade det mycket, mycket sämre än nu.

Edit: Hint; det har med etik och moral att göra. Inte "socioekonomisk status" eller nåt annat svammel som är gängse förklaring idag.

KÖRKORT! eller cykel!
Det konstiga är ju att det funnits tider i detta land då cyklar INTE blev stulna när de inte ens var låsta. Jag tycker hela tänket om att "göra det svårt" är vansinne, eftersom det drabbar så många fler än tjuvar.

Fundera istället på vad det var som gjorde att ytterst få stal nåt förr. Trots att de allra flesta hade det mycket, mycket sämre än nu.

Edit: Hint; det har med etik och moral att göra. Inte "socioekonomisk status" eller nåt annat svammel som är gängse förklaring idag.
Det kan vi fundera på hur länge som helst, men det kommer inte förändra den verklighet vi har idag, i den verkligheten behövs det metoder som gör det ovärt och svårt att stjäla cyklar.
Det skulle *också* vara bra om det gick att ha med sig sin cykel på tåg och bussar så att man slapp låsa dem på stan i samma utsträckning.

KÖRKORT! eller cykel!
Det kan vi fundera på hur länge som helst, men det kommer inte förändra den verklighet vi har idag, i den verkligheten behövs det metoder som gör det ovärt och svårt att stjäla cyklar.
Klart det skulle förändra vår verklighet idag att applicera samma metoder som fungerade i verkligheten igår. Det är fortfarande samma verklighet och människor är exakt likadana nu som då. Det är bara våra metoder idag som uppenbarligen är helt värdelösa. Ändå försöker "vi" med mer av samma, igen och åter igen. Trots att det inte funkar. Ideologisk blindhet, kallas det.

Edit: Bara för att ta ett väldigt extremt exempel så skulle det vara klart "ovärt" att stjäla cyklar om det medförde avrättning på allmän plats. Nu behöver man naturligtvis inte tycka att det är vettigt, men att det inte skulle gå att styra folks beteenden medelst lag och rätt är nonsens.

KÖRKORT! eller cykel!
Klart det skulle förändra vår verklighet idag att applicera samma metoder som fungerade i verkligheten igår. Det är fortfarande samma verklighet och människor är exakt likadana nu som då. Det är bara våra metoder idag som uppenbarligen är helt värdelösa. Ändå försöker "vi" med mer av samma, igen och åter igen. Trots att det inte funkar. Ideologisk blindhet, kallas det.

Edit: Bara för att ta ett väldigt extremt exempel så skulle det vara klart "ovärt" att stjäla cyklar om det medförde avrättning på allmän plats. Nu behöver man naturligtvis inte tycka att det är vettigt, men att det inte skulle gå att styra folks beteenden medelst lag och rätt är nonsens.
Men det funkade inte heller, eftersom folk avrättades, (för de mest mundana brott) liksom de avrättas i Usa, Kina, Saudiarabien och andra länder, så är det bevisligen inte bara allvaret i straffen som avgör om folk begår brott eller inte.

KÖRKORT! eller cykel!
Men det funkade inte heller, eftersom folk avrättades, (för de mest mundana brott) liksom de avrättas i Usa, Kina, Saudiarabien och andra länder, så är det bevisligen inte bara allvaret i straffen som avgör om folk begår brott eller inte.
Det var ett exempel. Som sagt; fundera på varför det fungerade HÄR förr.

KÖRKORT! eller cykel!

Det är väl i så fall bara en delförklaring?
Förr fanns inte batteridrivna vinkelslipar eller försäljning på nätet. Man kunde på sin höjd sätta in en annons i gula tidningen (utan bild!) och var sedan tvungen att vakta hemtelefonen. Det var i princip omöjligt att vara anonym. Inte särskilt lukrativt, så man kan ju undra hur stulna cyklar såldes på den tiden. Det anmäldes trots allt fler cykelstölder på 70-talet än idag, även om allt tyder på att mörkertalet är enormt.
Jag gissar att det även finns fler dyrbara cyklar idag.

Det borde finnas ett ägodelsregister.
Man skulle kunna "swisha" äganderätten på prylar, gärna som svar på mottagen swishbetalning. I det slutgiltiga systemet skulle alla dyrare prylar man köper automatiskt hamna på ens konto i registret, med kvitto och allt. (Om man så önskar, förstås)
Även om det skulle finnas möjlighet att lägga in kvittolösa/serienummerlösa prylar man redan äger, så finns ändå datumstämpeln för registrering med i bilden, vilket gör det svårt att sälja stulna prylar snabbt. (Den funktionen skulle även kunna användas för att t.ex sälja en ärligt inköpt cykel i delar. Det blir med tiden lätt att till och med avgöra om framhjulet för 250:- kommer från cykeln som har stått i en dammig källare hos säljaren i 10 år.)
Så småningom kommer det i stort sett bli omöjligt att få in stulna prylar i systemet.

Det naturliga vore att försäkringsbolagen tog fram en sådan tjänst. Sedan kunde försäkringspremien automatiskt bestämmas utifrån vilka prylar man äger.

KÖRKORT! eller cykel!
Men det skrev ju du, de hade etik och moral.
Det skrev jag inte. Jag skrev att det har med etik och moral att göra. Det råder annan etik och moral idag, vilket skett genom medvetet förkastande av den gamla etiken och moralen. Detta går att råda bot på, om man vill. Men du och många andra vill av oklar anledning inte det, tydligen.

Och var rädda att bli avrättade la du till efteråt.
Det gjorde jag inte heller. Det var ett exempel på hur lag och rätt kan påverka folks benägenhet att begå brott.

KÖRKORT! eller cykel!

Nu snackar vi!

KÖRKORT! eller cykel!
Bemannade garage. Men då måste vi få bla hyresreglering på kommersiella lokaler. Vad säger dina politiker om det?
Cyklar har stulits i alla tider. Grejen är att det idag är mer lukrativt. Och att andra typer av brottslighet inte finns längre, mindre kontanter i omlopp tex. Etik och moral har aldrig bekymrat missbrukare.
Minska mängden missbrukare, dvs förebyggande arbete.
Minska mängden andra småbrottslingar, förebyggande arbete.
Hm, jag säger visst samma saker som alla experter inklusive polisen, varför görs inte detta?
1950 så kostade en cykel ca 300kr, dvs ca 7 000 idag
1980 ca 1400, ca 6500 idag.
Hur duktig behövde man vara på cyklar för att se om nåt var riktigt värdefullt förr? Var det värt mödan mot att rycka väskor? Är det lättare att avgöra om en cykel är värdefull idag, ja utan tvekan. Är det lättare att exportera stöldgods idag, ja, även om skillnaden är mindre än man tror.
Var det lättare att stjäla bilar förr, verkligen. Fanns det dagskassor, tobak mm att sno i kiosker, butiker, automater osv förr?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp