Hjälp med val av mountainbike! Trek/Allebike (MB31)/Specialized/Canyon

Deekar

Medlem
Hej, jag är sugen på att köpa en fullsusp-hoj nu efter att ha cyklat HT i snart ett år. Jag är inne på en "Allround-hoj" då jag cyklar både mild och stökig stig och en del utför, runtomkring Isaberg mestadels.

Behöver lite hjälp med att välja "rätt" cykel då jag har sjuk beslutsångest!?
Dessa cyklar är jag inne på:

Trek Fuel Ex 7 Gen 6

Canyon Spectral 6

MB31 Discovery

Specialized Stumpjumper Alloy

Vilken hade ni valt om ni skulle köpa en Allround cykel? Tack på förhand.

Hej.

Av de du länkat och för den typ av cykling du beskriver skulle jag kanske valt MB31. Bromsarna är något klena och framgaffeln är väl rätt simpel, båda går att åtgärda relativt billigt. I övrigt är det nog en kanonhoj med bra geometri/mått för stigcykling i kuperat landskap samtidigt som den funkar i Isaberg.

Jag noterade att den här Treken verkar finnas i lager i Borås.

Jag hade lagt till YT Jeffsy också. Väldigt fin för pengarna och skulle nog vara perfekt för det du beskriver. Fuel EX och Spectral skulle nog bli väldigt bra det med. 140-150 slag låter lagom för dig.

Det beror ju lite vad man kör utför och vad ambition är.
Jag har ju en enduro och hade behövt en discovery

Discovery är väl mest allround men blir lätt för lite hoj om man vill bröta ner röda/svarta nedfarter med lite fart. Men räcker mer än nog för brötig stigkörning.

Discovery är väl mest allround men blir lätt för lite hoj om man vill bröta ner röda/svarta nedfarter med lite fart. Men räcker mer än nog för brötig stigkörning.
Håller helt med.
Kör själv Discovery i Isaberg, men det är några dagar om året (ska dit nästa vecka)
Funkar alldeles utmärkt, men hade jag haft de berget/stigarna hemma hade jag valt en större cykel.
Blir alldeles för lite cykel i de tuffare lederna.

haft yt i carbon trevlig cykel, men alu varianten väger en del om du ska som stigcykel med.

Tror inte att man kommer undan vikten med moderna cyklar i den klassen oavsett
Ja det är ju fördelen med MB31. Den väger inte så mycket. Men man går ju miste om slaglängd. Där har ju Fuel ex lite längre. Just nu står det mellan MB31 Discovery och Fuel Ex 7 Gen 6?

Ja det är ju fördelen med MB31. Den väger inte så mycket. Men man går ju miste om slaglängd. Där har ju Fuel ex lite längre. Just nu står det mellan MB31 Discovery och Fuel Ex 7 Gen 6?
Jag skulle nog säga att det är helt olika typer av cyklar. Om man bortser helt från liftburen cykling hade jag nog definitivt valt Discoveryn men annars Fuel EX. Den ska ju även vara väldigt justerbar i geon (vet däremot inte om det bara gällde kolramen).

Jag skulle nog säga att det är helt olika typer av cyklar. Om man bortser helt från liftburen cykling hade jag nog definitivt valt Discoveryn men annars Fuel EX. Den ska ju även vara väldigt justerbar i geon (vet däremot inte om det bara gällde kolramen).
Som jag cyklar nu brukar jag klättra upp till toppen och sen ta en av endurolederna eller flowlederna ner och sen en runda på en av XC-lederna. Oklart hur det blir nästa säsong dock. Kanske blir mer luftburen då??‍♂️? Men som sagt, vill ha en så allround som möjligt då jag cyklar väldigt varierande!

Jag hade valt allebiken och satt i nytt airshaft(kostar bara några hundra) till 140mm fram så är den perfa inte bäst på något men ok till det mesta :)
Den låga vikten är något jag hade prioriterat om man skall använda den till allt från xc slingor till nedförsåkning.
Min första jeffsy va 140/140 funkade fint till enduro spår.

Synd att det är så jäkla dålig spec på Fuel Ex 7. Jag skulle nog titta på något annat. Nya Occam ser fin ut om du tycker det är för lite slag på Allebiken.

Som jag cyklar nu brukar jag klättra upp till toppen och sen ta en av endurolederna eller flowlederna ner och sen en runda på en av XC-lederna. Oklart hur det blir nästa säsong dock. Kanske blir mer luftburen då??‍♂️? Men som sagt, vill ha en så allround som möjligt då jag cyklar väldigt varierande!
Då kanske Discoveryn passar bättre. Du kan ju alltid sätta i en charger-dämpare i gaffeln om du vill dessutom.

Synd att det är så jäkla dålig spec på Fuel Ex 7. Jag skulle nog titta på något annat. Nya Occam ser fin ut om du tycker det är för lite slag på Allebiken.
Jag håller nog med efter att ha kollat. Bättre att satsa på en Jeffsy då. Core 2 ser riktigt bra ut men också lite dyrare, samma med uncaged. Skulle nog även säga att core 1 ser bättre ut också men nx kanske är lite tråkigt.

Är det stor skillnad på LT och SL? Eller är det mest bara slaglängden på gaffeln?
SL med 34 mm gaffelrör kan vara i flexigaste laget för lite tuffare körning om du väger kanske typ 80-85 eller mer. LT med 36 mm räcker istället rätt långt för vanliga dödliga. Nu har jag inte kollat youtube-länken men på bilden så ser de ut att ha fått lite dyrare varianter att testa. SL H30 borde väga en bit över 15 kg och LT H30 en bit över 16 kg. Den här länken till Pinkbikes test av Jeffsyn i enklaste utförande kan vara rätt intressant ur den aspekten.

Nu har jag inte full koll på Isabergs utbud men du kanske kan hyra en endurohoj en dag och känna hur den känns att cykla runt sjön t.ex.
Vad har du för hardtail, är det nåt att behålla och använda för att cykla på platten med?

Nu har jag inte full koll på Isabergs utbud men du kanske kan hyra en endurohoj en dag och känna hur den känns att cykla runt sjön t.ex.
Vad har du för hardtail, är det nåt att behålla och använda för att cykla på platten med?

Ah, de har Trek-cyklar på Isaberg. Tror det är Fuel Ex 8 och Slash 8 de har.
Jag har en Merida Big Nine 200 med lite uppgraderingar. Känns inte superlätt att sälja så kommer nog behålla den för plattare cykling till en början iallafall.

Var det åka utför som var din grej ? Annars är epic svår att slå enligt mig begagnade som nya för mer xc körning ,dock blir det inge 140 el mer i slag
...

Var det åka utför som var din grej ? Annars är epic svår att slå enligt mig begagnade som nya för mer xc körning ,dock blir det inge 140 el mer i slag
...
Kör väldigt varierande. Både utför och stökiga och lättare stigar? senaste tiden har det blivit mkt att klättra till toppen, köra utför berget och sen ta en XC-led som avslutning. 100mm slag blir alldeles för lite tyvärr.

Hoppas det är ok att jag kapar tråden här då det gäller liknande cyklar och cykling. Kanske det hjälper nästa person att välja.

Jag har liknande kravspec som OP men kanske ännu mindre Isaberg och ännu mer Änggården. Hur som helst har jag alltid sett Slash som alldeles för mycket utförorienterad för mig men när jag jämför Fuel EX och Slash så ser de slående lika ut i geo.

Jag ser att det är liite skillnad men innebär det verkligen att Fuel EX är så mycker bättre på platten och uppför? (vilket är huvudanledningen att jag inte går full enduro)

1723019534239.png

1723019555048.png

Om du ska köra park och enbart enduro så är väl Slash mer rätt. Om det ska cyklas på platten är nog FuelEX bättre ändå. Den är ju nästan som en minienduro. Går ju att gaffla upp till 160 slag i fram också.

Om du ska köra park och enbart enduro så är väl Slash mer rätt. Om det ska cyklas på platten är nog FuelEX bättre ändå. Den är ju nästan som en minienduro. Går ju att gaffla upp till 160 slag i fram också.
Ja precis det är så jag har tolkat det också. Det jag var nyfiken på vad det är med fuel ex som gör den bättre på platten? Geo känns ju väldigt lik. Mest slaglängd som är skillnaden?

Ja precis det är så jag har tolkat det också. Det jag var nyfiken på vad det är med fuel ex som gör den bättre på platten? Geo känns ju väldigt lik. Mest slaglängd som är skillnaden?
Kan inte säga vad som är skillnaden mer än slaglängd men kan meddela nu efter 1 vecka med Fuel Exen att den klättrar riktigt bra och utförs är den riktigt stabil. Men då kan jag bara jämföra med haibike e-mb och hardtails.
Hittils har jag bara hunnit med röda xc-leder och flow-leder utför. Enda downgraden är väl att den går saktare på grus och asfalt än min hardtail. (Men det är ju inte så konstigt heller!) Sjukt nöjd med köpet hittils!

..så var min fuel ex 8 stulen.

Jag köpte av Henrikssons till priset länkat tidigare (25k) och har nu fått 75% av det från försäkringsbolaget. Iom att den inte finns att köpa längre så tvingas jag se mig om efter nytt.

Nån som har tips i 25k klassen? Skulle gärna köpa en exakt likadan.

Om det inte löser sig så känns det som jag tvingas in i nya modellen och iom lägga till en rejäl slant. Men när jag kommer upp en bit över 30 så dyker stumpy Como carbon upp som konkurrent. Nån som har åsikter om den vs Trek Fuel Ex 8 Gen 6?
Kolfiber vs bättre komponenter? Eller?

IMG_8512.jpeg

IMG_8514.jpeg

[unfurl="true"]https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ainbike-stig/fuel-ex/fuel-ex-8-gen-6/p/36348/[/URL]

Fan vad trist att bli av med hojen. Finns ju en del 8 gen 5 kvar på marknaden. Vilken storlek? Annars tycker jag nya Occam SL ser fin ut. 140/140 slag med låsbara dämpare.

TCM kommer köra tokrea på söndag så kan vara värt att hålla span där.

Specialized brukar sälla ge värde för pengarna tyvärr. Inte Trek heller kanske men de gamla modellerna får man ändå hålla som prisvärda nu.

Fan vad trist att bli av med hojen. Finns ju en del 8 gen 5 kvar på marknaden. Vilken storlek? Annars tycker jag nya Occam SL ser fin ut. 140/140 slag med låsbara dämpare.

TCM kommer köra tokrea på söndag så kan vara värt att hålla span där.

Specialized brukar sälla ge värde för pengarna tyvärr. Inte Trek heller kanske men de gamla modellerna får man ändå hålla som prisvärda nu.
Ja det var trist.

Tyvärr är jag M/L hos Trek och den verkar ganska slut överallt.

Tack för tips om TCM!

Tillbaka
Topp