köpråd för pendlarcykel 8km

joakimfe

Medlem
Hej
jag har flyttat och kommer att cykelpendla till jobbet c:a 8km från lidingö till innerstan och behöver köpa en cykel
helst skulle jag vilja kunna cykla i lugnt tempo och inte behöva duscha/byta om på jobbet - jag kommer nog behöav testa mig fram här

min budget är 4000-6000, begagnat eller ny spelar ingen roll
jag behöver bestämma mig för om jag ska köpa en city bike eller hybridcykel
egenskaper jag prioriterar
* lätt
* mindre underhåll
* cykelkorg, eller iaf pakethållare för att inte helt vara beroende av ryggsäck
* möglighet att koppla på barnstol och cykelvagn

jag har vafit och tittat lite på xxl (sc lite ax etc.)
någon som har erfarenhet av dessa?
Tar gärna emot andra förslag

Hej!
Cyklarna på XXL är helt ok. Bra bang for the buck.
En kedja kräver alltid lite underhåll tyvärr. Vill du verkligen minimera underhållet så ska man satsa på hydrauliska skivbromsar och remdrift https://www.bike-discount.de/en/cube-hyde-pro-metalgreen-n-black-1
Kostar lite mer än din budget tyvärr men kan vara prisvärt i längden. Önskar ibland att jag hade kört på remdrift. Särskilt vintertid med salt...
Tror i princip alla pendlarcyklar på marknaden idag har fästen för rack/pakethållare.
Jag pendlar 15 km enkel väg året runt och skulle aldrig byta bort min sidoväska mot cykelkorg men det är lite en smaksak.
Men som sagt kan en hoj från XXL bli kanon.
Lycka till!

Hej!
Cyklarna på XXL är helt ok. Bra bang for the buck.
En kedja kräver alltid lite underhåll tyvärr. Vill du verkligen minimera underhållet så ska man satsa på hydrauliska skivbromsar och remdrift https://www.bike-discount.de/en/cube-hyde-pro-metalgreen-n-black-1
Kostar lite mer än din budget tyvärr men kan vara prisvärt i längden. Önskar ibland att jag hade kört på remdrift. Särskilt vintertid med salt...
Remdrift är fint, jag har en Cube Travel Pro med det. Fast även om man inte har råd med remdrift skulle jag säga att det är en fördel att använda navväxel på vintern då den är mycket bättre skyddad mot elementen än en utanpåliggande växel. En bred singlespeed-kedja är ju också betydligt hållbarare än en smal kedja man måste ha med utanpåliggande växlar. Fast väljer man navväxel så rekommenderar jag minst 7 växlar, men XXL har ingen sådan "herrcykel" vad jag ser, däremot "damcyklar".

Som ovan, alla gånger remdrift. Den stockholmska sopsaltningen verkar vara nåt särdeles tuff.
Inköpspriset får du igen på inbesparade 70- kort ( ja, det var mycket länge sedan jag bodde i Stockholm ?)
Det finns sadelväskor med nån sorts klick-system som gör det enkelt att ta med sig väskan. Vaude, tror jag. 10 liter räcker långt.
Glöm inte att cykeln ska ha ordentliga skärmar samt åtminstone en rejäl egolapp. Är du en snäll typ, även en kompislapp bak.

Om budgeted är huggen i sten skulle jag bara ta första bästa på XXL denna veckan, för de kör 30% på alla sina hybridcyklar för medlemmar. Jag har ingen erfarenhet av cyklarna men jag tror inte du får mer cykel för pengarna än så ifall du inte köper begagnat.

Cyklar 2024 är tyvärr dyrt...

Årstider, underlag, backar? Ska du göra något annat med cykeln än transport? Har du möjlighet att låsa in cykeln eller är du okej med att första bästa som har råd med en batterivinkelslip sticker med den? Vanligt öde för cyklar som inte är skrot tyvärr

Årstider, underlag, backar? Ska du göra något annat med cykeln än transport? Har du möjlighet att låsa in cykeln eller är du okej med att första bästa som har råd med en batterivinkelslip sticker med den? Vanligt öde för cyklar som inte är skrot tyvärr
Jag bodde på Lidingö i början av sjuttiotalet o cyklade till Sthlm C på en högst ordinär Crescent enpetare utan att ha någor minne av branta backar. Men det har kanske ändrat sig? ?
( Avd läs TS inlägg)

Hej
det är för transport till jobb och för att skjuta barn i cykelkärra (thule) eller barnsadel
kommer tyvärr behöva parkera på gatan i stan - vad rekommenderar du för lås?

Om budgeted är huggen i sten skulle jag bara ta första bästa på XXL denna veckan, för de kör 30% på alla sina hybridcyklar för medlemmar. Jag har ingen erfarenhet av cyklarna men jag tror inte du får mer cykel för pengarna än så ifall du inte köper begagnat.

Cyklar 2024 är tyvärr dyrt...
dessa finns tex

eller city bike

det är inte så stor skillnad i vikt mellan hybrid och city

Som ovan, alla gånger remdrift. Den stockholmska sopsaltningen verkar vara nåt särdeles tuff.
Inköpspriset får du igen på inbesparade 70- kort ( ja, det var mycket länge sedan jag bodde i Stockholm ?)
Det finns sadelväskor med nån sorts klick-system som gör det enkelt att ta med sig väskan. Vaude, tror jag. 10 liter räcker långt.
Glöm inte att cykeln ska ha ordentliga skärmar samt åtminstone en rejäl egolapp. Är du en snäll typ, även en kompislapp bak.
Inte 50-kortstiden i alla fall.

Hej
det är för transport till jobb och för att skjuta barn i cykelkärra (thule) eller barnsadel
kommer tyvärr behöva parkera på gatan i stan - vad rekommenderar du för lås?
Om den kommer behöva parkeras på gatan så skulle jag titta på begagnat, se till att byta lite slitdelar och justera in sittställning rätt, och se hur jag kan fula till den för att göra den oattraktivt. Dels blir det billigare, dels mindre mentalt smärtsamt, när den väl stjäls.

Om den kommer behöva parkeras på gatan så skulle jag titta på begagnat, se till att byta lite slitdelar och justera in sittställning rätt, och se hur jag kan fula till den för att göra den oattraktivt. Dels blir det billigare, dels mindre mentalt smärtsamt, när den väl stjäls.
ok, kan tänka mig att lägga påengar på ett rejält lås men det kanske inte hjälper?
cyklen kommer bara stå parkerad på gatan dagtid
cykelförsäkring känns som att det kommer vara dyrt

Jag har ett vikbart lås https://www.bike-discount.de/en/abus-bordo-lite-6055k/85-folding-lock-incl.-sr-holder. Fästet skruvas på smidigt där vattenflaskhållaren kan sitta. Det funkar bra för att låsa fast cykeln (ramen) i cykelställ eller annat. Det finns lite grövre varianter också som fördröjer en tjuv längre men ett rimligt bra lås och låsa fast i något är det viktiga skulle jag säga. U-låsen är också bra förstås men jag tycker de vikbara är lättare att låsa fast cykeln i ställ/stolpar/staket med.
Det finns ju inga garantier men jag har inte fått någon cykel stulen på typ 15 år i Göteborg. Låser man fast cykeln och inte låter den stå på öde ställen över natt så är väl risken för stöld hanterbar. I alla fall om cykeln kostar under 20 000 kr.

Tillbaka
Topp