barncykel: vikten på 20 tums

Hej,

Jag undrar hur ni resonerar kring vikten på en cykel för en 5,5-åring? Min partner och jag letar efter en ny cykel till vårt barn som har vuxit ur sin 16-tums. Den cykeln var en lättviktare som vägde max 8 kg. Nu vill barnet ha en “riktig” MTB och vi undrar om en skillnad på ca två kg mellan olika modeller kan vara en avgörande faktor.

Till exempel kan en Frog-modell väga ca 8 kg och en Trek/Specialized kan väga ca 10,5 kg. Kanske har en modell v-bromsar medan den andra har bredare däck och skivbromsar… men kan det vara så att barnet uppskattar de extra 2 kg mer?

När vi köpte den 16-tums lättviktscykeln var det för att barnet hade en mycket tung barncykel och efter det insåg vi att vikten är en viktig faktor att tänka på nästa gång. Men kanske nu när barnet är äldre kan de extra 2 kg hanteras bättre, baserat på andra fördelar som den tyngre cykeln kan erbjuda jämfört med den lättare varianten.

Det finns mycket diskussion kring det in barncyklar samlingstråd.

Men en 5,5-åring väger kring 20 kg. Så cyklar av 8 och 10,5 kg korresponderar med 32 och 42 kg för en 80 kg tung vuxen. Då kan du kanske uppskatta effekterna bättre.

Min son hade en 20" och 24" som både var 9 kg. Han är riktigt stark så det gick bra. Jag skulle säga att mycket berör på kraft och inställningen av barnet.

En cykel är ju en cykel. Har dom en hoj så kör dom på den :) dom måste ju tycka den är snygg också!

Jag har två: den lättare fälgbromsade blev direkt en reservcykel när han fick en ny från specialized. Riktiga skivbromsar och fetare däck var väl grejen...

Efter att jag bytte bort det sjudelade vridreglaget till 10del så hade pojken inga problem med vikten , ungefär som @Berk , cykeln vägde hälften av honom 10.5 kg , men självklart när de är ovana så tror jag absolut på att en lättare är bättre .
IMG_0874.jpeg

Lättrullade däck är väl oxå att föredra.
Finns i en gammal tråd men orginalslangarna på hans gamla hoj vägde 250gram styck?

Hej,

Jag undrar hur ni resonerar kring vikten på en cykel för en 5,5-åring? Min partner och jag letar efter en ny cykel till vårt barn som har vuxit ur sin 16-tums. Den cykeln var en lättviktare som vägde max 8 kg. Nu vill barnet ha en “riktig” MTB och vi undrar om en skillnad på ca två kg mellan olika modeller kan vara en avgörande faktor.

Till exempel kan en Frog-modell väga ca 8 kg och en Trek/Specialized kan väga ca 10,5 kg. Kanske har en modell v-bromsar medan den andra har bredare däck och skivbromsar… men kan det vara så att barnet uppskattar de extra 2 kg mer?

När vi köpte den 16-tums lättviktscykeln var det för att barnet hade en mycket tung barncykel och efter det insåg vi att vikten är en viktig faktor att tänka på nästa gång. Men kanske nu när barnet är äldre kan de extra 2 kg hanteras bättre, baserat på andra fördelar som den tyngre cykeln kan erbjuda jämfört med den lättare varianten.
Jag kör odämpat för sonen i samma ålder och tycker det är bra att barnen har en lätt cykel. Har kört Frog-cyklar rakt igenom. Nu har jag dock köpt en 24” White 240 XC som han kan växa in i till nästa vår. Också med stel gaffel.

Hur stor effekt ger egentligen en dämpare på ett barn som är fjäderlätt? :-)

Frågan är ju om barnet cyklar mer om de har en COOL cykel (i deras ögon) eller en lättare cykel. COOL kanske är viktigare…

Efter att jag bytte bort det sjudelade vridreglaget till 10del så hade pojken inga problem med vikten , ungefär som @Berk , cykeln vägde hälften av honom 10.5 kg , men självklart när de är ovana så tror jag absolut på att en lättare är bättre . Visa bilaga 717167
Lättrullade däck är väl oxå att föredra.
Finns i en gammal tråd men orginalslangarna på hans gamla hoj vägde 250gram styck?
Schwalbe sv7c för 91 sek på amazon ;)

Undvik iallafall Specializeds senaste modell är mitt tips - såg cykelglädjen dö hos mina barn med en sådan (så vid storleksbyte för äldsta blev det riktiga cyklar igen).

Andra saker att undvika: fjädrad gaffel, allt för breda och därmed tunga däck. Ingen av dessa saker har någon funktion för ett litet barn, förutom möjligen att det ser fräckt ut. Men det är en klen tröst när barnet inte har roligt när det cyklar.

På en begagnad kvalitetscykel förlorar man mindre pengar än på en billig ny är min erfarenhet (såhär 8-9 cyklar in i träsket), men ibland kan de säkert behöva lite omvårdnad om de stått ute mycket. Barn sliter inte ut cyklar genom att cykla (ingen vikt, ingen effekt, inget saltslask), utan genom att cyklarna blir ståendes ute.

Allt har redan sagts, och N3wton skriver som vanligt en massa smarta grejer men nu sitter jag med en morgonkaffe och vill också lägga mig i :)

Vi körde balanscykel - 16" Islabike - 20" Isla - 24" annat + Frog + 24" FS Mtb och den äldsta är nu på 27.5" Specialized med stel gaffel, 1*8 drivlina lättrullade däck och bettiga skivbromsar.

Tar jag den äldsta så är cyklarna han såg ut att haft roligast med balanscykeln, Islabikes 16" och 20" respektive hans "nya" beggade 27.5:a (som på sikt ska få en stel gaffel istället för brevtyngden fram).

24" FS vill han bara köra bikepark med (jobbig att tramp runt med) fast det är den som ser ballast ut.

24" Frog hade awkward geo som Frog har och blev aldrig riktigt kärlek.

Isla 16" och 20" gjorde mest för hans utveckling, de var lätta och fortfarande oväxlade så det enda han behövde göra var att trampa vilket ju barn gör med 250 i kadens, sen paus, sen på:t igen osv.

Sonen tycker cykel är roligt men han är inte en sån som är helt frälst och vill ut hela tiden.

Barn som är helt cykeltokiga tror jag har roligt på vad som helst, och tar gärna nåt kilo till för den rätta looken - men barn som är så där lagom roade tror jag har roligast på cyklar som är så lätta och okomplicerade som möjligt.
Har varit i Trysil ett par dagar nu och här är det många barn i alla åldrar och mitt spontana intryck är att de som ser ut att ha roligast av de minsta är dem som åker på en Woom Early Rider eller dylik specifik barnhoj.

Men som alltid har man sin egen bias och der därmed det man vill se :).

Jag hade satsat på en så lätt som möjligt och kör ni 20" enväxlad.

Absolut med stel gaffel och fälgbromsar duger alldeles utmärkt.
Nu säljer ju inte Islabikes längre men en beggad Beinn 20, Early Rider, Woom, Kubikes t.ex. denna

eller liknande. Sen hade jag låtit barnet vara involverad i att "tuffa till den" och köpa små onödiga grejer för att pimpa den enligt cyklisterns tycke - då glömmer de snabbt bort att den inte har en svintung och kass men tuff dämpare fram :)

Vi satsade på färgmatchade pedaler och handtag, en top cap med piratgravyr osv.
Pedalerna och topcapen har han fortfarande, de har fått flytta med längs resan. Precis som vi vuxna gillar de sätta sig egna prägel.

Senast ändrad:
Jag kör odämpat för sonen i samma ålder och tycker det är bra att barnen har en lätt cykel. Har kört Frog-cyklar rakt igenom. Nu har jag dock köpt en 24” White 240 XC som han kan växa in i till nästa vår. Också med stel gaffel.

Hur stor effekt ger egentligen en dämpare på ett barn som är fjäderlätt? :-)

Frågan är ju om barnet cyklar mer om de har en COOL cykel (i deras ögon) eller en lättare cykel. COOL kanske är viktigare…
Det ger väl inte så mycket effekt direkt. Säger dom inget så är en stel lättare cykel att föredra. I mitt fall skulle han bara ha en fjädrad gaffel och enda han surrar om ” kolla pappa ser du?? när han står upp rycker och trycker ner den lilla dämpen ?

Grabben på 5 1/2 år som ÄLSKAR att cykla oavsett om det är grus, skog eller pumptrack (men drömmer även om en egen landsvägsracer som mamma och pappa har) fick en 7-växlad, odämpad Rock Machine i höstas som väger ca 8,5kg.
Har aldrig ångrat att vi prioriterade vikten istället för fjädring och han kör riktigt bra även på stökiga stigar i skogen men orkar ändå lyfta den förbi hinder utan problem.

En odämpad 24a ska väl väga låga 10 max så är väl trevligt om 20'' väger mindre.
Kan man inte undvika dämpare blir det en annan historia

För oss var det tvärtom. Utvecklingen kom med VÄXLAR på 20" så att man kan / orkar cykla i backar, kullar fler än en gång utan att bli trött. Grannen köpte en oväxlad 20" och den är ju jättebra till föris, men i skogen har hen att önska då det bara finns "en växel".
Förvånansvärt snabbt går det ju för barn att lära sig att växla också... Samt som ni vet: Växla lär man sig en gång :)
Sen helt ärligt: Ska man verkligen lägga 5800:- på en oväxlad cykel med fälgbroms? DÅ måste man ävl kunna hitta en schysst white 20" för 800:- eller något.

Letar man budget så verkar Scott Roxter och Scale vara riktigt populär hos cykelfamiljer. Kostar inte så mycket som begagnade heller.

Min son är supernöjd med sin Specialized och äntligen har han en cykel som främjar utveckling och tripper till Högbo MTB-arena :) Årets bästa köp!
Den tidigare lätta fälgbromshojen med "barngeo" a la old school (saracen mantra) används inte längre, så den är reservcykel hos släkten.

Men om man läser på happy så slår det ju en att alla är salig i sin egen tro. Vill man lägga 10900 på en Woom så är väl det OK, men det är mycket pengar... För en cykel som ska användas i två år? Det blir ju svårt att räkna hem att dom historiskt har blivit dyrare så att man - för flera år sedan har gjort en bra affär med facit i hand (ett av woomkultens argument är ju faktiskt andrahandsvärdet, men det var det för teslaägare också...).

Senast ändrad:
Tack för alla synpunkter.

Barnen alltid ska har en idé på vilken prylar dem vill ha, men jag tror att cool är en faktor som vi föräldrar måste håller avstånd av.

Jag tror att för oss funkar bättre en lättvikt cykeln. Barnen väger runt 15kg och två kg känns mycket.
Fast det kommer att blir flera pass på MTB banan, cykeln ska använda mest till foris och hemma. Det är en rejäl uppförsbacke till foris och under vinter kan vara bra att ha en bredare däck men kanske inte behövs fatdäck på det, eller?

Tiden till foris är ca.5 minuter med cykel

Tack för alla synpunkter.

Barnen alltid ska har en idé på vilken prylar dem vill ha, men jag tror att cool är en faktor som vi föräldrar måste håller avstånd av.

Jag tror att för oss funkar bättre en lättvikt cykeln. Barnen väger runt 15kg och två kg känns mycket.
Fast det kommer att blir flera pass på MTB banan, cykeln ska använda mest till foris och hemma. Det är en rejäl uppförsbacke till foris och under vinter kan vara bra att ha en bredare däck men kanske inte behövs fatdäck på det, eller?

Tiden till foris är ca.5 minuter med cykel
Håll koll på facebook marketplace. Ofta säljs ju barncyklar i samma område som man bor. Ofta är det högt och lågt dock då många småbarnföräldrar inte tar hand om prylarna, men det finns också guldkorn :)

Köpte en begagnad frog härom året som blev kanon. Den känns som en nedskalad "riktig" cykel till skillnad mot en del andra barncyklar. Bakväxel är att föredra.

Helt enig gällande priset - har själv bara köpt beggat, men är tacksam att någon annan gjort den initiala investeringen.

Gällande växlar så är så klart alla barn olika. Vår son är tio och är fortfarande rätt ointresserad av att växla. Han vet mycket väl hur man gör och att de finns men orkar inte tänka till kring växlandet utan väntar alltid tills det är för sent/ vispar med 150 kadens tills farsan säger "växla nu för sjutton".

Men som sagt beror mycket på hur intresserat barnet är av hela cykelföreteelsen. Bevisligen finns en drivkraft hos er son att vilja "utmana terrängen" och kämpa i med och motlut.
Vår son tycker det är kul när det gär utför, gärna utan för mycket stenar och rötter och när rullet är slut, får det gärna finnas en lift uppför. det är coolt med full face hjälm och ovrigt är cykeln till för att ta sig till skolan och bada :)

Nu när du säger det så hade faktiskt 20" cykeln växlar. Men trots att han lärde sig växla då, är fokus fortfarande på många andra saker än optimalt växelval när det cyklas ?

Så nej, jag är inte växelmotståndare, men tror fortfarande att en lätt cykel kommer uppskattas mer än en tung och att både fälgbroms och stel gaffel absolut är bra :)

Det var väl någon i barncykeltråden som gjort en tabell med bland de lättaste 20”-arna? Kanske var det @simson?

Det var även någon som beställde en lätt hoj från någon Polsk tillverkare? Minns inte namnet nu men kanske kommer ihåg/kikar upp det senare.

Vår BMC Twostroker 20 ligger kring 8,25 kg typ, men då har jag bytt en del prylar likt @NickPick på sin Riprock ?
Borde köpt en Vpace direkt kanske (absolut inte där än, men ?) ?

Som jag skrev lite högre upp berör det också mycket på vilken terräng barnet kommer att köra på. På relativt slätt och flack terräng funkar det flesta. Men i terräng som Hellasgården är behöv av eb lätt cykel med bra dämpning fram mycket större. De flesta barn kör väl inte så stökig terräng men om man gör det är en Vpace klart värt pengarna (t.ex. isf en ny cykel till pappa).

Tillbaka
Topp